Dressyr-VM i Herning

När kommentatorerna sa "härlig passage, luftig, lätt" tyckte jag att hästen (den nederländska mörk skimmeln) såg väldigt spänd ut och hade ryckiga rörelser. Jag tänkte verkligen inte att passagen var luftig, lätt och härlig...
 
Ja, det är nog ingen lätt uppgift. Jag vet ju inte vilka riktlinjer de fått heller. Men jag tycker det hamnar i 'varken eller' på något vis. Varken intressant information för de som kan eller sammanhängande förklaringar för de som inte kan, och ovanpå det ett enligt mig ganska krystat mellansnack. Erkänner dock villigt att jag är lite för kritisk vad gäller sånt här.

Jag slog på ljudet nu (det blev så bra med musiken i bakgrunden!) och försökte lyssna "som en nybörjare". När expertkommentatorn säger "nej!" i bytena i varje och lite senare säger "då blir det såna misstag" undrar jag (alltså om jag var nybörjare) VAD det var för misstag. För jag såg ju en söt häst som skuttade omkring.
 
När kommentatorerna sa "härlig passage, luftig, lätt" tyckte jag att hästen (den nederländska mörk skimmeln) såg väldigt spänd ut och hade ryckiga rörelser. Jag tänkte verkligen inte att passagen var luftig, lätt och härlig...

Ryckig var den, inte perfekt men tyckte inte den var dålig (iaf sista tittade inte ibörjan av ritten). Tycker det var en fin häst som gjorde det bästa med kroppen den hade ändå.
 
Ryckig var den, inte perfekt men tyckte inte den var dålig (iaf sista tittade inte ibörjan av ritten). Tycker det var en fin häst som gjorde det bästa med kroppen den hade ändå.
Ja, men just när de sa så där såg hästen spänd ut och inte alls lika fin som i resten av programmet.
 
Jag slog på ljudet nu (det blev så bra med musiken i bakgrunden!) och försökte lyssna "som en nybörjare". När expertkommentatorn säger "nej!" i bytena i varje och lite senare säger "då blir det såna misstag" undrar jag (alltså om jag var nybörjare) VAD det var för misstag. För jag såg ju en söt häst som skuttade omkring.
Ja, det är inte så pedagogiskt. Men visst är det knivigt på den här nivån.

*kl'
En sak som jag tyckte var himla bra när jag kollade på Badminton-dressyren senast var att de visade grafiker i rutan med namnet på varje rörelse när den reds och de olika domarnas poäng för rörelsen i realtid. (Det kanske är vanligt numera? Men har nog inte sett det sen dess.) Det gjorde det hela så mycket roligare och lättare att följa, höjde spännings-/tävlingsfaktorn för att man mycket lättare kunde jämföra ekipagen direkt, och fungerade väldigt pedagogiskt. Jag vet inte hur andra kollar men själv har jag i vanliga fall dålig koll på programmet så det brukar vara en röra under rätt många ekipage.

Kommentatorn var rolig men proffsig, kunnig men avslappnad, och fokuserade som jag minns det på att faktiskt ge fördjupande inblick i det som skedde, dvs. beskriva vad man såg och varför det var bra/dåligt. Inte lösryckta kommentarer om ridning i allmänhet eller bara "Oh så bra!" utan motivering. Småprat om hästarna/ryttarna skedde när de red in.
 
Men är det del av någon satsning (officiell eller inofficiell) att försöka göra dressyren mer tillgänglig? Så har jag uppfattat det, även om jag inte tycker att det nödvändigtvis utförs på bästa sätt.
Ingen aning men har en känsla av att jag läst något sådant någonstans någon gång, ja du ser hur bra källa jag har här ;)
 
Men alltså förlåt. Tror verkligen kommentatorerna att Ingrid Klimke bara "råkade" vara med på VM? Såklart har Tyskland tagit ut det bästa laget de kan, precis som alla andra. Blir så trött...
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 156
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen på Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det började skakigt för Sveriges dressyrlandslag när de blev av med rutinerade Patrik Kittel med bara dagar till start. Men Antonia...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel, Therese Nilshagen, Antonia Ramel och Juliette Ramel, samt reserven Rose Mathisen. Det är Sveriges trupp till dressyr-EM.
Svar
0
· Visningar
535
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp