Dra ner på/sluta med sociala medier

Bukefalos 30 år!

Jag har kvar Facebook enbart för att det har blivit så att det är där flera aktiviteter som jag är intresserad av är lättast att hitta. Som t ex att det lagts upp ett nytt tillfälle för Afternoon Tea på det populära stället och då jag såg det i flödet hann jag boka innan det blev fullt. Och många kurser och träningar för hunden läggs ut på Facebook, det är väldigt många hemsidor jag skulle behöva kolla varje vecka om jag inte hade det, och alla klubbar/tränare uppdaterar inte hemsidor så ofta. Och jag är med i grupper för boktips. Men jag har sett till att avfölja flera sidor som inte ger något och sätter vissa vänner på paus som postar mycket.
Instagram har jag för att jag själv vill lägga upp bilder på hunden och inte spamma Facebook (för jag själv blir irriterad på sådant). Men följer bara de som lägger upp fina bilder och inte bara för att vi är vänner.

Det tar mig max 15-20 min att scrolla igenom Facebook + Instagram om jag gör det dagligen. Ser alltid till att ändra flödena så de kommer i tidsordning så jag vet när jag är klar. Får då bara det jag faktiskt vill se och på Instagram slipper jag helt reklam.

Utöver det så är det Buke där jag försöker hålla mig ifrån evighetstrådar om jag inte är riktigt intresserad av att inte bara skriva utan även faktiskt läsa vad andra skriver om ämnet. Och när en tråd spårar ut eller går över mot ett annat ämne än trådstarten så slutar jag oftast läsa. Så det kan jag också klara av på mindre än en halvtimme de flesta dagar, även om jag ofta är inne flera gånger.

Aviseringar med ljud har jag enbart på sms och från appar där det kan vara viktigt (lokala el- och vattenbolagen för att få veta om avbrott t ex). Annars måste jag öppna telefonen för att se avisering.

Vi diskuterade lite kring det här igår. Vad gör man på internet om man inte är på sociala medier alls? Jag insåg att jag knappt vet längre. Klart att jag vet vissa saker, men jag menar sånt som man kan hålla på med i timmar.
Varför vill du ha något annat att göra på just Internet med den tiden du sparar?

Jag har valt att öka min lästid och att titta på fler dokumentärer. Borde lägga mer tid på fysisk aktivitet och jobbar på det.

Jag använder Instagram, men jag har mest bara personer som jag faktiskt känner på riktigt där, plus lite häst-, hund- och inredningskonton som jag följer som jag faktiskt bara tycker är trevliga att följa. Har blivit mycket mer restriktiv med att inte följa kreti och pleti som mest retade upp mig, konton som mest målade upp en rosa låtsasvärld och liknande. Lägger inte orimligt mycket tid på Instagram, går in ett par gånger om dagen, typ.

Jag har kvar min Facebook och kommer nog också behålla den, men är inne där betydligt mer sällan. Det kan gå veckor mellan gångerna. Jag har haft Facebook mycket, mycket längre än Instagram, så där har jag en hel massa folk som jag egentligen inte har någon relation till och det känns (för mig) som att det blir mycket mer dumscrollande på Facebook än Instagram.

Överlag, försök hitta annat du kan göra än att hålla på med mobilen. Jag läser mycket (fysiska böcker). Hästarna tar givetvis också mycket tid. Men då jobbar jag ju heltid också, jag förstår att det blir mer tid att slå ihjäl om du är arbetslös.

Spenderade alldeles för mycket tid på sociala medier som föräldraledig (hade bebis som spenderade alla sina naps på mig så det enda jag typ kunde roa mig med var att surfa..) och har efter det lagt fb-appen längst bak i telefonen. Så jag använder den bara om jag ska kolla upp någon särskild grej i en grupp typ. Så skönt! Instagram har blivit så mycket sämre så senaste tiden så funderar på att göra samma där, men gillar egentligen konceptet instagram tills meta förstörde det mer och mer. Min lösning är ju mest att ägna mig åt saker utanför mobil och internet. Jag har ju barn så tiden går ändå, men annars handarbete, läsa böcker och sy, gå på promenader. Tanken är att framåt också ägna åt lite odling om jag kommer över en odlingslott. Just mobil och internet används mycket till research för t ex olika mönster, grejer till barnet och hemmet och så buke.

Glömde såklart att skriva vad jag gör när jag inte är vid datorn. Hundpromenader, ritar eller målar, läser, ser på filmer och dokumentärer. Har tränat hund en del också men det har legat på is hela vintern, hoppas få tillbaka sugen för det under året. När det är säsong så blir det en del trädgårdsarbete.

Varför vill du ha något annat att göra på just Internet med den tiden du sparar?

Jag har valt att öka min lästid och att titta på fler dokumentärer. Borde lägga mer tid på fysisk aktivitet och jobbar på det.
För att jag är arbetslös och behöver hitta på saker att göra med min tid. När jag arbetar har jag inte problem med att jag scrollar mycket eller liknande.

Jag har ”bara” Instagram och fb men har inga notiser på. Messenger är mer en kontaktväg som sms, så skönt att bara ha den typen av aviseringar. Lika så har aviserar inte klockan när det ringer (det rings väldigt mycket på mitt jobb).

Brukar läsa på buke, kika på blommor/ trädgårdar för inspiration och hur man bygger diverse olika saker. Kan också råka komma in på historiska sidor och läsa i timmar om slott och andra sevärdheter ☺️

Vad man gör på internet: jag har massor med kurser o tips osv jag velat lägga mer tid på!

Ang dina boktips så hade jag nog faktiskt skapat ett nytt (eller rensat den gamla men då har väl algoritmerna ändå historiken antar jag) och enbart lagt till konton som gynnar den specifika saken. I alla fall jag tycker det är lättare att inte spåra ur i att dumscrolla på mina separata konton där jag bara följer och kikar på ett ämne. När jag är nöjd är jag nöjd liksom?

Själv hade jag gärna struntat i att gå in på fb så ofta. Har ändå en del social nytta av den för evenemang men kikar in dagligen för att godkänna medlemmar och blir ju alltid att jag klickar runt helt i onödan. Men är för feg för att lämna gruppen öppen för sitt öde liksom, den har ändå till viss del att folk släpps in automatiskt. Och jag ogillar själv när det dröjer att man släpps in om man hittat en grupp så det är väl mitt lilla störningsmoment för sociala medier.

För att jag är arbetslös och behöver hitta på saker att göra med min tid. När jag arbetar har jag inte problem med att jag scrollar mycket eller liknande.
Jag förstod att du ville hitta på något att göra, jag förstår bara inte varför du vill sitta med internet/framför datorn, men man är ju olika i sin läggning.
Ska jag föreslå sådant jag gillar att göra på skärm är det t ex korsord, sudoku eller liknande klurigheter. Har just nu fastnat för New York Times Games-app, men den kräver att man är bra på engelska. Men förslag i detta område är inte min starka sida, kommer säkert bra förslag från andra.

Jag förstod att du ville hitta på något att göra, jag förstår bara inte varför du vill sitta med internet/framför datorn, men man är ju olika i sin läggning.
Ska jag föreslå sådant jag gillar att göra på skärm är det t ex korsord, sudoku eller liknande klurigheter. Har just nu fastnat för New York Times Games-app, men den kräver att man är bra på engelska. Men detta är inte min starka sida, kommer säkert bra förslag från andra.
Ja alltså, jag bor i Flen, saker att göra utanför lägenheten är tämligen sparsamma. Det kallas inte Sveriges tråkigaste kommun utan anledning.

Men just det, jag skulle ju köpa en bok med sudoku ja.

Ja alltså, jag bor i Flen, saker att göra utanför lägenheten är tämligen sparsamma. Det kallas inte Sveriges tråkigaste kommun utan anledning.

Men just det, jag skulle ju köpa en bok med sudoku ja.
Katrineholmskuriren har en del "roliga spel" att pyssla med...

Det jag kämpar med mest just nu är; Vart ska jag få mina boktips? Jag läser endast en ganska smal grupp av böcker. Nämligen Romantsy, och att läsa på baksidan av böcker är inte riktigt min grejj. Just nu klarar jag mig, men i framtiden? Jag antar att jag får komma ihåg gruppnamn på fb och manuellt gå in och kika. Annars har algoritmen serverat det väldigt bra när jag har scrollat på framförallt instagram.

Ja jag kan tänka mig att man mår mycket bättre på alla sätt. Jag vet ju att när jag har jobb så scrollar jag inte alls speciellt mycket. Kan ha skärmtid på 1-2 h, och då ändå använt telefonen (miniräknaren) en hel del i jobbet emellanåt. Men som arbetslös så eskalerar det. Och egentligen så är det väl inte så konstigt. Att hitta på egna uppgifter i hemmet är inte superenkelt när man bor i en hyresrätt. Framförallt som hundarna börjar bli till åren och ena hunden ABSOLUT INTE vill gå när någon i flocken inte är med (husse i detta fall eftersom han jobbar). Så äventyr med hundarna är uteslutet.
Det här är ju som att slå in en öppen dörr men, bibliotekarier brukar vara bra på att ge boktips. De flesta brukar dessutom tycka att det är ganska kul att få prata böcker. De flesta jag träffat verkar helt h snöat in på det här med att läsa böcker. ;)

Det finns massor man kan göra på internet utan sociala mediet. Lära sig ett språk,, finns en hel del gratiskurser som är grundläggande, bli bättre på matlagning, tutorials av olika slag finns till exempel på youtube i de mest skiftande ämnen, allt beroende på intresse.

Det här är ju som att slå in en öppen dörr men, bibliotekarier brukar vara bra på att ge boktips. De flesta brukar dessutom tycka att det är ganska kul att få prata böcker. De flesta jag träffat verkar helt h snöat in på det här med att läsa böcker. ;)
Absolut, men min erfarenhet från det är att de hänvisar en till hyllan de har, och eftersom jag inte läser på svenska så brukar det handla om väldigt få böcker. Även då när jag var i Uppsala så var hyllan med de böckerna jag vill läsa i princip obefintlig. De få av den typen jag vill läsa som ändå fanns hade jag redan läst. Så jag är ganska säker på att lilla Flen inte har så mycket att komma med, men det är helt klart värt att promenera ner och kika efter.

Det finns massor man kan göra på internet utan sociala mediet. Lära sig ett språk,, finns en hel del gratiskurser som är grundläggande, bli bättre på matlagning, tutorials av olika slag finns till exempel på youtube i de mest skiftande ämnen, allt beroende på intresse.
Kurser får man inte gå som arbetslös med A-kassa eftersom jag då hindras från att ta arbete så formella kurser faller bort.

Det jag kämpar med mest just nu är; Vart ska jag få mina boktips? Jag läser endast en ganska smal grupp av böcker. Nämligen Romantsy, och att läsa på baksidan av böcker är inte riktigt min grejj. Just nu klarar jag mig, men i framtiden? Jag antar att jag får komma ihåg gruppnamn på fb och manuellt gå in och kika. Annars har algoritmen serverat det väldigt bra när jag har scrollat på framförallt instagram.

Ja jag kan tänka mig att man mår mycket bättre på alla sätt. Jag vet ju att när jag har jobb så scrollar jag inte alls speciellt mycket. Kan ha skärmtid på 1-2 h, och då ändå använt telefonen (miniräknaren) en hel del i jobbet emellanåt. Men som arbetslös så eskalerar det. Och egentligen så är det väl inte så konstigt. Att hitta på egna uppgifter i hemmet är inte superenkelt när man bor i en hyresrätt. Framförallt som hundarna börjar bli till åren och ena hunden ABSOLUT INTE vill gå när någon i flocken inte är med (husse i detta fall eftersom han jobbar). Så äventyr med hundarna är uteslutet.
Jag tycker att appen Goodreads är väldigt bra för att dels hålla koll på vad jag själv läst och dels få nya lästips. Om man mest läser på engelska så är den säkert ännu bättre. Det går att skapa kontakter och interagera i den appen också men det är inte nödvändigt.

Jag tycker att appen Goodreads är väldigt bra för att dels hålla koll på vad jag själv läst och dels få nya lästips. Om man mest läser på engelska så är den säkert ännu bättre. Det går att skapa kontakter och interagera i den appen också men det är inte nödvändigt.
Jo jag har den och följer mina favoritförfattare. Men jag tycker ofta att texten som beskriver böckerna är rätt så tråkig, så det är sällan jag fastnar för böcker den vägen. Men jag får kanske bara lägga manken till lite.

Kurser får man inte gå som arbetslös med A-kassa eftersom jag då hindras från att ta arbete så formella kurser faller bort.

Ja det förstår jag och formella kurser var inte vad jag syftade men kanske var jag otydlig. Ett nytt språk kan man exempelvis lära sig gratis via appen duolingo. Bli bättre på matlagning kan man exempelvis bli genom att läsa artiklar på nätet eller titta på Youtubevideor där ett specifikt moment gås igenom. Sen vet jag inte vad du har för intressen men jag tycker man kan hitta relevanta artiklar eller tutorials på internet i väldigt många ämnen.

Jag har bestämt mig för att dra ner på sociala medier. Jag inser ironin att skriva detta på Buke, som också tillhör den kategorin. Men buke känns liksom inte som att scrolla på FB/instagram/tiktok. Jag tror inte buke är lika destruktivt.

Jag som nu är arbetslös har en genomsnittstid på 5,5 h skärmtid på min telefon/dag. Det känns givetvis på tok för mycket. Framförallt som jag dessutom använder sociala medier även på datorn...

Som första åtgärd tog jag bort Facebook från telefonen. Ev tar jag bort instagram också så småningom, tiktok har jag aldrig haft så där är det enkelt.

På datorn så har jag installerat ett tillbehör i min webbläsare, så jag har inget flöde på facebook. Ska jag gå in på något så måste jag fysiskt söka upp den gruppen/personen. Det gör att man hinner tänka till lite.

Min man gör samma sak just nu, men hans guilty pleasure är youtube.

Vi diskuterade lite kring det här igår. Vad gör man på internet om man inte är på sociala medier alls? Jag insåg att jag knappt vet längre. Klart att jag vet vissa saker, men jag menar sånt som man kan hålla på med i timmar.

Dela gärna med er av era tips för att hålla nere skadlig skärmtid.

Läser nyheter. Jag är en news junkie och kan lätt spendera timmar med att läsa nyheter, guardian, independent, bbc, nbc, cba, abc, bloggar som jezebel. Sedan hänger jag på ett forum där man kan diskutera allt från oscar modet till star trek till wordles for needles, till politik. Eftersom det är nästan 90% nordamerikaner är mycket fokuserat på USA och Trump. Vilket är extremt deprimerande just nu. Sedan brukar jag också läsa Jerusalem Post, Haaretz, Times of Israel regelbundet men inte så ofta.

Absolut, men min erfarenhet från det är att de hänvisar en till hyllan de har, och eftersom jag inte läser på svenska så brukar det handla om väldigt få böcker. Även då när jag var i Uppsala så var hyllan med de böckerna jag vill läsa i princip obefintlig. De få av den typen jag vill läsa som ändå fanns hade jag redan läst. Så jag är ganska säker på att lilla Flen inte har så mycket att komma med, men det är helt klart värt att promenera ner och kika efter.

Läser du inte svenska böcker på svenska?

Åk in till Katrineholm, de har ett rejält större bibliotek, och återigen en rimligt välsorterad bokhandel, faktiskt två.

Annars är ett tips på hyllor där man fördriva många timmar, är det rum/de hyllor som handlar om "hembygd" i en vid bemärkelse.
Även om man inte har ett ursprung från orten finns det ofta väldigt intressanta böcker att läsa i, och så får man en massa ögonöppnare om varför orten "är som den är".

Många böcker är skrivna/sammanställda av amatörhistoriker och hembygdsforskare (mycket små upplagor), så man får helt klart nya synvinklar.

Jag har gått lite webbaserade kurser :) Jag säljer och köper mycket på nätet, så spenderar en del tid på vinted, Tradera, Sellpy och liknande.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?