Dräktighet sent på säsongen? (Naturlig betäckning/ponnyavel)

snow

Trådstartare
Jag och min faster har långt gångna planer på att betäcka två av hennes ston av rasen Highlandponny i år (jag är engagerad då ett av fölen kommer vara mitt och jag kommer också att betala betäckningen av det ena stoet). Kruxet är att stona arbetar som turridningshästar under sommaren så det tidigaste vi kan komma iväg till hingsten är i slutet på juli. Om vi har tur med brunstcykler kan vi börja betäcka då, annars i början på augusti. Det är naturligt betäckning som gäller (vi hoppas på fribetäckning om det fungerar med hingsten, annars handbetäckning). Hingsten är 10 år och har flera avkommor, endast genom naturlig betäckning. Det ena stoet är 14 år och har haft fyra föl men med andra hingstar. Det andra stoet är 9 år och har aldrig haft föl. Gamblar vi högt som skickar stona till hingsten så sent? All input är välkommen, men jag är särskilt intresserad av erfarenheter från er som har avlat på ponnyraser med naturligt betäckning.
 
För ett antal år sedan var jag och seminerade ett "krångelsto" hos en av landets främsta experter på stogynekologi. Hon berättade att de ofta fick dit fullblodsston i juli-augusti, om de inte blivit dräktiga med fullblodshingst tidigare på året - de seminerades då med halvblodshingstar. Och i nästa andetag framhöll hon att man ofta ser de bästa brunsterna i augusti. (bara vidarebefordrar de ord som sades då)
Den begränsande faktorn i ert fall, som jag ser det, är hur länge stona får vara hos hingsten, hur sent på året hingsthållaren kan tänka sig att betäcka. Jag skulle nog tro att det kan gå bra.