Bukefalos 28 år!

Draghundstävling?

skogstomten

Trådstartare
Är det någon här som håller på eller har hållit på med det?

Börjar bli mer och mer sugen på det, så jag är nu toknyfiken :D

Erfarenheter och vilka andra hundar än vorster (som inte stavas så jag vet :crazy: ) kan passa?
 
Sv: Draghundstävling?

Gå in på www.draghundsport.se och kolla om det är något!
Det är sällan som man kör med renrasiga draghundar ofta är det blandningar mellan Alaskan husky och olika fågelhundar som korthåriga vorsteh, pointer. Detta om man kör slädhundsstil. Det är vanligare med renrassiga vorsteh i nordisk stil, alltså med pulka och skidor.
Men det mesta duger att dra med, för några år sedan på Vindelälvsdraget körde ett spann med PUDLAR! I träningssyfte har jag sett ett fyrspann med Basset Artesian såg rätt skoj ut, det blev i alla fall låg tyngdpunkt.
 
Sv: Draghundstävling?

jag har tänkt att jag ska börja åka skidor till att börja med å sen utveckla det med min hund....
jag har en alaskan huskey/vorsteh blandning som har gått i spann förut så det ska bli kul att börja lite lätt med han....
 
Sv: Draghundstävling?

Åkt spark i full fart efter min blandras :D
Skitkul tyckte han och jag med tills jag flög av... :smirk:
 
Sv: Draghundstävling?

Jo, jag har "tolkat" på skidor efter honom oxå.
I en hemmagjord sele! Den sprack och jag fortsatte rakt fram...
 
Sv: Draghundstävling?

mimmipigg skrev:
Gå in på www.draghundsport.se och kolla om det är något!
Det är sällan som man kör med renrasiga draghundar ofta är det blandningar mellan Alaskan husky och olika fågelhundar som korthåriga vorsteh, pointer. Detta om man kör slädhundsstil. Det är vanligare med renrassiga vorsteh i nordisk stil, alltså med pulka och skidor.
Men det mesta duger att dra med, för några år sedan på Vindelälvsdraget körde ett spann med PUDLAR! I träningssyfte har jag sett ett fyrspann med Basset Artesian såg rätt skoj ut, det blev i alla fall låg tyngdpunkt.
Fyrspann med Basset? Häftigt :rofl: :banana:

Ja det är den Nordiska stilen, det med pulka som jag hade i min hjärna.
 
Sv: Draghundstävling?

raven_82 skrev:
jag har tänkt att jag ska börja åka skidor till att börja med å sen utveckla det med min hund....
jag har en alaskan huskey/vorsteh blandning som har gått i spann förut så det ska bli kul att börja lite lätt med han....

Ja skidåkning roade jag och min hund oss med i vintras, men nu börjar jag fundera på om jag kanske skulle satsa mer på skid/hundbiten då jag inte vet hur hästsidan kommer att se ut framöver.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 703
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Nordthor
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 383
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 306
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp