Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara som jämförelse på hur iaf jag tycker sadeln ska ligga. Man ser även hur mycket mindre plats det är bakom sadeln.😊

Tack, jag ser vad du menar, får kika på det. Jag ser när jag tittar på en av bilderna från sidan att sadeln har glidit fram något från där den lades vid sadlingen. Sen är det en häst som när vi provat sadlar reagerat negativt på de som ligger lite längre bak, men det går kanske att få till ett bättre mellanting. Men det är lite därför som jag sitter i en 17 istället för en 17.5.

Jag lägger med viss tvekan även med en länk till en filmsnutt från samma pass, men vill bara säga att jag vet att både jag och hästen är projekt som har mycket att lära om. Så det är bara för att illustrera sadelsituationen ytterligare: https://photos.app.goo.gl/aLvfM1eusqumzxhQ6


20230414_121442_CR6_5369.jpg
 
Tack, jag ser vad du menar, får kika på det. Jag ser när jag tittar på en av bilderna från sidan att sadeln har glidit fram något från där den lades vid sadlingen. Sen är det en häst som när vi provat sadlar reagerat negativt på de som ligger lite längre bak, men det går kanske att få till ett bättre mellanting. Men det är lite därför som jag sitter i en 17 istället för en 17.5.

Jag lägger med viss tvekan även med en länk till en filmsnutt från samma pass, men vill bara säga att jag vet att både jag och hästen är projekt som har mycket att lära om. Så det är bara för att illustrera sadelsituationen ytterligare: https://photos.app.goo.gl/aLvfM1eusqumzxhQ6


Visa bifogad fil 116772
Vi har alla saker vi måste jobba med så det är inga konstigheter. Sadeln i sig ser ut att kunna ligga ok men den ligger alldeles för långt fram. Ska bak nästan 1 dm som det ser ut på film och bild och då kommer den sannolikt släppa bättre bak. Som det ser ut nu så ligger den väldigt mycket i bakvikt på grund av att den ligger för långt fram. Jag tycker inte sadeln ser för liten ut för dig så det tycker iaf inte jag är ett problem. Men när den ligger i bakvikt så hamnar du längst bak i sadeln och trycket blir enormt för hennes rygg, du får oxå jätte svårt och hamnar lätt i fällknivssits och kan inte inverka för din balans blir helt fel. Jag ser ju oxå att hon är lite byggd i framvikt och att det säkert inte är helt enkelt att få sadeln att ligga kvar bakom bogbladet. Men då måste man leta vidare tills man hittar en sadel som gör det för som sadeln ligger nu så blir det omöjligt för både dig och hästen att jobba korrekt och som gjort för att hästen ska få frambenshälta och du ont i ryggen.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Vi har alla saker vi måste jobba med så det är inga konstigheter. Sadeln i sig ser ut att kunna ligga ok men den ligger alldeles för långt fram. Ska bak nästan 1 dm som det ser ut på film och bild och då kommer den sannolikt släppa bättre bak.

En hel dm tror jag blir svårt med hennes sadelläge (och sadelgjordsläge), men måste absolut titta på det. Kanske att det behövs en svanskappa för att det ska fungera med hennes kroppsform? Hon är ju som du säger byggd lite i framvikt, det är ju inte direkt en modern dressyrhäst i kroppen precis. :)
 
En hel dm tror jag blir svårt med hennes sadelläge (och sadelgjordsläge), men måste absolut titta på det. Kanske att det behövs en svanskappa för att det ska fungera med hennes kroppsform? Hon är ju som du säger byggd lite i framvikt, det är ju inte direkt en modern dressyrhäst i kroppen precis. :)
Om även sadelgjordsläget spökar kan man testa svängda/crecent gjordar, de tillåter att sadelläget är förskjutet i förhållande till sadelgjordsstaden
 
En hel dm tror jag blir svårt med hennes sadelläge (och sadelgjordsläge), men måste absolut titta på det. Kanske att det behövs en svanskappa för att det ska fungera med hennes kroppsform? Hon är ju som du säger byggd lite i framvikt, det är ju inte direkt en modern dressyrhäst i kroppen precis. :)
När du sitter i sadeln så stick handen mellan sadeln och hästens kropp sas. Om du känner att bogen går emot sadeln så är sadeln för långt fram och det bör du komma tillrätta med för annars är risken som sagt stor att hon får skador på bogen av ortsbenen på sadeln. Inte helt ovanligt förr tyvärr.

Ofta kan man faktiskt ändra hästens kropp lite så dom lyfter manken och inte blir så lågställda om dom tillåts att jobba korrekt.
 
Tack, jag ser vad du menar, får kika på det. Jag ser när jag tittar på en av bilderna från sidan att sadeln har glidit fram något från där den lades vid sadlingen. Sen är det en häst som när vi provat sadlar reagerat negativt på de som ligger lite längre bak, men det går kanske att få till ett bättre mellanting. Men det är lite därför som jag sitter i en 17 istället för en 17.5.

Jag lägger med viss tvekan även med en länk till en filmsnutt från samma pass, men vill bara säga att jag vet att både jag och hästen är projekt som har mycket att lära om. Så det är bara för att illustrera sadelsituationen ytterligare: https://photos.app.goo.gl/aLvfM1eusqumzxhQ6


Visa bifogad fil 116772

Så som sadeln ligger på bilden låser den hennes skuldra då orspetsarna sannolikt stoppar upp brosket och benet med varje steg hon tar. Sadeln ser också ut att vara lite för liten för dig då du sitter på bakvalvet och iom det även ger onödigt tryck bak i länden på henne. Så himla kort sadelläge ser hon faktiskt inte ut att ha ärligt talat, jag skulle gott prova en 17.5, och kanske i en smalare bomvidd ifall det är så att sadeln glider fram för att den är för vid för hästen.
 
Så himla kort sadelläge ser hon faktiskt inte ut att ha ärligt talat, jag skulle gott prova en 17.5, och kanske i en smalare bomvidd ifall det är så att sadeln glider fram för att den är för vid för hästen.

Inte rent fysiskt, nej, men hon ratade varenda sadel vi provade som var lite längre eller inte hade rundbossor. Det var väldigt tydligt att hon vill inte ha något tryck för långt bak. Jag tror inte det är vidden om hon inte ändrat sig väldigt över ryggen utan det är nog snarare formen på hennes rygg och mage som vill trycka fram den.

Så här såg hon ut tidigare i år utan sadel, har ingen senare sidobild, så här var hon inte helt igång igen.

PXL_20220401_103821787.MP.jpg
 
Inte rent fysiskt, nej, men hon ratade varenda sadel vi provade som var lite längre eller inte hade rundbossor. Det var väldigt tydligt att hon vill inte ha något tryck för långt bak. Jag tror inte det är vidden om hon inte ändrat sig väldigt över ryggen utan det är nog snarare formen på hennes rygg och mage som vill trycka fram den.

Så här såg hon ut tidigare i år utan sadel, har ingen senare sidobild, så här var hon inte helt igång igen.

Visa bifogad fil 116801
Jag hade provat någon av Amerigos öppna modeller på henne. CC/Alto/DJ. Väldigt korta sadlar alla tre, tror spontant mest på Alto till den ryggen.
 
En hel dm tror jag blir svårt med hennes sadelläge (och sadelgjordsläge), men måste absolut titta på det. Kanske att det behövs en svanskappa för att det ska fungera med hennes kroppsform? Hon är ju som du säger byggd lite i framvikt, det är ju inte direkt en modern dressyrhäst i kroppen precis. :)
Min häst puttade fram alla sadlar, framförallt i galoppen. Vår lösning var en Presige RP gjord.
 
Den är väldigt dyr,men jag tänkte att allt är billigare än att byta sadel😏

Speciellt om hästen har dyr smak. ;) När vi provade ut nuvarande valde hon så klart den dyraste av de begagnade som utprovaren tagit med sig. Och skulle jag kika på en Amerigo Alto eller en Ergo X springer det ju lätt iväg en del. Så andra lösningar är ju absolut värda att undersöka.
 
Tack, kan det lösas med en gjord hade det varit betydligt trevligare än att ge sig in i sadelträsket igen, så det får jag undersöka. :)
Det där kommer inte lösa sig med en gjord 🙈 Förlåt för att vara så rak på sak, men du gör illa din häst med den där sadeln.
 
Det där kommer inte lösa sig med en gjord 🙈 Förlåt för att vara så rak på sak, men du gör illa din häst med den där sadeln.

Jag kan hålla med om att den ser ut att ligga för långt fram i de här fotona, men jag håller inte med om att det är så illa. Den är utprovad av en person, kollad av en annan, och jag rider regelbundet för den ena utprovaren. Med tanke på att de har sett hästen under sadel och gått med handen under sadeln för att känna hur den inverkar, så känner jag mig ganska trygg med att den inte är helt galen för hästen. Sen kan jag absolut hålla med om att den inte är optimal för mig, men att hitta en som passar både mig och henne gick vi bet på just när det skulle fixas.
 
Jag kan hålla med om att den ser ut att ligga för långt fram i de här fotona, men jag håller inte med om att det är så illa. Den är utprovad av en person, kollad av en annan, och jag rider regelbundet för den ena utprovaren. Med tanke på att de har sett hästen under sadel och gått med handen under sadeln för att känna hur den inverkar, så känner jag mig ganska trygg med att den inte är helt galen för hästen. Sen kan jag absolut hålla med om att den inte är optimal för mig, men att hitta en som passar både mig och henne gick vi bet på just när det skulle fixas.
Men åker den fram så mycket i ridningen eller har du lagt den för långt fram från början? Om du lägger sadelgjorden så du får in en handflata bakom armbågen vad händer då?
Jag tror inte den är så illa för dig eller hästen om du får den att ligga där den ska.
 
Men åker den fram så mycket i ridningen eller har du lagt den för långt fram från början? Om du lägger sadelgjorden så du får in en handflata bakom armbågen vad händer då?
Jag tror inte den är så illa för dig eller hästen om du får den att ligga där den ska.

Jag upplever när jag tittar på de här fotona att den har åkt fram ganska mycket jämfört med hur jag har lagt den. Brukar känna över bogbladet så att det är fritt när jag sadlar och jag skulle säga att sadelgjorden ligger en handflata bakom armbågen från start. Sen är det lätt att lägga den lite långt fram på henne, så jag får se upp ännu mer där. Men helt klart så rör den sig framåt, speciellt i galoppen.
 
Hur är de i sitsen för ryttaren? Idealet är väldigt smalt för mina höfter.
Alton är nog den smalaste av de tre, men inte supersmal. Jag gillar verkligen smal midja, rider själv i Prestige Helen, men har börjat rida ena hästen i en DJ och det är inte så tokigt och jag får inte ont alls. Ergo är ännu bredare än Amerigo. Du hade kunnat prova en gammal Prestige D1, de är rätt rimliga i pris numera.
 
Tack, kan det lösas med en gjord hade det varit betydligt trevligare än att ge sig in i sadelträsket igen, så det får jag undersöka. :)
Man kan lägga stropparna i kors för att få sadel/sadelgjord att interagera bättre.

Min häst har också rätt stor diff på sadel/gjordläge och jag har Mattes Crescent till henne (red tidigare med Tixerant-gjord och stroppar i kors).
De är hyfsat billiga i jämförelse.
 
Alton är nog den smalaste av de tre, men inte supersmal. Jag gillar verkligen smal midja, rider själv i Prestige Helen, men har börjat rida ena hästen i en DJ och det är inte så tokigt och jag får inte ont alls. Ergo är ännu bredare än Amerigo. Du hade kunnat prova en gammal Prestige D1, de är rätt rimliga i pris numera.

Ergo har väl en modell som är riktigt smal, åtminstone enligt dem själva. Har dock inte fått chansen att testa nån. Prestige var vi inne på senast men alla andra sadlar vi testade med kilbossa sa hon blankt nej till och de gör väl nästan inga med rundbossa? Å andra sidan så kanske helt rätt sadel funkar även med kilbossa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
167
· Visningar
12 354
Senast: settis
·
  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
179 469
Senast: Ninnurur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
13 14 15
Svar
298
· Visningar
19 202
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
445
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp