Dragbilsdrömmar

Sv: Dragbilsdrömmar

Kolla högersidans fjädring och stötdämpare på det släpet.
Om det är ett tvåhästars släp försök köra med hästen på andra sidan och se va som händer.

Jag vet precis hur det är :)

Har du provat Star Trekks islandssadel? Efter att jag köpte min har jag sparat många 1000-lappar och bara köpt flera koppjärn som är betydligt billigare och helt plötsligt fick hästen en mycket bättre gång dessutom...

Mitt förra släp köpte jag för hela 8000kr men det var felfritt och säkert om än några skönhetsskavanker men vi kunde lastträna och vi kunde ta oss till och från träningarna :)

Så ibland får man pussla och kompromissa lite för att kunna göra det som är riktigt kul :)

Det kommer ju en dag när du har råd med det fina släpet osv...

Nej, har inte testat den. Sadelprovaren skulle kommit förra veckan, men blev tvungen att boka om, så hon kommer om en vecka. Får se vad det blir för sadel. Hade ju varit himla smidigt med utbytbara järn.
Nu hoppas jag att han ska hålla sig någorlunda jämn i kroppen, eftersom han nu är färdigbantad och helt ok musklad.
Förra året nådde vi målvikt på våren (då hade han gått ner över 100 kg) men då var han väldigt omusklad. Under sommaren breddade han sig en hel del och gick upp ca 10-20 kg vilket också märktes en del. Så då fick jag byta upp till en större.
Nu har han gått ner det sista som finns kvar och då blev sadeln för vid igen.

Vi har precis flyttat till ett nytt stall, så i år hoppas jag att han inte ska behöva gå upp över sommaren, för här har han magert bete och andra lättfödda hästar. Så det ska förhoppningsvis gå bra. :)

En fråga till: :angel:

Hur mycket "bör" ett enkelaxlat släp väga, med/utan fronturlastning?

Har sett att det skiljer en del, Kylinge tex väger oftast mindre, trots fronturlastning än vad tex. trane gör. Innebär det att det inte är lika stadigt? Vikten måste ju komma någonstans ifrån. :confused:

ford explorer skräver en stooooor plånbok.... extrem bränsleförbrukning... kass amerikansk skitstandard...

ford explorer skräver en stooooor plånbok.... extrem bränsleförbrukning... kass amerikansk skitstandard...

Bra att veta! Tyckte den såg väldigt klumpig ut också. Den hade inte en exteriör som tilltalade mig om man nu ska vara sådär lite fåfäng. :angel:

Fast det går aldrig att lita på, det finns en mängd bilar där den "riktlinjen" inte alls fungerar. Vi har en på gårdsplanen som får dra 1300 kg på b-kort, men bara 990 kg enligt raden för vad bilen klarar av. Slamkryparen alltså. Det gäller att ALLTID kolla bägge raderna på regbeviset.

För många år sedan var jag spekulant på just Passat, men den hade problemet att bilen fick dra 1500 kg på b-kort, men bara 1000 kg totalt. Tittade på runt 10 st olika, men alla hade samma problem. Vilket alltså gick bort som dragbil, 1000 kg är ju inget om man vill dra en häst.

Det där har jag funderat på. Vilka är det man ska kolla på?

Vad innebär max släpvagnsvikt? Är det vad själva transporten väger utan last? För sen står det ju släpvagns totala maxvikt vid B-kort. Och den siffran är inte samma.

Jag har kopierat från infon som står på transportstyrelsen (samma som reg. beviset):

Skattevikt, kg: 1350
Tjänstevikt, kg: 1350
Totalvikt, kg: 1790
Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1350
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2990
Max lastvikt, kg: 440

Får denna bilen dra ett hästsläp med totalvikt på 1300?

Vad bilen max får dra är vad den som har BE-kort får dra.

Det där är den berömda slamkryparen. Normalt sett är siffran för B-kort LÄGRE än siffran vad bilen får dra. Här får du aldrig låta bilen dra mer än 1200 kg brutto. Har du B-kort kan du (i detta speciella fall) koppla ett släp med totalvikt 1350 kg men aldrig låta bruttovikten gå över 1200 kg.

Aha, så i detta fallet kan man räkna vad det verkligen väger?

Alltså, om släpet har max lastvikt på 600, och min väger 300, så kan jag räkna bort 250 (för att vara på säkra sidan)?

Alltså kan jag dra ett släp med totalvikt på 1300 om jag inte lastat det tyngre än 1200?

De släpen jag kollat på har ju haft totalvikt på 1300, men lastvikt på ca 600, och så högt kommer jag ju inte upp med min lilla islänning som väger ca 320. Går det ändå i så fall?

Ja, det kan gå. MEN om marginalerna är små behövs släpet kontrollvägas. De flesta släp väger betydligt mer än pappren säger, dels p g a att det slarvas när de vägs in (utan reservhjul, mellanvägg, bommar, matta etc) och dels drar transporten fukt med åren och blir då tyngre.

För att inte riskera körkortet gäller det alltså att veta hur mycket transporten verkligen väger, om man inte har marginalerna på sin sida.

Ok, var kan man kontrollväga då? Bilprovningen?

Det är ju rätt stor marginal. Om maxlast är 600, och jag behöver vara minst 100 kg under, så är det ju ändå 450 om man tar i lite, och min häst väger max 350, så det är ju ändå 100 till den gränsen. Så förhoppningsvis ska det ju inte vara några problem.

Men man vet ju aldrig hur det blir när de är renoverade, vikten kan ju förändras totalt.

Precis, en renovering kan lägga på många kilo. Inte alla Bilprovningar har vågar, du får nog kolla den du hade tänkt väga hos.

Räkna med att 100 kg är rätt liten marginal om de har vägt in helt utan mellanvägg, matta, bommar etc. Det blir en hel del vikt eftersom dessa saker väger rätt mycket.

Ok, får kika runt lite då. Annars borde de ju ha vid stenbrotten och grustagen, de väger väl lastbilar där om jag inte minns fel.

Får se till att väga innan jag köper något så det inte skiter sig direkt.

Kia går bort för mig med. Mor min köpte en och även det måndagsex. Även kompisens föräldrar hade en som ständigt var på verkstad. Hondan trivs hag med men bakdörren lär vara dryg med släp bakom. Körde dock en i jobbet som var guld värd. Tog sig fram ruggigt bra i terrängen.

Aha, så i detta fallet kan man räkna vad det verkligen väger?

Alltså, om släpet har max lastvikt på 600, och min väger 300, så kan jag räkna bort 250 (för att vara på säkra sidan)?

Alltså kan jag dra ett släp med totalvikt på 1300 om jag inte lastat det tyngre än 1200?

De släpen jag kollat på har ju haft totalvikt på 1300, men lastvikt på ca 600, och så högt kommer jag ju inte upp med min lilla islänning som väger ca 320. Går det ändå i så fall?

Kom ihåg att även räkna med den utrustning du har med dig när du åker,
hinkar, utrustning, täcken och mat om ni är borta på längre utflykter, väger ju i och för sig inte mycket mer än 20 - 30 kg, men om du åker nära marginalerna enbart med hästen kan det bli problem vid flygande kontroll.

Våra kära "Blåbär" i de såkallade Miljöpatrullerna älskar att stå i närheten av tex travbanorna när det är lopp och plocka in för vägning. Fast det problemet är störst i Östergötland och Småland.

Ja, precis. Jag vill ju verkligen inte komma över och inte bara för jag är rädd för böter, de har ju satt gränserna av en anledning så det finns nog en bra anledning till varför bilen inte ska dra mer.

Vi har annars också en sån kontrollplats i närheten, eller ja, ungefär 7 mil bort på motorvägen. De brukar vara rätt flitiga på att stanna släp där. :p

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 284
Senast: Derivata
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 073
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 592
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka