Dräktighet sent på säsongen? (Naturlig betäckning/ponnyavel)

snow

Trådstartare
Jag och min faster har långt gångna planer på att betäcka två av hennes ston av rasen Highlandponny i år (jag är engagerad då ett av fölen kommer vara mitt och jag kommer också att betala betäckningen av det ena stoet). Kruxet är att stona arbetar som turridningshästar under sommaren så det tidigaste vi kan komma iväg till hingsten är i slutet på juli. Om vi har tur med brunstcykler kan vi börja betäcka då, annars i början på augusti. Det är naturligt betäckning som gäller (vi hoppas på fribetäckning om det fungerar med hingsten, annars handbetäckning). Hingsten är 10 år och har flera avkommor, endast genom naturlig betäckning. Det ena stoet är 14 år och har haft fyra föl men med andra hingstar. Det andra stoet är 9 år och har aldrig haft föl. Gamblar vi högt som skickar stona till hingsten så sent? All input är välkommen, men jag är särskilt intresserad av erfarenheter från er som har avlat på ponnyraser med naturligt betäckning.
 
För ett antal år sedan var jag och seminerade ett "krångelsto" hos en av landets främsta experter på stogynekologi. Hon berättade att de ofta fick dit fullblodsston i juli-augusti, om de inte blivit dräktiga med fullblodshingst tidigare på året - de seminerades då med halvblodshingstar. Och i nästa andetag framhöll hon att man ofta ser de bästa brunsterna i augusti. (bara vidarebefordrar de ord som sades då)
Den begränsande faktorn i ert fall, som jag ser det, är hur länge stona får vara hos hingsten, hur sent på året hingsthållaren kan tänka sig att betäcka. Jag skulle nog tro att det kan gå bra.
 
För ett antal år sedan var jag och seminerade ett "krångelsto" hos en av landets främsta experter på stogynekologi. Hon berättade att de ofta fick dit fullblodsston i juli-augusti, om de inte blivit dräktiga med fullblodshingst tidigare på året - de seminerades då med halvblodshingstar. Och i nästa andetag framhöll hon att man ofta ser de bästa brunsterna i augusti. (bara vidarebefordrar de ord som sades då)
Den begränsande faktorn i ert fall, som jag ser det, är hur länge stona får vara hos hingsten, hur sent på året hingsthållaren kan tänka sig att betäcka. Jag skulle nog tro att det kan gå bra.

Tack för svar! Vi har talat med seminveterinär och hon sa att den avgörande faktorn för bra brunster är pälssättningen, dvs när de börjar sätta vinterpälsen så avtar brunsterna. Stona ska åka till Danmark och augusti borde ju vara en varm månad där. Stona kommer stanna tills vi hunnit dräktighetsundersöka (18 dygn?). Jag har inte pratat med hingstägaren om hur länge hen kan tänka sig att betäcka, men eftersom hingsten bara ska betäcka våra två "utifrån" så tror jag att hen kan vara tillmötesgående. Hur många försök ska man räkna med att behöva göra? (Stoet som haft föl har tagit sig varenda gång hon betäckts, ska höra efter om det även varit på första försöket.)
 

Liknande trådar

Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 146
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 264
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 596
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 417
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp