Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har det varit lite blandad kompott! Fumo har gjort två starter med min tränare, 69% och vinst i msvb:5, alla byten satt så det var kul! Sen en mindre bra start i msva:1 där det var lite halt så han halkade till i collecting ring, sen var han lite spänd och försiktig efter det så inga byten satt istället. Rätt så jättedåliga procent, 59,7, men klassen vanns på 63 så överlag låga poäng.

Sen red jag en msvc:1 idag! Jag har lagt om min uppvärmning eftersom jag fokuserade för mycket på galoppen (för den är bekväm och enkel) och nu lade jag verkligen fokus på traven och att han skulle vara lösgjord på riktigt, på tygeln och verkligen framme för skänkeln. Det höll sig inne på banan också! Inte riktigt samma fina trav som på träning, och han slängde in ett (jättefint) byte i förvända, men vi fick tre nior och 76,9%! Personbästa, så roligt att få betalt när känslan är fin. Nu har @Fiorano förbjudit mig att starta fler msvc så jag får väl rida msvb fastän bytena är lite osäkra. 😬😅
Wow! Grattis!👏👏
 
Vi såg en som red fram med graman på tävling för ett tag sen. Det fanns framridning både ute och inne och tävlingen var ute så hen var i ridhuset. Sade till överdomaren då. Tror ekipaget blev avstängt? Ska absolut inte svära på det dock, de kan ha blivit uteslutna för något som hände på banan också.
 
Vi såg en som red fram med graman på tävling för ett tag sen. Det fanns framridning både ute och inne och tävlingen var ute så hen var i ridhuset. Sade till överdomaren då. Tror ekipaget blev avstängt? Ska absolut inte svära på det dock, de kan ha blivit uteslutna för något som hände på banan också.
Som överdomare blir jag tacksam när någon säger ifrån till mig. Min roll är att värna om hästar och ryttare samt se till att alla får samma förutsättningar (de som regleras i TR).

Jag kan inte vara överallt så det är jättebra om någon hämtar mig vid behov.
 
Som överdomare blir jag tacksam när någon säger ifrån till mig. Min roll är att värna om hästar och ryttare samt se till att alla får samma förutsättningar (de som regleras i TR).

Jag kan inte vara överallt så det är jättebra om någon hämtar mig vid behov.
Ja man känner sig ju som världens skvallerbytta, men samtidigt så är det ju omöjligt att ha ögon i nacken och hinna se allt. Rida fram med graman känns ju dessutom ganska fult.
 
Vi såg en som red fram med graman på tävling för ett tag sen. Det fanns framridning både ute och inne och tävlingen var ute så hen var i ridhuset. Sade till överdomaren då. Tror ekipaget blev avstängt? Ska absolut inte svära på det dock, de kan ha blivit uteslutna för något som hände på banan också.
I det fallet hade jag nog påpekat för ryttaren att det inte är godkänt att rida med graman. Hade personen varit dryg eller struntat i det så hade jag sagt till öd.
Men hade gramanen använts på ett schysst sätt och häst och ryttare såg samspelta ut så vetesjutton om jag hade orkat bry mig.

Halta hästar däremot... 😬 (det finns olika grader i helvetet men det är Många hästar ute på tävlingsbanorna som hade behövt en extra översyn och inte är helt rena i sina rörelsemönster).
Är hästen regelrätt halt så säger jag det direkt till ryttaren utan att blinka!! Det har hänt en gång.
Jag har svårt att hålla käften när det kommer till hästens välbefinnande...
Och det är Många gånger jag har bitit mig i tungan när jag sett dålig/hård/brutal ridning. Men där tar jag det med öd.
 
Träning idag igen 🤩
Bästa, bästa Vegas, så duktig han är ❤️
https://www.instagram.com/p/CfoI4jCs0wK/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

IMG_20220705_120244.jpg
 
Ja man känner sig ju som världens skvallerbytta, men samtidigt så är det ju omöjligt att ha ögon i nacken och hinna se allt. Rida fram med graman känns ju dessutom ganska fult.
Det är så pass illa att jag inte skulle ha några problem att säga till ryttaren vad som gäller. Folk är ibland okunniga och rider ibland inte helt enkelt inte tillräckligt bra.
 
Det är så pass illa att jag inte skulle ha några problem att säga till ryttaren vad som gäller. Folk är ibland okunniga och rider ibland inte helt enkelt inte tillräckligt bra.
I det fallet hade jag nog påpekat för ryttaren att det inte är godkänt att rida med graman. Hade personen varit dryg eller struntat i det så hade jag sagt till öd.
Men hade gramanen använts på ett schysst sätt och häst och ryttare såg samspelta ut så vetesjutton om jag hade orkat bry mig.

Halta hästar däremot... 😬 (det finns olika grader i helvetet men det är Många hästar ute på tävlingsbanorna som hade behövt en extra översyn och inte är helt rena i sina rörelsemönster).
Är hästen regelrätt halt så säger jag det direkt till ryttaren utan att blinka!! Det har hänt en gång.
Jag har svårt att hålla käften när det kommer till hästens välbefinnande...
Och det är Många gånger jag har bitit mig i tungan när jag sett dålig/hård/brutal ridning. Men där tar jag det med öd.
Jag är nog lite feg med att själv stega fram
och säga till om sånt som graman, då överlämnar jag hellre det till ÖD. Har tack och lov inte sett nåt sånt men skulle nog vara modigare om nån var dum mot hästen (sparkade och drog i munnen). Hoppas jag.
 
I det fallet hade jag nog påpekat för ryttaren att det inte är godkänt att rida med graman. Hade personen varit dryg eller struntat i det så hade jag sagt till öd.
Men hade gramanen använts på ett schysst sätt och häst och ryttare såg samspelta ut så vetesjutton om jag hade orkat bry mig.

Halta hästar däremot... 😬 (det finns olika grader i helvetet men det är Många hästar ute på tävlingsbanorna som hade behövt en extra översyn och inte är helt rena i sina rörelsemönster).
Är hästen regelrätt halt så säger jag det direkt till ryttaren utan att blinka!! Det har hänt en gång.
Jag har svårt att hålla käften när det kommer till hästens välbefinnande...
Och det är Många gånger jag har bitit mig i tungan när jag sett dålig/hård/brutal ridning. Men där tar jag det med öd.
Som ÖD ser jag helst att folk säger till mig direkt eller i sekretariatet. Vill man så får man filma dessutom, det gör jag som bevismaterial, vilket kan behövas ibland.
 
Som ÖD ser jag helst att folk säger till mig direkt eller i sekretariatet. Vill man så får man filma dessutom, det gör jag som bevismaterial, vilket kan behövas ibland.
Ja självklart men då jag ofta befinner mig på hästryggen på tävling så är det inte alltid jag ens träffar på eller ser öd. Då säger jag hellre till Nån (ryttaren) än ingen alls.
Jag försöker också leva efter devisen att behandla andra så som jag själv vill bli behandlad, dvs jag önskar att någon säger till mig direkt i stället för att gå t öd. Men detta gäller ju mindre förseelser, som bl.a fel utrustning.
Begår man större etiska fel är det ju kontakt med öd som gäller.
 
Ja självklart men då jag ofta befinner mig på hästryggen på tävling så är det inte alltid jag ens träffar på eller ser öd. Då säger jag hellre till Nån (ryttaren) än ingen alls.
Jag försöker också leva efter devisen att behandla andra så som jag själv vill bli behandlad, dvs jag önskar att någon säger till mig direkt i stället för att gå t öd. Men detta gäller ju mindre förseelser, som bl.a fel utrustning.
Begår man större etiska fel är det ju kontakt med öd som gäller.
Jag skulle också vilja att om någon reagerade på min ridning, sa till mig direkt på plats. Men sen är det ju också en avvägning vilket som har bäst effekt. Ridningen som jag reagerade på utfördes av en ryttare som ”tog mycket plats i ridhuset” plus att tränaren satt på läktaren och instruerade. Det kändes inte som jag hade så mycket att komma med där.

Min häst blir väldigt spänd på tävlingar så vi är mest ute för att miljöträna. Jag satt mest och djupandas för att behålla lugnet men så här i efterhand efter att fått svar här i tråden ångrar jag att jag inte sa till öd. Jag lär stöta på samma ekipage igen så då får vi se om samma ridning håller i sig eller om det blivit bättring.
 
@Amanda_F ibland tycker jag att det är svårt att se vem som är överdomare, och det kan ju ha sina fördelar förstås, men borde ni inte vara "uppmärkta" på något vis? Vad sägs det på utbildningen om det?
 
Jag bytte sporremmar då den ena var trasig innan en tävling i våras. Hade uppenbarligen lite bråttom när jag gjorde det då den ena hamnade upp o ner..🙈 Jag hade helt missat det men fem minuter innan start kom överdomaren fram och påpekade det samt att jag måste rätta till det.
Min medhjälpare var som tur var snabb och fingerfärdig så vi hann rätta till det med någon minut tillgodo..😅
 
@Amanda_F ibland tycker jag att det är svårt att se vem som är överdomare, och det kan ju ha sina fördelar förstås, men borde ni inte vara "uppmärkta" på något vis? Vad sägs det på utbildningen om det?
Det är konstigt nog inget som är obligatoriskt och vill vi köpa kläder från förbundet med titel på så får vi betala det själva. Och det är inte så många som tycker att det är värt det när vi bara får fakturera 225 kr i timmen (inkl moms, dvs 182,5 i timmen och lönen efter soc avgifter och sånt typ 100 i timmen?). Jag har fixat en bricka med mitt namn och titel på samt att jag brukar försöka vara synlig och prata med de tävlande så de vet vem jag är. Men det är ju inte alla som är intresserade av det.

Om jag skulle vara tävlingsarrangör kanske jag skulle investera i en armbindel eller liknande som gör det tydligt. Eller så kunde nog förbundet skicka ut det till dem som löser domarlicens? Det kostar nog inte så mkt och de skickar ju ändå TR…
 
Det är konstigt nog inget som är obligatoriskt och vill vi köpa kläder från förbundet med titel på så får vi betala det själva. Och det är inte så många som tycker att det är värt det när vi bara får fakturera 225 kr i timmen (inkl moms, dvs 182,5 i timmen och lönen efter soc avgifter och sånt typ 100 i timmen?). Jag har fixat en bricka med mitt namn och titel på samt att jag brukar försöka vara synlig och prata med de tävlande så de vet vem jag är. Men det är ju inte alla som är intresserade av det.

Om jag skulle vara tävlingsarrangör kanske jag skulle investera i en armbindel eller liknande som gör det tydligt. Eller så kunde nog förbundet skicka ut det till dem som löser domarlicens? Det kostar nog inte så mkt och de skickar ju ändå TR…
Armbindel i nån tydlig färg vore ju ett himla praktiskt sätt att "märka upp" en ÖD. Syns på håll och ingen risk att förväxlas med någon annan. Det borde tipsas vidare till förbundet!
 
Ja självklart men då jag ofta befinner mig på hästryggen på tävling så är det inte alltid jag ens träffar på eller ser öd. Då säger jag hellre till Nån (ryttaren) än ingen alls.
Jag försöker också leva efter devisen att behandla andra så som jag själv vill bli behandlad, dvs jag önskar att någon säger till mig direkt i stället för att gå t öd. Men detta gäller ju mindre förseelser, som bl.a fel utrustning.
Begår man större etiska fel är det ju kontakt med öd som gäller.
Jag sa (som medtävlare) till en ryttare en gång att hon som redan startat borde lämna framridningen till oss som red fram (det var tydligt att hon straffred). Då red hon rakt in i sidan på min häst och använde sin häst som en murbräcka typ. Det var otroligt konstigt och jag blev så chockad att jag inte hämtade mig den dagen och fick utgå för jag kom inte ihåg programmet och red uselt. Så det lönar sig inte alltid att säga till. Överdomaren vid det tillfället fanns inte vid framridningen tyvärr. När jag skrev om det här och på FB sen visade det sig att en annan bukefalist råkat ut för samma tjej en vecka tidigare. Men hon hade blivit påriden utan att provocera…
 
Armbindel i nån tydlig färg vore ju ett himla praktiskt sätt att "märka upp" en ÖD. Syns på håll och ingen risk att förväxlas med någon annan. Det borde tipsas vidare till förbundet!
Eller typ en reflexväst med text på! Kostar ju typ ingenting, man kan till och med skriva ÖVERDOMARE med tuschpenna på någon billig reflexväst ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
177 800
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 152
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
402
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp