Bukefalos 28 år!

Dreglar av snö?!

Rialavargen

Trådstartare
Dreglar vid töväder?!

Under två års tid har min hund reagerat ganska kraftigt med att det rinner saliv ur hans mun. Det blir alldeles blött där han ligger. Det brukar pågå i ca 5-8 timmar. Det går över och han blir helt normal igen, efter fem timmar.

Jag har ringt vetten och rådfrågat, som säger att det är jättesvårt att klargöra vad det är, eftersom det händer så sällan. Det är ca ett halvår emellan gångerna det händer. Dessutom säger vetten att det är svårt att ta reda på vad det är. Han måste nästan ha ett ”anfall” när han är på kliniken.

Han har inget som sitter fast i munnen, eller dyligt.

Alltid samma symptom; han dreglar kraftigt.

Han har inte ätit något på senaste promenaden som triggade i gång detta anfall. MEN han kan ha ätit snö.

Det har hänt vid ca 4 tillfällen. På hösten eller våren. Det har pågått i två dagar cirka. Sedan går det över.

Det triggas i gång efter en utomhusvitelse. Efter att han kommit in börjar det rinna. Det pågår i 5-8 timmar och sedan slutar saliven att rinna.

Vetten är bokad, men som sagt vet jag inte om det kommer att kunna utredas något, om han då inte har någon symtom.

Jag upplever det som en reaktion på något, som kommer i samband med promenader. Jag tror att det är kopplat till snön. Det har aldrig hänt vid sommar.

Nu till det märkliga. Det uppstår ENDAST när det är töväder ute. Jag vet inte om det har något med saken att göra men det är en faktor.

Hunden är nästan åtta år. Det började för ett par år sedan.

Någon som har upplevt samma?
 
Kan han vara illamående? Om han ätit av snön eller något annat ute kan det vara något hans mage inte tål.
 
När det har hänt får han bara gå i koppel och då har han inte ätit något på promenaden.
Det kan bli bra under natten för att komma igång efter första morgonpromenaden. Sen bli bättre till lunch och så drar det igång efter lunchprommis. Nu har vi en lugn stund. Jag duschar honom efter de två senaste prommisarna ifall det skulle vara salt har får i sig från vägarna, genom att slicka på tassarna.

Men första gången det hände var i fjällen och där har de inte salt.

Rådfrågade en välkänd klinik idag. De sa att det även kan vara en riktigt dominant tik som löper i området. Han är kastrerad men enligt kliniken så kan han reagera på det. Han kastrerades vid 4 års ålder. Nu är han snart åtta år.
Men dreglat tar fart även efter prommis på jobbet. Det ligger en bit från vårt hem. Men visst det kan ju bo en tik, just emellan hemmet och jobbet. Det är inte så långt. Ett villaområde och lite skog emellan jobb och hem.
Illamående. Visst. Men jag håller stenkoll, han äter inget ute.
Dessutom har han Ulcerös kolit så jag har sett han spy så många gånger. Detta liknar inte hur han mår när han ska spy. Samtidigt så kan det skilja.

Nu har han en lugn period. Jag hoppas det är över för denna gång. Om det är pga en löptid så stämmer tiden sa vetten, två dagar per tillfälle. Vår och höst. Det har kommit med cirka ett halvårs intervaller.
Tack för ditt svar :-)
 
När det har hänt får han bara gå i koppel och då har han inte ätit något på promenaden.
Det kan bli bra under natten för att komma igång efter första morgonpromenaden. Sen bli bättre till lunch och så drar det igång efter lunchprommis. Nu har vi en lugn stund. Jag duschar honom efter de två senaste prommisarna ifall det skulle vara salt har får i sig från vägarna, genom att slicka på tassarna.

Men första gången det hände var i fjällen och där har de inte salt.

Rådfrågade en välkänd klinik idag. De sa att det även kan vara en riktigt dominant tik som löper i området. Han är kastrerad men enligt kliniken så kan han reagera på det. Han kastrerades vid 4 års ålder. Nu är han snart åtta år.
Men dreglat tar fart även efter prommis på jobbet. Det ligger en bit från vårt hem. Men visst det kan ju bo en tik, just emellan hemmet och jobbet. Det är inte så långt. Ett villaområde och lite skog emellan jobb och hem.
Illamående. Visst. Men jag håller stenkoll, han äter inget ute.
Dessutom har han Ulcerös kolit så jag har sett han spy så många gånger. Detta liknar inte hur han mår när han ska spy. Samtidigt så kan det skilja.

Nu har han en lugn period. Jag hoppas det är över för denna gång. Om det är pga en löptid så stämmer tiden sa vetten, två dagar per tillfälle. Vår och höst. Det har kommit med cirka ett halvårs intervaller.
Tack för ditt svar :-)

Fast om han dreglar i flera timmar pga en löptik har jag mycket svårt att föreställa mig att inget annat skulle märkas på hans beteende. Vore han såpass intresserad så borde han nog visa viss maniskhet också? Visst kan hanar dregla en del vid en spännande fläck, men flera timmar efteråt utan att de piper, vandrar eller försöker komma ut? Nä, det går inte ihop för mig.

När Monster dreglat stora pölar så har han haft ont i magen (avhjälpt med pepcid). En tidigare hund hade problem med tänder som visade sig på samma sätt. Men kopplingen till snö och töväder känns ju hyfsat knepig...
 
Fast om han dreglar i flera timmar pga en löptik har jag mycket svårt att föreställa mig att inget annat skulle märkas på hans beteende. Vore han såpass intresserad så borde han nog visa viss maniskhet också? Visst kan hanar dregla en del vid en spännande fläck, men flera timmar efteråt utan att de piper, vandrar eller försöker komma ut? Nä, det går inte ihop för mig.

När Monster dreglat stora pölar så har han haft ont i magen (avhjälpt med pepcid). En tidigare hund hade problem med tänder som visade sig på samma sätt. Men kopplingen till snö och töväder känns ju hyfsat knepig...
Jag tänkte att han kanske äter snö, när det är tö.... Han får vara ute själv på tomten och springa fritt i skogen, jag har inte alltid ögonen på honom. Fast när det är såhär har jag 100% koll. Långsökt med att äta tösnö jag vet, jag vet...
Det försvinner lika snabbt som det uppstår...
 
Kan han ha fått i sig salt från vägen? Gnagt på tassar som fått salt och snö på sig tex?
 
Jag tänkte att han kanske äter snö, när det är tö.... Han får vara ute själv på tomten och springa fritt i skogen, jag har inte alltid ögonen på honom. Fast när det är såhär har jag 100% koll. Långsökt med att äta tösnö jag vet, jag vet...
Det försvinner lika snabbt som det uppstår...

Aha, jag fattade det som att du visste att han inte ätit snö, måste missuppfattat något. :)

Kanske han verkligen gillar smältande snö och föräter sig, så han blir riktigt kall och får ont i magen? Långsökt, sorry... :crazy:
 
Ingen snö fastnar någonsin på tassarna, han är lapphund. Men salt borde väl kunna fastna på pälsen om det är fuktig tösnö?
Det är en av mina teorier.
 
Aha, jag fattade det som att du visste att han inte ätit snö, måste missuppfattat något. :)

Kanske han verkligen gillar smältande snö och föräter sig, så han blir riktigt kall och får ont i magen? Långsökt, sorry... :crazy:
Inte alls Långsökt egentligen:-) en helt godtagbar analys.
Men idag har jag haft kadaverdiciplin på att se på honom på alla Prommisar, han äter inget. Men saliven börjar rinna ett par minuter till fem minuter efter vi kommit in.
Jag blir inte klok på det här. Grannhundarna reagerar inget på löptik nu, och de är båda okastrerade, och reagerar på löptikr normalt.
 
Inte alls Långsökt egentligen:-) en helt godtagbar analys.
Men idag har jag haft kadaverdiciplin på att se på honom på alla Prommisar, han äter inget. Men saliven börjar rinna ett par minuter till fem minuter efter vi kommit in.
Jag blir inte klok på det här. Grannhundarna reagerar inget på löptik nu, och de är båda okastrerade, och reagerar på löptikr normalt.

Temperaturförändringarna gör att det ilar i tänderna om han har... en spricka eller nåt sånt?

Fast nä, då skulle det ju vara värre när det är kallare såklart!

Nej, jag har nog ingen aning. Hoppas veterinären kan ge svar i alla fall. :)
 
En hanhund jag hade förut dreglade alltid på det viset när grannens tik var i höglöp, i övrigt reagerade han inte. Han dreglade ordentligt, det kunde vara stora blöta fläckar i sängen där han hade legat.
 
Mötte en annan lapphundsägare i dag vars kastrerade hanhund också reagerar med klapprande käkar och dreggel vid löptikar.
Fast min hund reagerar ju i efterhand. När vi kommer in. Nu är han symtomfri. Jag fattar ingenting.
 
Har ingen ide om vad dreglandet kan bero på men kom på att det borde kanske gå att filma anfallen och visa för veterinären?
Det ska jag göra, tack för tipset.
Nu har han inte dreglat alls idag. Gladare och mera pigg. Som sagt det avtar lika snabbt som det uppkommer. Och det är ju skönt. Nu kan jag slappna av, för denna gång.
 
Tandklapper och dregel när de slafsat i löpkiss är väl jättevanligt? Det är hundarnas sätt att involvera jacobsons organ. http://sv.wikipedia.org/wiki/Jacobsons_organ

Jovisst, men dregla stora pölar i flera timmar efteråt - och först efter han kommit hem igen - har jag i alla fall aldrig ens hört talas om förut. Klappra, dregla och se helt borta ut i skallen händer ofta, men det är ju där och då (och går över på ett par sekunder om man avbryter)...
 
Jovisst, men dregla stora pölar i flera timmar efteråt - och först efter han kommit hem igen - har jag i alla fall aldrig ens hört talas om förut. Klappra, dregla och se helt borta ut i skallen händer ofta, men det är ju där och då (och går över på ett par sekunder om man avbryter)...

Sant
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 342
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 715
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp