Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Först när jag läste 48% så tänkte jag ungefär "herregud, det måste ha varit en dålig runda". Sen när jag hade tittat på filmen tänkte jag "herregud, domaren måste ha vaknat på fel sida...". Jag tycker att det var en trevlig och prydlig ritt, definitivt värd mycket mer än 48%,
Håller med! Tycker det ser väldigt stabilt och trevligt ut.
 
Först när jag läste 48% så tänkte jag ungefär "herregud, det måste ha varit en dålig runda". Sen när jag hade tittat på filmen tänkte jag "herregud, domaren måste ha vaknat på fel sida...". Jag tycker att det var en trevlig och prydlig ritt, definitivt värd mycket mer än 48%,
Ja det kändes lite snålt😉
Men domaren är rätt hård överlag, den som vann fick ”bara” 68% och det var verkligen superfint! För vår del är det formen som slår ner rejält, plus några andra missar 😊

Jag känner domaren sen förr, har tränat en del för honom när jag var yngre, så jag var beredd på hård bedömning😅

Tack!🥰
 
Idag har vi gjort vår tävlingsdebut! Första tävlingen i livet för Nelly och för min del har det nog gått drygt 15 år sen sist..
Vi kom sist och fick bara 48% men jag är jättenöjd ändå!

Tycker Nelly var duktig och med tanke på hur obefintlig framåtbjudningen varit när vi varit på tävlingsplatsen och ridit innan så tycker jag att det gick bättre än förväntat😁

Formen påverkas såklart mycket när det är så mycket spänning och den här domaren gillar INTE när det blir lågt eller bakom. Står olika varianter av för låg, bakom osv på varenda rad i hela protokollet🤪😅

Här finns film om någon vill se👍
https://www.instagram.com/reel/Cg2YA0tjt91/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Visa bifogad fil 96952
Märklig bedömning, tycker jag. Absolut att formen kan bli bättre, men ni gör det ni ska och det ser ändå prydligt och trevligt ut. Nä, det där var värt betydligt mer i mina ögon. Bra jobbat!
 
Märklig bedömning, tycker jag. Absolut att formen kan bli bättre, men ni gör det ni ska och det ser ändå prydligt och trevligt ut. Nä, det där var värt betydligt mer i mina ögon. Bra jobbat!
Ja, men bedömningssport och allt sånt🤷‍♀️
Tack! Jag känner mig jättenöjd och är taggad på att anmäla till fler tävlingar 😁

Poängen hamnar i min mentala papperskorg🤪
 
Formen påverkas såklart mycket när det är så mycket spänning och den här domaren gillar INTE när det blir lågt eller bakom. Står olika varianter av för låg, bakom osv på varenda rad i hela protokollet🤪😅

Fast ärligt talat det är ingen domare som ska gilla en sådan form då den är helt fel. Därav poängen. En trevlig häst som säkert kan bli bra med mer bjudning-få hästen mer framför hjälperna, få kontakt med bettet och och med hjälp av bjudning och annan drivning,avstämning, få häst mer på bakbenen så framdelen kan komma mer upp. Den rids faktiskt extremt lågt o framtungt, och formläget ligger kraftigt bakom lod.
Mycket jobb. Mycket att ändra.
@Sirap @WBanna @mysboll hur tänker ni där att domaren har vaknat på fel sida, och att det ser bra ut?

Det är säkert en domarmardröm att inse direkt att poängen kommer behöva läggas lågt-att det inte finns något alternativ, enbart genom att titta på formen.
 
Fast ärligt talat det är ingen domare som ska gilla en sådan form då den är helt fel. Därav poängen. En trevlig häst som säkert kan bli bra med mer bjudning-få hästen mer framför hjälperna, få kontakt med bettet och och med hjälp av bjudning och annan drivning,avstämning, få häst mer på bakbenen så framdelen kan komma mer upp. Den rids faktiskt extremt lågt o framtungt, och formläget ligger kraftigt bakom lod.
Mycket jobb. Mycket att ändra.
@Sirap @WBanna @mysboll hur tänker ni där att domaren har vaknat på fel sida, och att det ser bra ut?

Det är säkert en domarmardröm att inse direkt att poängen kommer behöva läggas lågt-att det inte finns något alternativ, enbart genom att titta på formen.
Jag (eller ngn annan) har väl aldrig påstått att formen är bra? Jag är väl medveten om att hon saknar bjudning, blir framtung och alldeles för låg och bakom. Men det var hästens första tävling, hon är orutinerad och tycker det är jättejobbigt att ridas på bortaplan. Hennes sätt att hantera spänningen är att bli inbunden, låg och långsam. Jag lät henne vara där eftersom hon bara hade blivit mer spänd om jag bett om annat och framåtbjudningen ändå inte finns där pga spänningen. Hellre att den här typen av häst får tuffa på och kanske vågar kika ut från sin bubbla lite än be om saker hon utifrån mental spänning just då inte klarar av.

Även om vi fortfarande jobbar med formen hemma så går hon inte såhär till vardags. När hon får mer rutin och vågar slappna av även på tävling så kommer det andra på köpet.
 
Fast ärligt talat det är ingen domare som ska gilla en sådan form då den är helt fel. Därav poängen. En trevlig häst som säkert kan bli bra med mer bjudning-få hästen mer framför hjälperna, få kontakt med bettet och och med hjälp av bjudning och annan drivning,avstämning, få häst mer på bakbenen så framdelen kan komma mer upp. Den rids faktiskt extremt lågt o framtungt, och formläget ligger kraftigt bakom lod.
Mycket jobb. Mycket att ändra.
@Sirap @WBanna @mysboll hur tänker ni där att domaren har vaknat på fel sida, och att det ser bra ut?

Det är säkert en domarmardröm att inse direkt att poängen kommer behöva läggas lågt-att det inte finns något alternativ, enbart genom att titta på formen.
Jag har aldrig sagt att formen är bra och det är även TS medveten om ju??? Formen kommer med mer styrka och rutin - det är jag helt övertygad om. Jag tycker att det var väl låga poäng, absolut. Tycker, trots formen, att det flyter på bra och att ekipaget ser harmoniskt ut. Det handlar inte bara om formen.
Är övertygad om att TS vet och håller med om allt du skriver om att den behöver bli mer framför hjälperna och komma upp i fronten. Men DET är en resa som kan ta tid.
 
Jag har aldrig sagt att formen är bra och det är även TS medveten om ju??? Formen kommer med mer styrka och rutin - det är jag helt övertygad om. Jag tycker att det var väl låga poäng, absolut. Tycker, trots formen, att det flyter på bra och att ekipaget ser harmoniskt ut. Det handlar inte bara om formen.

Jo i en LB klass så läggs poängen givetvis efter formen, är den inte gdk så blir det inte heller gdk oavsett. Vad är det du tycker är så märkligt med bedömningen?
 
Har inte påstått det men du skrev det var snålt bedömt. Och fick med flera andra som håller med. Det är inte snålt bedömt.
Ja jag hade inte förväntat mig några höjdarpoäng men blev förvånad när det landade så lågt. Jag är inte domare men min uppfattning är att det varierar hur mkt bristande form påverkar bedömningen. Och domarna är såklart också olika hårda i sin bedömning generellt.

Jag surar förövrigt inte över poängen eller så. Jag förstår varför poängen blev som den blev och jag vet vad som behöver bli bättre.

Tycker dock du tog en lite taskig ingång i den här diskussionen. Finns ju fler sätt att säga att du tycker bedömningen var korrekt/att du tycker det är bra att formen får stort utslag.
 
Har inte påstått det men du skrev det var snålt bedömt. Och fick med flera andra som håller med. Det är inte snålt bedömt.
Jag tycker nog att om man rider en någorlunda följsam och prydlig ritt i en LB ska det räcka till åtminstone 50%. Nu är jag dock inte utbildad domare utan bara läktardomare. 60% är ju godkänt och för att komma upp i det bör ju även formen vara mer på plats såklart. I mina ögon brukar "under 50%" innebära att det hänt något riktigt dåligt eller att hästen är 0% lösgjord. Det tycker jag nog inte var fallet denna gång. Låga poäng har ju en förmåga att skrämma bort ryttare i de lägsta klasserna tyvärr.

Oavsett så tycker jag att ni gjorde en bra debut, och hoppas att ni snart vågar er ut igen @MiniLi 👍❤️
 
Idag har vi gjort vår tävlingsdebut! Första tävlingen i livet för Nelly och för min del har det nog gått drygt 15 år sen sist..
Vi kom sist och fick bara 48% men jag är jättenöjd ändå!

Tycker Nelly var duktig och med tanke på hur obefintlig framåtbjudningen varit när vi varit på tävlingsplatsen och ridit innan så tycker jag att det gick bättre än förväntat😁

Formen påverkas såklart mycket när det är så mycket spänning och den här domaren gillar INTE när det blir lågt eller bakom. Står olika varianter av för låg, bakom osv på varenda rad i hela protokollet🤪😅

Här finns film om någon vill se👍
https://www.instagram.com/reel/Cg2YA0tjt91/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Visa bifogad fil 96952

Jag kan förstå att ni inte nådde upp till 6 på de flesta momenten pga. formen, med några poäng åt det lägre hållet av uppenbara anledningar, som halten till exempel, men jag blir nyfiken på vad domaren satte på allmänt intryck och dennes kommentarer? Jag tycker också du la fokus på helt rätt ställe och försökte ge henne en trevlig upplevelse av dagen. Du har en fin häst och red henne trevligt.
 
Jag kan förstå att ni inte nådde upp till 6 på de flesta momenten pga. formen, med några poäng åt det lägre hållet av uppenbara anledningar, som halten till exempel, men jag blir nyfiken på vad domaren satte på allmänt intryck och dennes kommentarer? Jag tycker också du la fokus på helt rätt ställe och försökte ge henne en trevlig upplevelse av dagen. Du har en fin häst och red henne trevligt.
Ja vi hade några missar här och där som drog ner rejält på vissa moment!

Fick låga betyg även på allmänt intyck och det gör ju en del iom koeff😊
C488021E-3196-4C0B-B091-77C6C36CF3B7.jpeg


Tack!
Jag tror hon tyckte det var helt ok att tävla, hoppas det kommer släppa lite i taget ju mer vi kommer iväg😊👍
 
Senast ändrad:
Nu varken kan/vill/bör jag kommentera en annan domares bedömning. Så jag säger så här. När jag dömer lätt klass så blir det under godkänt poäng om det blir ett tydligt fel i momentet (backar i en halt, avbrott, galopp I travlängning mm) eller om det är tydliga grundfel i ridningen. Med grundfel menar jag då att hästen inte öht är framför skänkeln, att formen är fel (för låg/för hög/bakom lod/mm), taktfel osv. Tänk utbildningsskalans första steg; takt, kontakt, lösgjordhet.

Just nos kraftigt bakom lod är jag väldigt hård på. Tävlar själv en häst som alldeles för lätt blir kort i formen och att vi får nedslag på det är verkligen helt vad jag förväntar.
 
Jag är pepp på att samla mer tävlingsrutin så har anmält till en ny tävling👍

Insåg på tävlingsdagen att jag är minst sagt rostig på att knoppa, men tror jag ska lära mig att sy istället. Har sett videos på nätet och det ser ju inte så svårt ut?😁
 
Jag är pepp på att samla mer tävlingsrutin så har anmält till en ny tävling👍

Insåg på tävlingsdagen att jag är minst sagt rostig på att knoppa, men tror jag ska lära mig att sy istället. Har sett videos på nätet och det ser ju inte så svårt ut?😁
Jag syr alltid. Johanna Due-Boje har en bra guide 🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 578
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 356
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp