Dragbil som får dra 2200 kg!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LeeLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 7 466
L

LeeLou

Halloj!
Håller på att bli tokig bland dragbilsannonserna!

Vi behöver byta bil till en som får dra båda hästarna samtidigt (halvblod). Transporten tar 2,4 ton och vi behöver en bil som drar 2,2 ton. (har naturligtvis BE kort)

Har kollat på santa fe 2,7 (bensinare)
Grand Cherokee

Några tips på andra bilar?
Diesel är ingen idé då vi inte kör tillräckligt långt/år för att det ska löna sig med fordonsskatten dock känns det onödigt att ha en dragbil som drar uppåt 2 liter milen då den även ska användas privat.

Alla tips och ideer är välkommna!:bump:

Sv: Dragbil som får dra 2200 kg!

Nissan Navara (King Cab)
Land Rover (svimma inte av prislapparna bara;))
VW Caravelle
Toyota Land Cruiser
Tror även Mitsubishi L200 och Toyotas pick-up (vad sjutton den nu heter...Lux-någonting?) klarar dragvikten..

Kika på dem som är LB reggade så blir det billigare, om ni inte behöver en bil att köra hela familjen i vill säga...

Jag kör Mitsubishi pajero sport. Den är superbra, vi har tom haft grävmaskin på släp. Den drar mycket bensin, men det blir ju nästan omöjligt att undvika när man har tunga saker på släp. Lycka till

Tack!
Vi kommer att använda bilen privat också så vi kan inte ha lastbilsreggad :(
Att den drar mycket med släp spelar ju inte så stor roll men hade ju varit trevligt om den inte drar mer än 1,2 blandad körning (önsketänk?):laugh:

Hejsan!

Kolla på mercedes ml!
Vi har disel, den får dra 3.5 ton, tror bensinaren får ta 3.3 ton och det räcker ju det oxå.:laugh:
Bra priser på de lite äldre. Vet inte vad bensinaren ligger på, men kanske närmare 1,5 l/mil tungt lastad. Vår disel tar 1,2 med tre ton bakom.:)
Negativa är väl att det inte är den billigaste bilen att serva m.m...men det är väl knappast någon iofs...:devil:

Jag kör bmw 5 serie, min bil får dra 2 ton på E kort, så kolla på bmw x3 och x5 så tror jag nog att dom får dra rätt tungt :)

Det där med diesel eller inte för er del beror även på hur pass ny bil ni ska ha för tror det är från och med 2007 räknas skatten på diesel-bilarna annorlunda så att ni inte behöver köra speciellt långt innan det ska löna sig, speciellt när dom oftast dricker så pass mkt mindre än bensinarna.

/Camilla

Pjaaa, om vi hade råd så hade det ju funnits ett ex antal att välja på!!
Dessvärre sätter ekonomin punkt (studerande med hästar, barn och sambo;)
Tänkte köpa oss en begagnad (gärna under 70 000) Så vi måste ju väga in reperations kostnader, service, bränsle och prestanda. Vore ju käckt om den kunde hålla några år tills studierna är klara :laugh:

Jag letar precis som dig efter en bil som får dra lite mer.
Jag har fastnat för KIA Sorrento. Bensinaren får dra 2300 kg och dieseln får dra 2600 kg. Vad jag har hört ska den vara riktigt bra, och inte den allra dyraste heller, om man köper begagnat. :) Den drar heller inte så hiskeligt med bensin, för sin storleksklass.

Senast ändrad:

Rekommenderar också Pajero Sport, mycket bil för lite pengar.

Vi får dra 2800 kg (men byter för det är för lite för oss), den drar otroligt väl vad vi än hänger efter. Inte ens när man accelererar från påfarten till motorvägen känns det att släp hänger på.

Bekväm att åka i, rolig att köra även utan släp. En kompetent dragbil utan att tumma på familjens bekvämlighet.

Opel Frontera. Äldre bil ligger på under 70k. Men får dra 2.8 på E-kort (i alla fall den 2.2 DTI Diesel som polaren har).

Vår XC90 med V8 motor får dra 2,5 ton på BE-kort. Vi har en Thule på 1990 kg, och det är en kanonbra dragbil..

Ha Ha....
jag hade tänkt mig en Porsche Cayenne om jag kunde :D
Då hade jag skitit i skatt, försäkring och bränslekostnader. Förmodligen hade jag nog köpt mig en kalasfin dressyrhäst korsad med en gummiboll också så man kunde gliiiida lite. Det hade varit nice! Ska bara vinna på lotto först:bump:
Skämt och sido, mina älskade, storhjärtade medelmåttiga tottosar har rätt att åka bekvämt dom också. Sambo och barn är jag också rädd om så fortsätt gärna att tipsa mig om shyssta bilar. Jag kan ju iallafall drömma om de dyra!

Vet inte om du fått svar men Kia Sorento:

Skattevikt, kg: 1790
Tjänstevikt, kg: 1794
Totalvikt, kg: 2510
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 990
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4510
Max lastvikt, kg: 716

Jag hade förut en MB Pajero som fick dra 2,3 t, ca 1,5 l/milen blandad körning. Nu har vi en BMW X5 som får dra 2,2 t, 1,2-1,3 l/milen (mindre om jag kör, mer om sambon kör ;)). Med släp drar de såklart lite mer.

Sorento, 2.5 t Diesel får dra 2.6 eller 2.8 (kommer inte ihåg).
Kanon som dragbil, inte supertörstig, men dyyyyr på skatten....

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr... 2
Svar
31
· Visningar
3 111
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt... 2
Svar
33
· Visningar
2 890
Utrustning Å hej o hå. Idag fick jag nytt jobb...dock betydligt längre hemifrån än jag har idag men jobbyte blir det. Därav behöver jag en ny...
Svar
6
· Visningar
1 286
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Vi är i startgroparna att leta efter en ny (för oss) dragbil.. har tittat i trådarna men hittar inte riktigt den info jag är ute... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 653
Senast: LadyLusifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka