Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förlåt för OT, men jag har varit nyfiken länge när jag läst tråden: Vad är han för ras (och stam)? 😍 En så otroligt härlig dressyrprick!
Dio är en spansk gatukorsning🙈. Det är antagligen lusitano/PRE tillsammans med en stor dos arab och så förstås nåt prickigt med i smeten. Färgen är lite roligt då han har dubbel genuppsättning för prickarna (LP/LP) vilket gör att han enbart kunnat lämna prickiga avkommor. Nu på hösten syns prickarna som mest när han fäller för han blir typ genomskinlig. Annars är han bara väldigt vit och rosa💖
20220924_092518.jpg
.
 
Han ser ut att ha lagom tjock man! 😍
Jag har Haflinger och hennes man är ju så fruktansvärt tjock att knopparna blir gigantiska. Jag gör runt 10 stycken och de är stora som kanelbullar 😂
*delvis knapp*

Appropå man och knoppar.
Jag har funderat lite på hur man förhåller sig till vilken sida man ska knoppa på om hästen har delad man...

Första åren med hästen låg majoriteten av manen på vänster sida men dubbelt från halva upp till öronen. Då knoppade jag på vänster sida.
I år när jag skulle knoppa första gången på våren så inser jag att hästen har bytt sida och majoriteten ligger på Höger sida. Så då knoppade jag på höger och kände mig helt vimsig.
Men egentligen känns det inte helt självklart vilken sida jag ska knoppa...

Hur gör ni med hästar som har delad man?
 
*delvis knapp*

Appropå man och knoppar.
Jag har funderat lite på hur man förhåller sig till vilken sida man ska knoppa på om hästen har delad man...

Första åren med hästen låg majoriteten av manen på vänster sida men dubbelt från halva upp till öronen. Då knoppade jag på vänster sida.
I år när jag skulle knoppa första gången på våren så inser jag att hästen har bytt sida och majoriteten ligger på Höger sida. Så då knoppade jag på höger och kände mig helt vimsig.
Men egentligen känns det inte helt självklart vilken sida jag ska knoppa...

Hur gör ni med hästar som har delad man?
Knoppar på den sida jag vill ha knopparna på!
 
Har tävlat igen, på ett sätt kändes det ändå lite bättre men har tappat så mycket styrka när det blivit slappande medan sadeln var borta, så jag måste VERKLIGEN skärpa mig med egen träning. Kunde inte ens sitta i ökningen! Fick 60% nånting och det är ju så evinnerligt dåligt att jag vill gräva ned mig nånstans. En minimal tröst att poängen var genomgående låg så vinnaren hade 64%, 2-4 låg alla inom 62% och sen jag då.
 
Dio är en spansk gatukorsning🙈. Det är antagligen lusitano/PRE tillsammans med en stor dos arab och så förstås nåt prickigt med i smeten. Färgen är lite roligt då han har dubbel genuppsättning för prickarna (LP/LP) vilket gör att han enbart kunnat lämna prickiga avkommor. Nu på hösten syns prickarna som mest när han fäller för han blir typ genomskinlig. Annars är han bara väldigt vit och rosa💖Visa bifogad fil 102293.
Han är så fin! jag funderade verkligen hur dina hästar alltid är så vita? :D visade fram bild på dom till en vit hästägare i stallet som blev väldigt avis, hennes häst är mer gul/brun/grå än vit 😂
 
*delvis knapp*

Appropå man och knoppar.
Jag har funderat lite på hur man förhåller sig till vilken sida man ska knoppa på om hästen har delad man...

Första åren med hästen låg majoriteten av manen på vänster sida men dubbelt från halva upp till öronen. Då knoppade jag på vänster sida.
I år när jag skulle knoppa första gången på våren så inser jag att hästen har bytt sida och majoriteten ligger på Höger sida. Så då knoppade jag på höger och kände mig helt vimsig.
Men egentligen känns det inte helt självklart vilken sida jag ska knoppa...

Hur gör ni med hästar som har delad man?
Jag har på den sidan där den översta delen av manen är. För den är svårare att få snygg på ”andra sidan”.
 
Blev lite orolig efter måndagens pass att Barka börjat visa symptom på något trassel igen för plötsligt så funkade inte högergaloppen som varit så fin sen i somras. Samtidigt gjorde det mer ont i mina höfter än på ett bra tag. Igår skulle jag rida för tränare #2 och uppvärmningen var bara usel. Det var då jag insåg att jag börjat tappa sitsen igen som efter flera års slit för tränare #1 äntligen blivit ganska bra. Det förklarar även varför jag kände mig lättskrämd i måndags och även igår under uppvärmningen, vilket ju också ändrar min ridning. Och allt det kände så klart fröken Barka av direkt och tog chansen.

Så det som är bra är ju att jag numera känner ganska fort när jag sitter som jag brukade, dvs fel. Så det rätta har blivit det nya normala. Och jag vet varför jag har tappat det också, de sista två passen för tränare har vi fokuserat på att inverka mer igen efter att jag har knappt fått använda benen alls på ett par år för att bli av med klämmandet.
 
Jag och lilla F tränade på bortaplan för en ny tränare igår. Väldigt nyttigt! Han var superlydig på ett sätt som jag är ovan vid så när jag tittar på filmerna blir jag lite förvirrad. Jag trodde inte jag var så himla stel. Det var jag lite på min förra häst men på den här har jag tänkt att jag varit mer följsam.

Eftersom jag står på en gård som tillhör min ”hemmatränare” så sa jag det till henne. Hon bara skrattade, ja jag är för stel, men bron byggdes inte på en dag.

I helgen ska vi iväg på programridning, en LA:3. Siktar på att försöka få bra flyt, sen blir kvaliteten kanske inte toppen, men jag vill att det ska kännas som att vi är på väg i riktning hela tiden. 😇

Skrev protokoll och knappade poäng på Breeders i förra veckan och jag känner att rent teoretiskt är jag på rätt väg. Men kroppen vill inte riktigt lyda. Skulle vilja ha fler hästar men hur skulle jag hinna med det?
 
. Skulle vilja ha fler hästar men hur skulle jag hinna med det?
Visst är det så... Man skulle behöva rida flera olika, regelbundet...
Jag har en extra som jag får rida så mycket jag vill, men det är inte lätt att hinna/orka med, det var enklare när vi stod i samma stall men det gör vi inte nu så blir genast lite krångligare - samtidigt som det är en förmån som jag ändå vill behålla/använda
 
Blä nu är jag besviken på min häst. Hon är verkligen världens bästaste häst, som går att parkera var som helst och sitta upp ifrån vad som helst (inkl busskur :angel: ), hon litar 100 % på mig vilket gör att hon går fram överallt.

Men dagens dressyrtävling (digitalt) var precis som vanligt, noll framåtbjudning så fort spöet var borta. :( Det är bara så himla trist, jag använder ju för fasiken inte ens spöet. Med noll framåtbjudning går det ju inte att rida vettigt öht, så programmet blev sådär. Nöjd med min insats men inte med hennes. :turd:

Till nästa tävling ska jag träna med sporrar, jag rider normalt aldrig med sporrar, men jag vet inte vad mer jag kan göra. Suck. Ville bara gnälla av mig lite.
 
Blä nu är jag besviken på min häst. Hon är verkligen världens bästaste häst, som går att parkera var som helst och sitta upp ifrån vad som helst (inkl busskur :angel: ), hon litar 100 % på mig vilket gör att hon går fram överallt.

Men dagens dressyrtävling (digitalt) var precis som vanligt, noll framåtbjudning så fort spöet var borta. :( Det är bara så himla trist, jag använder ju för fasiken inte ens spöet. Med noll framåtbjudning går det ju inte att rida vettigt öht, så programmet blev sådär. Nöjd med min insats men inte med hennes. :turd:

Till nästa tävling ska jag träna med sporrar, jag rider normalt aldrig med sporrar, men jag vet inte vad mer jag kan göra. Suck. Ville bara gnälla av mig lite.
Det kan ju kanske också bero på att du "spänner till" lite i tävlingssammanhanget och ändrar din ridning lite? Så är det ju för många av oss. :)
 
Men dagens dressyrtävling (digitalt) var precis som vanligt, noll framåtbjudning så fort spöet var borta. :( Det är bara så himla trist, jag använder ju för fasiken inte ens spöet. Med noll framåtbjudning går det ju inte att rida vettigt öht, så programmet blev sådär. Nöjd med min insats men inte med hennes. :turd:

Till nästa tävling ska jag träna med sporrar, jag rider normalt aldrig med sporrar, men jag vet inte vad mer jag kan göra. Suck. Ville bara gnälla av mig lite.

Precis samma här när vi tävlar. Lägger man bort spöet så kan man glömma allt vad framåtbjudning heter om det inte skulle råka vara 20 minusgrader och hon har stått ett par dagar. Sporrar fungerar dock bra. Jag brukar inte använda dem alls vid träning utan enbart tävling och någon/några gånger precis innan.
 
Precis samma här när vi tävlar. Lägger man bort spöet så kan man glömma allt vad framåtbjudning heter om det inte skulle råka vara 20 minusgrader och hon har stått ett par dagar. Sporrar fungerar dock bra. Jag brukar inte använda dem alls vid träning utan enbart tävling och någon/några gånger precis innan.

Det låter lovande! Jag tycker att jag har för ostadig skänkel för sporrar, men det känns som att det är enda alternativet om jag vill tävla.

Kanske att jag ”fuskar” och ger havre med, men det kan riskera att gå åt huvudet istället så hon ser spöken och blir bromsig också.
 
Nä, tyvärr inte.
Fast något gör du ju annorlunda. Hästen kan ju omöjligt veta att ni är med på digital tävling?
Hästen gör ju alltid så gott den kan med de förutsättningar den får och de går aldrig bättre än vår ridning eller hur vi utbildat dem.

Tycker det är rätt oschysst mot hästen att uttrycka sig som du gjorde. Hur man ens kan vara missnöjd med hästens ”insats” fattar jag inte alls.
 
Fast något gör du ju annorlunda. Hästen kan ju omöjligt veta att ni är med på digital tävling?
Hästen gör ju alltid så gott den kan med de förutsättningar den får och de går aldrig bättre än vår ridning eller hur vi utbildat dem.

Tycker det är rätt oschysst mot hästen att uttrycka sig som du gjorde. Hur man ens kan vara missnöjd med hästens ”insats” fattar jag inte alls.

Ja, jag har inget spö. Det är skillnaden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 557
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 347
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp