Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju införskaffat mig en ny stjärna i form av en äldre gentleman som jag tänkt skulle lära mig allt han kan inom dressyr. Han är eg hoppstammad och har tävlat hoppning i sin ungdom, och senaste åren varit ridskolehäst, men han är även välutbildad inom dressyren.

I lördags red vi vårt första (förhoppningsvis av många) pass för dressyrtränare. Så kul, så svettigt, och så utvecklande. Vilken skillnad det är att ha en häst som KAN och som gör rätt då jag gör rätt. 🤩❤️
 
Satte igång Cnut i söndags efter en vila på 10 dagar. Som vanligt bara att klättra upp och rida. Kändes väldigt fin.
Nu är målet att träna mot msv. Bytena börjar trilla på plats men hade velat ha regelbunden tränarhjälp. Att det ska vara så svårt. Det har varit programträning för Lotta Finstorp i närheten och hoppas det återkommer.
I brist på dressyrtränare så hoppar vi i stället. Där börjar han vara riktigt fin.
 
Jag har ju backat till bebisnivå och tänker att vi inte riktigt passar i den här tråden än. Jag och T hänger i födda 17 tills vi kan göra mer än (kanske) svänga.

I övrigt har det varit väldigt roligt att jobba med unghäst, något jag inte gjort på många år.
 
Jag och min Myra är taggade på nästa säsong. Förhoppningsvis ska hon göra sin livs debut efter några fler programridningar. Hon känns superfin och det är häftigt att få jobba med en häst med sådan talang.
Dock har hon väldigt mycket energi nu under vintern, jag hade mina misstankar om att hon skulle vara en typisk vinterhäst och det har visat sig stämma :rofl:
Imorgon ska vi hoppa lite, så det blir spännande :D
Visa bifogad fil 81536
Har sett dina filmer på Facebook, energi indeed! Går hon i ordentlig hage med kompisar så hon får utlopp för det där?
 
Det är väldigt lugnt här i tråden! Vad gör ni med dressyrdjuren nu gott folk? Vilar? Peppar och vintertränar?

Zacke och jag red en julshow I helgen med ljusslingor på och i mörker. Tramsigt roligt och Zacke börjar bli så himla fin att rida! Julveckan ska vi åka på PnR och rida MsvB1. Stora målet nästa år är verkligen att sätta det där kvalet. Bytena blir allt bättre men de är fortfarande ytterst godtyckliga.

Dio har jag provat rida bettlöst vilket var en oväntad succé. Han blir dock, som alla hästar upplever jag, lite väl tung på det och det är svårt att få en lätthet i fronten. Nån som har bra tips på hur jag ska tänka i ridningen? Försöker förstås att inte fastna i förhållning och hålla mig själv uppe. Funkar fint i skritt och trav men i galoppen känns han som en myrslok.Visa bifogad fil 81532
Hästen opererade bort en tumör (?)på ett ben för två veckor sedan så vi väntar på läkning och igångsättning. Men det dök upp nått knas med en sena i söndags så jag håller en liten tumme att det är jag som klantat mig med ett bandage (använde bomull med gasväv en dag och den var ju inte alls elastisk 😬)och det Inte är en skada. Hon är inte halt så...
Dagen innan op provade vi på seriebyten och vi kan visst göra tre på en linje nu. Hellre än bra men hon är grym på att byta!!
 
Vi tränar, lång o låg för att bygga upp musklerna på ryggen. Väldigt stort fokus på övergångar och tempoväxlingar, då känner jag att hon jobbar rätt och blir lösgjord. Går framåt. Hade velat plocka bort hinderna från ridbanan för att testa rida lite program, men tyvärr står de fastfrusna i paddocken i snön. Men det har börjat töa nu så 😇😄 Jag orkar inte åka till ridhus i tid o otid utan inväntar bra ridbana här hemma istället.

Jag brukar rida i sommarhagen som omväxling, där är mycket kullar och dalar så det är bra träning, vi har ju ingen skog att tillgå. Nu har någon, grannarna? byggt en enorm ! Snögubbe, säkert 2 meter hög. Gissa om pållarna är livrädda för den :laugh:. Alla tre reagerade men faktiskt var nog ponnyerna värst. Fendi tog sig förbi den.
 
Vi gör inte så mkt känns det som. Tränar på 1-2 gånger i veckan och jobbar med grundläggande saker som lösgjordhet och takt. Vi jobbar för att ta steget från unghästridning till ridning och träning på riktigt. Han är duktig men känns lite uttråkad, inte konstigt eftersom isgatan och brist på sulor gör att det mest är ridhuset som gäller just nu. Jag hoppas kunna rida på utebanan imorgon. Men vi får se om det blåser på, då blir han lite väääääl laddad av det ibland.
 
Det är väldigt lugnt här i tråden! Vad gör ni med dressyrdjuren nu gott folk? Vilar? Peppar och vintertränar?

Zacke och jag red en julshow I helgen med ljusslingor på och i mörker. Tramsigt roligt och Zacke börjar bli så himla fin att rida! Julveckan ska vi åka på PnR och rida MsvB1. Stora målet nästa år är verkligen att sätta det där kvalet. Bytena blir allt bättre men de är fortfarande ytterst godtyckliga.

Dio har jag provat rida bettlöst vilket var en oväntad succé. Han blir dock, som alla hästar upplever jag, lite väl tung på det och det är svårt att få en lätthet i fronten. Nån som har bra tips på hur jag ska tänka i ridningen? Försöker förstås att inte fastna i förhållning och hålla mig själv uppe. Funkar fint i skritt och trav men i galoppen känns han som en myrslok.Visa bifogad fil 81532

Har du ”skolat in” Dio på bettlöst?

Tänker att det är lätt hänt att man glömmer bort att för hästen är ju bettlöst en ny typ av inverkan. Hästar som inte inskolas på bettlöst är de som jag tänker kan upplevas på det sättet du beskriver. Så om jag var du skulle jag lägga lite krut på att från marken och uppsuttet befästa signaler och inverkan. :)

Generellt tycker jag att använda S-hack med stabilisator (inte de med repdel) och nosdel med kapsonringar (dvs de som har en ring på vardera sida av nosryggen), med en tygel i hacket och en tygel i kapsonringarna är bra till många hästar för att kunna inverka väl.

Sedan är det alltid bra som ryttare att läsa på hur ens inverkan blir på just det bettlösa alternativ man använder, för det kan skilja sig mycket åt. Var kommer trycket/eftergiften, hur, vad är lätt/svårt att åstadkomma med just den typen av bettlöst osv. Liksom med bett är bettlöst också en vetenskap, och med kunskapen blir det lättare att skola in hästen på just den typ man valt att använda :)
 
Det är väldigt lugnt här i tråden! Vad gör ni med dressyrdjuren nu gott folk? Vilar? Peppar och vintertränar?

Zacke och jag red en julshow I helgen med ljusslingor på och i mörker. Tramsigt roligt och Zacke börjar bli så himla fin att rida! Julveckan ska vi åka på PnR och rida MsvB1. Stora målet nästa år är verkligen att sätta det där kvalet. Bytena blir allt bättre men de är fortfarande ytterst godtyckliga.

Dio har jag provat rida bettlöst vilket var en oväntad succé. Han blir dock, som alla hästar upplever jag, lite väl tung på det och det är svårt att få en lätthet i fronten. Nån som har bra tips på hur jag ska tänka i ridningen? Försöker förstås att inte fastna i förhållning och hålla mig själv uppe. Funkar fint i skritt och trav men i galoppen känns han som en myrslok.Visa bifogad fil 81532
Jag tycker en kapson från Marjoman med brett, platt och fast nosjärn med viss längd på pinnarna ringarna för tygeln sitter i ger mest tränslik känsla. Jag brukar vika en lite klippt padd för benlindor under för att få det mjukt.
Eftersom järnet är fast ligger det väldigt still. Och eftersom det är brett sprider det trycket. Längden på pinnarna är väl till viss del smaksak och kan man låna prova olika är det klart bra! Men det är en enorm skillnad att rida med sån kapson eller sidepull, nosgrimma, repgrimma etc.
Man kan också betydligt enklare påverka ställningen iom att man så bra får med nosryggen. Men liten ställning, om den går igenom och du inte tappar bogarna, brukar man få upp underhalsen och få mindre stum kontakt. Att också mjukt växla ställning kan också göra underverk för korrekt kontakt.
Den här har jag i svart. Inte läcker direkt. Men absolut bra för både ridning och avsuttet om man vill ha bettlöst.

https://www.marjoman.net/en/dressag...-halter-rings-throat-strap-8435290005510.html
 
Har du ”skolat in” Dio på bettlöst?

Tänker att det är lätt hänt att man glömmer bort att för hästen är ju bettlöst en ny typ av inverkan. Hästar som inte inskolas på bettlöst är de som jag tänker kan upplevas på det sättet du beskriver. Så om jag var du skulle jag lägga lite krut på att från marken och uppsuttet befästa signaler och inverkan. :)

Generellt tycker jag att använda S-hack med stabilisator (inte de med repdel) och nosdel med kapsonringar (dvs de som har en ring på vardera sida av nosryggen), med en tygel i hacket och en tygel i kapsonringarna är bra till många hästar för att kunna inverka väl.

Sedan är det alltid bra som ryttare att läsa på hur ens inverkan blir på just det bettlösa alternativ man använder, för det kan skilja sig mycket åt. Var kommer trycket/eftergiften, hur, vad är lätt/svårt att åstadkomma med just den typen av bettlöst osv. Liksom med bett är bettlöst också en vetenskap, och med kunskapen blir det lättare att skola in hästen på just den typ man valt att använda :)
Det är just detta jag börjar inse. Det ör som inte bara att sätta på bettlöst och rida "som vanligt". Det är verkligen andra signaler. Eftersom Dio har gått med taggig serreta i Spanien men massa ärr på nosen som följd vill jag ha ett så milt alternativ som möjligt. Har köpt ett sidepull som jag ska prova imorgon! Ska bli noggrannare med att få till grunderna !
 
Jag tycker en kapson från Marjoman med brett, platt och fast nosjärn med viss längd på pinnarna ringarna för tygeln sitter i ger mest tränslik känsla. Jag brukar vika en lite klippt padd för benlindor under för att få det mjukt.
Eftersom järnet är fast ligger det väldigt still. Och eftersom det är brett sprider det trycket. Längden på pinnarna är väl till viss del smaksak och kan man låna prova olika är det klart bra! Men det är en enorm skillnad att rida med sån kapson eller sidepull, nosgrimma, repgrimma etc.
Man kan också betydligt enklare påverka ställningen iom att man så bra får med nosryggen. Men liten ställning, om den går igenom och du inte tappar bogarna, brukar man få upp underhalsen och få mindre stum kontakt. Att också mjukt växla ställning kan också göra underverk för korrekt kontakt.
Den här har jag i svart. Inte läcker direkt. Men absolut bra för både ridning och avsuttet om man vill ha bettlöst.

https://www.marjoman.net/en/dressag...-halter-rings-throat-strap-8435290005510.html
Åh jag tycker det känns lite för skarpt. Dio är otroligt lätt att forma även på det bettlösa, han är lite väl överrörlig och mjuk i kroppen ibland😁. Antagligen blir han tung pga min okänslighet och just att varken han eller jag är korrekt skolade på bettlöst🙈
 
Det är just detta jag börjar inse. Det ör som inte bara att sätta på bettlöst och rida "som vanligt". Det är verkligen andra signaler. Eftersom Dio har gått med taggig serreta i Spanien men massa ärr på nosen som följd vill jag ha ett så milt alternativ som möjligt. Har köpt ett sidepull som jag ska prova imorgon! Ska bli noggrannare med att få till grunderna !

Jag har en spanjor med samma erfarenhet så jag förstår :)
Lycka till!
 
Efter en vår med Cushingfång och sedan avlivning vid midsommar så kom min nya kompis till månadsskiftet juli/augusti. Sedan har det inte gått bättre utan vi har genom lidit en omgång med kvarka, vila i isolering i 4 veckor, 4 vampyrtänder, 15 stygn på Evidensia Hbg, 3 veckor boxvila m.m
MEN vi är igång sedan 3 veckor tillbaka! Nu jävlar!! :)
 
Mulle är skadad. Han har vilat sedan augusti. Skadan är nog egentligen bra mycket äldre än så men nu har vi iallafall hittat problemet. Han har uttänjt och förtjockat sacrotuberala-ligament på vänster sida i bäckenet. Prognos ganska osäker. Han har genomgått stötvågsbehandling under november och ska nu vila fram till mars ungefär. Lätta sjukgymnastiska övningar i stallet endast. Går dock i ganska stor hage( ca 0,4 hektar) , även om den är delad på hälften av hans vanliga för att undvika backe.

Istället har jag fått lånat en liten spanjor född 2010 med okänd stam. Supersnäll men kan inte så mycket. Så jag har något att rida på åtminstone.
 
Mulle är skadad. Han har vilat sedan augusti. Skadan är nog egentligen bra mycket äldre än så men nu har vi iallafall hittat problemet. Han har uttänjt och förtjockat sacrotuberala-ligament på vänster sida i bäckenet. Prognos ganska osäker. Han har genomgått stötvågsbehandling under november och ska nu vila fram till mars ungefär. Lätta sjukgymnastiska övningar i stallet endast. Går dock i ganska stor hage( ca 0,4 hektar) , även om den är delad på hälften av hans vanliga för att undvika backe.

Istället har jag fått lånat en liten spanjor född 2010 med okänd stam. Supersnäll men kan inte så mycket. Så jag har något att rida på åtminstone.
Men vad tråkigt med Mulle, hoppas det kan bli bra ändå, så roligt att följa er. Men kul att ändå ha nåt att rida på så det inte blir helt paus.
 
Äntligen hemma. Åkte vid 6.30, kom hem ca 16. Det går fort med veterinärbesök med häst.
😅


Först blev det en massa böjande, bedövande och springande. 13 000 steg för mig idag, de flesta upp och ner i undersökningsgången. Barka reagerade på böjning av kotled båda fram samt knä båda fram och lite knä höger bak. Dock inget på hovlederna denna gång. Vet tyckte också att ryggen såg och kändes fin ut och likaså länden, så ryggen och SI-leden verkar ha hållit sig bra sen behandlingen 2019.

Vi röntgade alla lederna som gett reaktion och alla utom vänster knä såg ganska bra ut. Där finns det en vass liten pålagring. Men, han trodde inte det var något nytt utan den var minst 6 månader gammal och kanske betydligt äldre, hon har ju inte röntgat knäna förut. Så han tror mest på att det börjat med en aktiv inflammation någonstans och sen har hon fått kompensationsproblem på fler ställen.

Så nu är hon sprutat i alla dessa leder och det blir en dags boxvila, metacam i fem dagar och sen ett ganska kort igångsättningsprogram där han vill ha henne riden i skritt redan efter två veckor. Tömkörning rekommenderades också, så jag får försöka börja med detta igen. Återbesök blir den 11 januari och han tyckte det var en ganska bra prognos.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
178 728
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
255
· Visningar
17 556
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
414
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Eftermiddagen i Ocala bjöd på en hel del ljusglimtar, men i slutändan var det svenska laget 15 hundradelar ifrån att ta sig till andra...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp