Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är så fin! jag funderade verkligen hur dina hästar alltid är så vita? :D visade fram bild på dom till en vit hästägare i stallet som blev väldigt avis, hennes häst är mer gul/brun/grå än vit 😂
De badar ofta och är täckade 98% av året🙈. Båda är solkänsliga, Dio bränner sig och Zacke har soleksem. Så de är verkligen heltäckta hela sommaren plus att de badar efter varje ridpass. Sen blir det lite kyligare och lerigare och då är det ännu mer täcken... Ikväll var Dio dock inte alls ren efter kvällens pass, dammig och sen svettig på det😁
20221006_204703.jpg
 
Ja men även det handlar ju om din ridning och hur du utbildat henne. Uppenbarligen så har du inte lärt henne att det är skänkeln hon ska lyssna på. Det är lätt hänt, men det finns liksom ingen anledning att skylla på hästen.

Ja, såklart? Jag har ju lärt henne att endast lyssna på skänkeln när jag har spö i handen. Jag är inte korkad.
 
Varför skriver du då att du är besviken på hästen och att du är missnöjd med hästens prestation? Det är inte hennes fel att hon inte har fått lära sig rätt.

För att jag är människa med känslor.

Blev fö påmind av en kompis att jag inte heller får prata under tävling och det gör också stor skillnad, eftersom den idiotiska ryttare jag är alltid pratar med mina hästar annars.
 
Blä nu är jag besviken på min häst. Hon är verkligen världens bästaste häst, som går att parkera var som helst och sitta upp ifrån vad som helst (inkl busskur :angel: ), hon litar 100 % på mig vilket gör att hon går fram överallt.

Men dagens dressyrtävling (digitalt) var precis som vanligt, noll framåtbjudning så fort spöet var borta. :( Det är bara så himla trist, jag använder ju för fasiken inte ens spöet. Med noll framåtbjudning går det ju inte att rida vettigt öht, så programmet blev sådär. Nöjd med min insats men inte med hennes. :turd:

Till nästa tävling ska jag träna med sporrar, jag rider normalt aldrig med sporrar, men jag vet inte vad mer jag kan göra. Suck. Ville bara gnälla av mig lite.
Om du inte använder spöet kan du ju strunta i det även på träning. Träna på snabb respons för skänkeln genom många övergångar.
 
Ja, såklart? Jag har ju lärt henne att endast lyssna på skänkeln när jag har spö i handen. Jag är inte korkad.
Du kanske kan träna att lägga bort spöt under träning också, inte bara när du ska rida program? Och som Fabian skrev, träna mycket kvicka övergångar 😃

Min ridning förändras ganska mycket så fort jag ska rida program. Inverkar inte lika utan blir mer ”åka häst” och det speglar direkt hur hästen tolkar de signaler jag faktiskt ger.
Det är svårt att rida program! 🙈
 
Min ridning förändras ganska mycket så fort jag ska rida program. Inverkar inte lika utan blir mer ”åka häst” och det speglar direkt hur hästen tolkar de signaler jag faktiskt ger.
Det är svårt att rida program! 🙈

Den här gör jag också.

Jag liksom slutar rida???
 
Du kanske kan träna att lägga bort spöt under träning också, inte bara när du ska rida program? Och som Fabian skrev, träna mycket kvicka övergångar 😃

Min ridning förändras ganska mycket så fort jag ska rida program. Inverkar inte lika utan blir mer ”åka häst” och det speglar direkt hur hästen tolkar de signaler jag faktiskt ger.
Det är svårt att rida program! 🙈

Jag rider mycket program, det har hjälpt mig att fortsätta rida. Red igenom programmet för en vecka sen (men med spö) då var hon helt fantastisk. Men det får bli sporrar nu och försöka att prata mindre.
 
Den här gör jag också.

Jag liksom slutar rida???
Jag med 🙈 även när det är program hemma och inte ens tävling…


Jaa! Jag har fått nån idé att när jag rider in på banan eller ska rida programvägar ska ridningen liksom vara ”klar” och jag ska bara kunna åka med, typ styra och bestämma gångart. Men så fungerar det ju inte 🙈
min tränare var med på tävling en gång och tappade hakan.
Min snälla lilla häst gör så gott hon kan💕
Men vi tränar vidare på att tävla, så jag kan visa henne rättvist nån dag 😍
 
Jag rider mycket program, det har hjälpt mig att fortsätta rida. Red igenom programmet för en vecka sen (men med spö) då var hon helt fantastisk. Men det får bli sporrar nu och försöka att prata mindre.
Jag har också problem pga inget spö! Rider alltid med spö, då hästen inte tar skänkeln ordentligt. Vi jobbar på det och det har blivit bättre, men det går långsamt när hästen har fått dåliga erfarenheter tidigare
 
Jag har också problem pga inget spö! Rider alltid med spö, då hästen inte tar skänkeln ordentligt. Vi jobbar på det och det har blivit bättre, men det går långsamt när hästen har fått dåliga erfarenheter tidigare

Jag behöver aldrig använda spöet, bara ha det i handen. Hästen är superkänslig för alla hjälper, vilket gör det så frustrerande när hon blir en helt annan häst bara för att jag släpper spöet och slutar prata.

Hade med min fd tränare på en tävling en gång, hon blev helt chockad över hästens förvandling. Samtidigt som hon lite uppgivet konstaterade att det var ingen skillnad på min ridning jämfört med vanligtvis. Då skyllde vi på ”stage fright” hos hästen, med det funkar ju inte när man tävlar hemma.

Eller så kanske det var publiken som ställde till det även igår. ;)

58C4EDA2-4F2C-455B-AB49-ED1070C56C04.jpeg
 
Jaa! Jag har fått nån idé att när jag rider in på banan eller ska rida programvägar ska ridningen liksom vara ”klar” och jag ska bara kunna åka med, typ styra och bestämma gångart. Men så fungerar det ju inte 🙈
min tränare var med på tävling en gång och tappade hakan.
Min snälla lilla häst gör så gott hon kan💕
Men vi tränar vidare på att tävla, så jag kan visa henne rättvist nån dag 😍
Fast det är målet för min del! Ridningen ska sitta så pass bra att jag bara ska surfa runt som en prinsessa genom programmet. Det fungerar faktiskt när hästen blir tillräckligt välriden. Så var det att tävla Barb upp till MsvC. Det var så otroligt enkelt för alla rörelser och vägar satt som berget.

Så för mig är det alltid målet i all min träning av hästarna att programridningen ska vara enkel. Hästen på plats under mig och lydig. I allmänhet tror jag att folk rider alldeles för lite program för avstämningen att ridningen sitter.
 
Jag brukar ofta rida lite bättre på banan än vad jag gör annars. Jag är en målorienterad människa som bestämmer exakt hur jag ska göra varje moment. Med Mirre har det hittills varit mkt lek, men nu har vi övergått till att rida varje j-a steg. Det behövs för att jag ska få ihop det. Hemma lallar jag gärna runt, även på träning (till min tränares förtret). Målet är att 95 % av våra steg vi tar ska vara BRA så att han har det som normalläge även om jag inte instruerar det på tävling. Det ska vara det som sitter i hans kropp och det som känns som vanligt. Det han väljer för att han är trygg i det.

I morgon ska vi iväg och rida en LA (P&R). Jag har snackat mig fram att få rida fram på tävlingsbanan (för att jag startar först), vet inte om det är bra eller dåligt men det känns ändå bättre för vi har inte kunnat rida ute den här veckan då det blåst som attan och då är uteridning lite väl spännande utan säkerhetsväst.
 
Jag behöver skriva av mig lite och hoppas att någon kan ge lite hopp :)

Hyfsat lång story
I januari var jag inne på klinik för Myran kändes inte som sig själv och sparkade i galopp lite då och då.
Ohalt på böj och longerprov. UL av bakknän utan anmärkning. Inga reaktioner vid palpation av rygg.
Fick metacam i 10 dagar och började rida igen.
Blev bättre men hela våren, om jag ska vara ärlig, så har hon varit ojämn. Alltså inte i benen men i känslan i ridningen. I perioder jättefin och i perioder känts lite skum.
Tränade ganska mycket samling, hon är 7, så helt enligt plan.
Blev sämre i ridningen i maj och sparkade ganska ofta i galoppen. Drog ner på träning för tänkte hon var trött. Blev kanske lite bättre.
Vilade hela juli.
Satte igång i augusti och ingen skillnad. Driver liksom inte som hon brukar, sparkar i perioder i galopp.
Åkte in igen.
Ohalt böjprov och longering. Röntgade ryggen som är jättefin. Inte tight någonstans.
Kraftiga reaktioner vid palperande av rygg.
Fick stötvåg.
Har longerat i fri form i 3 veckor med bommar och studs 3 dagar i veckan. Återbesök i onsdags. Inga reaktioner i rygg längre och veterinär och sjukgymnast var jättenöjda.
Får börja rida.
Rider idag. Känns bra i trav men så skulle jag galoppera….. sparkade igen och jag vill bara gråta.
Vi har misstänkt sadeln, jag bytte i november. Men idag red jag i hennes gamla sadel och ockulärt ligger den bra vilket den nya också gör. Kanske lite vid pga tappat muskler i överlinjen.
Ska testa med padd på söndag. Har beställt en winderen men den kommer nästa vecka så får bli mattes padd.
Är det någon som haft liknande problem pga sadel?
Sparkarna kommer antingen när man fattar eller efter ett par språng. Både på rakt och böjt spår. Vid longering galopperar hon utan problem och inga problem med fattningar, korsgalopp eller liknande.
Tandläkare i januari och augusti.
Regelbundet kiropraktor och massör.
Hjälp!
 
Jag behöver skriva av mig lite och hoppas att någon kan ge lite hopp :)

Hyfsat lång story
I januari var jag inne på klinik för Myran kändes inte som sig själv och sparkade i galopp lite då och då.
Ohalt på böj och longerprov. UL av bakknän utan anmärkning. Inga reaktioner vid palpation av rygg.
Fick metacam i 10 dagar och började rida igen.
Blev bättre men hela våren, om jag ska vara ärlig, så har hon varit ojämn. Alltså inte i benen men i känslan i ridningen. I perioder jättefin och i perioder känts lite skum.
Tränade ganska mycket samling, hon är 7, så helt enligt plan.
Blev sämre i ridningen i maj och sparkade ganska ofta i galoppen. Drog ner på träning för tänkte hon var trött. Blev kanske lite bättre.
Vilade hela juli.
Satte igång i augusti och ingen skillnad. Driver liksom inte som hon brukar, sparkar i perioder i galopp.
Åkte in igen.
Ohalt böjprov och longering. Röntgade ryggen som är jättefin. Inte tight någonstans.
Kraftiga reaktioner vid palperande av rygg.
Fick stötvåg.
Har longerat i fri form i 3 veckor med bommar och studs 3 dagar i veckan. Återbesök i onsdags. Inga reaktioner i rygg längre och veterinär och sjukgymnast var jättenöjda.
Får börja rida.
Rider idag. Känns bra i trav men så skulle jag galoppera….. sparkade igen och jag vill bara gråta.
Vi har misstänkt sadeln, jag bytte i november. Men idag red jag i hennes gamla sadel och ockulärt ligger den bra vilket den nya också gör. Kanske lite vid pga tappat muskler i överlinjen.
Ska testa med padd på söndag. Har beställt en winderen men den kommer nästa vecka så får bli mattes padd.
Är det någon som haft liknande problem pga sadel?
Sparkarna kommer antingen när man fattar eller efter ett par språng. Både på rakt och böjt spår. Vid longering galopperar hon utan problem och inga problem med fattningar, korsgalopp eller liknande.
Tandläkare i januari och augusti.
Regelbundet kiropraktor och massör.
Hjälp!
Spånar vilt nu men jag tänker SI-led. Men sen är bakknän alltid luriga af och det behöver inte synas nåt ens på ul. Så jag hade nog velat göra ett arbetsprov/rida med bedövade bakknän. Både det och att bedöva SI-led för ridprov.
 
Jag behöver aldrig använda spöet, bara ha det i handen. Hästen är superkänslig för alla hjälper, vilket gör det så frustrerande när hon blir en helt annan häst bara för att jag släpper spöet och slutar prata.

Hade med min fd tränare på en tävling en gång, hon blev helt chockad över hästens förvandling. Samtidigt som hon lite uppgivet konstaterade att det var ingen skillnad på min ridning jämfört med vanligtvis. Då skyllde vi på ”stage fright” hos hästen, med det funkar ju inte när man tävlar hemma.

Eller så kanske det var publiken som ställde till det även igår. ;)

Visa bifogad fil 102466
Ser ju fint ut på bilden! Men alltså, med den publiken på första parkett hade min förra häst inte gått inom 250 meters avstånd till banan. Och hade han mot förmodan råkat komma in där, så hade framåtbjudning varit det allra sista jag behövt bekymra mig för. :eek: :laugh:
 
Spånar vilt nu men jag tänker SI-led. Men sen är bakknän alltid luriga af och det behöver inte synas nåt ens på ul. Så jag hade nog velat göra ett arbetsprov/rida med bedövade bakknän. Både det och att bedöva SI-led för ridprov.
Frågade om SI led men hon har inga andra symptom än sporadiska sparkar som tyder på det. Ingen korsgalopp eller så men absolut något att kolla i nästa steg om jag måste åka in igen, vilket jag såklart kommer göra om hon inte känns bättre. Ska såklart kontakta veterinären på måndag direkt och höra vad hon tycker.
Bakknän är ju helt klart luriga men hon har ju inga böjprovsreaktioner alls inga gallor heller. Har aldrig varit med om att de är ua på böjprov och ul men att det ändå är bakknän.
 
Frågade om SI led men hon har inga andra symptom än sporadiska sparkar som tyder på det. Ingen korsgalopp eller så men absolut något att kolla i nästa steg om jag måste åka in igen, vilket jag såklart kommer göra om hon inte känns bättre. Ska såklart kontakta veterinären på måndag direkt och höra vad hon tycker.
Bakknän är ju helt klart luriga men hon har ju inga böjprovsreaktioner alls inga gallor heller. Har aldrig varit med om att de är ua på böjprov och ul men att det ändå är bakknän.
Jag behöver skriva av mig lite och hoppas att någon kan ge lite hopp :)

Hyfsat lång story
I januari var jag inne på klinik för Myran kändes inte som sig själv och sparkade i galopp lite då och då.
Ohalt på böj och longerprov. UL av bakknän utan anmärkning. Inga reaktioner vid palpation av rygg.
Fick metacam i 10 dagar och började rida igen.
Blev bättre men hela våren, om jag ska vara ärlig, så har hon varit ojämn. Alltså inte i benen men i känslan i ridningen. I perioder jättefin och i perioder känts lite skum.
Tränade ganska mycket samling, hon är 7, så helt enligt plan.
Blev sämre i ridningen i maj och sparkade ganska ofta i galoppen. Drog ner på träning för tänkte hon var trött. Blev kanske lite bättre.
Vilade hela juli.
Satte igång i augusti och ingen skillnad. Driver liksom inte som hon brukar, sparkar i perioder i galopp.
Åkte in igen.
Ohalt böjprov och longering. Röntgade ryggen som är jättefin. Inte tight någonstans.
Kraftiga reaktioner vid palperande av rygg.
Fick stötvåg.
Har longerat i fri form i 3 veckor med bommar och studs 3 dagar i veckan. Återbesök i onsdags. Inga reaktioner i rygg längre och veterinär och sjukgymnast var jättenöjda.
Får börja rida.
Rider idag. Känns bra i trav men så skulle jag galoppera….. sparkade igen och jag vill bara gråta.
Vi har misstänkt sadeln, jag bytte i november. Men idag red jag i hennes gamla sadel och ockulärt ligger den bra vilket den nya också gör. Kanske lite vid pga tappat muskler i överlinjen.
Ska testa med padd på söndag. Har beställt en winderen men den kommer nästa vecka så får bli mattes padd.
Är det någon som haft liknande problem pga sadel?
Sparkarna kommer antingen när man fattar eller efter ett par språng. Både på rakt och böjt spår. Vid longering galopperar hon utan problem och inga problem med fattningar, korsgalopp eller liknande.
Tandläkare i januari och augusti.
Regelbundet kiropraktor och massör.
Hjälp!
Vad segt att det inte känns så bra :(

Mirre har ju haft knas där sadeln troligen spelat en del. Han har en bred manke, och det har blivit bättre i traven med Erreplus-sadeln, men fortfarande inte 100 i galoppen, jag tycker den är svårriden. Men nu är han ju röntgad och då är det som det är.

Jag tänkte faktiskt på filmen jag såg från longering i veckan att hon inte såg ut att ”hålla sig” vilket jag har uppfattat från henne förr. Att hon skulle behöva bli mer bogfri. Det är som att hon håller emot lite och inte rör sig genom kroppen, men vart det sitter vet jag inte via det lilla jag sett.

Gör hon samma om det är ngn annan som rider med ngn annan sadel? Ibland tänker jag att min ridning framkallar spänning pga att jag är spänd. Min tränare är alltid på mig om att slappna av i olika kroppsdelar för att undvika att ge honom problem :) vad säger din tränare?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 525
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 321
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp