Dräktiga ston 2020/2021

Haha, mina kommer nästan dagligen i full galopp när jag kommer för att ge dem kraftfoder eller ta in dem. Numera på dygn 319 och 323, men verkar inte vara helt på g än.

Jättebesviken att mitt nya kamera inte blev levererat som det skulle i dag, fick ett sms om att paketet inte fått plats i brevlådan och att jag måste avvakta vidare besked. Så det kanske dröjer tills måndag, fan alltså. :mad: Särskilt irriterande som jag var hemma hela dan (jobbar ju hemifrån) och kunnat komma ut och ta emot paketet hur lätt som helst...
 
Mamma mu hade något tok för sig imorse och sprang runt runt vid utsläpp 😅 Problemet är att hon tappat stilen lite i travet och är inte lika spänstig som förr och de ser jätte roligt ut 😂 Här kan vi snacka flodhäst i full fart 😆 Lugnare vid lunch då var hon bara hungrig. Hon kommer få flytta upp till sitt nya stall med hage så snart som möjligen så kommer vi hålla öppet in till stallet första veckan när hon går där så hon hinner vänja sig lite först vid sin nya miljö innan hon börjar sova där på nätterna.Med andra ord låta hennes nya boxdörr vara öppen så hon kan välja om hon ska vara inne eller ute. Blir nog bra, vi tänkte hon kunde få lite kraftfoder till lunch där inne. Blir ju en omställning för henne och flytta ifrån grabbarna in till eget stall med bara en häst som sällskap.
IMG_20210423_144903_971.jpg
 
Dygn 325 på min idag och juvret har sett ut såhär hela veckan. Hon är trött och sover mer, äter mindre på natten men samtidigt busig! Hon och flocken rymde bort till sommarbetet igår...😑😂 Så de fick nya gräshagar idag då de verkar tröttnat på vinterhagarna. Mitt hjärta fick en så fin ny hage med fölanpassat staket.❤
 

Bifogade filer

  • 20210422_193855.jpg
    20210422_193855.jpg
    284,1 KB · Visningar: 44
Min ponny är på dygn 211 nu. Äter knappt upp sitt hö men veterinären tyckte ändå att hon var lite för tjock när hon var ut och vaccinerade mot stelkramp så det är nog ganska bra ändå att hon inte fortsätter moffa i sig.

Har ni pendlat era ston och har det stämt? Tippan har pendlat hingst hela tiden fram till någon månad sen när jag drömde att det blev ett sto. Provade och pendla henne då och då visste inte ringen hur den skulle gunga. I går testade jag igen och då blev det sto. Blir spännande att se vad som kommer ut 😊 Vore klart smidigast med sto då jag bara har ston.

20210420_174933.jpg
 
Min ponny är på dygn 211 nu. Äter knappt upp sitt hö men veterinären tyckte ändå att hon var lite för tjock när hon var ut och vaccinerade mot stelkramp så det är nog ganska bra ändå att hon inte fortsätter moffa i sig.

Har ni pendlat era ston och har det stämt? Tippan har pendlat hingst hela tiden fram till någon månad sen när jag drömde att det blev ett sto. Provade och pendla henne då och då visste inte ringen hur den skulle gunga. I går testade jag igen och då blev det sto. Blir spännande att se vad som kommer ut 😊 Vore klart smidigast med sto då jag bara har ston.

Visa bifogad fil 68480
Så fint sto du har ❤️ Vad är det för stam och vem är hon dräktig med ?
 
Min ponny är på dygn 211 nu. Äter knappt upp sitt hö men veterinären tyckte ändå att hon var lite för tjock när hon var ut och vaccinerade mot stelkramp så det är nog ganska bra ändå att hon inte fortsätter moffa i sig.

Har ni pendlat era ston och har det stämt? Tippan har pendlat hingst hela tiden fram till någon månad sen när jag drömde att det blev ett sto. Provade och pendla henne då och då visste inte ringen hur den skulle gunga. I går testade jag igen och då blev det sto. Blir spännande att se vad som kommer ut 😊 Vore klart smidigast med sto då jag bara har ston.

Visa bifogad fil 68480
Jättefin! :love: Jag har ju tyvärr sett baksidan av att råka ha ett sto i för högt hull så lyssna på veterinären och var försiktig med maten. :)

I år har jag pendlat för första gången nånsin! Det visade stoföl och ingen vore gladare än jag. :love:
 
Majsan är snart uppe på dygn 300. Jätte trött, äter dåligt med hö och sover mest. Hennes hotell är snart klart fattas bara boxdörren och krubban ska sättas upp igen. Tror de blir bra för henne att flytta upp på gården igen så vi kan ha koll på vad hon har för sig med på dagarna. Från ha älgat ut på morgonen tills att man typ behöver släpa henne med sig ... 😏
 
49F4FE81-E898-4ED1-A05B-5D2541D7FB29.jpeg


Lif dygn 307 igår. Juvret börjar fyllas nu.
Jag har inte velat pendla, tänk om det stämmer. Jag vill ha en överaskning. Önskade starkt ett sto, men en hingst blir sååå bra det med. Jag har bara ägt ston tidigare, så kan vara kul med en erfarenhet av valack också.
Blir det ett sto ska hon heta Júlia och blir det en hingst blir det troligtvis en Olli. Namnet Júlia har jag haft som nr 1 i 10 år så på så sätt önskar jag ett sto så jag äntligen får använda det.
 
@MayGrace Min är på 309 och äter också ganska dåligt. Både grovfoder och kraftfodret (som hon får för proteinet). Jag hoppas att gräset som kommit nu ger en del så att hon ändå får i sig det hon behöver! Hon ser fin ut i kroppen iaf men tänker på om fölis får till sig allt den behöver..
Hon får krafft protein numera för att vi inte vet hur mycket hö hon egentligen äter då hon sprider ut de både inne och ute 🤐 Nu får hon 2 kg men ska få 1 kg till lunch med när hon byter hage. Hon ser fin ut, blank och rund men svårt när de börjar lämna hö .. Hade nog gärna velat att hon åt lite mera hö inne Iaf.
 
Hon får krafft protein numera för att vi inte vet hur mycket hö hon egentligen äter då hon sprider ut de både inne och ute 🤐 Nu får hon 2 kg men ska få 1 kg till lunch med när hon byter hage. Hon ser fin ut, blank och rund men svårt när de börjar lämna hö .. Hade nog gärna velat att hon åt lite mera hö inne Iaf.
Man förstår ju att det blir trångt i magen på slutet, men samtidigt ökar ju behoven. Svårt! Min äter i små portioner så hon har hö hela natten men har dragit ner för att slippa kasta så mycket varje dag. Din kanske också får i sig lite gräs nu?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 983
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 686
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp