Bukefalos 28 år!

Dräktig katta, men hur långt gången?

Mli

Trådstartare
I vintras kom det en typ sommarkälling till vårt stall, helt utmärglad och raggig. Hon var superkelen och stannade några veckor/månader och ut upp sig. Precis när vi tänkte ta henne till vet för kastrering så försvann hon. Typiskt. Som vi väntat oss kom hon nu tillbaka igår, givetvis dräktig. Hon går lite mellan oss och en granne (som nu har börjat spruta vatten på henne när hon kommer nära) för att hon ska välja att föda hos oss. Vi har bäst förutsättningar för att ta hand om kattungarna eftersom grannen är bortrest hela sommaren.
Nåväl, tillbaka till problemet. Jag har ingen aning om hur långt gången hon är. Jag har ingen större koll på när hon försvann eftersom man inte innan såg henne dagligen heller. Nu är magen rejält stor, spenarna är liiite mer rosa än de var innan (kommer ihåg att jag kollade när hon kom till oss i vintras eftersom hennes mage var så utspänd). Vårtgårdarna är svullna och om man klämmer lite på spenarna kommer det en pytteliten mängd klar vätska.

Någon som kan tippa på hur långt hon har kvar?

Det enda jag kan göra är ju att ge henne riktigt god och näringsrik mat och mkt kel och hoppas att hon stannar på gården. En dag ligger väl där ett gäng kattungar när man kommer ut.
Jag har ingen möjlighet att ta in henne eftersom hon troligtvis aldrig har varit inne, och att den enda av våra katter som får vara inne inte tolererar andra katter inomhus.

Tillägg: Hittade just en bild på henne som är tagen den 14:e mars, så det är någon gång efter det hon försvann. Och innan dess visade hon inga tecken på löp heller. Så tidigast i slutet på maj alltså. Men kan hon redan ha en sån jättemage nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Jag har ingen möjlighet att ta in henne eftersom hon troligtvis aldrig har varit inne,

Fast det har väl ingen betydelse? Jag har en vildkatt inne, hon vande sig. Går inte att klappa, men hon har aldrig haft problem med innelivet.



Vet inte riktigt vad jag ska säga om dräktigheten, men det brukar väll vara tid för kattungar nu i Juni? Om man utgår från vilt springande katter. Det allra bästa hade väl kanske varit om du kunde tagit in henne, ifall något skulle hända när hon föder, annars får du väl ordna med mysigt krypin till henne, och försöka få henne att föda där och hoppas på det bästa.
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

om du hade citerat hela meningen så hade du fått med en till anledning till varför jag inte kan få in henne. Jag har en katt som får vara inne, och hon tolererar inte att någon annan katt är inne. Resultatet är att hon kissar ner hela vårt hem. Och hur bra är det egentligen att ta in en högdräktig katt i en helt ny miljö? Jag tycker att man ska åsamka dem så lite stress som möjligt. Man hade ju inte gärna flyttat ett högdräktigt sto, eller en hund för den delen.

En stor fördel är att katten är superkelen och helt tam, jag har fått undersöka henne utan att hon bryr sig det minsta.

Jag kan inte hålla koll på hennes födande, jag får lita på att hon klarar det själv. Jag kan inte mer än att kolla till henne så ofta jag kan och sen hålla tummarna.

Tillägg:
Jag har pratat med en veterinär och utifrån infon om den riktigt stora magen och svullna juver så trodde hon att det handlade mer om dagar än veckor. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, rent logiskt borde det ju vara tidigast i slutet på maj.
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

om du hade citerat hela meningen så hade du fått med en till anledning till varför jag inte kan få in henne. Jag har en katt som får vara inne, och hon tolererar inte att någon annan katt är inne. Resultatet är att hon kissar ner hela vårt hem. Och hur bra är det egentligen att ta in en högdräktig katt i en helt ny miljö? Jag tycker att man ska åsamka dem så lite stress som möjligt. Man hade ju inte gärna flyttat ett högdräktigt sto, eller en hund för den delen.

En stor fördel är att katten är superkelen och helt tam, jag har fått undersöka henne utan att hon bryr sig det minsta.

Jag kan inte hålla koll på hennes födande, jag får lita på att hon klarar det själv. Jag kan inte mer än att kolla till henne så ofta jag kan och sen hålla tummarna.

Jag citerade bara den delen, eftersom jag tycker inte att just den anledningen var valid. Den andra, visst, men inte den första. De trodde denna jag har var högdräktig när de flyttade henne till mig.
Jag hade personligen velat haft koll på ett djur som ska föda, eftersom jag själv tycker det är bättre att kunna hålla koll till ett litet pris, än att hitta ett dött djur.
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Jag föredrar också att hålla koll på djur som ska föda, men ibland går det inte. Då får man ta till det näst bästa.
Jag skulle aldrig låta ett högdräktigt djur byta miljö, stressen kan vara minst lika förödande som att låta de föda utan tillsyn.
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Men om du har ett stall så har du väl en sadelkammare/fikarum/foderkammare eller liknande?

Kanske kan du "stalla upp" katten där under några veckor?

Med god, näringsriktig mat, en bra "bäby-låda", toalettlåda med spån/sand eller liknande som hon är van att ha som underlag när hon pinkar ute.

Många kattera accepterar detta utan problem om de dessutom får mer sällskap av oss två-benta och lite extra omsorg och kel.

Betydligt säkrare än att riskera att hon smiter iväg och får ungarna på någon "dold"/olämplig plats och kommer fram hem dem som 8-veckors halv-vilda "strykarkatter".

/Swat
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Jag har ett litet stall och hästar på lösdrift. Har boxar som är den enda platsen som man kan stänga till om. Det känns lite sådär att stänga in henne i en box i upp till en månad om det är enligt mina beräkningar, jag har ingen möjlighet att hålla henne sällskap särskilt mycket. Men det kanske vore värt det, istället för att som du säger få hem en kull med vilda kattungar. Då kunde jag även ha stenkoll på henne om man installerar en web-kamera.
Det är ju ändå en miljö hon är van vid, blir ju ingen större omställning.
Och så kan det ju vara bra att kunna stänga om henne. Sist vi hade en kull här så knep vår stora hankatt den enda hankatten i kullen.
Ska fundera på saken.
Nu ska jag i alla fall iväg och köpa nyttig kattmat!
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Hmmm... En box känns som ett ganska dåligt alternativ för mej!

Kanske bättre att kontakta några katthem/djurskyddsorganisationer och se om någon kan vara jourhem/ta hand om henne?!

Om du ändå känner att du inte kommer kunna hålla henne sällskap eller "förvara" henne på en lugn och trygg plats så kanske någon annan kan ge både henne och ungarna bättre framtidsutsikter!

Ring några samtal och hör!

/Swat
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

På vilket sätt är en box ett sämre alternativ än en foderkammare, och varför skulle det bara bättre att flytta en högdräktig katt till en okänd miljö?
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

De foderkammare jag har varit i kontakt med har varit mindre förrådsrum - dvs man kan stänga en dörr och sedan är där lugnt, torrt och "säkert".

En box är ofta dragig/ej tät, sällan lugn då både folk och "fä" kan passera och titta in genom ett galler.

Jag ser det som en mycket större risk för en katt - och hennes ungar - att föda i en "invand" hästbox, utan mänskligt sällskap med risk för att andra hankatter försöker komma åt hennes ungar, med all stress det kan innebära!
Än att flytta till ett lugnt jourhem där ungarna får födas inne i vämen med mänsklig tillsyn!


/Swat
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Mina boxar är två hörnboxar som förutom öppning inåt till stall/verkstad också har en engelsk dörr. Det har bott kaniner i den nu så den är säkrad med nät upp till tak. Inget drag om man inte vill. De enda som passerar den boxen är jag själv och mina barn. Jag är hemma nästan hela dagarna och kommer givetvis att hälsa på henne flera gånger under dagen, men jag har ingen tid att sitta och hålla henne sällskap.
Jag funderar på om det skulle vara bra om jag satte upp kultinglampan? Då behöver jag aldrig vara rädd för att det blir kallt för ungarna.

Edit, katten, har legat på samma ställe hela dagen nu, hon verkar väldigt trött. Har varit och köpt kattungemat och fisk som hon ska få till middag.
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Svårt att gissa sig fram till hur långt gången hon är när man inte känner till hennes senaste löp. Veterinären kan ultraljuda och uppskatta, men är kattan förvildad lär det väl vara ett problem att ta henne till veterinären.

Jag skulle starkt rekommendera att du försöker stänga in henne så att du har koll på förlossningen. Hos mig har alla förlossningar gått bra och jag har inte behövt lägga mig i förrän nu. Jag fick en kull för 2 veckor sedan och jag lovar att alla kattungarna och mamman hade dött om jag inte hade kunnat dra ut kattungarna (ja, dra ut dem). Nu har jag tack och lov en levande kattmamma och iaf en levande kattunge.
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Katten, Edit, är väldigt tillgiven. Men jag tror att det skulle stressa henne väldigt mycket ifall jag tog henne till veterinären. Enligt grannen som hon har varit hos de senaste veckorna har hon varit rund om magen i minst tre veckor. Så det kan ju stämma att hon bara har nån vecka kvar då.
Jag har boat till henne nu och hon blev inte alls irriterad av att bli instängd.
Jag har heller aldrig haft problem med kattförlossningar, men man vet ju aldrig. I morgon riggas webkameran så jag kan ha koll på henne.

Jag som aldrig mer ville ha kattungar tycker faktiskt att det är lite kul nu :-)
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Här kommer en bild på "lilla" Edit.

31536_395641747379_707712379_3931647_6636131_n.jpg


Hon verkar vara väldigt nöjd med att bo i en box, hon har hittat en sovplats och rör sig knappt därifrån mer än för att äta och gå på lådan. Hennes mage är helt stenhård och man känner tydligt stora konturer av ungarna och man känner de röra på sig. Hon kan inte ligga på sidan för då bara rullar hon runt.
Skönt att hon inte försöker ta sig ut, hon är inte alls intresserad av att följa med till boxdörren när jag går.

Vad tror ni om kultinglampan? Hon är ju inte van vid varmare än vad det är ute, men det kanske inte är någon nackdel för ungarna? Man kan ju regera den höjdmässigt och se till så att det är typ inomhusvärme där, 20 grader kanske?
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

För kattungarnas skull är det absolut bra med en kultinglampa som håller "inomhustemperatur". De kan inte reglera kroppstemperaturen själva och är beroende av yttre värme.
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Då ska jag sätta upp den ikväll!
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Om du inte redan har en bra bolåda till henne bygger man lätt en av en mindre flyttkartong. Mina honor har hittills tyckt att låda varit ett bra ställe när de ska föda, och då är ju ungarna lite extra skyddade från drag. Med lock på blir det en tryggare grotta.

Maja och ungarna i förvaringskartong

Nästa kull fick en handduk som täcke, locken gick sönder halvvägs. Utan tak börjar Maja flytta ungarna till säkrare plats (och eftersom hon är en bortskämd innekatt är det i mattes säng...)

Kunge3-0001.JPG
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

såå söta :love:

Det var nog nästan 6 år sedan jag hade en kull här, och den honan vägrade föda i den mysigt förberedda lådan. Hon klämde istället ur sig alla ungar i en låda som var till hälften fylld med kontorsmaterial. Som tur var accepterade hon att vi flyttade på henne och ungarna. Förra kullen jag hade här hemma fick jag som två veckors gamla upphittade ute i kompis ladugård, mamman hade troligtvis strukit med av vägen. Av den kullen på 5 var det bara en som klarade sig. Ingen dog hemma hos mig utan det blev sedan när de bytte miljö. Efter det gigantiska jobbet för "ingenting" så sa bestämde jag mig för att aldrig mer ha kattungar igen. Men ibland får man inte bestämma sånt själv :grin:
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Stackars liten Edit som nu har en jättemage. :crazy: Hon har svårt att resa sig och gå och äta, och hon äter knappt någonting (om man jämför med innan). Hon har fram tills idag helst velat sitta och kela uppe i famnen med huvudet under min haka, men idag så orkade hon inte ens resa på sig när jag kom. Men kelig var hon, men hon orkade bara ligga ner och trampa lite med framtassarna i halmen.
 
Sv: Dräktig katta, men hur långt gången?

Stackars liten Edit som nu har en jättemage. :crazy: Hon har svårt att resa sig och gå och äta, och hon äter knappt någonting (om man jämför med innan). Hon har fram tills idag helst velat sitta och kela uppe i famnen med huvudet under min haka, men idag så orkade hon inte ens resa på sig när jag kom. Men kelig var hon, men hon orkade bara ligga ner och trampa lite med framtassarna i halmen.

Då är det nog snart dags. Vilken tur hon har som hittade till dej :love::bow: Har du köpt kattungemat till henne? Annars är det dags att göra det så att hon får lite extra energi. En sort som jag har tyckt fungerat bra är Mjau´s föräldrafritt, både kattmamma och ungar (när de har blivit tillräckligt stora) har ätit den med god aptit och mått bra av den.

Lycka till nu med allt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp