Dräktiga ston 2020/2021

Dygn 356 idag och det står helt stilla. Inte läge än kanske, men när ska man börja oroa sig? Du @Maja_Kandi nämnde att man kunde sätta igång ston men undvek det in i det sista?

Som sagt det är väl inte panik än men det känns inte på gång och det är inte utan att jag tänker att fölet kanske växer sig alldeles för stort.
Fölen växer tills de är klara, sen stannar de av i växten. :) Till skillnad från kalvar som kan bli monstruöst baotastora så man startar hellre igång en kalvning än en fölning. En normal dräktighet på häst är ju upp till 365 dagar så jag skulle inte oroa mig, även om jag har full förståelse för frustrationen! ❤️
 
@Bluefish
Fölet kommer när det kommer, man brukar inte sätta igång ston. Det finns en risk för att fölet kommer vara dysmatur (motsatsen till prematur dvs ”för sent född”) men jag hade inte oroat mig. Ha kontakt med din veterinär som känner er och säkert kan hjälpa dig lite med din oro.
 
Fölen växer tills de är klara, sen stannar de av i växten. :) Till skillnad från kalvar som kan bli monstruöst baotastora så man startar hellre igång en kalvning än en fölning. En normal dräktighet på häst är ju upp till 365 dagar så jag skulle inte oroa mig, även om jag har full förståelse för frustrationen! ❤️

Ja det är väl de scenariona som dyker upp, hur obra det är när en kviga går så länge och hur det kan sluta.

Jag ska ha lite mer is i magen, men det kan bli ett samtal till vet innan vi är i mål. Aldrig hört "för sent födda" föl men ska försöka läsa om det, tack @Freazer!
 
Dygn 299 idag och madames mage sjunker mer och mer. Hon är sjukt trött och vill bara mysa hela tiden så fort någon visar sig. Hon försöker till och med tvångsgosa grannarna 🤣 Hennes box är färdig nu återstår städning och skruva upp krubban bara. Blir skönt och få upp henne på gårdsplanen igen så man ser henne hela tiden. Bara upploppet kvar sa jag till henne idag, att hon får kämpa på nu ❤️ men hon gör precis som sin mamma säger hennes husse, fyller den ena sidan mer en den andra. Kommer faktiskt inte ihåg är ju tio år sedan i år sedan Majsan föddes och fem år sedan hennes helsyster kom till 🧐 Dock är Majsan snällare henne får man Iaf ta på juvret hennes mamma lät knappt ens Majsan komma dit i början och vi fick absolut inte ens knappt titta på dem. Men de släppte efter att Majsan hade diat ett par gånger så hoppas hon inte ärvt sin mammas humör på den punkten 😅
 
Ja det är väl de scenariona som dyker upp, hur obra det är när en kviga går så länge och hur det kan sluta.

Jag ska ha lite mer is i magen, men det kan bli ett samtal till vet innan vi är i mål. Aldrig hört "för sent födda" föl men ska försöka läsa om det, tack @Freazer!
Ja, det kostar ju inget att utbyta tankar med sin veterinär. 😊
Dom blir oftast lite mindre precis som prematura föl men ändå fullt utvecklade. Jag har för mig min veterinär sa att det är många som förväxlar prematura föl med just dysmatura föl och att det finns fler än vad man tror som är det. Vissa klarar sig fint och vissa behöver lite hjälp på traven.
Googla på engelska så hittar du nog mer än på svenska.
 
319 d.idag och Doris har redan börjat skrämmas 😅😂 hon va orolig förut i hagen och gick runt och ville inte att man skulle komma nära, inget färdig juver. Maidensto på 4 år , så man vet ju aldrig, men mest troligt att fölet gjorde någon rörelse eller förvärk. Nu står hon o äter hö. 🧐 bild från tidigare idag, innan hon började gå runt.
 

Bifogade filer

  • 8B1D69DA-3A06-44AE-8537-78246F5E41EE.jpeg
    8B1D69DA-3A06-44AE-8537-78246F5E41EE.jpeg
    206,9 KB · Visningar: 62
Ja det är väl de scenariona som dyker upp, hur obra det är när en kviga går så länge och hur det kan sluta.

Jag ska ha lite mer is i magen, men det kan bli ett samtal till vet innan vi är i mål. Aldrig hört "för sent födda" föl men ska försöka läsa om det, tack @Freazer!
Att veterinärerna pratade om att starta fölningen på min hade uteslutande med fången att göra men det var verkligen den sista utvägen för stoets skull. Nu hade vi ju tur att det vände med hjälp av buttan så att det håller sig på en uthärdlig nivå. Försöker intala Queenie att det blir bättre bara hon kläckt men hon tycks inte hålla med. :cautious:
 
Kameran är på plats, men otroligt nog blir man mycket mera nojjig när man kan titta på dem... Iaf jag... 😅 Måste liksom kolla HELA tiden nu känns det som!

Aja, tror ändå inget kommer hända i nätt, lite svanskliande hittils men annars lugnt. Knappast bra odds för någon april-fölis.

Screenshot_20210426_230334_com.mcu.reolink.jpg
 
Här har det varit en väldigt lugn natt, hon har ätit och stått och sovit.
Hon har inte legat ner något i natt utan var ner en vända igår kväll och rullade men reste sig sen igen.

Vet inte hur man ska tolka det.
Rödare i slemhinnorna nu på morgonen, hon ville bestämt inte gå ur boxen, hon vände rumpan mot mig när jag tog fram grimman så idag lät jag henne stå kvar och gav frukosthöet inne.

Får se om hon vill gå ut lite senare.
Juvret är oförändrat sen igår i princip.

Tyckte det var skönt och bli kliad på rumpan som är slapp och likaså baktill sen igår morse.

Dygn 337 idag, undrar om det börjar dra ihop sig ändå kanske.
 
Du Maja du ska se att det plötsligt slår om, som jag hoppas med min 🤣🤣🤣

Undrar vem av dom som kläcker ur sig fölet först 🤔😉

Nu är kl 10 och hästkraken vill fortfarande stå inne så dom fick väl en ny vända med hö i boxarna, mockade ur också.

Juvret oförändrat fortfarande, får inte alltid komma i närheten och peta på henne 🤣🤣
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 058
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 739
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp