Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att träningen gick bra @Elo, och alltid nyttigt med lite ögon på sig, och nån som säger att ”nu är det dags”.

Idag har jag ridit på den stora svarta, vi kämpar med rakriktningen och att inte vara som en banan i kroppen. Jobbigt att gå rakt, men han blir väldigt fin när man får ordning på det. Gjorde dessutom fina serier idag i både var fjärde, var tredje och sen ett gott försök i vartannat - där ryttaren tappade räkningen på slutet 🤪
 
Här har vi en ofrivillig paus.
Förra veckan blev hon plötsligt fyrtaktig i galoppen och kändes väldigt knepig.
Vi har haft lite trubbel med bytena några veckor och jag har haft en magkänsla att det är något på G. Diagonalen vf/hb har lätt fått spänningar efter en vurpa hon gjorde i april. Men eftersom hon har känts så fin att rida under försommaren så har vi kört på.
Men vi åkte in i går och det verkar som att hon har sträckt hamstrings samt är öm bäcken/kors. Så jag vet egentligen inte om Allt är en akut skada eller om ryggen har legat och pyrt. Men hon fick kortison över rygg samt stötvåg hamstring.
Inte halt nånstans utan bara stel.
Så tömkörning alla gångarter i två veckor, rida en och sen åb.

Så just nu hoppas jag att det går över fort och inte är något underliggande generalknas i ryggen (been there, done that). 😔
 
Hur kan det vara möjligt att ena domaren ger ”just nu ledaren” i 7 års på Falsterbo över 90% och den andra domare ger 75%?
Skiljer även 10% mellan domarna på tvåan. Brukar eller borde det inte ligga lite närmre varandra i procent? Det är trots allt samma rutt dom bedömer 🤔
 
Hur kan det vara möjligt att ena domaren ger ”just nu ledaren” i 7 års på Falsterbo över 90% och den andra domare ger 75%?
Skiljer även 10% mellan domarna på tvåan. Brukar eller borde det inte ligga lite närmre varandra i procent? Det är trots allt samma rutt dom bedömer 🤔
Nä en dömer ritten och en dömer gångarter och framtidsutsikter. Så kan skilja rejält 😊
 
Vi är iaf anmälda till vår första tävling nu, en LB3 om ca 3 veckor. Hade egentligen velat rida LB2 dagen innan (eller båda) men vi ska begrava min farmor då så det gick inte.

Var och red igen på tävlingsbanorna i förrgår och det gick bättre. Kommer förmodligen åka ytterligare en eller två gånger. Bra också för mig att öva på att rida innanför staketen så jag inte får panik sen över hur trångt det är😅🤪

En fråga - hur mycket ska man länga form och tygel på diagonalen i mellanskritt? Kan inte hitta att det specificeras någonstans..
 
Vi är iaf anmälda till vår första tävling nu, en LB3 om ca 3 veckor. Hade egentligen velat rida LB2 dagen innan (eller båda) men vi ska begrava min farmor då så det gick inte.

Var och red igen på tävlingsbanorna i förrgår och det gick bättre. Kommer förmodligen åka ytterligare en eller två gånger. Bra också för mig att öva på att rida innanför staketen så jag inte får panik sen över hur trångt det är😅🤪

En fråga - hur mycket ska man länga form och tygel på diagonalen i mellanskritt? Kan inte hitta att det specificeras någonstans..
Mellanskritt är ju ”vanlig” skritt alltså motsvarande arbetskrav eller arbetsgalopp, så hästen ska marschera på i sin vanliga skritt men länga ut halsen.

Edit: Såg att du redan fått ett bra svar, var för snabb 😆
 
Mellanskritt är ju ”vanlig” skritt alltså motsvarande arbetskrav eller arbetsgalopp, så hästen ska marschera på i sin vanliga skritt men länga ut halsen.

Edit: Såg att du redan fått ett bra svar, var för snabb 😆
Haha ja, jag undrade mer hur mycket man ska länga ut tygel/hals😁
 
@MiniLi om du undrar hur djup formen ska vara så är riktmärket att nosen ska vara i höjd med armbågsleden. Domarna tittar efter renhet (fyrtakt), övertramp, ryggrörelse och bogfrihet i skritten.
 
Idag blev det lite oplanerat träning, Fille har haft lite halvsemester och mest gått i skogen, men så ska tränaren ha semester ett par veckor så vi fick väcka upp oss båda och kämpa en stund på morgonen. Gick inte riktigt lika asbra som det gjort de senaste träningarna men ändå helt ok liksom. Känns som lite av en "platå" nu på väg mot nästa utvecklingshopp 🤷‍♀️
Han är iallafall alltid väldigt rolig att jobba med 🥰
Fille_2022-07-19_ (3 of 10) - kopia.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
193
· Visningar
15 553
Senast: mysboll
·
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
179 961
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
15 16 17
Svar
333
· Visningar
20 673
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
467
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp