Dressyrsnack nummer 18

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag älskar verkligen att träna dressyr! :heart
Slutet av mina träningspass med mitt sto brukar jag sitta och skratta för att hon är så himla rolig när hon hittar en ny nivå och överraskar mig med nya moves!

Igår dök det plötsligt upp en ökad trav! Den kunde jag absolut inte sitta i så jag höll fnissandes på att studsa av. :rofl:
Sen testade jag att stå lite upp i ökningen, tränaren sa att hon gjort det på en av sina efter att ha sett Isabell Werth göra så.
Det blev lite bättre.

Nån som har supertips på hur man lär sig rida i den större traven? Har sett på film från tävling att jag lätt hamnar bakåt, och det vill jag ju inte.
Och mina skänklar viftar som små fågelvingar, jag fattar inte att min häst kan gå så pass bra som hon ändå gör när hon måste kånka runt på mig också. :bag:
Coreträning. 😆 Samt vara noga med att tyngdpunkten förblir densamma även i ökning (dvs aktivera nedre bålen redan innan).
Det brukar också vara väldigt effektivt att ha ett sadelhandtag till hjälp för att hålla sig närmare sadeln/hitta tekniken just i ökning.
Sen tycker jag att det blir stor skillnad när man hittar avslappningen i ben/säte/höft (men med bibehållen bål) och blir mer integrerad med sadeln. Då blir man mer följsam.
OCH inte göra för långa längningar utan börja lite och lägga på sträcka allt eftersom.

Slutet av mina träningspass med mitt sto brukar jag sitta och skratta för att hon är så himla rolig när hon hittar en ny nivå och överraskar mig med nya moves!

Igår dök det plötsligt upp en ökad trav! Den kunde jag absolut inte sitta i så jag höll fnissandes på att studsa av. :rofl:
Sen testade jag att stå lite upp i ökningen, tränaren sa att hon gjort det på en av sina efter att ha sett Isabell Werth göra så.
Det blev lite bättre.

Nån som har supertips på hur man lär sig rida i den större traven? Har sett på film från tävling att jag lätt hamnar bakåt, och det vill jag ju inte.
Och mina skänklar viftar som små fågelvingar, jag fattar inte att min häst kan gå så pass bra som hon ändå gör när hon måste kånka runt på mig också. :bag:
Min tränare brukar uppmana mig att ha skänklarna lite bakåtdragna och tänka lite framåt med överlivet. Men jag vet inte, jahg kan fortfarande knappt sitta i mellantrav😅

Sen tycker jag att det blir stor skillnad när man hittar avslappningen i ben/säte/höft (men med bibehållen bål) och blir mer integrerad med sadeln. Då blir man mer följsam.

Det är ju den här biten som är rejält svår. Att hitta, och isolera, vilka muskler/muskelgrupper som behöver vara mjuka, avslappnade och följsamma samt vilka som behöver spänning.

Min nuvarande häst har ju bra mycket mer gång i sig än mina tidigare och bara att lära mig sitta ner i vanlig trav när han bär sig själv var skitsvårt.

Vi stökar med ny brunst, hon va inte dräktig och är lite långsam i sin cykel. Troligtvis blir de insemination på måndag igen 🙌

Det är ju den här biten som är rejält svår. Att hitta, och isolera, vilka muskler/muskelgrupper som behöver vara mjuka, avslappnade och följsamma samt vilka som behöver spänning.

Min nuvarande häst har ju bra mycket mer gång i sig än mina tidigare och bara att lära mig sitta ner i vanlig trav när han bär sig själv var skitsvårt.
Jaha, det upplever inte jag. 😆 Men såklart kan det vara väldigt olika hur lätt man har med sin proprioception och kroppskännedom. Tänkte inte på det. 🤣

Tycker ökad trav är mycket lättare att sitta ned och med i än mellantrav pga hänget. Mellantrav blir bara stoooort så man skjuts upp, i ökade tycker jag man sugs ned i sadeln på ett annat sätt.

Haha jag avskyr verkligen ökad trav på tävling, studsar så.mkt 🙄 aldrig hemma på träning så jag gissar att jag spänner mig mkt. Men också aldrig varit med om en häst som är så svår att sitta på i trav överlag. Nu efter 6år tillsammans är de mkt lättare men de tror jag främst beror på lösgjordheten. För ibland är de omöjligt och då vet jag att jag missat ngt i framridningen 😅 enkelt fixat.

Hade en GP hingst jag red utomlands som var sju resor värre 😅 men även han lärde jag mig sitta på tillslut. Problemet för mig har varit att jag är lång och svag 😅 dålig kombination

Jag har haft ett jäkla oflyt sen jag släppte min häst på bete 30 maj. Hon drog av sig en sko första dagen så klart. Det kunde jag ju räknat ut. Det tar 1,5 vecka innan jag får på skon. Min hovslagare satt i skiten i sitt andra jobb och reserven kunde inte tidigare. I alla fall, skon kom på och jag kunde börja rida. Yeay :banana:5gånger :meh: Sen åkte nästa sko och samma sak igen min hovslagare sitter fortfarande i skiten och har ingen möjlighet att komma och det tar ytterligare 1,5 vecka innan hon kan komma och sko om. Men nu är hästen omskodd jag ska börja rida tjockisen och det har löst sig på hovis jobb.
Men jag ska väl inte klaga. Vid den här tiden förra året stod hon ju i Skara med en fissur. I år har det bara varit tappskor. Vi har inga tävlingar och träningar heller så ingen panik för den delen. Men det är ju lite trist. Tänkte försöka hålla oss lite i form tills vi har råd med träning och tävling igen.

Det blev lite bättre.

Coreträning och se till att du fysiskt KAN vara följsam och släppa igenom rörelsen t.ex. i höfterna och fjädrande bröstrygg. Bra att gå till kiro för att få bästa förutsättningar att faktiskt kunna vara rörlig på rätt sätt.
Alla standard-sitsträningsövningar hjälper så klart också. Att trötta ut de muskler man inte vill aktivera brukar ge snabba resultat om man plågar sig hårt några pass.
Att rida med viktmanchetter runt anklarna kan hjälpa dem komma ner i sadeln och hitta sitsen snabbare.

Jag hade äntligen lite mer energi och mindre biverkningar. Fått tillbaks mer känsel i handen och känner tygeln nu. Supertaggad att äntligen jobba hästen! … sooom kommer in utan sko och utan en massa hov. 🙄
Hovis har plastat och lyckats få på en sko. Men vinklarna i den foten är ju märkliga iom att det inte fanns mer fot kvar. Hoppas kunna justera det lite på måndag.
Men tis är det behandling för mig och då är det väl godnatt för mig ett tag igen. Så less på att ha världens kuligaste häst och inte kunna göra ngt med det!
Jaja.. Det går ingen nöd på honom och det är mysigt att se hur de trivs här! Så glad över hagarna här!

Hört att istället för att tänka att en ska sitta ned i traven ska en följa med upp i uppåtrörelsen.

Men jag har inte ridit mycket nedsuttet i trav alls så vet inte om de hjälper.

Vi bytte från hösilage till halm för några veckor sen eftersom hästarna verkligen inte behöver nån mer mat medan de står inne, Barka är rejält rund från betet. Men nu har hon börjat hosta, så får nog skippa det. Hon brukar alltid hosta en gång i början av ett pass i paddocken om det är torrt, men nu har det varit mer envist. Så antingen är det halmen eller nåt speciell pollensort just nu.

Tycker det där att sitta ner i längningar är så olika från häst till häst. Det viktigaste är att hästen tar en framåt så att en inte sitter och driver samtidigt. Då är det svårt att få en avspänd och följsam sits. Zacke studsar jag på som en oompa loompa för han länger så mycket uppåt att vi inte riktigt får den där mjuka påskjutskänslan. Det blir liksom b-ponny av det hela 😅. När Dio hittar sina längningar är han mycket lättare att sitta på för han trycker på med påskjut och verkligen tar en framåt.

Hade ett dressyrpass planerat men hittade hästen full av vätskande knottror, troligen knottangrepp. Väldigt konstigt eftersom det regnat och varit blåsigt idag, hon har dessutom haft täcke på sig. Men de hade gett sig på under magen och framförallt ena bakbenet som var fullt av kladdiga knottror från lår och hela vägen ner till kotan😳

Funderar på om de kan ha kommit in genom hennes öppna fönster på natten?
Nu åker hennes rambo hoody fram iaf..

Syns inte jättebra, och dessutom lite lugnare efter att jag gått loss med hibiskrub😅
IMG_2173.webp

Nu har vi debuterat i svår klass 🤩

Red intermediere 1 igår och det var alldeles för hett och överladdat. Kom runt på 59% vilket känns som rimliga poäng sett till spänningen och missarna.

Idag red vi en george och det var fortfarande överladdat men lite mer pratbart. Fick några större missar, bla hela skritten. Blev 60% och det är ändå kul att det i grunden inte känns svårt. Att det är alldeles för många missar beror på spänning och det kommer ge sig med mer rutin!

Det som var roligt är att domarna har tyckt att han är väldigt fin och att han har potential.

En kompis pappa fotade och det blev väldigt fina bilder!

att.3Lqac6WeQAUivTSdMFstRfwgU-gpKue6roxx53xnZoM.webp

Vi debuterade medelsvår klass, första gången även för mig. Hade jobbhelg och hade inte tänkt rida, men så var det ju nära på en av grannklubbarna och min tränare skulle vara där så jag efteranmälde oss. 16 h arbete och 4 h sömn och hästen hade såklart vilat dagen innan.

Hon var jättefin i början och mitten av framridningen, började sen spänna till och stå emot lite. Jag vågade inte göra några byten på framridningen för då finns fortfarande risk att hon börjar byta hej vilt. 🤷‍♀️

Red ihop 60,5%, i MsvB1 med en 4a på en av öppnorna (som uppenbarligen inte alls var en öppna 😳) och en 4a på sista halten eftersom hon tyckte att det passade bra med ett byte där. 🙄😅. Nu har vi iaf gjort det, kom inte ens sist! 🤪 Tränar vidare. Tänker att jag ändå har lyckats med min inridning nu. 😂

Bifogade filer

• IMG_0187.webp
    IMG_0187.webp
    309,8 KB · Visningar: 66
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund