Dra ner på/sluta med sociala medier

Bukefalos 30 år!

Du är inte ansluten till typ trr? Där igenom har jag möjlighet att gå olika kurser för att stärka sin plats på arbetsmarknaden.

Absolut, men min erfarenhet från det är att de hänvisar en till hyllan de har, och eftersom jag inte läser på svenska så brukar det handla om väldigt få böcker. Även då när jag var i Uppsala så var hyllan med de böckerna jag vill läsa i princip obefintlig. De få av den typen jag vill läsa som ändå fanns hade jag redan läst. Så jag är ganska säker på att lilla Flen inte har så mycket att komma med, men det är helt klart värt att promenera ner och kika efter.

Kurser får man inte gå som arbetslös med A-kassa eftersom jag då hindras från att ta arbete så formella kurser faller bort.

Min a-kassa gav dispens att läsa kurser distans på halvfart, jag hävdade kompetenslyft.

Glöm inte att om du lyssnar på podd/ljudbok så räknas det också som skärmtid. Lite störande tycker jag, får skärmtid även när jag kör bil och lyssnar på podd.
Det gör det inte på min telefon? Skärmtid är just när skärmen är tänd.

Hur ser man hur mkt skärmtid man har? :angel:
Vad har du för telefon?

På min android så klickar jag på inställningar, sedan digitalt välbefinnande. Klickar jag på inställningar där så kan jag ställa in att ha digitalt välbefinnande på appskärmen. Vill man sedan kolla genomsnittet så kan man klicka på ikonen på appskärmen, och sedan klicka på staplarna högst upp till höger så kommer det upp för veckan.

Vad har du för telefon?

På min android så klickar jag på inställningar, sedan digitalt välbefinnande. Klickar jag på inställningar där så kan jag ställa in att ha digitalt välbefinnande på appskärmen. Vill man sedan kolla genomsnittet så kan man klicka på ikonen på appskärmen, och sedan klicka på staplarna högst upp till höger så kommer det upp för veckan.
En google pixel 7a, så en android. :) Ska kolla om jag hittar efter din beskrivning :D Edit! Det gjorde jag, tack!

Hur ser man hur mkt skärmtid man har? :angel:
Jag får en rapport som dyker upp varje vecka, på skärmen på min iPhone, där det står exakt hur många timmar jag tillbringar på mobilen varje dag. Det är skrämmande. Inte minst då jag dessutom tillbringar tid på datorskärmen också, på sociala media..... Och jag tycker jag har dragit ner rejält på användandet. Använder t.ex. fb nästan enbart för mitt företag och det är inte ofta.

Jag har köpt en knapptelefon. Kan på så sätt fortfarande nå folk och bli nådd medan jag lägger undan min smartphone.

Tanken är att jag juni, juli, augusti ska minimera mitt smartphoneanvändande som en slags detox. Då blir det knapptelefonen som får användas istället.

Jag raderade FB-appen från telefon och insåg snabbt att jag glömt mitt lösenord. Så nu kommer jag bara åt FB från datorn (som sällan används) där webbläsaren loggar in mig automatiskt. Det har inte nödvändigtvis minskat min skärmanvändning (youtube... :grin:) men det har dragit ner mitt scrollande av sociala medier till ett fåtal minuter per månad. Jag har kvar FB-kontot, i viss mån pga kontakter på Messenger men framför allt för att jag får mycket av min professionellla omvärldsbevakning därigenom.

Jag har helt klart dragit ner på mitt användande av sociala medier. Instagram var lätt, eftersom jag nu blir överöst av reklam hela tiden. Facebook likaså, det är annonser eller inlägg från folk som jag "borde" (enligt algoritmer) vara intresserad av att följa, inte mycket från de jag faktiskt följer eller från grupper jag är intresserad av. Av de 10 senaste inläggen i mitt flöde är ETT inlägg från någon jag faktiskt följer :rofl:

Youtube gillar jag. Men, jag har ingen tv, så det jag gör på youtube är främst att kolla på längre klipp. Gärna något dokumentärt, tester av produkter eller liknande. En del ren underhållning också såklart, men jag undviker att random börja kolla på korta klipp om något "lagom" intressant (dvs, sådant som man kan fastna att kolla på i evigheter).

Buke räknar jag inte riktigt, eftersom det blir mer läsa och skriva än att bara snabbt scrolla igenom osv. Dessutom är kvalitén på diskussionerna på en helt annan nivå än de flesta så kallade diskussioner på andra ställen... Valfritt kommentarsfält på sociala medier kan ju göra en mörkrädd.

Kan tillägga att jag sedan flera år tillbaka har för vana att direkt stänga av notiser från alla appar i mobilen, och vägrar ha facebook-appen installerad. Ska man ha tag på mig snabbt så är det telefonsamtal eller sms som gäller. Annat kollar jag när det känns som bra läge för det.

facebook är ju rena skiten egentligen nuförtiden. Jag får bara upp reklam och personer jag inte ens är vän med. Jag hade gärna raderat hela appen men måste ju ha facebook för vissa grupper som ridhuset osv.

facebook är ju rena skiten egentligen nuförtiden. Jag får bara upp reklam och personer jag inte ens är vän med. Jag hade gärna raderat hela appen men måste ju ha facebook för vissa grupper som ridhuset osv.
Om du väljer "flöden" slipper du i alla fall personer du inte känner och grupper du inte följer. Reklamen är kvar.

• Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur