Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är bara första starten som blir asdyr 🤪 året är inte slut heller så det jämnar ut sig (typ)😅
Haha ja så är det ju!
Jag såg att det började fyllas på i klassen jag vill rida så lade in om en meetinglicens, men den måste ju godkännas av klubben och bara på några timmar sen så blev klassen full. Kanske anmäler mig som reserv sen när jag väl fått min licens klar, har jag tur så får vi plats och känns allt skit får jag väl avanmäla mig😆

Insåg btw att tävlingsbanan är för jäkla liten! Jag är ju väl medveten om att vårt ridhus är några meter bredare men jisses! När hästen går och kryper ihop långt bakom hjälperna men samtidigt är ganska stor och lång så blev det jättetrångt😅
Kändes som att vi när som helst hade kunnat råka ramla ut från banan. Man får ju inte så mycket hjälp med yttersidan av små dressyrstaket🤪😆
 
Haha ja så är det ju!
Jag såg att det började fyllas på i klassen jag vill rida så lade in om en meetinglicens, men den måste ju godkännas av klubben och bara på några timmar sen så blev klassen full. Kanske anmäler mig som reserv sen när jag väl fått min licens klar, har jag tur så får vi plats och känns allt skit får jag väl avanmäla mig😆

Insåg btw att tävlingsbanan är för jäkla liten! Jag är ju väl medveten om att vårt ridhus är några meter bredare men jisses! När hästen går och kryper ihop långt bakom hjälperna men samtidigt är ganska stor och lång så blev det jättetrångt😅
Kändes som att vi när som helst hade kunnat råka ramla ut från banan. Man får ju inte så mycket hjälp med yttersidan av små dressyrstaket🤪😆

Visst är det en hemsk känsla?

Gjorde nåt liknande för några år sedan. Vår paddock är 65x30m. Hur annorlunda kan det vara liksom?

Andades in jättemycket när jag red in på banan för den var så smal...
 
Visst är det en hemsk känsla?

Gjorde nåt liknande för några år sedan. Vår paddock är 65x30m. Hur annorlunda kan det vara liksom?

Andades in jättemycket när jag red in på banan för den var så smal...
Haha ja verkligen hemskt!
Tror vårt ridhus är kanske 22-23 m? Men några få meter gör uppenbart stor skillnad. Jag som dessutom mest ridit på raka spår hela våren pga igångsättning efter skada😆😅
Det hade förmodligen inte känts riktigt lika illa om det varit ridhusväggar, men nu kändes det som att Nelly hade kunnat kliva rakt ut från banan när som🤣
 
Haha ja verkligen hemskt!
Samma här, på förra stallet hade vi en stor paddock -framförallt bredare.
Det kändes verkligen när jag tävlade den stora svarta förra året för han är stooor och inte så kvick och snabbsvängd. När man kom in på banan och bara eeeeh, hur ska vi komma runt här 🤪
 
Samma här, på förra stallet hade vi en stor paddock -framförallt bredare.
Det kändes verkligen när jag tävlade den stora svarta förra året för han är stooor och inte så kvick och snabbsvängd. När man kom in på banan och bara eeeeh, hur ska vi komma runt här 🤪
Haha ja! Det kändes som att konstant rida runt på minivolt! Hann inte ens rakrikta på kortsidan innan det kom ett nytt hörn🤣
När hon är avspänd och ”som vanligt” skulle det nog inte vara lika svårt, men nu var hon rätt avskärmad pga spänning och då blir ju allt svårt.
Inte lätt med introverta hästar!
 
Jag minns å andra sidan när jag harvat runt i vårt ridhus på ca 12x25 hela vintern, och sen anmälde mig till en LB:2 (eller :3, minns inte detaljerna) någon gång tidig vår. Vi var i stort ridhus en gång innan för att öva på riktig banstorlek, och jag kommer ihåg att känslan på galoppdiagonalerna var att jag inte bara skulle hinna bryta av till trav, trava en bit, och fatta ny galopp, jag hade dessutom hunnit koka kaffe och bjuda domaren innan vi kom fram till nästa långsida. :D Men det är lättare åt det hållet, tveklöst.
 
Jag minns å andra sidan när jag harvat runt i vårt ridhus på ca 12x25 hela vintern, och sen anmälde mig till en LB:2 (eller :3, minns inte detaljerna) någon gång tidig vår. Vi var i stort ridhus en gång innan för att öva på riktig banstorlek, och jag kommer ihåg att känslan på galoppdiagonalerna var att jag inte bara skulle hinna bryta av till trav, trava en bit, och fatta ny galopp, jag hade dessutom hunnit koka kaffe och bjuda domaren innan vi kom fram till nästa långsida. :D Men det är lättare åt det hållet, tveklöst.
Haha!
Jäklar så litet ridhus!
 
Haha!
Jäklar så litet ridhus!
Med fyra stolpar i ena änden dessutom. Men det är oändligt mycket bättre än ingenting under vinterhalvåret, och man vänjer sig vid storleken; det som är yttepyttigt i oktober/november är ganska hanterbart i mars.
 
Med fyra stolpar i ena änden dessutom. Men det är oändligt mycket bättre än ingenting under vinterhalvåret, och man vänjer sig vid storleken; det som är yttepyttigt i oktober/november är ganska hanterbart i mars.

Bra träning kan jag tänka mig också att inte ha tillgång till så mycket transportsträckor alltid! Du lär ju vara en fena på hörnpasseringar? 😊
 
Jag minns å andra sidan när jag harvat runt i vårt ridhus på ca 12x25 hela vintern, och sen anmälde mig till en LB:2 (eller :3, minns inte detaljerna) någon gång tidig vår. Vi var i stort ridhus en gång innan för att öva på riktig banstorlek, och jag kommer ihåg att känslan på galoppdiagonalerna var att jag inte bara skulle hinna bryta av till trav, trava en bit, och fatta ny galopp, jag hade dessutom hunnit koka kaffe och bjuda domaren innan vi kom fram till nästa långsida. :D Men det är lättare åt det hållet, tveklöst.
Kan relatera till när vi förr i tiden endast hade ett 16x32 på vintern och sen åkte till Skåne och red fälttävlansdressyren på lång bana UTOMHUS när snön fortfarande låg kvar i Stockholm... :D
 
Haha ja verkligen hemskt!
Tror vårt ridhus är kanske 22-23 m? Men några få meter gör uppenbart stor skillnad. Jag som dessutom mest ridit på raka spår hela våren pga igångsättning efter skada😆😅
Det hade förmodligen inte känts riktigt lika illa om det varit ridhusväggar, men nu kändes det som att Nelly hade kunnat kliva rakt ut från banan när som🤣
Ridhuset där jag har häst är också något bredare och jag tycker just nu att det är hemskt svårt att få till upprustningen på medellinijen 🙈 det är ju så kort sträcka!
 
Är också tävlingssugen! Men funderar på om vår tävlingsdebut kanske ska ske till våren, om hästen är fräsch. Hästen är 20 plus och har antagligen aldrig tävlat tidigare, så planen är att försöka komma ut på någon pay and ride nu i höst. Har själv aldrig tävlat mer än på klubbnivå, men har haft en dröm om det sedan jag var ung.
 
Ridhuset där jag har häst är också något bredare och jag tycker just nu att det är hemskt svårt att få till upprustningen på medellinijen 🙈 det är ju så kort sträcka!

Jag hade enorma problem med linjen i LC:1 efter fria skritten, där man på kortsidan skulle korta tyglarna, komma fram i trav och efter hörnet fatta galopp. Det fanns liksom inte tillräckligt med tid!

Efter ett par år mätte jag ut banan på nytt med hjälp av kompis (banan var 55 meter lång, så jag skar av med cavaletti när jag skulle rida program), tidigare hade jag gått på var cavalettina var från film.

Det visade sig att det från hörnet till M bara var tre meter istället för sex meter! :rofl: Inte konstigt att det blev trångt.

Ser fram emot att rida programmet igen, men med rätta mått från och med nu.
 
Ska åka iväg och träna för första gången imorgon.

Hästen viftade till en fluga och lyckades träffa mig på smalbenet. Nu har jag en jättesvullnad och kommer inte i mina stövlar...
 
Jag hade enorma problem med linjen i LC:1 efter fria skritten, där man på kortsidan skulle korta tyglarna, komma fram i trav och efter hörnet fatta galopp. Det fanns liksom inte tillräckligt med tid!

Efter ett par år mätte jag ut banan på nytt med hjälp av kompis (banan var 55 meter lång, så jag skar av med cavaletti när jag skulle rida program), tidigare hade jag gått på var cavalettina var från film.

Det visade sig att det från hörnet till M bara var tre meter istället för sex meter! :rofl: Inte konstigt att det blev trångt.

Ser fram emot att rida programmet igen, men med rätta mått från och med nu.
Tycker den linjen är svår utan att förlora flera meter!

Har bestämt mig för att överge LC nu, det är för mycket transportsträckor för att passa mig och hästen. Så blir till att lära sig nytt program! Men högre än lb kommer vi nog aldrig :( hästen har svårt för både galoppen och sidvärts.
 
Tycker den linjen är svår utan att förlora flera meter!

Har bestämt mig för att överge LC nu, det är för mycket transportsträckor för att passa mig och hästen. Så blir till att lära sig nytt program! Men högre än lb kommer vi nog aldrig :( hästen har svårt för både galoppen och sidvärts.

Jag är inte tillräckligt modig för att lämna LC. :nailbiting: Fast jag tror att hästen skulle gilla LA bättre, där det händer mer saker.

Min har haft sådär galopp i många år, men nu har hon fått riktigt bra galopp, så ge inte upp på den biten! :)
 
Jag är inte tillräckligt modig för att lämna LC. :nailbiting: Fast jag tror att hästen skulle gilla LA bättre, där det händer mer saker.

Min har haft sådär galopp i många år, men nu har hon fått riktigt bra galopp, så ge inte upp på den biten! :)
Känner att skillnaden mellan lc och lb är inte så stor, mer än att det blir en 15m volt i galopp istället.

Galoppen är mycket bättre här också! Vi kanske tar oss dit, kanske inte.
 
Det svullna benet la sig inte, fick rida i skor och shortchaps. Men det funkar ju det också.

Hästen var en stjärna. Jag fick en massa grejer att jobba på/med som jag ska ta tag i nu. Fortfarande galoppen som är svagast, speciellt vänster. Men när jag red i ridhus med spegel så såg jag också att jag hade hästen nästan konstant vänsterställd, trots att jag tyckte att han var rak. Och det hjälper inte galoppen på en unghäst, om vi säger så.

Jag behöver också höja kraven igen... Men det är jag rätt kass på :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
176
· Visningar
13 366
Senast: settis
·
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
179 537
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
308
· Visningar
19 671
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
448
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp