Bukefalos 28 år!

Dra hästsläp med A- el EPA-traktor

P

prallan

Det är ju lagligt, men är det någon som gör det regelbundet? Finns det några risker?
 
Finns ju inga besiktningskrav (än, kommer 2018 om jag minns rätt) på a-/epa-traktorer, att inte veta det egentliga skicket på fordonet tycker jag är en stor risk..
 
Finns ju inga besiktningskrav (än, kommer 2018 om jag minns rätt) på a-/epa-traktorer, att inte veta det egentliga skicket på fordonet tycker jag är en stor risk..
Men säg att man vet själv att fordonet är helt ok.
 
Det är ju lagligt, men är det någon som gör det regelbundet? Finns det några risker?
Ska det köras på vanliga vägar så tycker jag det finns risker, tycker dock alltid dom är en risk på vanliga vägar men det är en annan sak.

Om bilen och allt är okej så finns det ju inget som hindrar att köra släp.
 
Men är det någon här som gör eller har gjort det? Eller vet någon som har?
 
En tjej som jag tränade ihop med för några år sen tog sin EPA med transporten ibland då hennes pappa fått förhinder (han brukade köra dem till träningen). Det var ju lite ovant att se, men det är fullt lagligt.
 
En tjej som jag tränade ihop med för några år sen tog sin EPA med transporten ibland då hennes pappa fått förhinder (han brukade köra dem till träningen). Det var ju lite ovant att se, men det är fullt lagligt.
Har du någon koll på hur hon tyckte det fungerade? :)
 
Har du någon koll på hur hon tyckte det fungerade? :)
Nej, inte mer än att hon blev lite sur och stressad för det tog typ dubbelt så lång tid att köra till träningen:p
Men rent praktiskt så borde det ha funkat bra. Hennes far är noggrann och hade inte släppt iväg henne om inte allt var 100%igt.

Det som jag kan komma på är att bilar som kommer bakom inte är tillräckligt uppmärksamma på hastigheten och att det är viktigt att ha LGF-skylt på transportens baksida också.
 
Ett av kraven på en a-traktor är faktiskt att den ska ha dragkrok, det är ju från början avsett som ett arbetsfordon. Vår tanke här hemma är att sonen snart ska öva på att köra släp med a-traktorn, inte för att han håller på med hästar utan för att det är nyttigt att vänja sig.
 
Har du vanlig traktor får man dra flera släp efter traktorn på ett vanligt traktorkort så absolut är det ok att dra ett hästsläp efter en A / EPA traktor... Men som många påpekat får man såklart va säker på att ekipaget är säkert...
 

Liknande trådar

Fordon Hej. Jag är en 14 åring som snart fyller 15 och funderar på att skaffa A-Traktor. Men jag har ju inte råd själv att betala alla...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: Scata
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 673
Senast: Myrten
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 095
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
22
· Visningar
1 571
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp