Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag såg den och reagerade lika först. Men tänkte sen att med så lös stångtygel rider du ju inte riktigt på kandar, utan på träns. Och att det kanske är det? Men det är ju helt galet oavsett anledning att det döms ner. Det borde vara tvärtom
Att stå i fel stall är bland det värsta som finns. Dödar all glädje. Det smyger dessutom verkligen på en och en tror det är fel på en själv när suget att åka till stallet försvinner och bara känns jobbigt. Så var det för mig när jag bytte stall förra sommaren. Herregud vilket lyft det var!Har hamnat i en period där jag tappat all inspiration i ridningen. En av tjejerna i stallet har börjat följa med ut på ridturerna så det känns roligt med lite sällskap ibland. Men i övrigt känns det verkligen botten. Mycket beror på att jag vantrivs som tusan och bara vill därifrån. Kan tyvärr inte göra så mycket åt det just nu. Men nästa vecka kör jag iväg hästen på bete så då kommer vi bort ett tag. Blir min gamla beteshage som jag hade i mitt gamla stall. Ska bli så skönt, där kan jag slappna av igen. Ska försöka ta mej råd att komma iväg och träna lite åxå. Det brukar alltid kännas bättre och jag saknar verkligen träningen nu.
Men idag fick jag faktiskt till ett riktigt bra pass på banan och jag kände mej riktigt nöjd. Det var längesen jag kände mej helt nöjd.
Ja verkligen. Det sista året i gamla stallet var jobbigt och nervpåfrestande och kändes inte bra heller. Men övriga 16 år där var bra. Att jag flyttade var för att jag blev själv och hade inget val. Jag hoppas kunna lösa det så jag kan flytta tillbaka dit igen. Där jag står nu är tillfälligt tills jag kan flytta tillbaka eller hittar något bättre. Men det är svårt och tar tid. Så jag blir tyvärr kvar ett tag till. Men jag har börjat jobba på det. Men det är trist att behöva gå på tå för att det ska passa en viss person och det är jobbigt när man måste rucka på sina principer. Tack och lov finns det bra stallkompisar där i alla fall.Att stå i fel stall är bland det värsta som finns. Dödar all glädje. Det smyger dessutom verkligen på en och en tror det är fel på en själv när suget att åka till stallet försvinner och bara känns jobbigt. Så var det för mig när jag bytte stall förra sommaren. Herregud vilket lyft det var!
Angående CHs ritter i Norge så fick han ju ungefär samma resultat både i GP (med hängande stångtygel) och GPS (med kontakt på stångtygeln). Kring 66% i båda klasserna, med en miss i tvåorna i GP och miss i ettorna i GPS (enligt hans storys, jag såg inte ritterna). Någon eller alla domare (vet vi ju inte) måste ju ha kommenterat stångtygeln eftersom han skriver om det men om det verkligen dömdes ned är väl svårt att säga?
Dock måste jag säga att jag tycker han visade fin ridning på hängande stång. När PK red Forever Young på liknande sätt i WC finalen hade man med en känsla av att han gjorde det för att hästen var bakom hand. Jessicas Dalera gick också på hängande stångtygel i de samlade rörelserna rätt ofta, där såg det också ut att vara med en ”ärlig” kontakt och inte för att den blev bakom hand?
Trist oavsett såklart, dressyren behöver inte domare som har mer problem med hängande stångtygel än med andra saker. CHs häst är absolut inte perfekt och 66% i GP känns väl rätt rimligt bedömt men det som behöver utvecklas är väl inte främst kontakten på stången utan takten (blir lite balanserad känsla) och flödet över ryggen liksom. Det hade väl domarna kunnat skriva istället för om stångtygeln..
Han har haft stångtygeln hängande på det sättet senaste tiden på träning (alltså på videos han lagt ut). Jag tänker också att det kan vara en reaktion på alla diskussioner, men verkar iaf vara något han gör generellt nu och inte bara på tävlingHan brukar ju inte riktigt ha den så hängande.
om jag har uppfattat det rätt kring Kittels långa stångtygel så trivs inte hästen på kandar.Angående CHs ritter i Norge så fick han ju ungefär samma resultat både i GP (med hängande stångtygel) och GPS (med kontakt på stångtygeln). Kring 66% i båda klasserna, med en miss i tvåorna i GP och miss i ettorna i GPS (enligt hans storys, jag såg inte ritterna). Någon eller alla domare (vet vi ju inte) måste ju ha kommenterat stångtygeln eftersom han skriver om det men om det verkligen dömdes ned är väl svårt att säga?
Dock måste jag säga att jag tycker han visade fin ridning på hängande stång. När PK red Forever Young på liknande sätt i WC finalen hade man med en känsla av att han gjorde det för att hästen var bakom hand. Jessicas Dalera gick också på hängande stångtygel i de samlade rörelserna rätt ofta, där såg det också ut att vara med en ”ärlig” kontakt och inte för att den blev bakom hand?
Trist oavsett såklart, dressyren behöver inte domare som har mer problem med hängande stångtygel än med andra saker. CHs häst är absolut inte perfekt och 66% i GP känns väl rätt rimligt bedömt men det som behöver utvecklas är väl inte främst kontakten på stången utan takten (blir lite balanserad känsla) och flödet över ryggen liksom. Det hade väl domarna kunnat skriva istället för om stångtygeln..
Grattis!Jag och Esmalia gjorde vår sista start idag(hann inte avboka och hon är ju inte dräktig än så tog beslutet att göra starten)
Vi avslutade med personbästaoch mycket som var positivt! Lite synd de trasslade i vänster piruetten, vi fick äntligen en 7a i den till höger. Jätte stolt. Och att jag tog revansch på ryggningen från förr helgen som jag slarvade med. Vi fick en 8a på den idag
Kändes lite som att jag fick bevisat för mig själv att vi kan, frågan är varför jag varit så nervös hela säsongen att jag inte kunnat rida bra...Men super nöjd iaf!!
66,1% i Msv A duger definitivt som avslut på säsongen![]()
Tack så mycket!Grattis!
Måste bara visa detta, hur otroligt snäll Ärtan är
Vi skulle trava över banans minsta stock under uppvärmningen och jag red så jävla dåligt
Ärtan uppfattade inte alls att hon skulle hoppa över något och var helt oförberedd på att något plötsligt låg på marken framför henne.
Jag förtjänade att ramla av där men det tyckte inte hon, istället kastade hon upp huvudet och lyfte tillbaka mig igen, stod helt still och väntade på att jag skulle kravla mig tillbaka igen, hon som inte kan stå still en sekund när vi är på banan.
Hon har verkligen ett fantastiskt fint hjärta
Resten av träningen gick utmärkt
Visa bifogad fil 168205
Har kirrat priserna idagSka tävla i helgen och har tänkt åka på öppen bana och låta honom kika på banan innan, och förhoppningsvis höja tuffheten på honom åtminstone ett par snäpp, så kommer höra av mig för bokning @settis -försöker bara lösa en bra logistisk plan.
Blir tävling även nästa helg, har bara anmält mig till en dag än men kommer nog anmäla mig till dag 2 med - av samma orsak som ovan, att få rida på samma bana med kort mellanrum mellan gångerna.
För övrigt har han varit jätteduktig i helgen, han är väldigt "gräsig" och lite känsla av att sitta på en zeppelinare, men pigg och glad. Igår red jag innan de gick på gräset och då var det sprutt i benen![]()