Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det som vanligt-det går upp och ner.. Zacke gjorde en riktigt dålig tävling förrförra helgen där han kröp så pass bakom hjälperna att jag fick travavbrott i galoppen🙈. Bytena var obefintliga och ja, det var inte mycket som var bra. Vet inte om han reagerade på underlaget eller om bakknäna är trötta. Sen dess har han tuffat på rätt fint men vi har kliniktid på torsdag och det känns bra att få honom kollad.

Dio gjorde sin bästa tävling hittills förra helgen där vi vann en LC1 på nästan 67% och var precis utanför placering pga en felfattning i LB2, 64.5%. Hans trav och skritt är så oerhört mycket bättre och jämnare💖. Sen avslutade vi tyvärr tävlingsdagen med att han kom lös och var ute och sprang på E4. Absolut vidrig upplevelse och det har tagit en vecka för oss att landa lite.
Screenshot_20220821-231947_Gallery.jpg
 
Gnnhhh, idag var känslan jättetrevlig men på filmerna tycker jag att jag ser ut som elefanten Karlsson 😑
Flaxar runt med både hand och skänkel och ser ut som en jätte på min ponny.
Blä på allt 😒
Alla dagar är helt klart inte bra dagar.

En ögonblicksbild som avspeglar känslan.
IMG_20220822_182740.jpg
 
Vi tävlade LB:2 i fredags och igår, söndag. Jag tog ett steg tillbaka och kände att jag verkligen ville rida lite bättre innan jag red LA:3 igen. Sen har jag ju inte haft en sadel som passat för än nu, när jag har en Erreplus Impulse ( @super jag tror din gamla var felmärkt för denna är storleken mindre och denna är vidare...).

I fredags red jag mjukt och snällt och fokuserade på glad häst som tyckte det var mysigt på banan (65 % och låååååångt utanför placering, mkt bra folk på plats). Igår RED jag. Bakifrån och fram och lämnade inte en mm till slumpen. Det betalade sig, 72 % och den fina domarkommentaren: Ekipage med mkt god potential! Proffsigt Lotsat =) Önskar lite mer bärighet. Det kändes helt rätt för han är svag i bakkärran, 5,5 minuter är vad vi båda orkade. Jag hade dessutom lyckats blir läkemedelsförgiftad kvällen innan då jag provade Naproxen mot min envisa hosta för att kunna sova ordentligt. Det slutade med buksmärtor och kräkningar till allt var ute. Inte toppenläge för tävling direkt. Men vi gjorde det vi orkade. Lyckodraget var att skritta mycket på framridningen och få honom loss i sidorna. Då gick skrittpoängen upp från 4 (spänt popcorn) till 7. Dessutom tyckte jag att Mirre var superduktig för han hoppade bara över en enda vattenpöl. Visst var han lite spänd, men jag lyckades hålla honom framme för skänkeln och styrde bredvid pölarna där det fanns möjlighet till det. Tyvärr finns det ingen film för jag åkte själv. Det funkade ganska bra för utom att han var ett ABER att lasta efter att ha blivit utlastad för att ridas runt på ett ärevarv. Det var tydligen krav. :( Hemma är han snäll nu, men man kan inte vara bäst på allt...
 

Bifogade filer

  • 35439F78-12EA-4B8E-A505-D61E9881A82D.jpeg
    35439F78-12EA-4B8E-A505-D61E9881A82D.jpeg
    142,7 KB · Visningar: 127
Vi tävlade LB:2 i fredags och igår, söndag. Jag tog ett steg tillbaka och kände att jag verkligen ville rida lite bättre innan jag red LA:3 igen. Sen har jag ju inte haft en sadel som passat för än nu, när jag har en Erreplus Impulse ( @super jag tror din gamla var felmärkt för denna är storleken mindre och denna är vidare...).

I fredags red jag mjukt och snällt och fokuserade på glad häst som tyckte det var mysigt på banan (65 % och låååååångt utanför placering, mkt bra folk på plats). Igår RED jag. Bakifrån och fram och lämnade inte en mm till slumpen. Det betalade sig, 72 % och den fina domarkommentaren: Ekipage med mkt god potential! Proffsigt Lotsat =) Önskar lite mer bärighet. Det kändes helt rätt för han är svag i bakkärran, 5,5 minuter är vad vi båda orkade. Jag hade dessutom lyckats blir läkemedelsförgiftad kvällen innan då jag provade Naproxen mot min envisa hosta för att kunna sova ordentligt. Det slutade med buksmärtor och kräkningar till allt var ute. Inte toppenläge för tävling direkt. Men vi gjorde det vi orkade. Lyckodraget var att skritta mycket på framridningen och få honom loss i sidorna. Då gick skrittpoängen upp från 4 (spänt popcorn) till 7. Dessutom tyckte jag att Mirre var superduktig för han hoppade bara över en enda vattenpöl. Visst var han lite spänd, men jag lyckades hålla honom framme för skänkeln och styrde bredvid pölarna där det fanns möjlighet till det. Tyvärr finns det ingen film för jag åkte själv. Det funkade ganska bra för utom att han var ett ABER att lasta efter att ha blivit utlastad för att ridas runt på ett ärevarv. Det var tydligen krav. :( Hemma är han snäll nu, men man kan inte vara bäst på allt...
Kul att det gick bra trots allt på tävlingen!!🤗

Men jag förstår inte vad du menar min gamla sadel? Den Erreplus som du testade tror jag är samma som kom som felleverans. Jag skulle ha en 18" och dom råkade tillverka en 17" istället.🤔 Jag beställde bomvidd 37 men dom har sannolikt gjort om den till mycket smalare då 37 från fabrik var helt sjukt bred. Min fick ju åka tillbaka till Italien för att göras om då det inte blev bra när dom försökte själva.
 
Kul att det gick bra trots allt på tävlingen!!🤗

Men jag förstår inte vad du menar min gamla sadel? Den Erreplus som du testade tror jag är samma som kom som felleverans. Jag skulle ha en 18" och dom råkade tillverka en 17" istället.🤔 Jag beställde bomvidd 37 men dom har sannolikt gjort om den till mycket smalare då 37 från fabrik var helt sjukt bred. Min fick ju åka tillbaka till Italien för att göras om då det inte blev bra när dom försökte själva.
Aha, jag uppfattade det som att det var en sadel som var byggd till dig men inte blev rätt. Men då kanske jag missuppfattat. :angel:
 
Zacke blev behandlad i bakknäna och det är lite skönt att det faktiskt fanns reaktion. Annars hade jag inte vetat vad jag skulle göra riktigt. Ändå mindre reaktion än när han kom till mig och han är väldigt fin och fräsch i kroppen. Helt obrydd att böjas, så pass att veterinären så "oj vad lätt det gick"😁. Så hoppas att han kommer kännas bättre framöver!

Dio har börjat hämta sig efter fadäsen på E4an. Lite mer spänd än innan det hände men vi tuffar iväg på tävling imorgon ändå. Tävlandet med honom är väldigt förutsättningslöst och blir han för spänd på banan så utgår jag. Men vill komma iväg lite för min egen skull för att (förhoppningsvis) klara det utan att han kommer lös.. Annars kommer jag bara bli mer och mer nervös för att åka iväg..

Dio blev skodd i veckan och det är helt underbart att se hur lugn och tillfreds han är numera💖
20220824_095709.jpg
 
Dio var superduktig på tävlingen och jag är så stolt över honom💖! Jag brukar inte vara den som startar massor men med honom gör det verkligen skillnad att han får göra fyra starter på en helg. Vi red två LB2 och båda landade på 65.5% och gav andraplatser😃. Den andra kändes definitivt bäst och där hade vi en miss i en galoppfattning. LAerna var lite kämpigare och han blir så spänd och då blir det inte så lättridet. 59% första dagen och 63 andra. Så bättre blev det!

Så fina rosetter fick vi😍
20220827_132833.jpg
 
Ridit ett trevligt pass på extrahästen, han har varit på intensivkurs i tre dagar så var väldigt genomriden och fin. Lyxigt för mig :D lite mindre skojigt är att jag är så vansinnigt trött, både trött som i ”sovtrött” och matt i kroppen. Är så trött på morgnarna när klockan ringer (och jag inte får vakna av mig själv) att jag skakar - och känner när jag rider att jag orkar ju inte… Jag ska till sjukhuset för åb och kontroll på måndag så det är ju bra, men troligtvis är det inte så mycket att göra något åt. Skitsegt att förhålla sig till när man inte är van…
 
Ridit ett trevligt pass på extrahästen, han har varit på intensivkurs i tre dagar så var väldigt genomriden och fin. Lyxigt för mig :D lite mindre skojigt är att jag är så vansinnigt trött, både trött som i ”sovtrött” och matt i kroppen. Är så trött på morgnarna när klockan ringer (och jag inte får vakna av mig själv) att jag skakar - och känner när jag rider att jag orkar ju inte… Jag ska till sjukhuset för åb och kontroll på måndag så det är ju bra, men troligtvis är det inte så mycket att göra något åt. Skitsegt att förhålla sig till när man inte är van…
Förstår verkligen din trötthet. Det är vidrigt att inte orka som en gjort förut. Hoppas verkligen du kan få hjälp, om inte annat så vila, sov och låt kroppen läka💖
 
Vi tävlade också i helgen, två LB. 69,5 och en andra plats och 67.7 i andra klassen där hon var lite trött. Nöjd med att hon var så lugn och koncentrerad, även om det var ett tag sedan vi var iväg. Tävlingen flyttades inomhus pga ösregn och förra gången] vi var där skuggade hon för fläckar på barriären, hål under porten mm så jag hade inga större förhoppningar. 😅
Ridningen har känts lite motigt under sommaren så är väldigt glad för att vi lyckades skrapa ihop 69,5 även om känslan inte varit på topp senaste månaden. Vi har definitivt höjt vår lägsta nivå även om där är en bra bit kvar innan vi får koll på en stabil kontakt. Och jag ska komma ihåg att lyfta händerna också på tävling😏
 
Jag behöver smakråd!
Överväger att köpa ett par vinterfodrade dressyrstövlar, tror jag isf satsar på ett par deniro. Men ska jag köpa svarta eller bruna?

Jag har svart utrustning på hästen och rider idag med bruna stövlar (billigare variant från MH, kommer bytas ut så småningom).

Jag tycker bruna stövlar är jättefint, och tycker inte det sticker i ögonen att kombinera med svart sadel osv. Men nu om jag ska köpa betydligt dyrare stövlar kanske man borde köra safe?
Jag tror visserligen att jag kommer rida i vinterstövlar typ halva året (frusen) men det lär ändå inte bli så mkt tävling under den kalla årstiden. Tävlar ju dock i bruna stövlar nu så uppenbart stör det mig inte så enormt😉

Hur hade ni tänkt?

Och en annan fråga - jag har ingen butik nära som säljer de fodrade deniro. Kan jag prova ut ett par vanliga i samma modell och sen beställa samma storlek tror ni? Sålänge man har lite utrymme för tjockare byxor osv?
 
Jag behöver smakråd!
Överväger att köpa ett par vinterfodrade dressyrstövlar, tror jag isf satsar på ett par deniro. Men ska jag köpa svarta eller bruna?

Jag har svart utrustning på hästen och rider idag med bruna stövlar (billigare variant från MH, kommer bytas ut så småningom).

Jag tycker bruna stövlar är jättefint, och tycker inte det sticker i ögonen att kombinera med svart sadel osv. Men nu om jag ska köpa betydligt dyrare stövlar kanske man borde köra safe?
Jag tror visserligen att jag kommer rida i vinterstövlar typ halva året (frusen) men det lär ändå inte bli så mkt tävling under den kalla årstiden. Tävlar ju dock i bruna stövlar nu så uppenbart stör det mig inte så enormt😉

Hur hade ni tänkt?

Och en annan fråga - jag har ingen butik nära som säljer de fodrade deniro. Kan jag prova ut ett par vanliga i samma modell och sen beställa samma storlek tror ni? Sålänge man har lite utrymme för tjockare byxor osv?
Jag älskar ju brunt läder och tycker att mörkt bruna stövlar är supersnyggt, så jag röstar på bruna! 😊
 
Ja jag tycker samma egentligen! För några år sedan skulle jag dock aldrig matchat svart och brunt läder men jag har mjuknat upp på den punkten😄
Jag skulle aldrig matcha svart och brunt läder på hästen, tex svart träns och brun sadel. Men jag tycker det är snyggt att bryta av med just mörkbruna stövlar på ryttaren till svart läder på hästen 😊
 
Jag behöver smakråd!
Överväger att köpa ett par vinterfodrade dressyrstövlar, tror jag isf satsar på ett par deniro. Men ska jag köpa svarta eller bruna?

Jag har svart utrustning på hästen och rider idag med bruna stövlar (billigare variant från MH, kommer bytas ut så småningom).

Jag tycker bruna stövlar är jättefint, och tycker inte det sticker i ögonen att kombinera med svart sadel osv. Men nu om jag ska köpa betydligt dyrare stövlar kanske man borde köra safe?
Jag tror visserligen att jag kommer rida i vinterstövlar typ halva året (frusen) men det lär ändå inte bli så mkt tävling under den kalla årstiden. Tävlar ju dock i bruna stövlar nu så uppenbart stör det mig inte så enormt😉

Hur hade ni tänkt?

Och en annan fråga - jag har ingen butik nära som säljer de fodrade deniro. Kan jag prova ut ett par vanliga i samma modell och sen beställa samma storlek tror ni? Sålänge man har lite utrymme för tjockare byxor osv?
Det är så snyggt med bruna stövlar, speciellt på lite mörkare hästar. Kör på det!
 
Jag behöver smakråd!
Överväger att köpa ett par vinterfodrade dressyrstövlar, tror jag isf satsar på ett par deniro. Men ska jag köpa svarta eller bruna?

Jag har svart utrustning på hästen och rider idag med bruna stövlar (billigare variant från MH, kommer bytas ut så småningom).

Jag tycker bruna stövlar är jättefint, och tycker inte det sticker i ögonen att kombinera med svart sadel osv. Men nu om jag ska köpa betydligt dyrare stövlar kanske man borde köra safe?
Jag tror visserligen att jag kommer rida i vinterstövlar typ halva året (frusen) men det lär ändå inte bli så mkt tävling under den kalla årstiden. Tävlar ju dock i bruna stövlar nu så uppenbart stör det mig inte så enormt😉

Hur hade ni tänkt?

Och en annan fråga - jag har ingen butik nära som säljer de fodrade deniro. Kan jag prova ut ett par vanliga i samma modell och sen beställa samma storlek tror ni? Sålänge man har lite utrymme för tjockare byxor osv?
Jag hade valt svarta, men det är mest för att jag personligen inte är så förtjust i brunt. Tycker att du ska köra på de stövlar du själv tycker är snyggast! Jag tycker inte att det stör med bruna stövlar till svart utrustning.
Vad gäller storleken så vet jag inte. Har visserligen De Niro själv, men bara ofodrade.
 
Idag fick vi rida på grannarnas äng, så härligt i sol, stilla och 20 grader 🥳 Fille tyckte det var lite läskigt så gick jättesakta med öronen rakt ut åt sidorna 😅 Travade och galopperade iallafall och han slappnade av efter hand, men han behöver nog ett par gånger till innan han tycker det är roligt och kan uppskatta det.
 
Vi tävlade också i helgen, två LB. 69,5 och en andra plats och 67.7 i andra klassen där hon var lite trött. Nöjd med att hon var så lugn och koncentrerad, även om det var ett tag sedan vi var iväg. Tävlingen flyttades inomhus pga ösregn och förra gången] vi var där skuggade hon för fläckar på barriären, hål under porten mm så jag hade inga större förhoppningar. 😅
Ridningen har känts lite motigt under sommaren så är väldigt glad för att vi lyckades skrapa ihop 69,5 även om känslan inte varit på topp senaste månaden. Vi har definitivt höjt vår lägsta nivå även om där är en bra bit kvar innan vi får koll på en stabil kontakt. Och jag ska komma ihåg att lyfta händerna också på tävling😏
[/QUOTE]
Nu tror jag filmen fungerar med
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 041
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
250
· Visningar
16 639
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp