Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
I mitt distrikt är det fullständig kris på ideella krafter som vill/kan/orkar arrangera tävlingar. Den tävling som brukar vara först på året blev inte i år. Om två veckor är det tävling med vettiga klasser från LB-StG, men väldigt få starter. Sen är där en tävling i april men de har bara LC-LB. I maj är det en tävling i ett granndistrikt med klasser till MsvB. Och så har vi våra egna tävlingar i juni. Finns ett par fler tävlingar men de ligger 15-20 mil bort.

Tack och lov har jag två WE-tävlingar i slutet av maj och början av juni, sen åker jag med Zacke till Västerås och rider RM i WE.

Hur är det med tävlingar i era distrikt? Svårt med folk där också?

I Västra Götaland känns det som finns gott om tävlingar.

Vår klubb kommer köra en ponnyhelg v21 samt vår sommardressyr v29. Vi har en liten ekonomisk kris i klubben samt precis fått tag i en ny styrelse så nu kan jag äntligen börja jobba med tävlingarna. Väldigt sent men har inte velat lägga ner energi före ja visste att dessa bitar är lösta och klubben kan leva vidare.

Har ju tränat upp en liten armé av ungar som hjälper till med det mesta så hoppas att de håller i även i år, sjukt bra ungar som är mellan 11-15 år och ett gäng ”gamla hjältar” som alltid ställer upp så jag hoppas det ska gå smidigt i år. 💪🏻😍
 
I mitt distrikt är det fullständig kris på ideella krafter som vill/kan/orkar arrangera tävlingar. Den tävling som brukar vara först på året blev inte i år. Om två veckor är det tävling med vettiga klasser från LB-StG, men väldigt få starter. Sen är där en tävling i april men de har bara LC-LB. I maj är det en tävling i ett granndistrikt med klasser till MsvB. Och så har vi våra egna tävlingar i juni. Finns ett par fler tävlingar men de ligger 15-20 mil bort.

Tack och lov har jag två WE-tävlingar i slutet av maj och början av juni, sen åker jag med Zacke till Västerås och rider RM i WE.

Hur är det med tävlingar i era distrikt? Svårt med folk där också?
Samma här. Distriktet var på väg att ställa in hoppallsvenskan för både ponny och häst pga avsaknad av arrangörer. En stor del i det är dock att den anläggning som flest klubbar hyr; Jälla Naturbruksgymnasium, har stängt utebanan pga dåligt underlag. Då går det inte att arrangera tävlingar där. Och kommunen som äger anläggningen skiter i det.
 
Ah ja definitivt fel säte för dig. Hsr en Childeric DFI till salu som borde ligga på samma sorts rygg som en K2 Legend😁.
Har lagt lite för mycket pengar på hoppsadeln för att köpa nytt nu. :cool:
Men om jag ångrar mig får du kanske kika på henne när du kommer upp för att döma :D
 
Apropå tävlingar så har vi första tävlingen i distriktet v 18. Det gäller både dressyr och hoppning.
 
Samma här. Distriktet var på väg att ställa in hoppallsvenskan för både ponny och häst pga avsaknad av arrangörer. En stor del i det är dock att den anläggning som flest klubbar hyr; Jälla Naturbruksgymnasium, har stängt utebanan pga dåligt underlag. Då går det inte att arrangera tävlingar där. Och kommunen som äger anläggningen skiter i det.
Ska bli spännande att se vad som sker nu när (för visst har det bestämts?) UPK köps upp av kommunen.
 
Vi har flyttat och hästen har tagit det med ro. Var iväg och red undervisning idag och vad jag bara önskar jag kunne göra det oftare. Jg tycker det har varit motigt och känt mig långt från tävling senaste veckorna. Min tränare förstod inte helt vad jag menade och berömde mig för att hästen verkligen börjar likna en dressyrhäst och inte en galopphäst. Har en bra träning och nu känns allt lite bättre igen. Åker dock på skidsemester på lördag i en vecka så får försöka spara känslan tills vi kommer hem igen :D
Problemet grundar sig antagligen i art när jag rider för henne så lyssnar jag bara på instruktioner och tänker inte så mycket på hur snabbt vi kommer till ordentligt ridning. Hemma kan jag bli lite frustrerad och irriterad när jag inte får det att fungera.
 
Någon som paddat upp lillkåpan och kan visa hur det ser ut? Vad har ni använt?
Får känslan av att jag får jobba för att inte falla fram i min dressyrsadel och tänkte prova om det hjälper.

Tror inte det hjälper mot att falla fram? Eller varför tror du det?

När jag fick hjälp av equestrian fysio var det för att jag hade ett för kort avstånd mellan bäcken och sittben för min sadel. Jag behövde få stöd för sittbenen tidigare och genom att padda upp lillkåpan får sittbenen mer stöd då sätet blir bredare fortare om du förstår.
 
Tror inte det hjälper mot att falla fram? Eller varför tror du det?

När jag fick hjälp av equestrian fysio var det för att jag hade ett för kort avstånd mellan bäcken och sittben för min sadel. Jag behövde få stöd för sittbenen tidigare och genom att padda upp lillkåpan får sittbenen mer stöd då sätet blir bredare fortare om du förstår.
Jag vet inte. Var nog nåt jag läste. Kostar ju inget att prova iaf :)
Kommer nog behöva byta sadel framöver men försöker skjuta det framför mig ett tag till. Prinsessan på ärten är ju nöjd med den :D
 
Tror inte det hjälper mot att falla fram? Eller varför tror du det?

När jag fick hjälp av equestrian fysio var det för att jag hade ett för kort avstånd mellan bäcken och sittben för min sadel. Jag behövde få stöd för sittbenen tidigare och genom att padda upp lillkåpan får sittbenen mer stöd då sätet blir bredare fortare om du förstår.
Haha, eh, va?
Jag måste vara helt hopplöst jönsig i hjärnan för jag fattar verkligen ingenting av det du skrev. 😆
Avstånd mellan bäcken och sittben? Bäckenet ÄR ju sittbenen. Eller va? Du menar bäcken/lårben? Och i så fall så blev det logiskt med stoppade lillkåpor. 😁

Utöver min förvirring så var vi på ÅB i måndags. Hästen var av den vildare sorten och visade vilka fina skolor över mark hon kan göra. Hon är riktigt vass på att stå på bakbenen. 😬
Hur som helst så var hon ua på alla rörelseutvärderingar och fästet har läkt bra så nu sätter vi igång lite långsamt.
Vi stötvågade även en gång till och jag var INTE stolt över min apa till häst då som behövde sederas!!! I vanliga fall kan man ställa henne vart som helst/göra vad som helst på en klinik och hon står kvar.
Det hade hon glömt...

Så visst, jag är överlycklig över att sätta igång men mindre glad över att försöka göra det ute. På plant underlag. Och undvika lera. Det innebär att vi är fast kring gården tills det torkat upp, vilket brukar dröja... Znark.
 
Utöver min förvirring så var vi på ÅB i måndags. Hästen var av den vildare sorten och visade vilka fina skolor över mark hon kan göra. Hon är riktigt vass på att stå på bakbenen. 😬
Hur som helst så var hon ua på alla rörelseutvärderingar och fästet har läkt bra så nu sätter vi igång lite långsamt.
Vi stötvågade även en gång till och jag var INTE stolt över min apa till häst då som behövde sederas!!! I vanliga fall kan man ställa henne vart som helst/göra vad som helst på en klinik och hon står kvar.
Det hade hon glömt...
Min häst måste alltid sederas om vi ska göra stötvågsbehandling. Eller egentligen för alla moment hos veterinären som kräver att de står still🤪
 
Men sittpunkten i sadeln ska ju matcha djupaste punkten på hästen för att ligga i balans.
Jo, det har du rätt i. Jag känner väl snarare att det är för lite framför mig i Equipe-sadlar då, det är liksom för lite framvalv. Jag hamnar verkligen på framvalvet i de sadlar jag ridit i, även om förklaringen antagligen är att de varit för små. Men jag har inte upplevt samma känsla i några andra märken där jag haft för små sadlar, där kan jag behålla balansen ändå. Jag själv har ju aldrig haft för små sadlar på min egen häst, men på jobbet har jag fått rida i chefens sadlar.
 
Jo, det har du rätt i. Jag känner väl snarare att det är för lite framför mig i Equipe-sadlar då, det är liksom för lite framvalv. Jag hamnar verkligen på framvalvet i de sadlar jag ridit i, även om förklaringen antagligen är att de varit för små. Men jag har inte upplevt samma känsla i några andra märken där jag haft för små sadlar, där kan jag behålla balansen ändå. Jag själv har ju aldrig haft för små sadlar på min egen häst, men på jobbet har jag fått rida i chefens sadlar.
De är generellt väldigt smala i midjan, tror det är det du menar :)
Då hamnar man väldigt nära framvalvet och är det för smalt så faller man fram lätt.
 
Haha, eh, va?
Jag måste vara helt hopplöst jönsig i hjärnan för jag fattar verkligen ingenting av det du skrev. 😆
Avstånd mellan bäcken och sittben? Bäckenet ÄR ju sittbenen. Eller va? Du menar bäcken/lårben? Och i så fall så blev det logiskt med stoppade lillkåpor. 😁

Kort bäcken = litet avstånd mellan sittben och pubisben. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
263
· Visningar
21 386
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
2 392
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
385
· Visningar
23 290
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
763
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp