Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
På onsdag ska Dio och jag träna för Therese Nilshagen 🤩! Känns månne lite pinsamt att komma med min lilla sprättis men ser fram mot hennes ögon på oss och att vi förhoppningsvis kan få bra tips😃. I slutet av oktober kommer Jeanna tillbaka och har träningar här uppe och då bör Zacke ordentligt igång igen!
 
På onsdag ska Dio och jag träna för Therese Nilshagen 🤩! Känns månne lite pinsamt att komma med min lilla sprättis men ser fram mot hennes ögon på oss och att vi förhoppningsvis kan få bra tips😃. I slutet av oktober kommer Jeanna tillbaka och har träningar här uppe och då bör Zacke ordentligt igång igen!
Åh spännande! Ser fram emot rapport😁
 
På onsdag ska Dio och jag träna för Therese Nilshagen 🤩! Känns månne lite pinsamt att komma med min lilla sprättis men ser fram mot hennes ögon på oss och att vi förhoppningsvis kan få bra tips😃. I slutet av oktober kommer Jeanna tillbaka och har träningar här uppe och då bör Zacke ordentligt igång igen!
Woho, så roligt! Jag vill också ha uppdatering om hur det går 😃
 
Lasta

Köra

Ny plats för hästen

Första gången 'på riktigt'

Domare jag aldrig ridit för tidigare

Program jag aldrig ridit tidigare

Osv osv...:nailbiting:
Se det som en övning bara! Nu när jag är iväg med min orutinerade häst försöker jag tänka att vårt mål bara är att ge hästen en så bra upplevelse som möjligt. Prio är att öva på att få till en bra framridning. Hur det går med själva programmet sen är inte så viktigt 😊
 
  • Gilla
Reactions: Elo
En tävlingsfråga - hur tänker ni kring att skritta fram (på lång tygel) inne på framridningen?
Jag vet att man får det, men det känns spontant som att man kanske inte borde?

Man vill ju inte ta upp plats på framridningen ”i onödan”, men för just vår del är det egentligen ganska nödvändigt att få skritta en bra stund på samma plats där vi sedan ska börja arbeta (för hästens mentala avspänning). Plus att min häst riskerar att gå upp i extra mycket spänning om hon tycker att det är läskigt ute. Det vet ju dock inte de andra som kanske stör sig och undrar varför man inte skrittar fram typ ute..

Jag har hittills skrittat fram ute, men det skulle vara jättemycket bättre för oss att skritta fram en längre stund inne på framridningen.
 
En tävlingsfråga - hur tänker ni kring att skritta fram (på lång tygel) inne på framridningen?
Jag vet att man får det, men det känns spontant som att man kanske inte borde?

Man vill ju inte ta upp plats på framridningen ”i onödan”, men för just vår del är det egentligen ganska nödvändigt att få skritta en bra stund på samma plats där vi sedan ska börja arbeta (för hästens mentala avspänning). Plus att min häst riskerar att gå upp i extra mycket spänning om hon tycker att det är läskigt ute. Det vet ju dock inte de andra som kanske stör sig och undrar varför man inte skrittar fram typ ute..

Jag har hittills skrittat fram ute, men det skulle vara jättemycket bättre för oss att skritta fram en längre stund inne på framridningen.

Med förra hästen (nervmonster) så var skritt på lång tygel på uppvärmningen ett måste. Det gick inte att skritta fram utanför. Tänkte iofs aldrig på atr nån skulle reagera på det, framridningen är till för oss alla att göra det som behövs för att ge våra hästar bästa förutsättningarna för att prestera bra.

Sen får man ju självklart vara uppmärksam och se till att man inte är i vägen för andra. Men skritta på!
 
Med förra hästen (nervmonster) så var skritt på lång tygel på uppvärmningen ett måste. Det gick inte att skritta fram utanför. Tänkte iofs aldrig på atr nån skulle reagera på det, framridningen är till för oss alla att göra det som behövs för att ge våra hästar bästa förutsättningarna för att prestera bra.

Sen får man ju självklart vara uppmärksam och se till att man inte är i vägen för andra. Men skritta på!
Ah skönt att höra! Jag har liksom fastnat i tanken att man går in där när man liksom är redo att börja rida, för att minimera antalet personer 😊
 
Ah skönt att höra! Jag har liksom fastnat i tanken att man går in där när man liksom är redo att börja rida, för att minimera antalet personer 😊
På dressyrtävling är det ju ändå inte så många inne samtidigt.
Blir lika fascinerad varje gång det är begränsat till max 6 st i ett helt ridhus. Samtidigt som det var max 6 st på framhoppningen då man delat av ridhuset så 20 m var framridningen helgen innan.
 
Ah skönt att höra! Jag har liksom fastnat i tanken att man går in där när man liksom är redo att börja rida, för att minimera antalet personer 😊
Jag har aldrig tänkt tanken att man inte ska skritta fram på framridningen 🙈
Har alltid gjort det, förutom någon enstaka gång när det funnits bra förutsättningar att skritta fram utanför för att jag tycker att det är trevligare. Men det är få tävlingsplatser jag varit på som har någonstans att skritta fram på utanför framridningen. Samma med avskrittning.
 
Se det som en övning bara! Nu när jag är iväg med min orutinerade häst försöker jag tänka att vårt mål bara är att ge hästen en så bra upplevelse som möjligt. Prio är att öva på att få till en bra framridning. Hur det går med själva programmet sen är inte så viktigt 😊
Och på en pay&ride finns det förhoppningsvis utrymme för att saker inte går som man tänkt sig. Så länge hästen och du (i den ordningen) har trevligt så är allt annat en bonus när man är ovan. Heja!
 
En tävlingsfråga - hur tänker ni kring att skritta fram (på lång tygel) inne på framridningen?
Jag vet att man får det, men det känns spontant som att man kanske inte borde?

Man vill ju inte ta upp plats på framridningen ”i onödan”, men för just vår del är det egentligen ganska nödvändigt att få skritta en bra stund på samma plats där vi sedan ska börja arbeta (för hästens mentala avspänning). Plus att min häst riskerar att gå upp i extra mycket spänning om hon tycker att det är läskigt ute. Det vet ju dock inte de andra som kanske stör sig och undrar varför man inte skrittar fram typ ute..

Jag har hittills skrittat fram ute, men det skulle vara jättemycket bättre för oss att skritta fram en längre stund inne på framridningen.
Det har jag ofta gjort och upplever att de flesta andra gör också. Inget konstigt alls! Ibland finns ju inte ens vettiga möjligheter att skritta fram ute. Så länge man är noga med att hålla sig undan så ser jag det som en självklarhet att kunna skritta fram på framridningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 007
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
246
· Visningar
16 561
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp