Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Satan vad där måste finnas kosing. 😳
Och tack för infon. Jag hänger inte med alls ibland. 😆
Pappan (som tragiskt gick bort i våras) äger och har startat Berkeley Group som bygger fastigheter, han hade en personlig förmögenhet på typ 330 miljoner PUND så nära 4 miljarder om jag inte tänker helt fel med valutakurser. De har även köpt Michael Jungs Fischer Takinou till systern som rider fälttävlan.

Jag vill gissa på typ… 50 miljoner? Räcker det? För mycket? Det är ju en valack men den summan är ju en piss i nilen när man har de finanserna i ryggen.
 
Jag har för övrigt ridit min första lektion efter förlossningen för 8 veckor sedan, har trappat upp lite successivt och kör bäckenbottenträning så nu kan jag rida lätt utan att det skvimpar ut (förlåt, TMI), men sitta ned är lättare. 😆 Lite svag i kroppen och tajmingen men det gick inte dåligt! Kanske hjälper med genommjuk häst också , han hjälper liksom till. Har anmält till Mys onlinedressyr så jag får drilla lite och kaaaanske hinner jag en livestart innan säsongen tar slut. Fumo har två starter och vårt KM kvar innan vinterträning, sen är det förhoppningsvis premiär igen i februari.

Planering kommer bli pilligt i vår, jag vill rida lite av ”mina” klasser (msvb och sen msva) samtidigt som han ska matchas mot GP bara dessa byten sitter. Piruetter, sax och passage gör han, piaffen är för tassig än och bytena är fortfarande lite blanda och ge…
 
Jag har för övrigt ridit min första lektion efter förlossningen för 8 veckor sedan, har trappat upp lite successivt och kör bäckenbottenträning så nu kan jag rida lätt utan att det skvimpar ut (förlåt, TMI), men sitta ned är lättare. 😆 Lite svag i kroppen och tajmingen men det gick inte dåligt! Kanske hjälper med genommjuk häst också , han hjälper liksom till. Har anmält till Mys onlinedressyr så jag får drilla lite och kaaaanske hinner jag en livestart innan säsongen tar slut. Fumo har två starter och vårt KM kvar innan vinterträning, sen är det förhoppningsvis premiär igen i februari.

Planering kommer bli pilligt i vår, jag vill rida lite av ”mina” klasser (msvb och sen msva) samtidigt som han ska matchas mot GP bara dessa byten sitter. Piruetter, sax och passage gör han, piaffen är för tassig än och bytena är fortfarande lite blanda och ge…
Vad roligt att komma igång igen!!

Ska F fortsätta tävla honom alltså? Ibland är jag bra sugen på att leja bort tävlandet mest bara för att göra hästen mer rättvisa. Men vi får se hur kroppen håller ihop framöver, det är ju så Kul att tävla...
 
Vad roligt att komma igång igen!!

Ska F fortsätta tävla honom alltså? Ibland är jag bra sugen på att leja bort tävlandet mest bara för att göra hästen mer rättvisa. Men vi får se hur kroppen håller ihop framöver, det är ju så Kul att tävla...
Ja vi vill båda ha upp honom i GP, inte för att det ligger nåt ekonomiskt i det för skulle aldrig kunna sälja, men för att nu står vi ju här med en häst som har möjligheten så varför inte? Jag skulle säkert kunna göra det med stöd från F från marken men det kommer ta ett tag innan jag är helt fit och nu har vi haft ett bra samarbete sen Fumo kom till Sverige så vi kör! Det är jätteroligt att få ha både och, tävla OCH få hjälp med utbildningen, jag älskar också att tävla.
 
Ja vi vill båda ha upp honom i GP, inte för att det ligger nåt ekonomiskt i det för skulle aldrig kunna sälja, men för att nu står vi ju här med en häst som har möjligheten så varför inte? Jag skulle säkert kunna göra det med stöd från F från marken men det kommer ta ett tag innan jag är helt fit och nu har vi haft ett bra samarbete sen Fumo kom till Sverige så vi kör! Det är jätteroligt att få ha både och, tävla OCH få hjälp med utbildningen, jag älskar också att tävla.
Såg honom på våra tävlingar, han är riktigt fin! 👌
 
Alltså Barb, älskade lilla SuperBarb 🤩! Igår vann hon och sina nya ryttare kvalet I Agria Pony Trophy i Jönköping på drygt 73! Idag blev det tyvärr lite missar men ändå 69%. Men bäst av allt var att se henne fullständigt vild på äkta Barbvis med att kasta med huvudet och vilja springa fort på ärevarvet😂😍! Det var inte lätt att sälja henne men jag hittade verkligen världens bästa hem som matchar henne helt outstanding!
Screenshot_20211030-231908_Instagram.jpg
 
Alltså Barb, älskade lilla SuperBarb 🤩! Igår vann hon och sina nya ryttare kvalet I Agria Pony Trophy i Jönköping på drygt 73! Idag blev det tyvärr lite missar men ändå 69%. Men bäst av allt var att se henne fullständigt vild på äkta Barbvis med att kasta med huvudet och vilja springa fort på ärevarvet😂😍! Det var inte lätt att sälja henne men jag hittade verkligen världens bästa hem som matchar henne helt outstanding!Visa bifogad fil 78811
Så härlig bild med så mkt glädje! 😍
 
Det har gått lite upp och ner med dressyren. Förra Traudi-träningen var katastrof 😅 Jag var spänd och stressad, inte bra på en superkänslig häst som reagerar med flykt och blir superspänd.
Veckan efter avslutade vi en jättebra hoppträning med ett rotationsfall över ett räcke.
Att slå i skallen lite verkade dock vara nyttigt för mig för efter det har jag ridit mycket bättre i dressyren 😁
Igår åkte vi spontant på pay and ride och red vårt vanliga ft-program.

Herregud vilken röra på framridningen!
Måste folk rida så hårt 😅
Smackades hej vilt, korrigerades och reds väldigt nära. Plötsligt kom en häst farandes åt sidan rakt mot oss. Stackars Molnet, jag joggade mest runt, pratade, kliade och försökte få honom att inte bry sig så mycket.
De andra red LA-MSV så inga nybörjare direkt.
De tyckte väl å andra sidan att jag var någon skogsmulle som travade runt och red lätt i hoppsadel på min stora ponny 😁

Inne på banan valde jag att fortsätta rida lätt, det är tillåtet i programmet och vi har inte varit iväg sen april förra året.
Var både bra och mindre bra, hade ett par åttor, en fyra och många sjuor, slutade på 69.69%
Tyckte ändå det var snällt dömt även om jag vet att vissa tycker den domaren är hård. Men det kanske mer är så att hon lägger bedömningen på programmets nivå.
Jättenöjd med galoppdelen, där är vi bra! Traven efter blir alltid spänd eftersom han vet att snart ska han få galoppera igen 😁
Men jag är jättenöjd med min lilla häst som tuffar på och gör så gott han kan ❤️

IMG_20211102_205149.jpg
 
Det har gått lite upp och ner med dressyren. Förra Traudi-träningen var katastrof 😅 Jag var spänd och stressad, inte bra på en superkänslig häst som reagerar med flykt och blir superspänd.
Veckan efter avslutade vi en jättebra hoppträning med ett rotationsfall över ett räcke.
Att slå i skallen lite verkade dock vara nyttigt för mig för efter det har jag ridit mycket bättre i dressyren 😁
Igår åkte vi spontant på pay and ride och red vårt vanliga ft-program.

Herregud vilken röra på framridningen!
Måste folk rida så hårt 😅
Smackades hej vilt, korrigerades och reds väldigt nära. Plötsligt kom en häst farandes åt sidan rakt mot oss. Stackars Molnet, jag joggade mest runt, pratade, kliade och försökte få honom att inte bry sig så mycket.
De andra red LA-MSV så inga nybörjare direkt.
De tyckte väl å andra sidan att jag var någon skogsmulle som travade runt och red lätt i hoppsadel på min stora ponny 😁

Inne på banan valde jag att fortsätta rida lätt, det är tillåtet i programmet och vi har inte varit iväg sen april förra året.
Var både bra och mindre bra, hade ett par åttor, en fyra och många sjuor, slutade på 69.69%
Tyckte ändå det var snällt dömt även om jag vet att vissa tycker den domaren är hård. Men det kanske mer är så att hon lägger bedömningen på programmets nivå.
Jättenöjd med galoppdelen, där är vi bra! Traven efter blir alltid spänd eftersom han vet att snart ska han få galoppera igen 😁
Men jag är jättenöjd med min lilla häst som tuffar på och gör så gott han kan ❤️

Visa bifogad fil 78961
Bra jobbat! :banana:

Sen håller jag med om att folk rider himla bryskt ibland, även på vanlig tävling. Inte så att de är direkt elaka mot hästen utan snarare att de verkar sakna en plan för hur man ska värma upp. Högst personligen tycker jag att jag kan se en koppling, de som rider på lite mindre bra procent är ofta de som anser sig ”vinna framridningen” och jagar runt hästen i ökning på ökning etc., speciellt i lättare klasser typ upp till msvc.

Var en sån med på en tävling jag startade som hade köpt en GP-häst, hen hade bokstavligt talat kavlat upp ärmarna p kavajen och for runt framridningen i ökad trav. Sen var bensinen slut på banan så de fick typ 57% i msvc. Det som var dumt var att JAG kände att jag nästan drogs med och ville börja stajla själv men jag lyckades hålla mig, det är sjukt lätt att påverkas av andra tycker jag.
 
Bra jobbat! :banana:

Sen håller jag med om att folk rider himla bryskt ibland, även på vanlig tävling. Inte så att de är direkt elaka mot hästen utan snarare att de verkar sakna en plan för hur man ska värma upp. Högst personligen tycker jag att jag kan se en koppling, de som rider på lite mindre bra procent är ofta de som anser sig ”vinna framridningen” och jagar runt hästen i ökning på ökning etc., speciellt i lättare klasser typ upp till msvc.

Var en sån med på en tävling jag startade som hade köpt en GP-häst, hen hade bokstavligt talat kavlat upp ärmarna p kavajen och for runt framridningen i ökad trav. Sen var bensinen slut på banan så de fick typ 57% i msvc. Det som var dumt var att JAG kände att jag nästan drogs med och ville börja stajla själv men jag lyckades hålla mig, det är sjukt lätt att påverkas av andra tycker jag.
Det där har jag också sett mycket av men jag håller mig alltid till min plan och i min bubbla. Jag 'sköter mig själv och skiter i andra'. Däremot kan jag bli störd av de som rider för nära eller de som bara rider på utan att veja. De som helt enkelt saknar respekt...
Men då tänker jag att så länge jag är ödmjuk och 'mjuk i sinnet' så får åtminstone min häst en bra upplevelse. Hon är det viktigaste!

Men jag kanske skulle behöva bli lite störd så jag blir lite mer 'jävlar anamma'. Jag gillar att mys(mes?)rida. 🤪
 
Det där har jag också sett mycket av men jag håller mig alltid till min plan och i min bubbla. Jag 'sköter mig själv och skiter i andra'. Däremot kan jag bli störd av de som rider för nära eller de som bara rider på utan att veja. De som helt enkelt saknar respekt...
Men då tänker jag att så länge jag är ödmjuk och 'mjuk i sinnet' så får åtminstone min häst en bra upplevelse. Hon är det viktigaste!

Men jag kanske skulle behöva bli lite störd så jag blir lite mer 'jävlar anamma'. Jag gillar att mys(mes?)rida. 🤪
Jag tänker att det är skillnad på att vara kvick och aktiv och få hästen ”med sig”, framme för hjälperna och snabb i reaktionen så man aktiverar bakbenen och får fram bärighet och sådär, det tror jag nog vi alla har behov av och där kan det såklart vara negativt att vara ”mesig”, men det tolkar jag som att man är lite långsam i hjälpgivingen, eller som i mitt fall att jag inte kräver reaktion utan låter det passera och sådär.

Däremot tror jag inte någon gynnas av att bränna all energi genom att flänga runt, det kan omöjligt ge något att ösa runt i ”ökad” trav på framdelen så det är inget jag tycker man ska ta efter! 😆
 
Jag tänker att det är skillnad på att vara kvick och aktiv och få hästen ”med sig”, framme för hjälperna och snabb i reaktionen så man aktiverar bakbenen och får fram bärighet och sådär, det tror jag nog vi alla har behov av och där kan det såklart vara negativt att vara ”mesig”, men det tolkar jag som att man är lite långsam i hjälpgivingen, eller som i mitt fall att jag inte kräver reaktion utan låter det passera och sådär.

Däremot tror jag inte någon gynnas av att bränna all energi genom att flänga runt, det kan omöjligt ge något att ösa runt i ”ökad” trav på framdelen så det är inget jag tycker man ska ta efter! 😆
Jag förstod hur du menade. Och håller med.
Jag reflekterade mest över din känsla att 'hänga på' någon som flashar omkring.
Min häst kan absolut ha en snabbare och mer effektiv ryttare utan att för den delen 'fräsa runt'. 😊
 
Jag förstod hur du menade. Och håller med.
Jag reflekterade mest över din känsla att 'hänga på' någon som flashar omkring.
Min häst kan absolut ha en snabbare och mer effektiv ryttare utan att för den delen 'fräsa runt'. 😊
Ja men precis, menade mest att din upplevda mysridning ser trevligare och behagligare ut än flängandet!
 
Senaste framridningen jag var på red en tjej en mycket fin unghäst som är väldigt rörlig. Absolut ingen ful ridning men hon hade sin mamma/tränare i hörnet som hela tiden ropade "UPP, UPP, UPP" i takt med traven. Jag höll visserligen med om att formen behövde upp och fram, men snälla nån, använd örsnäcka🙊🙉😁
 
Igår kom vår fantastiska veterinär ut till stallet och gick igenom Molnet ordentligt.
Den enda veterinär han är trygg med och inte vill mörda 😅
Ville kolla honom efter vurpan så allt är okej innan vi hoppar uppsuttet och även se att hans haser håller sig fräscha.
Tummen upp på allt 😁
Han såg finare ut än i somras, mer igenom i kroppen och bättre aktivitet bak.

Idag har vi tränat för Traudi igen. Började med ett psykologsamtal där hon gav mig jättebra verktyg för hur jag ska tänka och agera när jag blir spänd och stressad.

Gick mycket bättre idag 😍
Molnet blir lite stressad i vissa situationer när han tror att jag ska bli stum i handen men idag kunde jag reda ut det och vara kvick, mjuk och lugn istället för att bli långsam, stum och spänd.

Fick en aha-upplevelse om hur jag ska göra när han faller in åt vänster.
Där har jag tänkt helt fel och istället förvärrat situationen. Små saker gör stor skillnad!

Galoppen på slutet var magisk 🌟

Världens bästa Räserponny 💞
IMG_20211104_150241.jpg
 
Bra jobbat! :banana:

Sen håller jag med om att folk rider himla bryskt ibland, även på vanlig tävling. Inte så att de är direkt elaka mot hästen utan snarare att de verkar sakna en plan för hur man ska värma upp. Högst personligen tycker jag att jag kan se en koppling, de som rider på lite mindre bra procent är ofta de som anser sig ”vinna framridningen” och jagar runt hästen i ökning på ökning etc., speciellt i lättare klasser typ upp till msvc.

Var en sån med på en tävling jag startade som hade köpt en GP-häst, hen hade bokstavligt talat kavlat upp ärmarna p kavajen och for runt framridningen i ökad trav. Sen var bensinen slut på banan så de fick typ 57% i msvc. Det som var dumt var att JAG kände att jag nästan drogs med och ville börja stajla själv men jag lyckades hålla mig, det är sjukt lätt att påverkas av andra tycker jag.
Det där med framridning, hade en klubbkompis som sa att hon medvetet flashade förbi andra i bla ökad trav på framridning för att psyka dom så de skulle känna sig dåliga och rida sämre :meh:
Trots hennes ”taktik” så brukade hon alltid hamna på ganska låga procent väl inne på banan.
 
Det där med framridning, hade en klubbkompis som sa att hon medvetet flashade förbi andra i bla ökad trav på framridning för att psyka dom så de skulle känna sig dåliga och rida sämre :meh:
Trots hennes ”taktik” så brukade hon alltid hamna på ganska låga procent väl inne på banan.
Hehe ja det var just det där med att ”vinna framridningen”, det spelar ju ingen roll hur flashigt det är under värmning om det är dåligt på banan :devil:
 
Vi har börjat träna lite oftare nu (två pass i veckan) sen vi flyttade till vår tränares gård. Och det går ju framåt. Men han är svår att få med mig "i bubblan". Han går ju i den gångarten jag ber honom men sen är resten inte så lätt, han lutar sig inåt och springer nu när jag börjat be honom att göra mer än att vara en duktig bebis.

Igår tyckte min tränare att jag skulle prova att sitta ner något varv, trodde jag skulle DÖ. Fy vad det är jobbigt på en häst som är så här känslig. Måste försöka komma ner mer i sadeln och öppna upp bättre i höften. Om jag fuskar och sitter som på en "bebishäst" dvs knappt sitter alls, då går det rätt ok för mig med orken, men då går han ju skit. Så nu måste jag börja träna avsuttet igen. O_o
 
Igår var vi och tävlade hos Nordhallands hallweendressyr och slog till med en vinst i msva1!! Knappt så jag tror det är sant! Sååå supernöjd med Bollen som skötte sig som en skolpojke hela dagen 😍
 

Bifogade filer

  • 7AFBC0BE-3DF9-4B86-8EA2-AC0AB17E833D.jpeg
    7AFBC0BE-3DF9-4B86-8EA2-AC0AB17E833D.jpeg
    116 KB · Visningar: 128
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
177 403
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 048
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp