Dragbil: Volvo V70 - Saab 9-5

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag har B-körkort och jag måste lära mig att köra transport själv. Vi ska köpa en extra bil som jag kan ha till stallet och som naturligtvis ska kunna dra en hästtransport (med en stor häst i också:D).
Pappa vill köpa en V70 eller Saab 9-5 årsmodell 2003-2008, är dessa bilar OK att dra med? Får man dra en hästtransport med dem? Vi har ännu inte köpt någon transport (Inte hästen heller, letar för fullt;)) så jag vet ännu inte vad den kommer & väga men det får vi anpassa efter bilen. Men många transporter kan man väl själv välja vikten på?
Kom gärna med tips. Tycker det är så svårt & krångligt med alla dessa regler...

Sv: Dragbil: Volvo V70 - Saab 9-5

Har en V70 -99 den får dra 1530kg på B-kort. Den funkar bra att dra med på sommaren men jag själv drar aldrig med den på vintern, bor ju nu i jämtland och vi har mest bara backar och kurvor till stallet, så då är det mest bara en mardröm att ha en hästtransport bakom när man ska ta sig upp vintertid. Men i övrigt en helt ok bil, och man får ju som sagt dra relativt mycket.

Tror rent generellt att du får dra med Volvon när du har B-kort, kan vara svårare med Saaben. Beror ju dock på transport och häst.

Jag bor ju nere i Småland så vi har kanske inte jättemycket vinter här alltid, men visst kan de bli vinter här också ibland... Har en lång grusväg till stallet med en liten backe uppför innan man kommer till stallet men det är nog ingen fara tror jag.
Sorbe: Varför tror du att det är svårare med saaben?
Jag kommer köpa en stor häst på ca 160 (Vanligt halvblod) & transport får jag väl köpa något hyfsat till att börja med för runt 30 000:- .

Vi har en SAAB 9-5 2.0T av årsmodell 2000. Vi får dra 1440kg med B-kort (1800kg med E)

Sambon har dragit transport med våran och det är helt ok.

Åh vilken intressant tråd! :) Sitter själv just nu och letar ny dragbil då sambon tröttnat på att jag drar med hans! Överväger själv mellan Saab 9-5 och en volvo v70. Det jag har hört dock är att det kan vara svårt med V70 på vintertid med att få fäste. Att folk fått sätta sig på motorhuven för att man ska komma iväg... Men vet inte hur det är med en saab 9-5? Nån som vet?

*kl*

För vinter och geggigt väglag rekomenderar jag fyrhjulsdrift, alla gånger.
Audi är också en bil som får dra rätt mycket på b-körkort, iaf om man inte väljer dom största modellerna.
Min A4 1,8 TS Quattro får dra 1500 med B-körkort...
Och vi har fått hjälpa både volvo och saab upp från geggiga tävlingsplatser :P
Lovely!

Vi har inte dragit med våran vintertid (än) men det är ju framhjulsdrift även på Saaben.

Vi hade dessutom boggie på transporten (sambon har E-kort) och då blir det ju inte lika mkt (hur ska jag förklara det här nu då?) ja... att transporten lyfter bilen i dragkroken (lågt kultryck) om hästen lutar sig bakåt som med en enaxlad transport (sen är det klart att det rör sig oavsett hur många axlar man har på transporten)

Vi har en saab 9-5 2,0T kombi årsmodell -00, den får dra 1370 på B-kort (1800 på BE). En kanonbra dragbil, dock så är mitt nuvarande släp för tungt för att jag ska få dra det med mitt B-kort med den bilen, så just nu är det vår gamla saab 900 som agerar dragbil. Med förra transporten var det alltid 9-5:an som användes att dra med, och vi har alltid varit jättenöjda, aldrig haft problem att ta oss fram, oavsett väglag (ger mig iofs aldrig ut med släp i blixthalka eller liknande) och lutning (grusväg med ganska rejäl uppförsbacke precis vid förra stallet)

Vi har saab 9.3 som vi får dra 1530. Den funkar alldeles utmärkt! Vet inte hur mkt vi får dra med E-körkort dock.

Det kan du ju enkelt kolla upp på nätet. Gå in på www.vv.se, klicka på fordon, sedan fordonstjänster och sedan uppgifter om annat fordon. Där skriver du in bilens reg.nr, och vips så kommer alla tekniska data upp. :)

Borde rimligtvis vara så att den får dra ungefär likvärdigt med en 900:a av senare årsmodell (som vår årsmodell -98, sista årgången innan 9-3:an kom senare samma år:angel:). Vår får dra 1460 på B, och 1600 på BE

Av erfarenhet kan jag svara: framhjulsdrivet suger fett som dragbilar. Har suttit fast vad jag ska med framhjulsdrivet, räckte med lite regn medan jag red i ridhuset, när jag lastat och skulle därifrån klarar inte bilen att få upp släpet för den pyttelilla slänt som är på stallplanen. Då ligger tyngden på kulan och lyfter framvagnen det lilla som gör att jag varken kunde styra eller komma framåt. Värdelöst.

Bytte (ner i lyx och komfort) mig till en Volvo 945 (bakhjulsdrivet) något jag aldrig ångrat för en sekund. Billig att äga (billiga reservdelar och lättmeckad), hyfsad i förbrukning och billig i inköp. Numera drar vi med antingen XC70 eller Pajero, men aldrig mer en framhjuldriven dragbil.

Det kan du ju enkelt kolla upp på nätet. Gå in på www.vv.se, klicka på fordon, sedan fordonstjänster och sedan uppgifter om annat fordon. Där skriver du in bilens reg.nr, och vips så kommer alla tekniska data upp. :)

Borde rimligtvis vara så att den får dra ungefär likvärdigt med en 900:a av senare årsmodell (som vår årsmodell -98, sista årgången innan 9-3:an kom senare samma år:angel:). Vår får dra 1460 på B, och 1600 på BE

Joo det låter ju jättebra faktiskt. Har dock inte köpt någon bil ännu så de blir lite svårt med regnumret...

Jaaa.

Jag har dragit med en V70 med standardmotorn (140hk). Den fastnade för nada, tex försökte jag starta i en liiiiiten grusbacke men hade inte en suck.

Hellre en mindre men med starkare motor (tex S60 el 9-3) än V70, 9-5.

Vi har en 9-5 kombi (260hk) och såhär stod det på den sidan om våran bil.

Skattevikt, kg: 1640
Tjänstevikt, kg: 1640
Totalvikt, kg: 2110
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1390
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3910
Max lastvikt, kg: 470

Har fungerat bra att dra med den tycker jag. Dock är nog ekipaget något för tungt eg. för b-kort då min häst väger över 700kg.

Så pass nya Volvo V70 så är det oftast inte mkt du får dra på B-kort. Jag komme rinte exakt ihåg vilket år de ändrade, men de relativt nya får inte dra mer än 1280kg på B-kort. Saab 9-5 däremot kan nog få dra mer som flera redan har sagt. Däremot om du skaffar e-kort så får Volvon dra mer totalt sett än Saaben tror jag.

/Linda - som har letat bil ett tag för vad jag ska byta till i framtiden och pussla allas behörigheter :S

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
894
Senast: lillan222
·
Utrustning Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 392
Senast: super
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 161
Senast: super
·
Äldre Har ett litet dilemma nu, ska köpa bil nu vilket blir min första egna bil. Jag har alltid velat ha en stor dragbil med 4hjulsdrift men... 2
Svar
26
· Visningar
1 197
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka