Dressyrskydd

Nu är det ju så att en sena på ett fullblod i lopp tål en belastning på dryga 60 ton i djupaste läget, men den tål inte mer än 5-600 kilo som träff bakifrån i samma läge.

Däremot skal det väldigt mycket till för att sena skal gå av eller skadas allvarligt i ett vanligt dressyrpass där senan aldrig utsätts för mer än 8 -10 tons belastning i djupläge...
Åh tusan! Det visste jag inte att det va så stor skillnad i belastningen, då ber jag om ursäkt för det resonemanget.
 
Hoppsan, det var känsligt.
Inte alls, men jag förstår inte varför jag ska svara upp för vad "alla dressyrryttare gör för fel" och jämföra med alla islandshästryttare? I min värld finns det individer, och där i finns guldkorn och skitstövlar inom alla genre :) eller vad tycker du? :)
 
Klart jag rider för nöjes skull, varför rider du? Sen att jag ridit i 27 år, tränar för tränare 2 ggr i veckan i olika genre gör mig fortfarande bara till en glad amatör. Jag har en välutbildad läromästare men det betyder inte att jag är expert eller?
Jag använder benskydd när jag anser behöva det men När jag anser att det finns risk så vill jag skydda honom.

Att du ridit i 27 år och tränar för tränare (en bra tränare håller alltid lite teori lektioner då och då för att förklara/fördjupa sitt tänk i träningen) 2 gånger i veckan har tydligen inte lärt dig något om hur hästar fungerar, ett år på skolbänken med tillgänglig teori från förbundet samt fördjupning dressyr- och hovlära skulle råda bot på det mesta av dina frågor kring skydd i dressyren.
 
Senast ändrad:
Att du ridit i 27 år och tränar för tränare 2 gånger i veckan har tydligen inte lärt dig något om hur hästar fungerar, ett år på skolbänken med tillgänglig teori från förbundet samt fördjupning dressyr- och hovlära skulle råda bot på det mesta av dina frågor kring skydd i dressyren.
Så du menar att då kommer jag lära mig att det aldrig under några förutsättningar kommer ske någon skada på hästens ben när det rids dressyr? Oavsett hur välutbildad eller outbildad häst och ryttare är? Intressant.
 
Inte alls, men jag förstår inte varför jag ska svara upp för vad "alla dressyrryttare gör för fel" och jämföra med alla islandshästryttare? I min värld finns det individer, och där i finns guldkorn och skitstövlar inom alla genre :) eller vad tycker du? :)
Måste du?

Jag tycker att det framtår tydligt vad jag tycker: Använd gärna skydd, men tro inte att de skyddar mot allvarliga skador.
 
Måste du?

Jag tycker att det framtår tydligt vad jag tycker: Använd gärna skydd, men tro inte att de skyddar mot allvarliga skador.
Jag tar tillbaka det som jag skrev om senskador, se ovan. Jag tolkade filmen som att senan alltid i galopp belastades hårt och då va känslig. Men jag är fortfarande emot det Pegasus skrev att man inte har på dressyrbanan att göra om man behöver skydd. Att hästar stryker sig, tar felsteg, hoppar till händer väl även där?
 
Så du menar att då kommer jag lära mig att det aldrig under några förutsättningar kommer ske någon skada på hästens ben när det rids dressyr? Oavsett hur välutbildad eller outbildad häst och ryttare är? Intressant.

Enkelt ytryckt: Det du inte får använda på tävling skal du heller inte använda på träning så vida du inte har en unghäst son inte är musklad tillräckligt.
Har hästen problem med att den stryker sig eller på annat sätt skadar sig är det i första hand något du skal ta upp med din hovslagare och om denne inte lyssnar byt snarast till en hovslagare som vet vad han gör och lyssnar till dina iakttagelser från förra skoning.
 
Senast ändrad:
Jag tar tillbaka det som jag skrev om senskador, se ovan. Jag tolkade filmen som att senan alltid i galopp belastades hårt och då va känslig. Men jag är fortfarande emot det Pegasus skrev att man inte har på dressyrbanan att göra om man behöver skydd. Att hästar stryker sig, tar felsteg, hoppar till händer väl även där?
Fast är det farligt? Behöver hästen skyddas mot det? Sen visst, vill man skydda mot... Ja, vad man nu skyddar mot - varför inte? Med det är knappast nödvändigt.
 
Enkelt ytryckt: Det du inte får använda på tävling skal du heller inte använda på träning så vida du inte har en unghäst son inte är musklad tillräckligt.
Har hästen problem med att den stryker sig eller på annat sätt skadar sig är det i första hand något du skal ta upp med din hovslagare och om denne inte lyssnar byt snarast till en hovslagare som vet vad han gör och lyssnar till dina iakttagelser från förra skoning.
Jag håller med om att målet ska vara att kunna rida utan skydd och att man ska ha en hovslagare som har bra koll på hur hästen rör sig och sko efter det. Men hänger du med när jag säger att alla inte riktigt är där balansmässigt? Och att man då kan tycka att skydd är en enkel lösning tills man når sitt mål?.
 
Fast är det farligt? Behöver hästen skyddas mot det? Sen visst, vill man skydda mot... Ja, vad man nu skyddar mot - varför inte? Med det är knappast nödvändigt.
Men inte skyddar vi bara hästarna mot sånt som är farligt utan även förebygger uppkomsten av skador. I alla fall jag. Just nu har min häst boots I hagen för att inte trampat sig skorna, inget han skulle dö av direkt. Vissa använder bettringar för att hästen inte ska få nyp i mungipan, inget farligt direkt men obehag för hästen.
 
Men inte skyddar vi bara hästarna mot sånt som är farligt utan även förebygger uppkomsten av skador. I alla fall jag. Just nu har min häst boots I hagen för att inte trampat sig skorna, inget han skulle dö av direkt. Vissa använder bettringar för att hästen inte ska få nyp i mungipan, inget farligt direkt men obehag för hästen.
Fast vad är en skada? En smäll på ett ben som inte får någon konsekvens är väl ändå ingen skada?
 
Alltså @Gimlan och @Pegasus63 ni verkar vara dom mest bittra människorna i ett stall. Frågan från början var om skydd och ni hoppar på direkt om att då har man minsann inget på en dressyrbana att göra och hit och dit och ditten och datten. Halleluja för dig @Anna-KarinO som har ett så fint tålamod med dessa två bittra personer. Det jag vill säga är, dör hästen om man faktiskt väljer att ha benskydd när man rider, NEJ! Så slutklämmen blir då från mig, låt varje människa få bestämma själv, vill hon ha benskydd ja men ha då det, vill inte du, nej ha då inte det för guds skull. Punkt slut:banghead:
 
Alltså @Gimlan och @Pegasus63 ni verkar vara dom mest bittra människorna i ett stall. Frågan från början var om skydd och ni hoppar på direkt om att då har man minsann inget på en dressyrbana att göra och hit och dit och ditten och datten. Halleluja för dig @Anna-KarinO som har ett så fint tålamod med dessa två bittra personer. Det jag vill säga är, dör hästen om man faktiskt väljer att ha benskydd när man rider, NEJ! Så slutklämmen blir då från mig, låt varje människa få bestämma själv, vill hon ha benskydd ja men ha då det, vill inte du, nej ha då inte det för guds skull. Punkt slut:banghead:
Eh, lite känsligt ämne?
 
Alltså @Gimlan och @Pegasus63 ni verkar vara dom mest bittra människorna i ett stall. Frågan från början var om skydd och ni hoppar på direkt om att då har man minsann inget på en dressyrbana att göra och hit och dit och ditten och datten. Halleluja för dig @Anna-KarinO som har ett så fint tålamod med dessa två bittra personer. Det jag vill säga är, dör hästen om man faktiskt väljer att ha benskydd när man rider, NEJ! Så slutklämmen blir då från mig, låt varje människa få bestämma själv, vill hon ha benskydd ja men ha då det, vill inte du, nej ha då inte det för guds skull. Punkt slut:banghead:
Tack! Du skrev typ vad jag tänkte.:bow:
Tråden tog en väldigt oväntad och mycket tråkig vändning efter en väldigt enkel fråga.
 
Alltså @Gimlan och @Pegasus63 ni verkar vara dom mest bittra människorna i ett stall. Frågan från början var om skydd och ni hoppar på direkt om att då har man minsann inget på en dressyrbana att göra och hit och dit och ditten och datten. Halleluja för dig @Anna-KarinO som har ett så fint tålamod med dessa två bittra personer. Det jag vill säga är, dör hästen om man faktiskt väljer att ha benskydd när man rider, NEJ! Så slutklämmen blir då från mig, låt varje människa få bestämma själv, vill hon ha benskydd ja men ha då det, vill inte du, nej ha då inte det för guds skull. Punkt slut:banghead:

Jag är nog lilka bitter då - fast jag vet inte vad bitterhet har med detta att göra.

Jag tror tyvärrr att det är så många som gör saker av ren slentrian och för att alla andra gör det.

Jag själv begriper inte varför man har varma luddiga skydd som värmer upp benet utifrån - när hästben ska vara kalla och torra. jag tror att skydd faktiskt i många fall är direkt olämpligt och inte alls så smart ens i förebyggande syfte utan tvärt om - de värmer senor och ligament på ett sätt som naturen inte byggt dom för att göra, jag tror risken är att de bryts ner och blir mer sköra.
 
Tack! Du skrev typ vad jag tänkte.:bow:
Tråden tog en väldigt oväntad och mycket tråkig vändning efter en väldigt enkel fråga.
Fast va? Ifrågasättande har ingenting med bitterhet att göra. Vad snurrar nu efter? Medhåll ska man inte be om på ett diskussionsforum och förvänta sig att alltid få det.
 
Fast va? Ifrågasättande har ingenting med bitterhet att göra. Vad snurrar nu efter? Medhåll ska man inte be om på ett diskussionsforum och förvänta sig att alltid få det.
Jag har inte nämnt något om bitterhet så undrar vad du snurrar efter?
Man ska absolut inte förvänta sig medhåll på ett diskussionsforum i frågan man ställer. Nu gällde inte ts fråga om huruvida benskydd är skadligt, nödvändigt eller om man vid användning bör säga hejdå till dressyrbana, vilket glatt diskuterades i flera sidor. Medan själva frågan endast behandlats i enstaka svar.
Vill man diskutera dressyrskydds vara eller icke så är det ju fritt fram att skapa en egen tråd i ämnet istället för att kapa en helt annan.
 
Jag har inte nämnt något om bitterhet så undrar vad du snurrar efter?
Man ska absolut inte förvänta sig medhåll på ett diskussionsforum i frågan man ställer. Nu gällde inte ts fråga om huruvida benskydd är skadligt, nödvändigt eller om man vid användning bör säga hejdå till dressyrbana, vilket glatt diskuterades i flera sidor. Medan själva frågan endast behandlats i enstaka svar.
Vill man diskutera dressyrskydds vara eller icke så är det ju fritt fram att skapa en egen tråd i ämnet istället för att kapa en helt annan.
Öh...
 
Men det är ju inte alls jämförbart med en smäll från en hov. En död blottat sena, utsträckt med mekanisk kraft och en en knivsegg, det kan inte jämföras med en ev smäll av en hov vid ett dressyrpass på en förhoppningsvis levande häst där senan förhoppningvis inte är blottat.

Efter att ha haft en senskada (och ett sår) just pga påspark med bakbenet så skyddar gärna jag benen på de som för stunden lätt sparkar på sig själv. Oavsett om det beror på att de är övertaggade, klumpedunsar eller kombon. FT-skydd brukar ha rejäl förstärkning över senan just för att skydda den mot smällar bakifrån. Hindren är mindre risk för böjsenan än brodden på bakskorna dock.

Just nu är det dessutom broddsäsong i delar av landet, vilket för mig gör det än begripligare att man kan vilja ha skydd för förebyggande.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 272
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har en D-ponny med nätta ben som behöver nya skydd. Hon är kvick i benen och än så länge inte så stark, håller inte alltid rätt på...
Svar
12
· Visningar
1 459
Senast: peperoni2
·
Gravid - 1år Viking är ju en rätt så lång kille, vid 3 månader mätte han 64,5 cm och vägde 6,5 kg. Nu 2 veckor senare har han väl växt ytterligare...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp