Övr. avel Dräktiga ston 2017/2018

Tysken har börjat fylla upp igen. Ödemet gick ner och försvann för ett tag sen men nu börjar hon som sagt om. Hon är extremt mattig också, gnäggar och har sig när jag kommer och har börjat uppsöka "fölkullen", ett typiskt tecken att det börjar närma sig. Pratade med stallägaren igår så får se om vakten åkte på henne.

Jag ska försöka ladda om batterierna efter en dramatisk valpning under helgen, jag blev brutalt påmind om vikten av att ha kompetent hjälp nära till hands när det går snett...

Mitt sto mår nu bra efter fölningen. Hon fölade ståendes och distriktarn fick komma ut då efterbörden inte släppte. Vi hade tagit ut henne i vilket fall som helst eftersom hästen var så dålig i våras.
Spolade henne 2ggr och en vecka på antiinflammatoriskt.

Såååå glad att fölningen gick så bra. Vi hade dessutom en grymt bra kamera (typ den biligaste från Jula) kopplade upp den på wifin hemma och på så sätt kunde vi lätt kolla till henne hela tiden utan att behöva gå in och störa. Kopplade upp den via mobilen på en app så kunde vi ställa klockan. Denna gjorde att vi var på plats allihop.

L

Om jag ska tolka tysken rätt så tänker hon föla snart. Var ute i eftermiddag och körde ut mat och fick en smärre chock när jag såg juvret, det hängde som en Ica-påse där bak och flugor som satt och åt på spenarna. Stallägaren fick order att kolla henne och sätta vakt vid behov, förra gången så tyckte h*n jag överdrev.... Ska göra ny utvärdering på henne ikväll. (Och om nån undrar så är hela hagen inom synhåll från boningshuset, det är "fölhagen" där man kan hålla uppsikt över dem, hon är alltså inte oövervakad fast jag inte är där).

Hästar nu

Övrigt nu

Dagbok

• Att sätta ett pris.

Radannonser

• Halvfodervärd

Hästnyheter

Bukefalos

Sök på Bukefalos med Google

Rekommenderas av Google: