Dräktiga ston 2020/2021

Man förstår ju att det blir trångt i magen på slutet, men samtidigt ökar ju behoven. Svårt! Min äter i små portioner så hon har hö hela natten men har dragit ner för att slippa kasta så mycket varje dag. Din kanske också får i sig lite gräs nu?
Inge gräs och tala om i hagarna tyvärr 😔 Annars så hade ju de varit perfekt! Hennes mamma var likadan på slutet av båda sina dräktigheter åt sämre och sämre .. Hon får två gånger på kvällen hjälper inte hon lägger in de i hörnet och sen snurrar hon runt runt 😑 Blir förhoppningsvis bättre när hon flyttar in i eget stall och lugnare för henne. Kanske vi får ge henne 6-7 gånger med hö istället för 5 nu.
 
Jättefin! :love: Jag har ju tyvärr sett baksidan av att råka ha ett sto i för högt hull så lyssna på veterinären och var försiktig med maten. :)

I år har jag pendlat för första gången nånsin! Det visade stoföl och ingen vore gladare än jag. :love:
Ja gud vad jag blev nojig när jag har läst om ditt sto. Så jag bad veterinären kolla hull när hon var ute. Vi har haft fri tillgång på hö hela vintern så det är först sista veckan hon har börjat få rätt mängd och då visade det sig att hon knappt orkar äta de 6 kg som hon ska ha.
 
Ja gud vad jag blev nojig när jag har läst om ditt sto. Så jag bad veterinären kolla hull när hon var ute. Vi har haft fri tillgång på hö hela vintern så det är först sista veckan hon har börjat få rätt mängd och då visade det sig att hon knappt orkar äta de 6 kg som hon ska ha.
Precis som @Freazer skrev tidigare i tråden så är det vansinnigt lätt att mata för mycket. Fölet tar det det behöver, så ser mamman fin ut så är det garanterat fullt tillräckligt! :)
 
Min D-ponny äter nu 5kg hö och 3,2kg lusernpellets samt fri tillgång på halm. Jag är pedantiskt noga med att väga nu (köksvågen har flyttat till sadelkammaren :angel:). Blöter höet innan hon får det (fick veta att sockerhalten går ner då, plus att jag tänker att det är bra för eventuellt damm nu när hon står inne) och lusernet är givetvis uppblött (men väger det torrt).

Frukost: 1kg hö + 800g lusern
Lunch: 1kg hö + 700g lusern
Middag: 1kg hö + 700g lusern
Kväll: 2kg hö + 1kg lusern

Sen står hon på djup halmbädd och får ny halm varje kväll. :) Hon har gått ner väldigt mycket i vikt så jag började med att öka 200g lusern för några dagar sen och kommer att ge 1kg hö till så att hon får 2kg även på morgnarna hädanefter. Är så himla rädd för att mata för mycket nu bara så det är verkligen en balansgång.
 
Övre bilden igår dygn 333 och i fint hull.
Undre bilden dygn 304 och smällfet...

IMG_20210425_192434.jpg

Hon har som ni ser gått ner massvis i vikt, är idag i jättefint hull men jag vill inte att hon blir tunnare, därav att jag nu väljer att öka lite i maten igen.
 
Tror inte min Madame tänker föla alls, tror hon trivs för bra med och vara dräktig.

I morse så hade hon fyllt ut massor igen så skåran nästan var borta, på eftermiddagen lite mer och nu när jag kom för och ta in har det gått ner så det ser ut som igår kväll 😫

Trodde stenhårt att hon skulle få senast som nu idag 335 dygn. Men vi får se vad det slutar på helt enkelt.

Valde och sova i stallet i natt eftersom hon varit annorlunda den igår kväll och i och med att hon förändrat juvret från morgon till eftermiddag så ack vad besviken jag blev när jag kom nu 🙈

Får se hur denna natt blir ☺️
 
Tror inte min Madame tänker föla alls, tror hon trivs för bra med och vara dräktig.

I morse så hade hon fyllt ut massor igen så skåran nästan var borta, på eftermiddagen lite mer och nu när jag kom för och ta in har det gått ner så det ser ut som igår kväll 😫

Trodde stenhårt att hon skulle få senast som nu idag 335 dygn. Men vi får se vad det slutar på helt enkelt.

Valde och sova i stallet i natt eftersom hon varit annorlunda den igår kväll och i och med att hon förändrat juvret från morgon till eftermiddag så ack vad besviken jag blev när jag kom nu 🙈

Får se hur denna natt blir ☺️
Hur har det gått inatt?

Idag är det 335 dygn här! Har varit oroligt inatt. Upp å ner, upp å ner. Legat många gånger men bara 10-15 min i stöten och sen klivit upp och blängt på magen. Låg och sov i 1,5h en sväng sen dock. Men juvret är ingenting så jag tror det dröjer en vecka minst... :meh:
 
Jag testade att pendla idag :D Har tänkt att det mest är hokuspokus men kunde inte låta bli att testa ändå! Hingst tyckte pendeln!
Åh det provade jag också igår :D. Inte för att jag tror på det, men för att jag ändå ville passa på nu när jag har dräktigt sto.
För mig visade det sto, för ena stallkompisen hingst, för en annan stallkompis stod det helt still och för en tredje sto. Så jag antar att det blir en hen O_o😅
 
Hur har det gått inatt?

Idag är det 335 dygn här! Har varit oroligt inatt. Upp å ner, upp å ner. Legat många gånger men bara 10-15 min i stöten och sen klivit upp och blängt på magen. Låg och sov i 1,5h en sväng sen dock. Men juvret är ingenting så jag tror det dröjer en vecka minst... :meh:
Natten har varit ganska lugn ändå, hon har mest stått och sovit eller lagt sig ner korta stunder och blängt på magen lr haft lite värkar.

Juvret utfyllt mer idag igen, men mer blir det. Skåran typ borta bak men som sagt det får plats mer. Inte ut i spenarna än.
Väldigt slapp bak och hon ville inte gå ut i morse men ut en stund behöver hon tycker jag.

Tror inte på föl ännu men borde komma inom någon dag tycker jag?
5B2360D7-73CA-4125-AADE-FB60E88EED4D.jpeg
 
Natten har varit ganska lugn ändå, hon har mest stått och sovit eller lagt sig ner korta stunder och blängt på magen lr haft lite värkar.

Juvret utfyllt mer idag igen, men mer blir det. Skåran typ borta bak men som sagt det får plats mer. Inte ut i spenarna än.
Väldigt slapp bak och hon ville inte gå ut i morse men ut en stund behöver hon tycker jag.

Tror inte på föl ännu men borde komma inom någon dag tycker jag?
Visa bifogad fil 68530
Bild från idag
DF334CE5-ECD9-4860-A31F-C1C4772FE759.jpeg
 
Natten har varit ganska lugn ändå, hon har mest stått och sovit eller lagt sig ner korta stunder och blängt på magen lr haft lite värkar.

Juvret utfyllt mer idag igen, men mer blir det. Skåran typ borta bak men som sagt det får plats mer. Inte ut i spenarna än.
Väldigt slapp bak och hon ville inte gå ut i morse men ut en stund behöver hon tycker jag.

Tror inte på föl ännu men borde komma inom någon dag tycker jag?
Visa bifogad fil 68530
Inte för att du ska misströsta men min har varit mer utfylld än så i över en vecka och inget föl i sikte
 
Inte för att du ska misströsta men min har varit mer utfylld än så i över en vecka och inget föl i sikte
Ingen fara, som jag sa det dröjer även här för mer kan hon fylla.

Det jag menar är att hon verkligen inte följt samma mönster som vid förra dräktigheten.

Så frustrerande är det och mer nervöst för jag är så sjukt rädd för att det plötsligt bara drar igång och så är jag inte där, lite så jag är orolig.

Men vi är flera som försöker hålla koll på dagarna på henne, och jag nätterna.
Har bara kamera i boxen men önskar som idag att jag även hade ut mot hagen, det skulle lugna mina nerver en del nu när jag är hemma.

Stackars dig och få vänta med, hoppas det kommer ett föl snart för dig ☺️
 
Ingen fara, som jag sa det dröjer även här för mer kan hon fylla.

Det jag menar är att hon verkligen inte följt samma mönster som vid förra dräktigheten.

Så frustrerande är det och mer nervöst för jag är så sjukt rädd för att det plötsligt bara drar igång och så är jag inte där, lite så jag är orolig.

Men vi är flera som försöker hålla koll på dagarna på henne, och jag nätterna.
Har bara kamera i boxen men önskar som idag att jag även hade ut mot hagen, det skulle lugna mina nerver en del nu när jag är hemma.

Stackars dig och få vänta med, hoppas det kommer ett föl snart för dig ☺️
Jag är ganska chill.
Jag kommer åka ner till henne när hon har vaxproppar/vit mjölk. Nu är det dom på stuteriet som vakar
 
Jag är ganska chill.
Jag kommer åka ner till henne när hon har vaxproppar/vit mjölk. Nu är det dom på stuteriet som vakar
Aah men vad skönt det.
Så bra har inte jag det riktigt 🙈 men jag gillar till viss del denna tiden också.

Men kändes bättre med första dräktigheten, nu är jag mer nervös när det gått fram och tillbaka och upp och ner.
 
Nu har min kamera anlänt, så ska försöka få upp den i hagen/lösdriften i dag. :banana: På hög tid, damerna är numera på dygn 322 och 325. Hon som är längst gången har dock bara fyllt lite grann i juvret och kommer nog dröja MINST 10 dagar till, den andra tycker jag är svårare att läsa av då hon inte haft föl hos mig förut. Men hon har fyllt upp ganska bra i juvret (skulle dock kunna bli ännu större) och mjuknat vid svansroten. Ser dock inte "redo" ut i övrigt...
 
Dygn 356 idag och det står helt stilla. Inte läge än kanske, men när ska man börja oroa sig? Du @Maja_Kandi nämnde att man kunde sätta igång ston men undvek det in i det sista?

Som sagt det är väl inte panik än men det känns inte på gång och det är inte utan att jag tänker att fölet kanske växer sig alldeles för stort.
 
Dygn 356 idag och det står helt stilla. Inte läge än kanske, men när ska man börja oroa sig? Du @Maja_Kandi nämnde att man kunde sätta igång ston men undvek det in i det sista?

Som sagt det är väl inte panik än men det känns inte på gång och det är inte utan att jag tänker att fölet kanske växer sig alldeles för stort.
Jag har noll erfarenhet av detta men utav det jag läst på forumet så verkar det snarare som att ston som är dräktiga länge får mindre föl. Typ att det är pga fölet utvecklas långsamt (dvs behöver den tiden) eller så hejdas utvecklingen till slut/blir mera långsam.
Jag har tolkat det som att det inte är så sannolikt att fölet blir för stort.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 988
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 345
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 698
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp