Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Figaro R är en hingst med trevligt temperament och en korrekt exteriör. Han hade säkert kunnat passa ditt sto. Ring Gränsbo och prata lite om ditt sto och vad Figaro R nedärver - de vet bäst, men jag tror faktiskt på denna hingsten.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Jag går emot de flesta andra här, för exteriört tycker jag att hon (precis som Mabuse påpekar) behöver en bättre överlinje och halsansättning. Jag tänker spontant på Sandreo ur exteriör synvinkel. Alla Florestan-representanter som har nämnts är korta i sina linjer, vilket gör mig tveksam till en sådan korsning. I så fall Florencio I, som har fått många avkommor med fantastiska rörelser.

Om du ska ha hästen för tävla med tänker jag att det är viktigt att hingsten har en bra piaff och passage eller kan tänkas nedärva anlag för det, samt en fin galopp. Ferroblodet, och inte minst Jazz, har ju en del av den varan.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Hon är just nu ca160cm hög. Bakom sig har hon Topaasch på 170 och Forsythia på 165.
Florencio är uppskriven på listan :D
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Okej, har inte haft möjlighet att se en närmare exteriörbild änsålänge på Floresco, får göra det.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Ja, Figaro är en mkt trevlig hingst, dock faller jag inte för hans modell med djupt bål och liten bakdel, gillar hans galopp men inte traven så jättemkt. Däremot väldigt fint blod o har sett fina avkommor efter honom. Bara min personliga smak som väger på andra hållet.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Sandreo är väldigt snygg ja, påminner tom om Saigon i modellen. Funderar bara på temperamentet från Sandro Hit där, annars är han en intressant kandidat!
Förhoppningsvis har hon det redan lite i sig då eftersom hon har Jazz redan i andra led som farfar. Skulle inte våga dubblera honom någonstans. Då känns R-bloden lite aktuellt för de verkar ha generellt lite lättare för just samling och tramp om jag förstått det rätt? Sålänge avkomman inte blir överbyggd eller för maffig så är jag mkt positiv till R-blodet.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Sandreo är väldigt snygg ja, påminner tom om Saigon i modellen. Funderar bara på temperamentet från Sandro Hit där, annars är han en intressant kandidat!

De föl jag har sett av honom verkar mycket trevliga, faktiskt. Jag har själv blivit överraskad. Saigon har ingen vidare benställning och är ingen stor gångartsförärvare heller.

Hohenstein är en utmärkt typare, och har ju flera söner och släktingar, han ger lugna stabila avkommor!
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Varför inte använda dig utav hingsten Channon.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Det svaret gillade jag ;). Då kan jag fortsätta kika närmare på honom.Hört lite om benen från S ja, och han ligger en bit ner på Blup-index på gångarter, gillar han iövrigt. Får dala lite på listan.
Då får jag in o läsa på lite om Hohenstein. Såg att även hans far Caprimond finns tillgänglig?
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

CB är en väldigt trevlig hingst som lämnar väldigt ridbara avkommor med snygg extriör. Visst lämnar han lite temprament men det är inga "dumma" hästar, jag anser nog att han lämnar ett bra temperament för dom som vill ha en tävlingshäst. Han har en godkänd avkomma som står på samma stuteri som är mkt trevlig.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Han har visserligen av en lätt och mkt trevlig modell som hingst, mkt trevligt temperament också vad jag hört, men har tyvärr inte de gångarterna jag söker.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Det svaret gillade jag ;). Då kan jag fortsätta kika närmare på honom.Hört lite om benen från S ja, och han ligger en bit ner på Blup-index på gångarter, gillar han iövrigt. Får dala lite på listan.
Då får jag in o läsa på lite om Hohenstein. Såg att även hans far Caprimond finns tillgänglig?

H är bättre, men kolla upp dräktigheten. Holländarna har länge framgångsrikt korsat in Gribaldi, Kostolany, Michelangelo med sina varmblod, så det tror jag på om hon har mycket gång.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Okej, vad är det för en avkomma?

Kom mitt i alltihopa att tänka på Breitling TP som jag blev rätt kär i på championatet i höstas! Såg dock att han "bara" (gud va kräsen jag e) fått 8,0 på ridberheten från bruksprovet. Verkar dock väldigt lättriden o harmonisk på championatet. Någon annan som har tankar om honom?
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Hej!
Jag skulle valt White Talisman, otroligt trevlig och fin hingst. Han har kvalat till unghäst vm och har White wizzard som avkomma som kom 4a i årets unghäst VM. Bra psyke, bra byggt, ja se på bilderna och videorna så förstår ni =)
Jag har äran att få träna denna hingst just nu och trivs kanon med det jobbet. Ska nog betäcka mitt eget sto med honom för han är så perfekt i mina ögon.

http://www.stallholtaas.no/
Där finns många bilder och länkar, kårad i Danmark med 9 som helhet bla =)
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Tack får råden, ska bli kul att kika på! Gribaldi finns i bla Painted Black som finns i sverige nu?
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Han ser mkt trevlig ut, inte hunnit titta på videorna ännu. Avkommorna ser också mkt trevliga ut. Det är väldigt kul att höra info från ngn som träffat honom flera gånger, men trots det är jag tyvärr lite skeptsik, och det är främst pga Weltmeyer-blodet, ngt som jag helst inte vill ha.
Har inte släppt honom, men osäker om det passar med mitt sto.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Har för tillfället bara en hingstkatalog från 2007 till hands, :o där Painted Black II står med i, visste inte att han åkt utomlands igen?
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Bara Totilas är anledning nog att sätta Gribaldi högt på listan :love: (alternativt Totilas sj :D, men är han godkänd o tillgänglig? )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp