Dressyrskydd

Såg en film för ett tag sen där de gjorde tester på hästen senor (använde riktiga ben från avlidna hästar) där de visade att senorna klarade gigantiska laster ovanifrån men om senan belastas samtidigt som den får en lätt smäll bakifrån så är den väldigt skör.
Sen är all typ av mellanlägg alltid tryckavjämnande och fårskinn kan vara tillräckligt :)

Det är ju sådant vi lärde oss i ridskolan för 40 år sedan i Norge, intet nytt där med andra ord. Frågan är varför det inte lärs ut i dag ... Fast en av grundorsakerna kan ju vara att det till största del rör galopphästar i aktiv träning och tävling ...
 
Det är ju sådant vi lärde oss i ridskolan för 50 år sedan i Norge, intet nytt där med andra ord. Frågan är varför det inte lärs ut i dag ...
Uppenbarligen lärs det ut bland dressyrryttare - många av dem tenderar ju att vilja skydda hästarna både på längden och tvären, oavsett om det behövs eller ej.
 
Uppenbarligen lärs det ut bland dressyrryttare - många av dem tenderar ju att vilja skydda hästarna både på längden och tvären, oavsett om det behövs eller ej.

Tacka vet jag Ulla Håkansson då hon visade hur en riktig internationell dressyrryttare rider och tränar dressyr på frusen, hålig vinterväg utan skydd i SVTs hästprogram för några år sedan ...Samt att hon påpekade att de vita lindorna hon använde i ett av SVTs program endast var för att visa hur rörelserna skulle utföras korrekt.
 
Senast ändrad:
Tacka vet jag Ulla Håkansson då hon visade hur en riktig internationell dressyrryttare rider och tränar dressyr på frusen, hålig vinterväg utan skydd i SVTs hästprogram för några år sedan ...
Det är lite mer mitt tänk också, rättare sagt, mycket mer.
 
Uppenbarligen lärs det ut bland dressyrryttare - många av dem tenderar ju att vilja skydda hästarna både på längden och tvären, oavsett om det behövs eller ej.
Vet att många "dressyrryttare" skylls för att använda skydd som finns men om man ska se på majoriteten så är det mestadels amatörer/hobbyryttare)som harvar runt (som jag) och de har inte alltid koll på varje steg en häst tar. Oavsett om de tränar för tränare 5 gånger i veckan.
 
Det är väl bara att testa själv? Ta en söm och tryck på armen, gör det ont? Ta sen ett benskydd och lägg på armen och tryck sen med sömmen, gör det lika ont?
Fast det är ju inte farligt att det gör ont. Det ger ingen direkt skada heller, blod ja, om man trycker förbannat hårt, men det är ju inte jämförbart med en hästspark eller en sena, på något sätt.
 
Vet att många "dressyrryttare" skylls för att använda skydd som finns men om man ska se på majoriteten så är det mestadels amatörer/hobbyryttare)som harvar runt (som jag) och de har inte alltid koll på varje steg en häst tar. Oavsett om de tränar för tränare 5 gånger i veckan.
Och typ tre islandsryttare i hela Sverige har skydd, vad beror det på?
1. Islandshästar har så fantastiskt benställ/exteriör/koll på tassarna att det inte behövs
2. Islandryttare är helt galna och vill att deras hästar skall skadas
3. Skillnad i kulturen kring skydd

(Ja, generellt rids det dressyr på islandshästar pga gångarterna.)
 
Fast det är ju inte farligt att det gör ont. Det ger ingen direkt skada heller, blod ja, om man trycker förbannat hårt, men det är ju inte jämförbart med en hästspark eller en sena, på något sätt.
Det va det som jag tyckte va intressant med filmen, de la bara till en knivsegg mot senan (knappt något tryck) och då small den. *letar för fullt efter filmen*
 
Det va det som jag tyckte va intressant med filmen, de la bara till en knivsegg mot senan (knappt något tryck) och då small den. *letar för fullt efter filmen*
Men det är ju inte alls jämförbart med en smäll från en hov. En död blottat sena, utsträckt med mekanisk kraft och en en knivsegg, det kan inte jämföras med en ev smäll av en hov vid ett dressyrpass på en förhoppningsvis levande häst där senan förhoppningvis inte är blottat.
 
Det är väl bara att testa själv? Ta en söm och tryck på armen, gör det ont? Ta sen ett benskydd och lägg på armen och tryck sen med sömmen, gör det lika ont?

Nu har du klar gjord att din häst har lätt att stryka sig i dressyr träningen.

Varför har du inte sagt till din hovslagare att sänka hoven/rna lite i ytterkant så att du undviker problemet? Eller är det så att du egentligen inte har lärt dig något om hur hästar fungerar och bara rider för ditt höga nöjes skuld efter några år år på ridskola utan att reflektera över vad som faktiskt lärdes ut i teorien?
 
Och typ tre islandsryttare i hela Sverige har skydd, vad beror det på?
1. Islandshästar har så fantastiskt benställ/exteriör/koll på tassarna att det inte behövs
2. Islandryttare är helt galna och vill att deras hästar skall skadas
3. Skillnad i kulturen kring skydd

(Ja, generellt rids det dressyr på islandshästar pga gångarterna.)
Tja, vad har det med saken att göra? Frågan va väl vilka skydd det finns på marknaden? Jag förutsatte att alla förstår att hästar är individer och ska hanteras på så sätt. Sen satte jag mig emot kommentaren om att man inte har på dressyrbanan att göra om man behöver skydd. Jag själv använder inte alltid skydd utan bara när jag ska göra lite mer avancerade rörelser där jag själv inte är helt hundra balanserad och sen när jag känner att hästen är lite överladdad. Jo, nån gång också för att känna mig lite extra fin men det är sällan.
 
Tja, vad har det med saken att göra? Frågan va väl vilka skydd det finns på marknaden? Jag förutsatte att alla förstår att hästar är individer och ska hanteras på så sätt. Sen satte jag mig emot kommentaren om att man inte har på dressyrbanan att göra om man behöver skydd. Jag själv använder inte alltid skydd utan bara när jag ska göra lite mer avancerade rörelser där jag själv inte är helt hundra balanserad och sen när jag känner att hästen är lite överladdad. Jo, nån gång också för att känna mig lite extra fin men det är sällan.
Jag tror du förstår precis. Det är ett enkelt resonemang. I vissa kretsar har man skydd, i andra inte. Rätt eller fel får man nog avgöra själv eftersom det tycks saknas forskning på området.
 
Det va det som jag tyckte va intressant med filmen, de la bara till en knivsegg mot senan (knappt något tryck) och då small den. *letar för fullt efter filmen*

Men det är ju inte alls jämförbart med en smäll från en hov. En död blottat sena, utsträckt med mekanisk kraft och en en knivsegg, det kan inte jämföras med en ev smäll av en hov vid ett dressyrpass på en förhoppningsvis levande häst där senan förhoppningvis inte är blottat.

Nu är det ju så att en sena på ett fullblod i lopp tål en belastning på dryga 60 ton i djupaste läget, men den tål inte mer än 5-600 kilo som träff bakifrån i samma läge.

Däremot skal det väldigt mycket till för att sena skal gå av eller skadas allvarligt i ett vanligt dressyrpass där senan aldrig utsätts för mer än 8 -10 tons belastning i djupläge...
 
Nu har du klar gjord att din häst har lätt att stryka sig i dressyr träningen.

Varför har du inte sagt till din hovslagare att sänka hoven/rna lite i ytterkant så att du undviker problemet? Eller är det så att du egentligen inte har lärt dig något om hur hästar fungerar och bara rider för ditt höga nöjes skuld efter några år år på ridskola utan att reflektera över vad som faktiskt lärdes ut i teorien?
Klart jag rider för nöjes skull, varför rider du? Sen att jag ridit i 27 år, tränar för tränare 2 ggr i veckan i olika genre gör mig fortfarande bara till en glad amatör. Jag har en välutbildad läromästare men det betyder inte att jag är expert eller?
Jag använder benskydd när jag anser behöva det men När jag anser att det finns risk så vill jag skydda honom.
 
Nu är det ju så att en sena på ett fullblod i lopp tål en belastning på dryga 60 ton i djupaste läget, men den tål inte mer än 5-600 kilo som träff bakifrån i samma läge.

Däremot skal det väldigt mycket till för att sena skal gå av eller skadas allvarligt i ett vanligt dressyrpass där senan aldrig utsätts för mer än 8 -10 tons belastning i djupläge...
Intressant info :)
 
Jag tror du förstår precis. Det är ett enkelt resonemang. I vissa kretsar har man skydd, i andra inte. Rätt eller fel får man nog avgöra själv eftersom det tycks saknas forskning på området.
Jag kan ju bara svara för mig eller? Min upplevelse är att det handlar mer om fördomar än något annat. Där jag rider möter jag islandshästar med skydd, dressyrryttare som är ute och cantrar i skogen, hoppryttare som gillar markarbete mm. Fast jag kanske lever i en drömvärld
 
Jag kan ju bara svara för mig eller? Min upplevelse är att det handlar mer om fördomar än något annat. Där jag rider möter jag islandshästar med skydd, dressyrryttare som är ute och cantrar i skogen, hoppryttare som gillar markarbete mm. Fast jag kanske lever i en drömvärld
Hoppsan, det var känsligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 264
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har en D-ponny med nätta ben som behöver nya skydd. Hon är kvick i benen och än så länge inte så stark, håller inte alltid rätt på...
Svar
12
· Visningar
1 458
Senast: peperoni2
·
Gravid - 1år Viking är ju en rätt så lång kille, vid 3 månader mätte han 64,5 cm och vägde 6,5 kg. Nu 2 veckor senare har han väl växt ytterligare...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp