Dräktiga ston 2020/2021

Ja ÄNTLIGEN snö! Har bara regnat och varit varmgrader sista veckorna... Blä på det vädret! Så nu hoppas jag verkligen att snön ska få ligga kvar!

Ja snö är mkt bättre än regn och lera. Jag har varit väldigt tacksam här då vi knappt haft regn eller lera men nu har det stormat så mycket de senaste två dagarna så jag börjar bli lite trött på det. Undra om det ens blir snö här i år. Är dina dräktiga skodda och broddade runt om nu i snön?
 
Ja snö är mkt bättre än regn och lera. Jag har varit väldigt tacksam här då vi knappt haft regn eller lera men nu har det stormat så mycket de senaste två dagarna så jag börjar bli lite trött på det. Undra om det ens blir snö här i år. Är dina dräktiga skodda och broddade runt om nu i snön?

Ja hua, ni har visst haft riktigt oväder!

Stora ponnyn är skodd med snösulor och broddad runt om. Lilla är oskodd. :) Nästa skoning är om en månad, ser det ut som att vintern tänker stanna då så kommer de få vara barfota båda två. Stora är dock väldigt öm om fötterna så jag brukar alltid ha henne skodd fram, så vi får se om jag törs rycka tofflorna eller inte. 🙈
 
@Maja_Kandi Vill avråda, min ponny som brukar funka bra barfota blev halt båda fram ett par dagar efter att skorna togs av. Konsulterade en klinikhovslagare som trodde sulläderinflammation och belastningsfång utifrån beskrivningen. Det var tydligen inte alls omöjligt eller ovanligt med ett sånt förlopp efter att man tagit av skor på redan tunga ston. Nu tror jag peppar peppar vi klarat oss, men det är en risk jag inte tagit om jag vetat om den.
 
Det där med skorna har jag funderat på. Förstår att man för skaderisken (tramp på föl) vill ta av dom. Mitt sto har haft inflammation i strålbensbursan och haft sulor fram sen dess. Ganska tassig på vissa underlag trots det. Nu vill jag såklart ha på skorna så länge jag rider, men funderar på hur jag ska göra närmre fölning. Hur tänker ni? Tar ni alltid av skorna, runt om?
 
Ja hua, ni har visst haft riktigt oväder!

Stora ponnyn är skodd med snösulor och broddad runt om. Lilla är oskodd. :) Nästa skoning är om en månad, ser det ut som att vintern tänker stanna då så kommer de få vara barfota båda två. Stora är dock väldigt öm om fötterna så jag brukar alltid ha henne skodd fram, så vi får se om jag törs rycka tofflorna eller inte. 🙈

Vågar du det när båda är dräktiga eller dom sparkas inte/är bra vänner?
Är hon ömfotad hade jag låtit henne behålla skorna på. Har bara en av mina som normalt sett varit skodd runt om när hon var ridhäst men sen hon gick i aveln är hon bara skodd fram. Dom andra två är barfota.

@emma-vsm Är hästen känslig hade jag behållt men möjligtvis dragit av bakskorna men det vet du bäst själv vad ditt sto behöver 😊
 
@Freazer Tack! Känslan är att hon behöver ha kvar åtminstone framskorna, men det är svårt att värdera de olika riskerna/konsekvenserna! Vissa erfarna avelsmänniskor i min närhet tycker det är nödvändigt att ha stona oskodda men det är klart man måste väga för- och nackdelar.
 
@Freazer Tack! Känslan är att hon behöver ha kvar åtminstone framskorna, men det är svårt att värdera de olika riskerna/konsekvenserna! Vissa erfarna avelsmänniskor i min närhet tycker det är nödvändigt att ha stona oskodda men det är klart man måste väga för- och nackdelar.

Vad skulle orsaken till det vara? Bry dig inte om andras tyckande. Folk kommer tycka till tillräckligt ändå ang hur du gör med ditt föl sedan 😅 Inget att bry sig om. Följ vad du själv tycker är bäst och rådfråga din veterinär om du är osäker på just ditt sto.
 
@Freazer Tack! Känslan är att hon behöver ha kvar åtminstone framskorna, men det är svårt att värdera de olika riskerna/konsekvenserna! Vissa erfarna avelsmänniskor i min närhet tycker det är nödvändigt att ha stona oskodda men det är klart man måste väga för- och nackdelar.

Min ena hade katastrofalt dåliga hovar förra året Jättelika hovsprickor som viinte fick bukt på utan skor. Så hon hade framskor hela tiden ända fram till fölning, bakskorna togs bort lite tiigare. Sen togs de av vad vi trodde strax innan (sen gick hon 3 veckor över tiden). Skorna åkte på igen efter 4-5 veckor
 
Jag minns inte hur jag gjorde sist hon var dräktig, men jag tror att hon hade skor fram hela tiden faktiskt. Hon går i vanliga fall med helsula fram, vintertid med snösulor. Är också lite rädd för eventuella konsekvenser om man tar av. Bak däremot blir hon bara tassig och öm, fram blir hon halt. Känner jag mig själv rätt så lär hon få ha skorna på. 😏

Ang brodd så är jag inte ett dugg rädd för sparkskador. Det är bara mina två i stallet (fruktansvärt skönt!) och mellan dem ser jag ingen risk för bråk. :)
 
Jag körde med limskor (limmade boots egentligen) i övergången från skodd till oskodd vid senaste dräktigheten på mitt ena sto, pga extremt tunna sulor. Funkade super, och sedan dess har hon gått barfota (men har boots vid uteritter om det är stenigt där vi ska rida). Skulle aldrig våga ha mina föl i en flock där någon häst har skor på sig, man ser ju hur stona kan sparkas när de skyddar sitt egna föl... Och även skor på vid fölning, eller alls när sto och föl står tillsammans på box, känns som en onödig risk.

Får se nu hur jag gör med det yngre stoet, hon har gått barfota i 1,5 år men fortfarande inte anpassat sig, utan varit hemskt sulöm. Så hon skoddes nyligen ifm en hovböld, frågan är väl om man ska sko av igen så snabbt som möjligt innan hon blir alldeles för tung, eller behålla skorna över vintern och dra av dem så nära inpå fölningen man vågar... Nackdelen med skor är att hon då måste stå i liten grushage, då risken för tappskor känns enorm i den blöta gräshagen - vilket igen brukar ge trasiga hovväggar och elände. Ska prata med hovis i nästa vecka ved hon tycker ut ifrån hur hovarna ser ut nu.
 
Mitt sto är inne på dygn 154 idag. Inte mycket till fölmage Kanske ska göra ett extra ultraljud, får se.
I hagen är hon en riktig surtant mot de andra hästarna, såhär brukar hon inte vara.

nästa vecka kommer hovslagaren och då hade jag tänkt att hon får gå barfota. Honser ut som vanligt i prinicp i kroppen så tung är hon ju inte.
 
126959035_10225531208090422_3362938636979864132_o.jpg

Hon som tar Mamma livet på allvar :angel: :love: Förövrigt så tycker jag bara hon blir vackrare med åren konstigt nog!
 
Här lyckades Doris rulla fast idag i ligghallen.

Hon låg riktigt dumt till, på rygg, frambenen åt ett håll och bakbenen in under metallgrinden (hände i ligghalls-delen)😳

Har aldrig sprungit så fort från ridhuset och till lösdriften, tog max 2 min.😅

Hitta ett sår på insidan av höger bakben, det jag kunde se, såg inte djupt ut, spraya på en sårspray och får se hur det ser ut imorgon igen 🙏
 
Här lyckades Doris rulla fast idag i ligghallen.

Hon låg riktigt dumt till, på rygg, frambenen åt ett håll och bakbenen in under metallgrinden (hände i ligghalls-delen)😳

Har aldrig sprungit så fort från ridhuset och till lösdriften, tog max 2 min.😅

Hitta ett sår på insidan av höger bakben, det jag kunde se, såg inte djupt ut, spraya på en sårspray och får se hur det ser ut imorgon igen 🙏
Aj 😬 mardröm när de rullar fast hatar sånt ... Jobbat med häst som hade för vana att alltid rulla fast i boxen var eviga dag, spelade ingen roll att vi passade på den 😰
 
Här lyckades Doris rulla fast idag i ligghallen.

Hon låg riktigt dumt till, på rygg, frambenen åt ett håll och bakbenen in under metallgrinden (hände i ligghalls-delen)😳

Har aldrig sprungit så fort från ridhuset och till lösdriften, tog max 2 min.😅

Hitta ett sår på insidan av höger bakben, det jag kunde se, såg inte djupt ut, spraya på en sårspray och får se hur det ser ut imorgon igen 🙏




Oh no :(
Tur det verkade gå bra iaf.

Min förra häst fastnade i ligghallen, hade fått in ett ben under.
Allt var helt under men tog ändå lång tid innan svullnaden la sig :(
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20201125-123127_Gallery.jpg
    Screenshot_20201125-123127_Gallery.jpg
    200,2 KB · Visningar: 40

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 014
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 718
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp