Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

När vi ändå pratar om Hohenstein så passar jag på att putta lite för hans son Highlander. Supertemperament, bra rörelser och snygg modell. Avkommorna är gudagoda.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Var ute tidigare idag i stallet och tog in hästarna, passade då på att studera Lilja lite närmare och kom fram till att hon inte alls har så pass lågt ansatt hals som bilderna framhäver det. Diskuterade det med en annan o h*n ansåg att hon bara är i en växtperiod. Eftersom hon hade väl ansatt hals som föl och det inte finns ngn i släkten som kan ha ärvt en för lågt ansatt hals någonstans så lär hon växa till sig och få en bra ansättning tillslut. =)
Dock inte sagt att jag ändå inte vill ha en hingst som förärver en bra exteriör, för det vill jag ;).

Nån mer bild från föltiden
SM020.jpg

Sommar078.jpg
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Lingh var hingsten som ploppade upp i mitt huvud när jag såg din tråd. Intressant blod och man vet ju inte hur länge han finns tillgänglig här, passa på?
F-blodet är inte fy skam heller; Florencio I, Fidertanz, Floresco osv.
Quaterback?

Ditt sto har ju en :d stam, måste vara en dröm att leta hingst!
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Tack för infon, härlig "biff" :D, travökning som hette duga. Nyfiken på hans temperament, ridbarhet o avkommorna
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Jag tycker att han har bra temperament, det är en häst med glimten i ögat. Har tyvärr aldrig ridit honom men sett honom mkt på träning och han har väldigt lätt för sig med bra takt. Så ridbarheten är helt klar över det normala.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Honom ska vi iväg och titta på när det är hingstvisning på Flyinge om ett par veckor :d. Älskade att se honom på banan när han tävlades av Edward Gal :love:. Ska bli så häftigt att få se honom live, i Flyinge!

Ja, nu när man i efterhand blickar tillbaka över stammen så känns det riktigt bra - har lyckats få in både Jazz, Zeoliet, Donnerhall, Master och Tip Top, som alla har tävlat internationell GP och där både Jazz, Donnerhall och Master dessutom har varit mkt framgångsrika inom aveln! :D
Hade Lilja varit ridbar så hade hon haft mkt att leva upp till :angel:.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Låter intressant, får kika lite mer på honom =)
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Knapplån....

Jätteintressant sto du har! Både eftersom det är Toopasch första 3-åringar som kommer nu men också att det är så mycket prestation och intressant stam på mödernet. Det märks ju också på engagemanget i tråden här.

Jag skickar PM till dig också.
Mvh, Ann
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Och ang. Topaaschavkommor så vet jag att en syster med samma mormorsmor är på inridning och visar stor talang. Jag avgudade Topaasch så jag ser verkligen framemot att få se hans avkommor på treårstesten i vår.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Tack så jättemkt! :bow:
Ja jag är överraskad av den stora respons som jag fått på tråden, långt över förväntat!
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Förstår vem du menar, ska bli jättekul att få se henne en dag! Och alla övriga Topaaschavkommor också.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Kan jag tänka mig, för hon har hela vägen varit mkt lik Topaasch och inte så lik vare sig Forsythia eller Frida exteriörmässigt!
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Ja, det är denne också! Man brukar se släkten tydligt i dem, men verkligen inte i henne. Hon har sin fars huvud och det ser Lilja också ut att ha.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Stämmer bra! Har sett ett par bilder på andra Topaaschavkommor där alla varit överraskande lika honom - tänk vad det kunnat bli om han bara fått leva längre! Eller åtminstonde haft fryst sperma sparad...
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Ack ja, ack ja. Det var en sjuhelsikes häst. Vilken kapacitet. Däremot Fridas bror är den som verkar vara mest lik moderssläkten av dessa Topaaschavkommor, men samtidigt ser han ändå ut att ha huvudet från sin far.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Liten sammanställning av de hingstar som änsålänge föreslagits och är intressanta kandidater:
Roosevelt
Lingh
Florencio I
Wladimir OA
Sandreo
Moorlands Totilas
Gribaldi
Breitling TP (ngn som har träffat honom? Andra åsikter som sett honom?)
Saigon (lite benen och gången dock?)
Hohenstein (men han är av tyngre modell?)
(Peking och C...)




Är Moorlands Totilas godkänd? Fins det ngn importör?

Har även hittat Samba Hit, och trots jag är lite tveksam till temperamentet från Sandro Hit så blev jag väldigt nyfiken på Samba pga hans poäng: 9910 på gång, Ridbarhet 10 och Lynne 10! Någon med erfarenhet av hans avkommor? Finns det ngn spermaimportör?

Har kollat närmare på Highlander och Highcruiser - båda mkt flotta, men de har endast 7 på skritten, så är skeptisk.

Vill gärna veta mer om Kostolany och Michelangelo som nämndes tidigare i tråden.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Sandro Hit-hästarna är väldigt kapabla och rör sig fint, det är därför man avlar på dem! Jag kanske är lite räddharig, men jag skulle inte lägga på sandro hit-blod och jag inte explicit ville ha mer nerv och känslighet hos avkommorna. Inte om jag tänkte att någon annan än ett proffs skulle kunna rida hästen. Men det kanske är tanken iofs? Stedinger är väl annars sista skriket i den hingstlinjen, vad jag har hört.

Annars kanske Quaterback vore ngt i alla fall? Där har du ju samma fantastiska möderne som Samba Hit, men med en annan hingstlinje.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp