Bukefalos 28 år!

Dressyrdomaren har startat insamling för juristkostnader

Det kan här sägas att advokathjälp inte är krav för att överklaga, ärendet behandlas lika oavsett och de flesta som överklagar ett beslut till Riksidrottsnämnden (RIN) gör det utan advokat.
 
Det kan här sägas att advokathjälp inte är krav för att överklaga, ärendet behandlas lika oavsett och de flesta som överklagar ett beslut till Riksidrottsnämnden (RIN) gör det utan advokat.
Jag tänkte precis skriva detsamma. Jag jobbar med myndighetsutövning och överprövning av ärenden och det är ytterst ovanligt att en privatperson tar hjälp av advokat, troligtvis främst pga av att det blir så dyrt. Sakfrågan prövas ju ändå efter gällande lagstiftning och advokaters inlagor i de ärenden jag är inblandad i brukar mkt sällan tillföra något för utgången av ärendet. Men jag har full förståelse för att My vill ta professionell hjälp!
 
Att ta in professionell hjälp i det här fallet tycker jag är rätt viktigt med tanke på vem och vad som står bakom behovet av överklagan. Det här ärendet är så viktigt för alla inom ridsporten, ja förutom visa slemmiga gubbar då, för att kanske kanske kunna få till ett vettigt förbund som står för sina medlemmar och inte för sin egen makts skull.
 
Jag tänkte precis skriva detsamma. Jag jobbar med myndighetsutövning och överprövning av ärenden och det är ytterst ovanligt att en privatperson tar hjälp av advokat, troligtvis främst pga av att det blir så dyrt. Sakfrågan prövas ju ändå efter gällande lagstiftning och advokaters inlagor i de ärenden jag är inblandad i brukar mkt sällan tillföra något för utgången av ärendet. Men jag har full förståelse för att My vill ta professionell hjälp!

Samma här, förvånar mig lite måste jag säga även om det såklart är behjärtansvärt att så många bidrar. Det beror såklart också mycket på vilken grundkunskap man har själv och vilka man har kring sig osv. Hoppas det är värt pengarna!
 
Det kan här sägas att advokathjälp inte är krav för att överklaga, ärendet behandlas lika oavsett och de flesta som överklagar ett beslut till Riksidrottsnämnden (RIN) gör det utan advokat.
Man kan väl representera sig själv på alla nivåer i vårt rättsystem så nej, det krävs aldrig en advokat. Ska man dock som i det här fallet bemöta juristers beslut så kan det nog faktiskt vara vettigt att ta hjälp av en själv.
Det är tufft nog att ha blivit anklagad och dömd och att då få ha en "mur" som ska hantera allt runt omkring är rätt skönt.
 
Det är fantastiskt att många är så starka och duktiga att dom klarar av att sköta en överklagan själv, att veta exakt hur en ska formulera sig angående de fel som förbundet gjort sig skyldig till när dom stängde av My och dessutom med vetskapen att hela ridsportssverige följer fallet och att en inte vill att RIN ska avslå överklagan pga en teknisk formalitet.

' Den pågående diskussionen har sedan gjort att vi har sett över om det ändå inte finns en chans att överklaga. RF:s stadgar är inte kristallklara i om hon får överklaga eller inte, och jag kan inte med säkerhet säga att RIN tar upp det. Jag tycker det vore bra om de gjorde det, men det ligger inte i mina händer längre, fortsätter Carl-G Leissner."
 
Jag tänkte precis skriva detsamma. Jag jobbar med myndighetsutövning och överprövning av ärenden och det är ytterst ovanligt att en privatperson tar hjälp av advokat, troligtvis främst pga av att det blir så dyrt. Sakfrågan prövas ju ändå efter gällande lagstiftning och advokaters inlagor i de ärenden jag är inblandad i brukar mkt sällan tillföra något för utgången av ärendet. Men jag har full förståelse för att My vill ta professionell hjälp!
Skillnaden är väl när det gäller myndighetsutövning så finns det tämligen klara rutiner för att hantera överklagande, medans i det här fallet verkar förbundet och juridiska utskottet rätt vilsna!
Så jag skulle helt klart inte lita på att motparten har den juridiska kompetens att behandla överklaga korrekt, ergo ser jag ett behov av att anlita en advokat i det här fallet.
 
Jag tycker det är klokt att ta hjälp av advokat. Och uppenbarligen är vi många som mer än gärna bidrar med en slant. Även om man kunde hoppats att fler gjort det.

Om man inte är van vid såna här cirkusar tar det ju väldigt mycket tid och energi för att eventuellt kunna läsa på hur man gör. Plus att man då kanske får noja kring ”tänk om jag missar ngt”. När det också är en så viktig fråga som kan vara väldigt tongivande på många plan och som så många utöver man själv brinner för.
Att ens om man inte varit med om en mkt svår olycka med bla hjärntrötthet som eftersläpande besvär köra det själv skulle bli tufft.
Jag tycker det är klokt att spara My och ta kvalificerad hjälp när nu möjligheten finns!
Det finns väl en miljard saker som kan få My att må bättre än att böka med det där och oroa sig.
Som jag ser det är det inte bara Mys kamp. Den är för alla kvinnor.
 
Jag vill bara stryka under att jag inte tycker My gör fel utan att det snarare är klokt att ta hjälp i det här fallet. Men ibland verkar många tro att man MÅSTE det, ”jag har inte råd att överklaga” (jag hör det ofta i mitt jobb också). Det kostar liksom normalt sett inget, det är lite viktigt för medborgarna att veta. Tycker jag.
 
Att jag väljer att använda en advokat i detta har flera anledningar. Dels är detta ett brinnande ämne och det är definitivt större än bara mig. Dels är det för att ge tyngd åt fallet. När jag först fick beskedet att jag var under utredning frågade jag medlemsombudsmannen om jag borde ha ett juridiskt ombud. Det blev jag avrådd från då hen tyckte det räckte att jag bara berättade min version. I efterhand hade kanske hela denna situationen kunnat undvikas om jag haft ett juridiskt ombud som hade kunnat RF's stadgar. Nu går hela avstängningen att ifrågasätta eftersom det inte ens inkommit en korrekt formell anmälan. Det är inte första gången förbundet gör formaliafel vilket också är en problematik där jag behöver hjälp.

Om jag varit pigg och frisk kanske jag klarat detta bättre själv men jag tvivlar. Nu är jag inte ens frisk och känner mig pytteliten mot förbundet. Jag försöker hålla mig någorlunda fungerande men för stunden är det piss rent ut sagt.
 
Självklart måste du ha hjälp, risken- om du skulle göra detta själv som vissa kanske tycker- är att dina tankar bara far runt som en bunt pingpong bollar, det är svårt att samla och strukturera sig då, och hur kan du veta stadgar etc som behövs för att göra en överklagan? dessutom skulle du bli ännu mer hjärntrött.
Lämna över det till din advokat och det kommer säkerligen bara bli bättre av detta.

Just att förbundets bestraffningar eller vad man ska kalla vissa åtgärder är godtyckliga och olika, är ett problem såklart.
 
Jag menade självklart inte att du inte behöver juristhjälp! Det trodde jag framgick. Mitt tidigare inlägg var bara en reflektion på de inlägg som antydde att jurist var nödvändigt för att överklaga, vilket det inte är. När man som jag mfl har en hel del erfarenheter av div rättsprövningar, och då inte bara inom myndighetsutövning utan även div tvistemål, och har tagit del av juristers ofta mycket mångordiga inlagor på flera A4-or = många debiterade timmar, så är man ju med rätta lite synisk. Jag ber om ursäkt om det feltolkades.
I detta fall som varken är ett domstolsärende eller juridisk prövning, så är juristhjälpen än mer i behov av avgränsning så att det inte svävar ut = fler debiterbara timmar. Nu verkar ju dock anlitad jurist vara specisliserad på just denna typ av fall, så förhoppningsvis går det smidigt tillväga.
Jag har själv både skrivit på listan och swishat och jag hoppas verkligen att utgången av detta blir något positivt! Inte bara för dig personligen utan naturligtvis även för tjejers/kvinnors roll i ridsporten i stort!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inflationen slår hårt mot Eolshälls gård, som gick 100 000 kronor back förra året. Samtidigt är gården populär. Nu har man startat en...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jennie är fysiskt stark. Hon känner sig inte sjuk. Just därför är det så svårt att greppa att hon innan sommaren fick beskedet att hon...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha fått bakläxa av Riksidrottsnämnden, RIN, gällande det uppmärksammade fallet med den avstängda dressyrdomaren My Jeppsson...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 427
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel
Hästnyheter I början av september engagerade sig organisationen Safesport Sweden i fallet med den avstängda dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp