dragbilstråd igen!

Sv: dragbilstråd igen!

Vad i tidigare svar förstod du inte?

BILENS begränsningar måste ju följas. BILEN bestämmer hur mycket släpet får väga (inte totalvikt, bruttovikt). Jag skriver det IGEN: med RR får jag dra 3500 kg. Jag får koppla till ett släp med bruttovikt 3500 kg. Inte bruttovikt 4000 kg, utan 3500 kg.

Jag vet inte hur jag ska förklara för dig, du verkar besluten att inte förstå...

Måste säga att det förvånar mig att du har körkort med tanke på att du har så svårt för att utläsa och förstå de grundläggande handlingarna från Vägverket.

Senast ändrad:

Nej, det jag tycker är konstigt är då att det inte står hos VV att man faktiskt ska kolla upp hur mycket ens bil får dra, att skriva oavsett vikt kan vissa tolka som att de får koppa på precis vad som helst efter sin bil.

Och jag skriver det igen, det finns många där ute som inte har en aning om hur man läser av ett reg. bevis, vad tjänstevikt, bruttovikt och maxlast och allt som står är för någonting.

Jag vet mycket väl att jag får dra 1.540kg med min bil, för det är det högsta jag får dra med B-kort, sen kan jag inte reg nummret i huvudet så har inte reg beviset här. Men jag tror att högsta släpvagnsvikten hamnar på 1.700kg eller något sånt.

Sen kan jag inte låta bli att ställa dumma frågor efter att du skrev att jag snäst åt dig :rofl:

Hon skrev inte att du snäst åt henne utan att du försökt näpsa henne. Stor skillnad.

Jag förstår precis vad LL skriver, att begränsningen ligger hos bilen i det fallet är väl inte så svårt att förstå? När man tar BE så lär man sig sådana saker likaväl som jag som har C vet att jag bara får dra en liten soffa på 750 kg. Jag lastar dock hellre in hästarna i lastbilen än drar dem bakom mig.

Du har helt rätt. Jag tar på mig hela skulden för att du inte har förstått att läsa och förstå grundläggande information från VV. Det är helt mitt fel, och givetvis har du rätt att försöka trycka till mig och tala om för mig att jag har fel. Att jag sedan försökt förklara för dig är ju helt min egen dumhet.

Trevlig inställning du har, vårhormoner?

Nej, det jag tycker är konstigt är då att det inte står hos VV att man faktiskt ska kolla upp hur mycket ens bil får dra, att skriva oavsett vikt kan vissa tolka som att de får koppa på precis vad som helst efter sin bil.
Men är man så - förlåt - korkad att man allvarligt tror att man får dra 15 ton med sin personbil bara för att man har BE, då borde man kanske inte ha körkort alls. Det är liksom underförstått att man måste följa bilens begränsningar, det lär man sig (oftast) när man tar körkort.

Skönt att höra att det är fler som känner likadant. Grundläggande för körkort måste väl vara att man i alla fall vet hur man läser och tolkar de mest elementära föreskrifter?

Ja. Det är ju ingen svår och invecklad text och själv tycker jag att registreringsbevisen är ganska pedagogiskt upplagda.

Håller med du.

Var ju tvungen att gå in på VV hemsdia och kolla efter den här diskussionen. Klickar man sig fram till släpinfosidan kan man få upp en pdf fil där det i punktform står hur man ska gå till väga för att koppla rätt. Punkt 1: Kontrollera vad bilen får dra. Punkt 2: Vad får du dra på din behörighet.

Ganska solklart alltså.

Skönt att höra att det är fler som känner likadant. Grundläggande för körkort måste väl vara att man i alla fall vet hur man läser och tolkar de mest elementära föreskrifter?

:rofl: :rofl: Jag säger bara som såhär: När det gäller behörigheter och annat som har med bilar och släp att göra så VET jag till 200% att man ska lyssna på vad du säger eftersom du har stenkoll på det!

hehe, tur att det blev opeln då!

jag har dock inte dragit nåt med den ännu... premiären blir till helgen.
spännande...

Jag har en VW Passat 130 hk TDI 4-motion!!!!!! I love! :love: Hur bra som helst i både vinterväglag (utan släp) o med släpet bakom! Får lov o dra 1370 kg med B-kort o 1700 kg med E-kort! Helt suverän bil om ni frågar mig! :love:

Liknande trådar

Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka