Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
En tävlingsfråga - hur tänker ni kring att skritta fram (på lång tygel) inne på framridningen?
Jag vet att man får det, men det känns spontant som att man kanske inte borde?

Man vill ju inte ta upp plats på framridningen ”i onödan”, men för just vår del är det egentligen ganska nödvändigt att få skritta en bra stund på samma plats där vi sedan ska börja arbeta (för hästens mentala avspänning). Plus att min häst riskerar att gå upp i extra mycket spänning om hon tycker att det är läskigt ute. Det vet ju dock inte de andra som kanske stör sig och undrar varför man inte skrittar fram typ ute..

Jag har hittills skrittat fram ute, men det skulle vara jättemycket bättre för oss att skritta fram en längre stund inne på framridningen.
Klart du får skritta fram! Framridningen är till för de som tävlar, var skulle du annars skritta fram? Jag tänker att så länge man inte är i vägen och stör så värmer man upp på det sätt som behövs för sin häst
 
Har hört flera nämna att arrangörer har haft skritt spåret istället, känns ju som en värdelös idé. Var iofs hopptävling, men ändå. Förstår inte varför.
Tycker skritt på spåret är mycket bättre, framförallt på hopptävling. Då är man inte i vägen för folk som ska svänga/hoppa eller liknande. I dressyr kan jag väl mer köpa att man vill hålla spåret fritt, och där känns det sällan lika trångt.
 
Har hört flera nämna att arrangörer har haft skritt spåret istället, känns ju som en värdelös idé. Var iofs hopptävling, men ändå. Förstår inte varför.
Det är ju jättebra på hopptävling (förutom möjligtvis för de med väldigt mötesskygga hästar som vill skritta). Då kan man galoppera, vända och hoppa som man vill utan att behöva parera folk som skrittar innanför när du ska svänga.
 
Träningen var absolut super! Fokus på att berömma massor och mjuk klassisk ridning med innerskänkel till yttertygeln. Fick en väldigt bra övning för Dio i våra 10-metersvolter- att flytta lite skänkelvikning vid medellinjen. Då fångade jag upp yttersidan och andra delen av volten blev mycket bättre. Therese var verkligen alldeles fantastisk som person och hon gillade Dio och tyckte han såg rolig ut att rida. Verkligen en sån sak jag kan leva länge på🤩.
Screenshot_20220907-225218_Gallery.jpg
 
Det är ju jättebra på hopptävling (förutom möjligtvis för de med väldigt mötesskygga hästar som vill skritta). Då kan man galoppera, vända och hoppa som man vill utan att behöva parera folk som skrittar innanför när du ska svänga.

Jag har iof bara varit med om att det är skritt på spåret när det är hoppning i ett varv
 
Jag har iof bara varit med om att det är skritt på spåret när det är hoppning i ett varv
Ja, "mötesskygg" är det kanske inte per definition, men vissa hästar blir trängda och tycker det är obehagligt med vägg på ena sidan och galopperande häst på andra även om hästen kommer bakifrån. Men då får man ju träna på det helt enkelt.
 
Läst igenom hela tråden nu och blev väldigt inspirerad av vad alla hittar på med sina hästar!😃

Själv ska jag äntligen komma ut på tävling med min ponny igen på söndag, en LC1 för att börja lite lugnt. Vi har haft otur sedan början med april med hovböld och problem efter det men nu är vi på gång igen!😁
 
Läst igenom hela tråden nu och blev väldigt inspirerad av vad alla hittar på med sina hästar!😃

Själv ska jag äntligen komma ut på tävling med min ponny igen på söndag, en LC1 för att börja lite lugnt. Vi har haft otur sedan början med april med hovböld och problem efter det men nu är vi på gång igen!😁
Hur gick det för er i söndags? 🙂
 
Hur gick det för er i söndags? 🙂
Spänd häst som tappade framåtbjudningen på banan så procenten (63,5%) speglade det, ingen överraskning dock eftersom det var länge sedan vi var ute. Stor guldstjärna till honom ändå i all övrig hantering och förberedelse!🌟 Vi tar med oss det vi gjorde bra och ska iväg om 2 veckor igen, så fort rutinen kommer tillbaka så kommer procenten också!😄
 
Vi har varit och tävlat igen, vad som troligen blir vår sista LB, för den här hösten i alla fall. Jag har varit sjuk en månad med lunginflammation bl.a. så jag har inte hunnit träna så mkt. Den sista veckan hann vi med två pass med lösgörande övningar, så nu börjar vi äntligen se ut "som folk".

Målet var att rida med honom framme för skänkeln, svänga med vikthjälper och bromsa i bara i magen. Övergångar sker också för vikthjälp och skänkelhjälp. Jag ser ju på filmen att jag rider med större hjälper än vad jag velat men det blir ju lätt så när hästen är spänd och inte helt lösgjord mentalt. Det sätter sig mest i skritten men även i t.ex. travvolter.

Jag hade som mål att rida över 70 % för jag har anmält mig till en LA och jag vill inte gå upp en klass för än vi har ridit över 70 % två gånger i rad. En gång kan vara en glad domare, men två gånger känns mer som att det är rätt nivå. Jag vill att han ska tycka att programmen vi rider är lätta.

Travprogrammet var jag inte jättenöjd med, tycker han är svår att öka på och när jag vill samla så slingrar han sig eller tappar drivet. Men galoppen fick vi fint betalt för. 76,4 % om jag plockar ut bara galoppen, med 8 på båda momenten med övergångar. Det var första gången det blev bra flyt i riktning framåt och inte någon bog som flöt ut i fattningarna.

Totalen landade på 71,167 så det var jag ganska nöjd med. Finns lite filmer på; https://www.instagram.com/Amandafog/

A041B954-9566-4D2A-B27E-0185EDB4D41F.png
 
Vi har varit och tävlat igen, vad som troligen blir vår sista LB, för den här hösten i alla fall. Jag har varit sjuk en månad med lunginflammation bl.a. så jag har inte hunnit träna så mkt. Den sista veckan hann vi med två pass med lösgörande övningar, så nu börjar vi äntligen se ut "som folk".

Målet var att rida med honom framme för skänkeln, svänga med vikthjälper och bromsa i bara i magen. Övergångar sker också för vikthjälp och skänkelhjälp. Jag ser ju på filmen att jag rider med större hjälper än vad jag velat men det blir ju lätt så när hästen är spänd och inte helt lösgjord mentalt. Det sätter sig mest i skritten men även i t.ex. travvolter.

Jag hade som mål att rida över 70 % för jag har anmält mig till en LA och jag vill inte gå upp en klass för än vi har ridit över 70 % två gånger i rad. En gång kan vara en glad domare, men två gånger känns mer som att det är rätt nivå. Jag vill att han ska tycka att programmen vi rider är lätta.

Travprogrammet var jag inte jättenöjd med, tycker han är svår att öka på och när jag vill samla så slingrar han sig eller tappar drivet. Men galoppen fick vi fint betalt för. 76,4 % om jag plockar ut bara galoppen, med 8 på båda momenten med övergångar. Det var första gången det blev bra flyt i riktning framåt och inte någon bog som flöt ut i fattningarna.

Totalen landade på 71,167 så det var jag ganska nöjd med. Finns lite filmer på; https://www.instagram.com/Amandafog/

Visa bifogad fil 100709
Haha, 'ganska nöjd med...'. Jag hade svimmat av lycka över att rida på de %. 😅
Jättegrattis igen i alla fall!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 536
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 330
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp