Dräktiga ston 2020/2021

Jag rider min också, i skogen alla gångarter men lugnt, ungefär 4-5 dagar i veckan. Tycker hon är lite segare i skritten, verkar lite trött, men i trav och galopp är hon glad och pigg. Dock har hon lugnat sig sedan slutet av sommaren när hon bockade och for mest hela tiden. Hon är på dygn 145 så snart börjar väl fölet växa fortare, får se hur hon blir då. Vill gärna hålla igång både för kropp och knopp men hoppas hon säger till om hon inte vill mer.
Jag tänker likadant. Alltså att hon ska vara i bra form. 🥰
 
Rider också min 3-4 gånger i veckan, dels för att hon ska få lite utbildning och få använda kropp och knopp så att säga 👋👍 Hon är 3,5 år nu 🌟

Hon är som vanligt i ridningen än så länge , tänkte försöka hålla igång henne dec.ut, sen får vi se om vi fortsätter i jan. Beror ju på om hon säger till innan att hon inte vill mera.

Hon verkar tyckte det är kul att få hitta på saker och har bra egen motor 😇

Bild från idag, nu tycker jag att man ser magen 👋🐴🥰 154 d. idag
 

Bifogade filer

  • 691E3F7C-05C9-4F02-8E57-08E9FF78FD92.jpeg
    691E3F7C-05C9-4F02-8E57-08E9FF78FD92.jpeg
    76,9 KB · Visningar: 33
Rider också min 3-4 gånger i veckan, dels för att hon ska få lite utbildning och få använda kropp och knopp så att säga 👋👍 Hon är 3,5 år nu 🌟

Hon är som vanligt i ridningen än så länge , tänkte försöka hålla igång henne dec.ut, sen får vi se om vi fortsätter i jan. Beror ju på om hon säger till innan att hon inte vill mera.

Hon verkar tyckte det är kul att få hitta på saker och har bra egen motor 😇

Bild från idag, nu tycker jag att man ser magen 👋🐴🥰 154 d. idag
Ja magen syns!!

Jag rider även min häst! Det blir mellan tre och fyra gånger i veckan, ibland fem, men vi har haft lite otur under hösten.

Hon fick ett sticksår som orsakade en svullnad, och då reds hon inte på närmare två veckor.

Sedan tappade hon skor, och blev inte riden för det...

Nu är vi iaf igång. Det blir uteritt på helgerna och lite ridning i manegen på kvällarna.

Hittills är hon lika glad som vanligt att bli riden. Pigg och framåt med positiv förväntan.

Skänkelvikningarna tycker hon av någon anledning är extra roliga och bjuder mycket, så fort jag ber om det. Det var först i somras som de började sitta ordentlig, och nu har hon också börjat uppskatta att ta ett bra stöd på bettet.

Så, ironiskt nog, nu när jag är lite extra rädd om henne och motionen är lättsam, då vill hon jobba!
 
Igår var jag och Doris ute på en skogs-tur ihop med en annan från stallet, hon skötte sig super ☺

Har bestämt att hålla igång henne till mitten av december och sen låta henne gå på mamma-ledighet på full tid, tänker ta upp henne till stora stallet och borsta och mysa med då istället 🥰

Magen har börjat bli bra rund redan.

En liten fundering som jag har inför fredagen, är att det andra 3 åriga stoet som går på lösdriften ihop med Doris och det andra dräktiga stoet, ska åka in till klinik pga långvarig hälta , och kommer ju då troligen att släppas ut på lösdriften igen när hon kommer hem.

Hur stor risk finns det att det kommer med någon smitta hem?🧐

Hade varit så trist om något skulle hända pga en sån sak, kan dock inte påverka så mycket och finns ingen ledig box att ställa in 3 åringen på.
 

Bifogade filer

  • D4AFCAEA-82C2-4194-A430-2A14D894B911.jpeg
    D4AFCAEA-82C2-4194-A430-2A14D894B911.jpeg
    319 KB · Visningar: 23
Igår var jag och Doris ute på en skogs-tur ihop med en annan från stallet, hon skötte sig super ☺

Har bestämt att hålla igång henne till mitten av december och sen låta henne gå på mamma-ledighet på full tid, tänker ta upp henne till stora stallet och borsta och mysa med då istället 🥰

Magen har börjat bli bra rund redan.

En liten fundering som jag har inför fredagen, är att det andra 3 åriga stoet som går på lösdriften ihop med Doris och det andra dräktiga stoet, ska åka in till klinik pga långvarig hälta , och kommer ju då troligen att släppas ut på lösdriften igen när hon kommer hem.

Hur stor risk finns det att det kommer med någon smitta hem?🧐

Hade varit så trist om något skulle hända pga en sån sak, kan dock inte påverka så mycket och finns ingen ledig box att ställa in 3 åringen på.

Det är alltid en risk när hästar kommer och går. Jag sätter tex inte in mina hästar i klinikens boxar utan håller i hästarna så de inte nosar på väggar och golv eller andra hästar. Vissa av mina hästar slickar gärna överallt annars. 🙄
Mer kan man typ inte göra mer om det inte går att ha hästarna åtskiljda.
 
Det är alltid en risk när hästar kommer och går. Jag sätter tex inte in mina hästar i klinikens boxar utan håller i hästarna så de inte nosar på väggar och golv eller andra hästar. Vissa av mina hästar slickar gärna överallt annars. 🙄
Mer kan man typ inte göra mer om det inte går att ha hästarna åtskiljda.

Jag vet, känner mig så maktlös iom.att jag inte kan förhindra det. 😞 bara att hålla tummarna stenhårt.

Om det skulle bli smitta som gör att det ev.skulle bli kastning, hur snabbt går det?, eller ligger viruset och vilar och gör att hon isåfall skulle kasta senare i dräktigheten? 🧐

Hoppas att jag slipper stifta bekantskap med kastning.🙏🙏🙏🙏
 
Jag vet, känner mig så maktlös iom.att jag inte kan förhindra det. 😞 bara att hålla tummarna stenhårt.

Om det skulle bli smitta som gör att det ev.skulle bli kastning, hur snabbt går det?, eller ligger viruset och vilar och gör att hon isåfall skulle kasta senare i dräktigheten? 🧐

Hoppas att jag slipper stifta bekantskap med kastning.🙏🙏🙏🙏

Är det främst abortvirus du är rädd för?
 
Måste ju roa mig med nått 🤪

Någon mer här som använt pendel för att gissa(?) kön?
Ni som gjort förut, stämde det? 😊

finns det andra sägen, typ lugnt sto under dräktighet ger hingst osv?
 
Mitt ena dräktiga sto har vunnit VM i balltramp (finns bild i annan tråd och det är vidrigt). Hon kördes akut till Ultuna i lördags opererades i söndag under narkos. Idag så ska vi hämta hem henne. Hon kommer att kollas med UL så att fölet mår bra. Vilken jäkla pärs alltså
 
5A9C4E51-21A1-4B7B-A6C1-2C022121BC86.jpeg

Mamma häst jäser och frodas. Efter långa samtal med veterinären har vi bestämt oss för att försöka skjuta på att öppna upp huden tills hon har fölat om de går. Kräver mer av oss men samtidigt vill de inte riskera fölungen. Hon verkar inte ta så hårt på att ha sitt bandage på sig så de inte ska komma dit smuts och så hon ger tusan i att gnaga på benet vilket hon gärna vill 😫 Hon får sina promenader 3-4 gånger i veckan ❤️
 
Måste ju roa mig med nått 🤪

Någon mer här som använt pendel för att gissa(?) kön?
Ni som gjort förut, stämde det? 😊

finns det andra sägen, typ lugnt sto under dräktighet ger hingst osv?

Jag har pendlat henne många gånger och det visar hingst varje gång så jag har typ ställt in mig på det. Blir dock väldigt glad om det visar fel :p
Ponny är som en tunna och sadeln och tömkörningsgjorden glider fram jättemycket så hennes medryttare har gått över till att rida barbacka. Hon rids lite mer ordentligt 2 gånger i veckan och sen får hon röra på sig ungefär två dagar till.
20201111_104920.jpg
 
Oj här inne har jag inte varit på ett tag, har så mycket för mig och ständigt trött men kanske inte så konstigt med min sjukskrivning som varit i perioder.

Mitt älskade sto har idag gått 176dygn, står inte på fören hon ska ha andra virusabortsprutan.
Miraz rids också på som vanligt fortfarande, i skogen. Alla gångarter..

Fattar knappt att hon snart går in i 7e dräktighetsmånaden, tycker det går så fruktansvärt fort denna gång vilket givetvis är kul för då kommer snart bebis.
Jag längtar som bara den tills man kan känna rörelser, det är sådan underbar känsla alltså.

Har någon här inne gått så pass långt så mi känner rörelser?
 
Mina lurviga skitgrisar har kommit upp i 177 och 174 dagar och det börjar bli lite mer distinkt bebismage på dem båda :love: Äntligen kom det snö och minusgrader så det kanske ger nåt att göra en storstädning av dem båda två... Annars är framför allt stora ponnyn expert på att vältra sig i värsta leran hon kan hitta. :meh:

IMG_20201119_114434.jpg
 
Mina lurviga skitgrisar har kommit upp i 177 och 174 dagar och det börjar bli lite mer distinkt bebismage på dem båda :love: Äntligen kom det snö och minusgrader så det kanske ger nåt att göra en storstädning av dem båda två... Annars är framför allt stora ponnyn expert på att vältra sig i värsta leran hon kan hitta. :meh:

Visa bifogad fil 60300
Snö 😳😳😳
Här i Skåne beklagade jag mig över att vi har så varmt ännu att vi har flugor kvar 🙈
 
Mina ston fick första abortvirus-vaccinet i går, de har gått 5 1/2 månad (orkar inte räkna dygn just nu), skiljer bara 3 dagar på när de inseminerades. Rids lite lätt, men Heartbeat-stoet har blivit rejält tjurig på ridbanan, så hon får nog mest gå i skogen och longeras framöver. Blir hennes första föl hos mig och hon har lite lätt KS så vill att hon ska hållas igång ett tag till så hon inte tappar för mkt muskelmassa i ryggen och magen.

Här har det ösregnat stora delar av hösten, så de har spenderat ganska många nätter på box då det gamla stoet inte är så bra på att använda vindskyddet. Hoppast det blir bättre väder snart, nu går det inte ens att låta dem gå i gräshagen för det är helt sjukt blött...
 
Senast ändrad:
Mina ston fick första abortvirus-vaccinet i går, de har gått 5 1/2 månad (orkar inte räkna dygn just nu), skiljer bara 3 dagar på när de inseminerades. Rids lite lätt, men Heartbeat-stoet har blivit rejält tjurig på ridbanan, så hon får nog mest gå i skogen och longeras framöver. Blir hennes första föl hos mig och hon har lite lätt KS så vill att hon ska hållas igång ett tag till så hon inte tappar för mkt muskelmassa i ryggen och magen.

Här har det ösregnat stora delar av hösten, så de har spenderat ganska många nätter på box då det gamla stoet inte är så bra på att använda vindskyddet. Hoppast det blir bättre väder snart, nu går det inte ens att låta dem gå i gräshagen för det är helt sjukt blött...
Regnat här med i snart 2 månader kan räkna på en hand hur många fina dagar vi haft.. Vår Donna sover ju inne iaf och gjort hela tiden då vi inte har någon passande kompis åt henne. Men jäkligt trött på regn vid de här laget ...
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 016
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 718
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp