Dragbilsdrömmar

Sv: Dragbilsdrömmar

För mig som bara drar lättare släp och aldrig har i mer än en häst så går det finfint. men en boggie av tyngre modell går ju inget vidare förstås.

Fast det går aldrig att lita på, det finns en mängd bilar där den "riktlinjen" inte alls fungerar. Vi har en på gårdsplanen som får dra 1300 kg på b-kort, men bara 990 kg enligt raden för vad bilen klarar av. Slamkryparen alltså. Det gäller att ALLTID kolla bägge raderna på regbeviset.

För många år sedan var jag spekulant på just Passat, men den hade problemet att bilen fick dra 1500 kg på b-kort, men bara 1000 kg totalt. Tittade på runt 10 st olika, men alla hade samma problem. Vilket alltså gick bort som dragbil, 1000 kg är ju inget om man vill dra en häst.

fast det var detta jag svarade på, den får dra mycket mer än de 990 kg du kallade slamkrypare?? Den klarar ju av 1300 kg och jag får med mitt b kort dra 1300 kg, vilket är en helt okay vikt om man vill dra en häst med ett lättare släp?

Men slamkryparen är ju REGELN som gör att vikterna blir omvända. D v s mindre på bilen än på B-kortet. Inte vikten i sig.

Passat har vi precis köpt, får dra typ 1500 kg. Alldeles lagom=)

Den väger inte så mycket så jag tror den får dra 1500 med B kort. Det är ju en väldigt lätt bil.

1500 tjänstevikt, 1900 totalvikt. Alltså bör jag få dra 1500 kg utan problem med B körkort.

Högsta vikt bromsat släp 1300 kg. Högsta totalvikt på släpet för B körkort 1480 kg.

Du förstår varför jag var starkt tveksam till dina uppgifter. 1500 kg utan problem på b-kortet visade sig istället vara 1300 kg totalt, oavsett behörighet.

VÄLDIGT stor skillnad, särskilt när man ska köpa släp.

Jag reagerade mest på att du sa att du inte hittat någon passat som fick dra över 1000 kg, för det finns det ju. Med B körkort får man ju oftast nöja sig med att dra ett lättare släp med en häst i. Jag får ju knappt dra släpet med mammas saab 95 kombi om det är ett boggie släp,utan häst i.

Kolla högersidans fjädring och stötdämpare på det släpet.
Om det är ett tvåhästars släp försök köra med hästen på andra sidan och se va som händer.

Då är det tre olika Kylingesläp som har problem med fjädring och stötdämpare för det har inte varit i samma släpp, och när jag tänker efter inte samma hästar heller. Men hästarna har uppfört sig på samma sätt ändå i dessa släp men inte andra av annat märke?

/Camilla

*KL*

Nu har jag och sambon köpt ny bil, en Saab 9-5 kombi diesel:bump: Ska bli intressant och se hur den är att köra med släp efter. Vi kollade lite snabbt vikterna och konstaterade att mitt släp och den bilen inte går att köra med B körkort, så alltså får bara jag köra ekipaget, inte sambon :p

Saaben är väl ändå framhjulsdriven?

Då är det en bil med dragkrok och ingen dragbil...
Om man ska ha en 2-hjulsdriven bil är bakhjulsdrivet helt klart att föredra om man ska dra hästtransport.

En framhjulsdriven bil fungerar bra att dra med om det är bra väglag, men snö å lera osv då sitter man fett med fast ganska snart :mad:

Jag har själv en 9-3 men den ska bytas fortast möjligt mot en rejäl, tung 4-hjulsdriven dragbil nu när jag kör med släp flera ggr i veckan.
När jag bara åkte någon gång ibland förrut så dög saaben bra, men nu har förutsättningarna förändrats lite så då får det bli bilbyte :)

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 288
Senast: Derivata
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 075
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 592
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka