Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, 'ganska nöjd med...'. Jag hade svimmat av lycka över att rida på de %. 😅
Jättegrattis igen i alla fall!!
haha, jag har "ganska" höga krav på mig själv. Det handlar om att jag vet hur han kan gå och att jag verkligen inte lyckats få fram det på tävling. Och att jag stör mig på att jag gungar i sadeln i galoppen i stället för att bara spänna magen. På så sätt var det bättre förra tävlingen, att jag faktiskt inte fick filmat.

Tack igen! :heart
 
Vi har tävlat idag igen! Hade ingen medhjälpare med men en snäll bekant i publiken fångade större delen av ritten på film👍
https://www.instagram.com/reel/Ci5DHtrr_Dh/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Nelly vågade inte gå nära domaren och så var det ett läskigt hörn i andra änden också så det gick lite sådär med ridvägarna🤪
Fick rida flera meter innanför kortsidan vid domaren och så råkade det bli tvärstopp några gånger också när det blev för läskigt👻🤷‍♀️

Tycker att det går framåt för oss. Liiite bättre bjudning och form inne på banan även om det såklart fortfarande är långsamt och lågt. På framridningen kom hon igång ganska fint efter en stund så det är jag väldigt nöjd med🥰👌

DFCF935E-97E7-4B83-A840-A9E022C2D7D7.jpeg
 
Vi har tävlat idag igen! Hade ingen medhjälpare med men en snäll bekant i publiken fångade större delen av ritten på film👍
https://www.instagram.com/reel/Ci5DHtrr_Dh/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Nelly vågade inte gå nära domaren och så var det ett läskigt hörn i andra änden också så det gick lite sådär med ridvägarna🤪
Fick rida flera meter innanför kortsidan vid domaren och så råkade det bli tvärstopp några gånger också när det blev för läskigt👻🤷‍♀️

Tycker att det går framåt för oss. Liiite bättre bjudning och form inne på banan även om det såklart fortfarande är långsamt och lågt. På framridningen kom hon igång ganska fint efter en stund så det är jag väldigt nöjd med🥰👌

Visa bifogad fil 101243
Vi var också iväg på tävling men i söndags.
Tänkte mest samla 'läropeng' då vi inte varit ute sedan början av juni. Jag var också medveten om att domaren ofta ligger lågt.
Vi startade sist i en MSVB:1 och hästen kändes smashing på framridningen!
På banan gjorde vi vårat bästa travprogram någonsin! Galoppen är svårare men jag hade ändå en bra känsla och jag var riktigt nöjd efteråt även om jag verkligen inte väntade mig något underverk %-mässigt (det blev det inte heller: 60.179% 😅).
Men tydligen var vi näst bäst av alla och kom TVÅA!!! Woho!

Jag är självklart helt galet överväldigad även om procenten känns lite 'keff' för placering. 🤪
Men att ha min häst framför skänkeln i en ändamålsenlig och stabil form inne på banan är en enorm vinst bara det!
IMG_20220925_150819_137.jpg
 
Senast ändrad:
Vi tävlade också i helgen och även om det inte blev rosett så är jag otroligt nöjd med Dio! Första dagen tog han verkligen hand om mig för jag var så trött och sladdrig. Drygt 65% I LB2 och första utanför placering. Strök mig i andra klassen och åkte hem och sov. På söndagen började vi med en LA3 och jag tycker vi tuffade runt rätt fint men med lite missar. Drygt 63% blev det. Avslutade helgen med en till LB2 och jag är egentligen jättenöjd med min ridning! Men i första galoppfattningen skyller jag verkligen allt på att jag har en hjärnskada. Dio fattade rätt galopp, jag tittar ner och ser att det ÄR rätt galopp men gör ändå en omfattning🙄. Liksom, vaaa? Ja ja, 64.5% och första utanför igen haha.

Otroligt mycket priser som tröst för att vara första utanför!
20220925_204222.jpg
 
Ramlar in här igen för nu är vi äntligen på g igen, efter två års betäckningar och en lyckad fölning.

Just nu skrittar vi fram ute med fölet som handhäst, sen får fölet stå på box medan vi rider 10 min på ridbanan. Mer orkar inte nån av oss ännu. ;)

Igår försökte jag sitta ned i galoppen för första gången på nästan ett år. Herregud vad jag skrattade. Ariel har fått så himla mycket mer rygg i galoppen senaste åren, så det känns lite som att sitta på en katapult. Det funkar ju när man är igång med ridningen, men nu är det verkligen bara en massa studs. Såklart hjälper det inte att skratta heller, men när hon är glad blir jag glad.

Vi ska försöka genomföra tre LC:1 digitalt under hösten, för att kanske våga oss ut på riktig tävling nästa vår. Måste bara bestämma vilken klubb jag vill tävla för samt om jag är ok med att stödja ridsportförbundet trots allt dumt de gör.
 
Jag har anmält mig till mitt livs första tävling, en LC1 på hemmaplan. MEN de andra som är anmälda verkar så mycket mer erfarna och duktiga, så jag får väl se om jag vågar starta! Och om hästen vågar gå nära dressyrstaket och domare! För att inte prata om vår stora fasa, folk på läktaren!

Tränar just nu på basala saker som att lyckas trava rakt längs med hela medellinjen och att få en trav som går att sitta i efter galopperna. För övrigt är han väldigt lyhörd för hjälperna, men "letar" gärna efter en signal att gå sidvärtes på medellinjen. Han blir också tung i handen och det krävs ganska mycket arbete för att få honom lösgjord. Jag siktar förstås inte på några höga poäng, men jag vill ju inte göra bort mig helt.

Insåg att jag måste peta in hans vaccinationer i tdb också. Suck, vilket jobb!
 
Jag har anmält mig till mitt livs första tävling, en LC1 på hemmaplan. MEN de andra som är anmälda verkar så mycket mer erfarna och duktiga, så jag får väl se om jag vågar starta! Och om hästen vågar gå nära dressyrstaket och domare! För att inte prata om vår stora fasa, folk på läktaren!

Tränar just nu på basala saker som att lyckas trava rakt längs med hela medellinjen och att få en trav som går att sitta i efter galopperna. För övrigt är han väldigt lyhörd för hjälperna, men "letar" gärna efter en signal att gå sidvärtes på medellinjen. Han blir också tung i handen och det krävs ganska mycket arbete för att få honom lösgjord. Jag siktar förstås inte på några höga poäng, men jag vill ju inte göra bort mig helt.

Insåg att jag måste peta in hans vaccinationer i tdb också. Suck, vilket jobb!
Klart du vågar 👏
Många här verkar bry sig så mkt om andra när dom tävlar. Tävla för er egen skull, skulle det gå dåligt så finns det utrymme för förbättringar och någon gång måste vara första gången 🙂
 
Så avundsjuk på er som är ute och tävlar! 😁 Badbollen här åker häst 30 minuter ca 2 dagar i veckan i skritt och galopp. Har jag tur kan jag trava något varv. Tre månader kvar av denna graviditet att stå ut 🙈🤣. Men jag är så glad över min prinsessa som går från klarhet till klarhet trots att hon bara går på halvfart. Form och balans är verkligen vårt stora fokus - inte lätt när bägge är två vingel-pellar 🤣.

https://m.facebook.com/story.php?st...vCSWNX5oxCofXayXtkiMqReHPeCsmixl&id=561056584
 
Jag har anmält mig till mitt livs första tävling, en LC1 på hemmaplan. MEN de andra som är anmälda verkar så mycket mer erfarna och duktiga, så jag får väl se om jag vågar starta! Och om hästen vågar gå nära dressyrstaket och domare! För att inte prata om vår stora fasa, folk på läktaren!

Tränar just nu på basala saker som att lyckas trava rakt längs med hela medellinjen och att få en trav som går att sitta i efter galopperna. För övrigt är han väldigt lyhörd för hjälperna, men "letar" gärna efter en signal att gå sidvärtes på medellinjen. Han blir också tung i handen och det krävs ganska mycket arbete för att få honom lösgjord. Jag siktar förstås inte på några höga poäng, men jag vill ju inte göra bort mig helt.

Insåg att jag måste peta in hans vaccinationer i tdb också. Suck, vilket jobb!
Jag kan inte heller rida rakt på medellinjen. Min tränare suckar åt mig varenda gång vi vinglar fram😆🤷‍♀️

Gör det som en rolig grej och för erfarenheten! Jag och min häst har börjat åka ut bara för att samla rutin, resultatmässigt har det inte varit ngt att hänga i julgranen men det struntar jag i😊
 
Jag har anmält mig till mitt livs första tävling, en LC1 på hemmaplan. MEN de andra som är anmälda verkar så mycket mer erfarna och duktiga, så jag får väl se om jag vågar starta! Och om hästen vågar gå nära dressyrstaket och domare! För att inte prata om vår stora fasa, folk på läktaren!

Tränar just nu på basala saker som att lyckas trava rakt längs med hela medellinjen och att få en trav som går att sitta i efter galopperna. För övrigt är han väldigt lyhörd för hjälperna, men "letar" gärna efter en signal att gå sidvärtes på medellinjen. Han blir också tung i handen och det krävs ganska mycket arbete för att få honom lösgjord. Jag siktar förstås inte på några höga poäng, men jag vill ju inte göra bort mig helt.

Insåg att jag måste peta in hans vaccinationer i tdb också. Suck, vilket jobb!
Sådär brukar jag också tänka, speciellt när jag inte har tävlat på länge; "alla andra är så duktiga". Men sen när man åker och tittar på lite tävlingar så inser man att alla är inte så perfekta som min hjärna tror. Så ett tips är att åka iväg och vara publik på några LC så kommer du att se att det även finns många ekipage som är lite mindre duktiga. :)

Lycka till!
 
Jag har anmält mig till mitt livs första tävling, en LC1 på hemmaplan. MEN de andra som är anmälda verkar så mycket mer erfarna och duktiga, så jag får väl se om jag vågar starta! Och om hästen vågar gå nära dressyrstaket och domare! För att inte prata om vår stora fasa, folk på läktaren!

Tränar just nu på basala saker som att lyckas trava rakt längs med hela medellinjen och att få en trav som går att sitta i efter galopperna. För övrigt är han väldigt lyhörd för hjälperna, men "letar" gärna efter en signal att gå sidvärtes på medellinjen. Han blir också tung i handen och det krävs ganska mycket arbete för att få honom lösgjord. Jag siktar förstås inte på några höga poäng, men jag vill ju inte göra bort mig helt.

Insåg att jag måste peta in hans vaccinationer i tdb också. Suck, vilket jobb!
Tänk att du tränar tävling. Du behöver inte jämföra dig med andra. Lycka till!
 
Vi har tävlat vi med och det gick uselt dåligt!
Vi har haft sadelstrul under sommaren så träningen har blivit på halvfart. Upptäckte efter förra starten att bommen var trasig så iväg med sadeln på bombyte (gick på garantin), den kom tillbaka och låg skit. Sadelutprovaren har stoppat om och försökt men den ligger fortfarande bara halvacceptabelt med padd. Nu är den iallafall såpass så Fumo går framåt i den, men jag har ledsnat och beställt en ny, får se vad det blir med den gamla för Custom är fast beslutna att få den att funka.

Nåväl! Tävling då, vi red msvb:1 och jag var nervös! Det händer aldrig, men var tvungen att rida på kvalpoäng för att behålla mitt kval sen innan graviditeten. Det gjorde jag INTE. Disclaimer, jag avskyr verkligen msvb:1, tråkigaste programmet jag ridit, men nervositeten tog mig verkligen. Vi började med galopp i travökningen, den fallerade det helt. Dålig längning av formen, galopp i öppnan, ena bytet gjordes direkt efter hörnet och andra blev inget… 63,3 så riktigt ordentligt genomuselt, sist kom vi också! Fumo var dock lika fin som han alltid är men vad jag höll på med är högst oklart.

Ikväll är det träning och ska kanske tävla igen på söndag, också msvb:1. Dessutom tyckte F att jag och en annan elev ska byta häst en stund på träningen för vi är alldeles för inkörda på våra egna hästar så det ska bli intressant!
 
Vi tränade igår kväll, har haft ett litet uppehåll ett par veckor och bara ridit själva, men igår var det dags för lite ögon på oss igen. Han har haft en period där det känts som att det hänt mycket i kroppen, ingen växtspurt direkt (åtminstone inte på höjden :p) men han har känts sladdrig och tonårig i kroppen -samtidigt har han ändå jobbat på och lärt sig saker, men kroppen har inte varit enklast att hantera.
Men träningen igår gick bra! Han var jättepigg i galoppen och ville helst galoppera fort så där fick vi sätta honom i arbete för att få lite naturlig broms. Jobbar med den förvända galoppen och övar på vägen i LA:3, och igår byggde vi ut den med galoppvägen i MSVC så att jag inte skulle bryta av efter förvända utan fortsätta galoppera ut i rättvänd. Det var kämpigt men han är smart så listar snabbt ut vad jag menar, det är bara styrkan som ska byggas upp. Galoppen blir iallafall väldigt positivt påverkad av det jobbet och jag får ihop honom mycket bättre. Traven är absolut enklast för honom och därmed även för mig 😅

väldigt nöjd med honom igår 🤩
 
Jag funderar på att efteranmäla mig till en klass i helgen och behöver i så fall åka från stallet ca 6.45... Znark.
Ju tidigare på morgonen ju långsammare knoppar jag (=jag blir mer stressad)så jag klurar på om jag ska knoppa dagen innan.
Tidigare har jag bara 'tofsat' för att det inte ska vara för obekvämt för hästen.

Hur tänker ni?
 
Jag funderar på att efteranmäla mig till en klass i helgen och behöver i så fall åka från stallet ca 6.45... Znark.
Ju tidigare på morgonen ju långsammare knoppar jag (=jag blir mer stressad)så jag klurar på om jag ska knoppa dagen innan.
Tidigare har jag bara 'tofsat' för att det inte ska vara för obekvämt för hästen.

Hur tänker ni?

Jag hade förr lite knopp-ångest 😅 och knoppade alltid dagen innan. Hade någon katastroftanke om att det inte skulle gå att knoppa på morgonen = stress.
Knoppade dagen innan och fixade till det som blivit fult på morgonen.


Numera kan jag knoppa innan vi åker - om vi inte åker supertidigt såklart.
 
Jag funderar på att efteranmäla mig till en klass i helgen och behöver i så fall åka från stallet ca 6.45... Znark.
Ju tidigare på morgonen ju långsammare knoppar jag (=jag blir mer stressad)så jag klurar på om jag ska knoppa dagen innan.
Tidigare har jag bara 'tofsat' för att det inte ska vara för obekvämt för hästen.

Hur tänker ni?
Det tar Max 10 min för mig att knoppa så jag knoppar samma dag.
 
Jag hade förr lite knopp-ångest 😅 och knoppade alltid dagen innan. Hade någon katastroftanke om att det inte skulle gå att knoppa på morgonen = stress.
Knoppade dagen innan och fixade till det som blivit fult på morgonen.


Numera kan jag knoppa innan vi åker - om vi inte åker supertidigt såklart.
+ @Freazer

Jag knoppar Alltid samma dag i vanliga fall. Då avsätter jag 30 min åt momentet men det tar oftast ca 20.
Men då min kropp inte riktigt funkar som den ska så har jag ibland dålig styrka i fingrarna tidigt på morgonen så jag är rädd att det blir ett för stort stressmoment OM det strular.

Att fläta men inte fästa upp då? Det borde ju inte dra lika mycket i manen som en knopp?
Jag vill ju inte att hästen ska behöva lida av min 'lathet'.
 
+ @Freazer

Jag knoppar Alltid samma dag i vanliga fall. Då avsätter jag 30 min åt momentet men det tar oftast ca 20.
Men då min kropp inte riktigt funkar som den ska så har jag ibland dålig styrka i fingrarna tidigt på morgonen så jag är rädd att det blir ett för stort stressmoment OM det strular.

Att fläta men inte fästa upp då? Det borde ju inte dra lika mycket i manen som en knopp?
Jag vill ju inte att hästen ska behöva lida av min 'lathet'.
Jag gör holländska dressyrknoppar och syr. Upplever inte att dom stör hästen på samma sätt som tex flyingeknoppar men samtidigt så tror jag inte att dom hade hållt över natten 😅
Det beror ju på hur hårt du flätar, hade nog flätat på morgonen i alla fall, risken är ju att du ändå måste fläta om ifall du flätat för löst för att det inte ska spänna eller liknande. 🙂
 
Jag funderar på att efteranmäla mig till en klass i helgen och behöver i så fall åka från stallet ca 6.45... Znark.
Ju tidigare på morgonen ju långsammare knoppar jag (=jag blir mer stressad)så jag klurar på om jag ska knoppa dagen innan.
Tidigare har jag bara 'tofsat' för att det inte ska vara för obekvämt för hästen.

Hur tänker ni?
Jag har knoppat dagen innan de två senaste tävlingarna och det har funkat jättebra. Har sytt knopparna. Det blir lite mer hårstrån som spretar ut än om man knoppat samma dag men det stör inte mig. Ingen risk för att de ska lossa, får ju knappt bort dem sen efter tävlingsdagens slut🤪
Verkar inte störa hästen alls. Man flätat ju ganska löst när man syr, framförallt vid mankammen.

Jag har mkt nerver och tycker att det är skönt att inte behöva greja så mkt på morgonen. Pilla bort lite spån från knopparna och sen typ lasta👍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 493
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 299
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp