Bukefalos 28 år!

Dressyr-VM i Herning

Stör mig också lite på att de inte kan påpeka att Holland redan haft sin bästa ryttare medans de flesta andra lag har sina bästa imorgon...
 
oj, nu blev det livat. Spännande avslut på dagen. Men återigen inte en 0 för icke utfört moment. För en stegring (eller två) kan väl inte räknas som utfört eller?

Har du hittat poäng för enskilda rörelser någonstans? För det som visas i TV är ju totala procenten, så du ser ju bara att procenten går ner men inte hur lågt poängen hamnade.
 
Nä, men vill man tävla behöver man träna hästen så den klarar av sånt som förekommer på tävlingar. Kan man inte träna hästen att vara kvar hos ryttaren, så kanske man inte platsar på VM?
Fast den kanske klarade situationen tidigare, vad vet du? Så oerhört lätt att sitta hemma och vara läktarryttare! Var lite ödmjuk och inse att det är djur och dom reagerar inte alltid som planerat!
 
Fast den kanske klarade situationen tidigare, vad vet du? Så oerhört lätt att sitta hemma och vara läktarryttare! Var lite ödmjuk och inse att det är djur och dom reagerar inte alltid som planerat!

Men det är fortfarande VM. Jag tycker att de hästarna som kommer till VM ska vara tränade för sin uppgift. Vilket inkluderar applåder från läktaren. Ibland tycker jag att det pjåskat nåt så vansinnigt med just dressyrhästarna, eller kanske snarare gnälls när det går sämre än man tänkt sig.
 
Vi var som sagt med på en sk säker häst kurs och hästen kunde inte bry sig mindre om lampor, ballonger paraplyer etc men han reagerar fortfarande lika starkt i skogen eller på random ridbana. Jag fick till svar av kursledaren att dom tyvärr inte kunde hjälpa mig.. Det finns ju dessutom forskning på att dressyrstammade hästar är fegare än hoppstammade. Många av dom som anser att allt går att träna, upplever jag, har ofta inte stött på en riktigt spooky häst utan tror att alla hästar reagerar i stort sett likadant. Ska erkänna att jag trodde samma innan jag skaffade nuvarande då alla mina tidigare har gått att träna och blivit väldigt mycket säkrare. Men denna går jag tyvärr bet på så har fått lära mig den hårda vägen att det inte alltid är så enkelt.
Nej jag förstår och håller som sagt med dig, allt går inte att träna bort och det är stort skillnad på individer :) Och du har även rätt i ditt senare inlägg i att vi har väldigt begränsad inblick. Det kan ju bero på att hästen hade t.ex. ont någonstans eller det hänt något oförutsett innan att stresshormonerna var högre än vanligt vid tävling, rent hypotetiska anledningar alltså. Man vet inte.
 
Men det är fortfarande VM. Jag tycker att de hästarna som kommer till VM ska vara tränade för sin uppgift. Vilket inkluderar applåder från läktaren. Ibland tycker jag att det pjåskat nåt så vansinnigt med just dressyrhästarna, eller kanske snarare gnälls när det går sämre än man tänkt sig.
Hästarna är supertaggade på att tävla, taggar till inne på tävlingsbanan och när du publiken UNDER PROGRAMMET klappar uppmuntrande är det väl inte konstigt att det blir för mycket för hästarna. Så fort ritten är avslutad reagerade inte de jag såg på applåderna längre.
 
Nä. Nu känner jag att jag inte förstår dressyr alls igen. Förstår inte varför Ramel fick så mktsämre poäng på piaff än van Liere

Fast jag tycker att hästar som tävlar i vm skall vara vana vid applåder. Fine om det springer en katt över banan eller en kamera skramlar till. Men applåder borde väl vara det första man vänjer dom vid. Jag hade fan ridit till random applåd-track på alla träningar om jag hade problem med det. Hade nog gjort det även om jag inte hade problem med det om jag ville tävla faktiskt.

Men det är fortfarande VM. Jag tycker att de hästarna som kommer till VM ska vara tränade för sin uppgift. Vilket inkluderar applåder från läktaren. Ibland tycker jag att det pjåskat nåt så vansinnigt med just dressyrhästarna, eller kanske snarare gnälls när det går sämre än man tänkt sig.
Fast sådant kan våra jätte svårt att träna hemma. Stämningen bli ju en helt annan på tävling och ett band som spelar upp applåder är inte alls samma sak! Klart folk blir besvikna när man tränat oerhört länge för en sak och så stör ett yttre moment. Jag tycker det är oerhört dålig stil att sitta hemma och gnälla när man själv aldrig varit i liknande situation.
 
Fast sådant kan våra jätte svårt att träna hemma. Stämningen bli ju en helt annan på tävling och ett band som spelar upp applåder är inte alls samma sak! Klart folk blir besvikna när man tränat oerhört länge för en sak och så stör ett yttre moment. Jag tycker det är oerhört dålig stil att sitta hemma och gnälla när man själv aldrig varit i liknande situation.
Alltså jag vill inte tjaffsa om det här men det har ju snackats om i årtionden typ. Man går väl inte från noll direkt till VM direkt.

Det finns en massa sätt att träna applåder på. Tidigare tävlingar, band, samla ihop stallgänget varannan tisdag. Det är ju typ det enklaste man kan träna. Sen tycker inte jag att just situationen var att hästen blev.. rädd? Den var ju bara taggad och ryttaren red inte halten helt enkelt. Men jag minns inte exakt hur det var så kan ju ha fel där.

Ja det är klart man blir besviken. Men man blir ju lite less på att det ska vara alldeles knäpptyst annars går hästen i taket och det är aldrig ryttarens eller träningens fel. Shit happens. Finskan fick världens spöregn i ansiktet. Det är svårare att träna på det liksom.

Har man så lättsprängda hästar att dom inte går att träna lite applåder får man väl avla bättre när man ändå bara avlar gångartshästar. Eller välja en annan häst att tävla.

Vi kanske borde ha applåder genom hela programmen istället :laugh:

Tycker inte det varit något särskilt gnäll. Bara lite skilda åsikter. Han red ju fint annars och fick bra poäng. Men det är det sista jag säger om det iaf.
 
Jag valde clipmyhorse med tyskt kommentarsspår istället, bättre för blodtrycket.

Edit: Inser att jag kanske lät som kollegan som skickar semesterbilder på stränder och paraplydrinkar till de som sitter kvar på kontoret 🙈
Jeg satt og så clipmyhorse med engelsk kommentarspor, Carl Hester er med å kommenter... jeg følte at jeg fikk en super dressurlektion med masse gode tips hele tiden. Han kommenterte alle øvelsene som de skjedde og hva rytteren hadde problem med, hvordan man kunne gjøre øvelsen bedre osv.
 
Jeg satt og så clipmyhorse med engelsk kommentarspor, Carl Hester er med å kommenter... jeg følte at jeg fikk en super dressurlektion med masse gode tips hele tiden. Han kommenterte alle øvelsene som de skjedde og hva rytteren hadde problem med, hvordan man kunne gjøre øvelsen bedre osv.
Ja jag kände samma på mitt håll 🫣
 
Såg nu att Cathrine Dufour vädjar på sin Instagram att publiken ska vänta med applåder tills hela ritten är klar.
Och jag kan förstå det. Det är så mycket som står på spel, inte minst vinstpengar, att även om du har en säker häst som tränat applåder sedan föl så vill du inte riskera en enda liten poäng.
 
Såg nu att Cathrine Dufour vädjar på sin Instagram att publiken ska vänta med applåder tills hela ritten är klar.
Och jag kan förstå det. Det är så mycket som står på spel, inte minst vinstpengar, att även om du har en säker häst som tränat applåder sedan föl så vill du inte riskera en enda liten poäng.
Jag förstår henne, tycker det är en självklarhet. Och det skedde ju flera gånger.
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 004
  • Artikel
Hästnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen på Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det började skakigt för Sveriges dressyrlandslag när de blev av med rutinerade Patrik Kittel med bara dagar till start. Men Antonia...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel, Therese Nilshagen, Antonia Ramel och Juliette Ramel, samt reserven Rose Mathisen. Det är Sveriges trupp till dressyr-EM.
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp