Dressyrsadel till haflinger

Haflinger89

Trådstartare
Nu är det dags för min min lillhäst att få en egen dressyrsadel. Men jag behöver råd om var jag ska börja leta. Hon är inte alls lik min andra häst i ryggen. Hon är bred, rund, har liten manke och sadelgjordsläge långt fram. Jag har en Thorowgood allround 16,5" xvid som ligger ok på henne men som jag inte alls trivs med och en Santa cruz Celine 16,5" xvid som ser bra ut tills man ska spänna sadelgjorden, stropparna sitter för långt bak för hennes sadelgjordsläge. Celinen åker fram vid ridning 😐 Denna trivs dock jag med.

Jag är lite nyfiken på Taurs egna sadlar, så om någon har erfarenhet av dem så får ni gärna delge det. Annars vet jag typ inte vilka märken/modeller som kan tänkas passa oss.
 
Här är en bild på henne 🙂
 

Bifogade filer

  • Collage 2019-09-11 22_46_37.jpg
    Collage 2019-09-11 22_46_37.jpg
    100,2 KB · Visningar: 51
Välkommen till helvetet skämt och sido! 😉 Har själv haflinger och haft innan och hon hade noll manke och rund över ryggen. De dressyrsadlar som ändå låg 98 procent okej på henne var en äldre Globus modell ingen aning och sen hade hon en billigare variant från Hööks som jag fyndade för 1000 lappen sista åren. Min nuvarande känns som de blir lite enklare då han mera högrest och inte lika grov. Och Pappas fru har en sadel från Taur till sin islandshäst, den ser väldigt trevlig ut och som jag förstår de är hon väldigt nöjd med kvalitén. Kommer inte exakt ihåg vad hon gav för den ny men runt 10 tusen.
 
Hade en globus clic dressyr till min haflinger med liknande rygg. Han var inte jättebred så vidd 36 passade bra! Här är en bild på hur han såg ut. Väldigt trevlig sadel enligt mig :)

404379_10151553526821099_45517937_n.jpg


Nu har jag en ännu lite grövre häst, blandras och henne köpte jag en thorowgood t4 cob dressyr. Inte hunnit sitta i den än men den ligger bra. Modell tunna på häst utan manke och i denna kan jag få ännu vidare. Ingen bra bild tyvärr..
69171671_10156445135496099_833094776340348928_n.jpg
 
Får ta och kika på Globus clic. Jag tror jag såg att Taur hade den också så jag får väl höra av mig till dem.

En Thorowgood känns inte som ett alternativ då jag ogillar den jag har.

Fler alternativ? Någon som har lite mer att säga om Taur sadlar?
 
Nu har jag provat en Globus clic 16,5" 38. Den åker fram vid ridning i trav och galopp.

Jag har också varit i kontakt med Taur. Jag behöver precis som jag trodde en sadel med stropparna riktigt långt fram. De föreslår Spider, Viper eller Gaiter dressage. Skillnaden på Spider och Viper ska huvudsakligen vara rent estetisk.

Så vad har ni för erfarenheter av Taurs sadlar? Jag vill gärna höra lite från någon mer objektiv...
 
Crown kanske!
De gör sadlar med bommar som ska passa plattare rundare ryggar.
Värt att testa!

(Om det finns cob/haflinger-varianten av thorowgood bara för att testa? Såg att du inte gillade den du hade men i brist på annat kanske.)
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
846
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Önskar förslag på modeller av sadlar med kort anläggningsyta (riktigt kort) samt brett mellan bossarna för överbyggd rygg och som är...
Svar
8
· Visningar
1 915
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 966
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 539
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp