Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller typ en reflexväst med text på! Kostar ju typ ingenting, man kan till och med skriva ÖVERDOMARE med tuschpenna på någon billig reflexväst ;)
Det har vi på vår klubb, inte den snyggaste men tydligt. Även tävlingsledare och sjukvårdsansvarig har. Vi har även broderat upp kepsar som finns till låns för de som vill.
 
Som öd gillar jag att vara inkognito på framridningen. Vill inte att ryttarna ska skärpa till sig bara för att de ser mig utan vill se vad de gör även om de inte har öds ögon på sig. Har tröja från förbundet och tycker det räcker ganska bra.
 
Det är konstigt nog inget som är obligatoriskt och vill vi köpa kläder från förbundet med titel på så får vi betala det själva. Och det är inte så många som tycker att det är värt det när vi bara får fakturera 225 kr i timmen (inkl moms, dvs 182,5 i timmen och lönen efter soc avgifter och sånt typ 100 i timmen?). Jag har fixat en bricka med mitt namn och titel på samt att jag brukar försöka vara synlig och prata med de tävlande så de vet vem jag är. Men det är ju inte alla som är intresserade av det.

Om jag skulle vara tävlingsarrangör kanske jag skulle investera i en armbindel eller liknande som gör det tydligt. Eller så kunde nog förbundet skicka ut det till dem som löser domarlicens? Det kostar nog inte så mkt och de skickar ju ändå TR…
Väldigt konstigt faktiskt! Det vore ju en sak om ni vore där för att spionera, men så är det ju inte.
 
Ni som är tävlingsrutinerade - kan man köpa meetinglicens även till hästen eller är det bara för ryttaren det finns?
 
Det är för ryttaren. Hästen har bara hästlicens :)
Vilket är lite synd. Jag har peppat en tjej från stallet att våga göra sin första start på hemmatävling, men det blir dyrt för en enda tävling. (Kanske vågar hon åka ut på någon till i år, men när det är stort redan att vara med hemma, blir det ännu större att åka någonstans.)
 
Vilket är lite synd. Jag har peppat en tjej från stallet att våga göra sin första start på hemmatävling, men det blir dyrt för en enda tävling. (Kanske vågar hon åka ut på någon till i år, men när det är stort redan att vara med hemma, blir det ännu större att åka någonstans.)
Ja det är synd!
Skulle iaf önska att den gällde ett år oavsett när man löser licensen. Ju senare på året man debuterar desto dyrare blir ju varje start..
 
Jag är så tävlingsdagen - men mitt nya tillskott är långt från tävlingsklar åns i LB och när (om) hon väl är det så lär väl jag vara för otymplig med stor mage 🤪. Vi lär ju inte hinna mer än någon enstaka start och det lär ju kännas i plånboken med tanke på att jag varken löst licens eller ens medlemskap än i år 🙈.

Vi får nöja oss med träning så länge. Här är en filmsnutt från häromdagen.

https://www.instagram.com/p/CftunjgK-_y/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Jag är så tävlingsdagen - men mitt nya tillskott är långt från tävlingsklar åns i LB och när (om) hon väl är det så lär väl jag vara för otymplig med stor mage 🤪. Vi lär ju inte hinna mer än någon enstaka start och det lär ju kännas i plånboken med tanke på att jag varken löst licens eller ens medlemskap än i år 🙈.

Vi får nöja oss med träning så länge. Här är en filmsnutt från häromdagen.

https://www.instagram.com/p/CftunjgK-_y/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Hon ser supertrevlig ut! Kul!
 
Jag har funderat över tävlingsdebut för oss.. Har en kvällstävling nära i början av augusti som jag tittat på länge, men nu när det närmar sig i tid så känner jag mig inte alls redo😆
Vi är fortfarande lite svajiga ibland, och ibland känns det super. Generellt så känns det nästan alltid fint efter lite uppvärmning men så svårt att veta hur spänningen kommer påverka.

Har dock fortfarande lite begränsning på de böjda spåren så har inte ens kunnat testa alla programdelar än (kommer vara ok vid tävlingen och ett tag innan)..

Skulle egentligen vilja att vår lägstanivå är ännu lite bättre innan vi ger oss ut (vill att vi ska kunna ha en skaplig känsla även om det blir en del spänning) samtidigt som det lockar att få debutera på en smidig och praktisk tävling (kort körsträcka, eftermiddag under semestern osv).
Kommer nog kunna åka till detta ställe och rida på banorna innan också för övnings skull.

Hur brukar ni tänka med debut för grön häst och nervös ryttare?😁
 
Jag har funderat över tävlingsdebut för oss.. Har en kvällstävling nära i början av augusti som jag tittat på länge, men nu när det närmar sig i tid så känner jag mig inte alls redo😆
Vi är fortfarande lite svajiga ibland, och ibland känns det super. Generellt så känns det nästan alltid fint efter lite uppvärmning men så svårt att veta hur spänningen kommer påverka.

Har dock fortfarande lite begränsning på de böjda spåren så har inte ens kunnat testa alla programdelar än (kommer vara ok vid tävlingen och ett tag innan)..

Skulle egentligen vilja att vår lägstanivå är ännu lite bättre innan vi ger oss ut (vill att vi ska kunna ha en skaplig känsla även om det blir en del spänning) samtidigt som det lockar att få debutera på en smidig och praktisk tävling (kort körsträcka, eftermiddag under semestern osv).
Kommer nog kunna åka till detta ställe och rida på banorna innan också för övnings skull.

Hur brukar ni tänka med debut för grön häst och nervös ryttare?😁

Jag har varit lite "feg" med tävlingsdebut innan och velat vänta (vänta på vadå?). Nu har jag släppt lite på det och känner att äh, vafan - det är ju bara en kul grej (hade nog resonerat annorlunda om jag tävlade på uppdrag åt någon, på någon annans häst. Nu är det ju bara för egen del).

Man kan ju träna i evigheter utan att bli färdig, och jag tänker att tävlingsdebut är tävlingsdebut oavsett hur mycket man tränat hemma.
Jag tänker att en lätt klass som inte innehåller något svårare än det vi rider hemma är inget farligt att rida på tävling, på tävlingen blir det ju mer tävlingen i sig som blir det spännande för en orutinerad häst. Det är ju inte som i hoppning där man kan hoppa en för hög/svår bana och skrämma/skada hästen utan det som kan hända är ju ett meltdown om det visar sig att domaren är skitfarlig osv - och för egen del inför vår tävlingsdebut bestämde jag mig innan för att om det skulle hända så bryter jag och utgår.

För tävlingsdebut hade jag spanat in en bra start med gynnsamma förutsättningar (nära, få starter, anläggning man känner till som inte är så stökig osv) och så hade jag åkt. Se det som ett ridpass på bortaplan, inte tävling.
 
Jag har varit lite "feg" med tävlingsdebut innan och velat vänta (vänta på vadå?). Nu har jag släppt lite på det och känner att äh, vafan - det är ju bara en kul grej (hade nog resonerat annorlunda om jag tävlade på uppdrag åt någon, på någon annans häst. Nu är det ju bara för egen del).

Man kan ju träna i evigheter utan att bli färdig, och jag tänker att tävlingsdebut är tävlingsdebut oavsett hur mycket man tränat hemma.
Jag tänker att en lätt klass som inte innehåller något svårare än det vi rider hemma är inget farligt att rida på tävling, på tävlingen blir det ju mer tävlingen i sig som blir det spännande för en orutinerad häst. Det är ju inte som i hoppning där man kan hoppa en för hög/svår bana och skrämma/skada hästen utan det som kan hända är ju ett meltdown om det visar sig att domaren är skitfarlig osv - och för egen del inför vår tävlingsdebut bestämde jag mig innan för att om det skulle hända så bryter jag och utgår.

För tävlingsdebut hade jag spanat in en bra start med gynnsamma förutsättningar (nära, få starter, anläggning man känner till som inte är så stökig osv) och så hade jag åkt. Se det som ett ridpass på bortaplan, inte tävling.
Ja precis! Tänker lite så också!
Nu har vi dock precis varit iväg och ridit på anläggningen där det där tävlingen ska vara, och det var minst sagt spänt😅
Får kanske åka hit ytterligare några gånger och öva, det är bara 10 min bort och de har dressyrbanorna uppställda hela tiden nu. Hade aldrig kunnat kämpa oss igenom ett program som det var idag🤪
 
Jag har funderat över tävlingsdebut för oss.. Har en kvällstävling nära i början av augusti som jag tittat på länge, men nu när det närmar sig i tid så känner jag mig inte alls redo😆
Vi är fortfarande lite svajiga ibland, och ibland känns det super. Generellt så känns det nästan alltid fint efter lite uppvärmning men så svårt att veta hur spänningen kommer påverka.

Har dock fortfarande lite begränsning på de böjda spåren så har inte ens kunnat testa alla programdelar än (kommer vara ok vid tävlingen och ett tag innan)..

Skulle egentligen vilja att vår lägstanivå är ännu lite bättre innan vi ger oss ut (vill att vi ska kunna ha en skaplig känsla även om det blir en del spänning) samtidigt som det lockar att få debutera på en smidig och praktisk tävling (kort körsträcka, eftermiddag under semestern osv).
Kommer nog kunna åka till detta ställe och rida på banorna innan också för övnings skull.

Hur brukar ni tänka med debut för grön häst och nervös ryttare?😁
Livet är så oerhört skört och kort. Som @villhöver skriver så kan en dessutom träna i oändlighet utan att bli "klar". Jag har startat när allt typ sitter haha. Tycker det gör att pressen släpper för att en ger sig ut för att träna på att vara i tävlingssituation. Vill du tävla så ge dig ut, vad kan hända liksom? Ni klädde upp er snyggt och kom sist? Då är ni en erfarenhet rikare och på kuppen har du säkert fått nåt fint foto😁. Upplever att det även stärker bandet till ens häst att ge sig ut sådär utanför komfortzonen.
 
Dio och jag var och tävlade idag på min favorit lilla busktävling😁. För nästan ett år sen debuterade vi LC där på 61%. Idag red vi LB1 och LA1 och himmel vad långt vi kommit på detta året🤩! Han var ganska spänd och lite svår att hitta jämnt driv i LBn. Men nästan 63% ändå. I LAn hade jag mycket bättre känsla ffa i skritten (!!) och galoppen är vår styrka. Var så himla nöjd men fanns inte på kartan att jag skulle bli placerad. Liten klass med få starter varav två har startat MsvC/MsvB. Så jag lastade och då kom mitt sällskap för dagen springandes och sa att jag vunnit😱! 67.3% och jag kan fortfarande knappt tro det. Tänker mest att domaren var alldeles för snäll mot oss men lika glad är jag för det😍
20220710_124411.jpg
 
Dio och jag var och tävlade idag på min favorit lilla busktävling😁. För nästan ett år sen debuterade vi LC där på 61%. Idag red vi LB1 och LA1 och himmel vad långt vi kommit på detta året🤩! Han var ganska spänd och lite svår att hitta jämnt driv i LBn. Men nästan 63% ändå. I LAn hade jag mycket bättre känsla ffa i skritten (!!) och galoppen är vår styrka. Var så himla nöjd men fanns inte på kartan att jag skulle bli placerad. Liten klass med få starter varav två har startat MsvC/MsvB. Så jag lastade och då kom mitt sällskap för dagen springandes och sa att jag vunnit😱! 67.3% och jag kan fortfarande knappt tro det. Tänker mest att domaren var alldeles för snäll mot oss men lika glad är jag för det😍Visa bifogad fil 94979
Grattis till vinsten! Vad är det för snyggt pannband du har på honom?
 
Livet är så oerhört skört och kort. Som @villhöver skriver så kan en dessutom träna i oändlighet utan att bli "klar". Jag har startat när allt typ sitter haha. Tycker det gör att pressen släpper för att en ger sig ut för att träna på att vara i tävlingssituation. Vill du tävla så ge dig ut, vad kan hända liksom? Ni klädde upp er snyggt och kom sist? Då är ni en erfarenhet rikare och på kuppen har du säkert fått nåt fint foto😁. Upplever att det även stärker bandet till ens häst att ge sig ut sådär utanför komfortzonen.
Haha! Det är mest pengarna som gör att jag tvekar. Med licenser och startavg blir det ändå en ordentlig summa, vet inte om det är värt det🤪
Men jag ska nog känna lite mer på det så får vi se😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 364
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 163
Senast: Blossi
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp