Dressyrpoäng: Vad är en 10:a??

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare SarahA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 8 330
S

SarahA

Jag undrar lite över bedömingen i dressyr...?? När man dömer ett LC program vilka krav har man då på ekipaget?? Det verkar som om nivån för ett LC program har tappats bort något. Ställs det inte lite höga krav på ekipage på LC-nivå på en lokal tävling?? Jag undrar vad som krävs för att få en 10:a?? Ibland skulle jag vilja fråga domare vad mer som hade krävts för att ekipaget skulle ha fått en högre poäng. Det känns som om det inte vågas sätta höga poäng, men i låga klasser måste man väl döma efter att ekipaget är på just lätt-klass nivå. Jag fick t ex kritik för att jag red min häst i låg form i ett LC program. Jag bara undrar: Ska verkligen hästen gå i hög form i en LC??? :confused: Är inte själv dressyrryttare utan rider främst hoppning men tycker att det är roligt med någon dressyr då och då. Stod på en lokal dressyrtävling i helgen och såg jätteduktiga hästar och ryttare som gjorde vissa moment helt perfekt, tror ändå inte att de fick mer än en åtta... Har lite svårt att förstå detta.. Naturligtvis tycker jag att man ska försöka hålla en hög kvalitet på tävlingar och försöka främja bra ridning, men ändå...

Finns det någon mer som håller med eller vad tycker ni??

Sv: Dressyrpoäng: Vad är en 10:a??

jag har sett samma tendenser på en del lokala dressyrer "på min tid"... hade en kompis som startade LC:1 och fick kommentar på att ponnyn "inte hade riktigt bra genomtramp i hasen"
jag menar, hallå?!:crazy:

Nu kan jag inte riktigt hur bedömningen ska ske i just Lc men överlag tycker jag verkligen att många av domarna börjat använda skalan mycket bättre.
Nior kan man få nuförtiden (hände aldrig förr) men likväl Treor...

Kan man verkligen få nior?? Det är ju bra i så fall. Även att skalan andvänds fullt ut nedåt, om det finns skäl för det, tycker jag är bra. Men jag vill fortfarande tycka att även en tia ska kunna gå att få... Jag vill också mena att den tian måste vara satt efter de krav man ställer och den nivån man sätter för just den klassen man dömer. Man kan inte ha ett medelsvår-ekipage volt för ögonen när man dömer en LC volt... Hoppas ni förstår vad jag menar... :crazy:

Sen ska vi ju inte glömma att i och med att hästarna har blivit bättre med åren(avel osv) så blir det ju högre krav..

Men håller fullständigt med!

Jag håller faktiskt med till stor del. Jag har själv reagerat på senaste tiden om att kraven i LC och LB har blivit så väldigt höga.

Vi har en unghäst i stallet som går väldigt bra och tävlar mkt. Han går i en väldigt fin och stadig form. Def. inte någon högre samling ännu, men lösgjord, mjuk, balanserad och väldigt stadig. Han placerar sig väldigt ofta men har också flertalet gånger fått kommentarer om att han borde vara högre i formen. I LB!!! Och då är det def inte någon manege-nosare på bogarna vi talar om, utan en fullkommligt normal form som t.o.m har anlag för att bli lite hög i nacken om man inte passar sig.

Så det känns som att nybörjarna def inte är välkommna på banorna längre. Man får känslan av att det är typ LA-ekipagen som är de som ligger rätt för att klara sig under nålsögat i LC. Och i LB känns det många gånger som att det måste till ett MSV-ekipage för att få domaren nöjd.

Men sen å andra sidan så ser man ganska ofta också ekipage som får runt 70% för väldigt mediokra ritter. Och det tycker jag är lika illa i den änden, eftersom att det ger signal till ekipaget att de ligger tillräckligt bra på det, dvs att det inte är ngt större som behöver förbättras/förändras.

Jag undrar lite över bedömingen i dressyr...?? När man dömer ett LC program vilka krav har man då på ekipaget?? Det verkar som om nivån för ett LC program har tappats bort något. Ställs det inte lite höga krav på ekipage på LC-nivå på en lokal tävling?? Jag undrar vad som krävs för att få en 10:a?? Ibland skulle jag vilja fråga domare vad mer som hade krävts för att ekipaget skulle ha fått en högre poäng. Det känns som om det inte vågas sätta höga poäng, men i låga klasser måste man väl döma efter att ekipaget är på just lätt-klass nivå. Jag fick t ex kritik för att jag red min häst i låg form i ett LC program. Jag bara undrar: Ska verkligen hästen gå i hög form i en LC??? :confused: Är inte själv dressyrryttare utan rider främst hoppning men tycker att det är roligt med någon dressyr då och då. Stod på en lokal dressyrtävling i helgen och såg jätteduktiga hästar och ryttare som gjorde vissa moment helt perfekt, tror ändå inte att de fick mer än en åtta... Har lite svårt att förstå detta.. Naturligtvis tycker jag att man ska försöka hålla en hög kvalitet på tävlingar och försöka främja bra ridning, men ändå...

Finns det någon mer som håller med eller vad tycker ni??

Först vill jag säja att när man sätter nivån på Lätt nivå skall man ha klart för sig att programmen är utformade så att hästen ska kunna visa upp var den står i förhållande till andra i sin ålder. Många verkar glömma bort att programmen inte är utformade efter nivån på ryttare. "Det är ju bara lätt klass med många oerfarna ryttare" brukar vara ett allmänt uttryck. Programmen är utformade efter dressyrhästens utbildning och ålder där det är tänkt att fyraåringen skall kunna gå LC-LB, femåringen LA etc. Rörelserna i programmen blir svårare ju äldre hästen blir.

Så nu till 10:an. Den står för "utmärkt" och då är det många saker som spelar in. Ta t ex en 15 meters volt I LC:1. Kraven för att få en tia där är många. Är volten rund? Är volten verkligen 15 meter i diameter? Är hästen formad efter volten? Är den taktmässig i sin trav? Är formen korrekt för klassen? Bjuder den framåt? Har den bakbenen med sig? Är tempot korrekt? Är traven bärig nog? Allt detta skall vara ett rungande JA om tian skall vara aktuell. Och varför skulle inte kraven för att få en tia vara höga? Tänk om det vore lätt att få en tia? Hur ska du få fram en vinnare om många ekipage hamnar på maxpoäng efter avslutad ritt? Det är ju ändå tävlingsbedömning vi pratar om. En vinnare ska utses.

På domarutbildningen uppmuntras vi att sätta en tia om vi verkligen tycker att en rörelse är "utmärkt". Det är bara det att än har jag inte sett någon. "Mycket bra" rörelser har jag sett en och annan. Och då sätter jag en nia. Men tian skall få komma fram när jag anser att jag kan hoppa till i stolen och pipa fram ett JA på alla punkter som jag beskrev här ovan vad gäller den där volten i LC. Det lovar jag. :cool:

Senast ändrad:

På tal om det sista inlägget: Visst är väl lätta klasser till för att öva på att tävla?? Iaf till stor del... Och för unghästar såklart... Så är det kanske dags att sänka kraven något... Håller även med om att det inte ska vara några fantasipoäng, alltså att ekipaget får skyhöga poäng för en medioker ritt. En annan fråga som jag tycker är värd att diskutera är hur mycket fokus som läggs på ryttarens sits?? Har sett många ekipage där hästen rör sig mycket trevlig och därför har ritten belönats med höga poäng trots att ryttaren har haft en rent ut sagt fruktansvärd sits...:eek:

Håller naturligtvis med om att en tia måste var "utmärkt" men den verkar vara omöjlig att nå... Och det är inte det som gör mig mest fundersam utan det är att det till och med verkar vara omöjligt att få en nia eller åtta... Jag vill absolut inte att kvalitén på ritterna ska bli sämre, det är inte det jag säger. Det jag undrar över är om man inte vågar sätta 10:an (eller nian eller åttan)???

Senast ändrad av en moderator:

Självklart ska allt stämma. Men när man börjar prata om för låg form i ett LC-program?? Eller som skrevs tidigare "inte hade riktigt bra genomtramp i hasen"???

Senast ändrad av en moderator:

På tal om det sista inlägget: Visst är väl lätta klasser till för att öva på att tävla?? Iaf till stor del... Och för unghästar såklart... Så är det kanske dags att sänka kraven något... Håller även med om att det inte ska vara några fantasipoäng, alltså att ekipaget får skyhöga poäng för en medioker ritt. En annan fråga som jag tycker är värd att diskutera är hur mycket fokus som läggs på ryttarens sits?? Har sett många ekipage där hästen rör sig mycket trevlig och därför har ritten belönats med höga poäng trots att ryttaren har haft en rent ut sagt fruktansvärd sits...:eek:

Håller naturligtvis med om att en tia måste var "utmärkt" men den verkar vara omöjlig att nå... Och det är inte det som gör mig mest fundersam utan det är att det till och med verkar vara omöjligt att få en nia eller åtta... Jag vill absolut inte att kvalitén på ritterna ska bli sämre, det är inte det jag säger. Det jag undrar över är om man inte vågar sätta 10:an (eller nian eller åttan)???

Kraven är fastställda efter utbildningsnivån på hästen, varför borde de sänkas? Har du fått en tia så är du verkligen värd en tia. Du har inte fått en tia för att domaren vill vara snäll. Och jag håller verkligen inte med dig om att det är omöjligt att få en åtta?? Har du tittat på protokollen på de placerade ekipagen i en lätt klass? Visst kan någon domare vara tuffare i sin bedömning än andra men en åtta är verkligen inte omöjlig att få.

Vad gäller ryttarens sits så spelar den naturligtvis in eftersom hästen omöjligtvis kan utföra en rörelse riktigt bra om ryttaren sitter som gårdagens äggskal. Men vissa hästar kan utföra rörelser bra även med en ostadig ryttare på ryggen så visst kan poängen bli höga även då sitsen på ryttaren lämnar mycket att önska. Men det straffar sig ju slutligen på det allmänna intrycket.

Senast ändrad:

Ett tips till SarahA...klicka på snabbsvar eller "svara på detta" på inlägget som gjorts av den användare du vill svara eller ha svar av, nu verkar du klicka på dina egna inlägg så man vet inte vem du svarar. :)

Okej... Jag förstår vad du menar... Men angående formen då... Vad anser du om det?? Vilken krav på form har man i ett LC-LB program??

Tack för tipset... :) är inte så hemma här i forumet som du förstår...

Kände bara att jag verkligen ville ta upp ämnet...

Snabb svar blir det hedanefter....

Okej... Jag förstår vad du menar... Men angående formen då... Vad anser du om det?? Vilken krav på form har man i ett LC-LB program??

Det finns fastställda krav på form för varje nivå vad gäller tävling. I lätt C så räcker det med att hästen går i en arbetsform som passar en unghäst. Inga krav på samling alltså. Det man måste komma ihåg är att kommentarerna gjorda av domaren under allmänt intryck skall beskriva varför ekipaget inte fått högre poäng, alternativt beskriva varför de fick dessa höga poäng de nu fick. Kommentaren "låg i formen" i en LB kan låta hård men vi vet ju inte hur hästen gick. Den kanske gick på bogarna? Den kanske var för framtung? I LB ska ju hästen kunna gå 10 meters volter i trav och där kan inte hästen vara extremt låg för då kommer den inte runt riktigt i så små volter. Rörelserna i programmet bestämmer hur låg i formen en häst kan vara och är den för låg för rörelsen så kommer det nog att stå att den är för låg.

Självklart ska allt stämma. Men när man börjar prata om för låg form i ett LC-program?? Eller som skrevs tidigare "inte hade riktigt bra genomtramp i hasen"???

Även i låga klasser ska ju hästen vara i balans och en viss grad av självbärighet
Om hästen är i framstupa sidoläge kan det inte ursäktas med att "det bara är LC"

Även i låga klasser ska ju hästen vara i balans och en viss grad av självbärighet
Om hästen är i framstupa sidoläge kan det inte ursäktas med att "det bara är LC"

:rofl: "framstupa sidoläge"..frust..kan jag få låna det till mina domarkommentarer? :rofl:

Jag menar inte att man ska uräkta ett dåligt ridet program med att det "bara är LC" men det ska inte vara omöjligt att få en nia eller tia... Jag kanske låter väldigt bitter men faktum är att jag vid sista tävlingen med min häst var väldigt nöjd. Men eftersom jag själv inte är "dressyrryttare" så har jag funderingar... Kanske det kan få någon att fundera över samma sak... För att utveckla en sport måste man ju ifrågasätta...;)

Det är inte omöjligt heller. Tiorna verkar iofs sitta lite långt inne, men nia är fullt möjligt att få utan att heta Jan Brink.
Man kan såklart inte bortse från det faktum att olika domare har lite olika poängpolitik, men _ofta_ (inte alltid) beror missnöjdhet med poängen på för dålig självinsikt hos ryttaren :angel:
Även om ritten var fantastiskt bra för att vara ekipaget X, så är det ju inte det domaren ska bedöma, utan hur bra Xs ritt var jämfört med de krav som finns i TR...

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i... 2 3
Svar
54
· Visningar
8 326
Senast: fio
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 586
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 423
Senast: shia
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 557
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka