Sv: Dragbilsdrömmar
Högsta vikt bromsat släp 1300 kg. Högsta totalvikt på släpet för B körkort 1480 kg.
Högsta vikt bromsat släp 1300 kg. Högsta totalvikt på släpet för B körkort 1480 kg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det går aldrig att lita på, det finns en mängd bilar där den "riktlinjen" inte alls fungerar. Vi har en på gårdsplanen som får dra 1300 kg på b-kort, men bara 990 kg enligt raden för vad bilen klarar av. Slamkryparen alltså. Det gäller att ALLTID kolla bägge raderna på regbeviset.
För många år sedan var jag spekulant på just Passat, men den hade problemet att bilen fick dra 1500 kg på b-kort, men bara 1000 kg totalt. Tittade på runt 10 st olika, men alla hade samma problem. Vilket alltså gick bort som dragbil, 1000 kg är ju inget om man vill dra en häst.
Passat har vi precis köpt, får dra typ 1500 kg. Alldeles lagom=)
Den väger inte så mycket så jag tror den får dra 1500 med B kort. Det är ju en väldigt lätt bil.
1500 tjänstevikt, 1900 totalvikt. Alltså bör jag få dra 1500 kg utan problem med B körkort.
Kolla högersidans fjädring och stötdämpare på det släpet.
Om det är ett tvåhästars släp försök köra med hästen på andra sidan och se va som händer.