Bukefalos 28 år!

Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snabba ryck här.
Skulle till Skåne förra helgen och prova en häst, fick ett infall och ringde ett dressyrstall på torsdag kväll och hörde efter vad de hade för hästar inom min budget. De hade en som inte var till salu riktigt än egentligen (de hade inte haft den så länge = inte hunnit rida till den och kunna få ut mer för den) men allt är ju till salu så visst kunde jag komma och titta.

Åkte ner och provred och nu en vecka senare är vi på väg hem med hästen på släp.
Nelli, skimmelsto f-08 e: First Wish ue: Chirlon ~ Anart (så var färgen kommer från vet jag inte :p ). Vi har luskat reda på att hon har varit ute på nån lokal hoppning, inga dressyrstarter, så ganska "anonym". Det är en känslig tjej med en rejäl motor som jag tror kan bli både klurig och rolig att jobba med.

Jag är ett nervöst vrak för tillfället :p
Härligt, Grattis. Kul med en FW häst till. Undrade också vart färgen kom i från. Tack @Gabby_Ossi för förklaring.
 
Hade en extremt lik upplevelse första gången jag red för min nuvarande tränare. Hon bad mig sitta upp och efter en stund komma fram i trav. Efter typ tio steg ropade hon typ OK stop what are you doing!? Sedan rök stigbyglarna och nästa gång rök tyglarna också och nu, ett och ett halvt år senare, tittar jag i spegeln och känner inte igen mig alltså. Jag sitter ju helt rakt nu! Knäet är totalt avslappnat och höften är mjuk! Jag får inte ont av travjobb längre! När jag rider lätt syns det inte att jag arbetar och när jag sitter ner rör sig inte ens hästsvansen under hjälmen, så bra har jag blivit på att absorbera rörelse i min mittdel. Men att helt plötsligt backa bandet till typ ridskola lektion två var en chock även om det helt klart var både välbehövligt och nyttigt. Man kan ju inte rida raka galoppombyten om man hänger åt ena sidan, liksom.

Heja tränare som vågar backa bandet och gör så på ett pedagogiskt sätt!

Lite så hoppas jag det blir när jag börjar rida för tränare. Har haft riduppehåll på flera år och VILL verkligen "börja om". :up:
 
Stort grattis @mooi! Det ä tramsigt hur glad en kan bli för någon annans skull :D!

Jag har blivit superinspirerad idag efter att ha suttit och kollat på lite träningar för Jeanna Högberg. Bla var det en träning som bara handlade om byten med en häst som var efter bak. Det var massor av skänkelvikningar för att få den att rubba balansen och få den att trampa till med bak. I en grupp var det en häst med som är 13 år, inriden som 8-åring och sen bara gått som avelssto fram till mars förra året när denna ryttaren köpte henne. Den var så himla fin (och ryttaren rider så himla bra!).Var verkligen enormt inspirerande att se en häst med liknande bakgrund som min Burban.

Kom hem och red ett pass på Barb och gjorde lite byten lte organiserat för första gången nu under igångsättningen. Gjorde några ur skänkelvikning och först var hon jämfota bak, vilket är en förbättring från att vara konstant ett efter bak. Avslutade med att göra ett helt rent om än lite hög i rumpan. Får erkänna att jag börjat bli rätt sugen på att tävla själv i år trots allt:o.
 
Stort grattis @mooi! Det ä tramsigt hur glad en kan bli för någon annans skull :D!

Jag har blivit superinspirerad idag efter att ha suttit och kollat på lite träningar för Jeanna Högberg. Bla var det en träning som bara handlade om byten med en häst som var efter bak. Det var massor av skänkelvikningar för att få den att rubba balansen och få den att trampa till med bak. I en grupp var det en häst med som är 13 år, inriden som 8-åring och sen bara gått som avelssto fram till mars förra året när denna ryttaren köpte henne. Den var så himla fin (och ryttaren rider så himla bra!).Var verkligen enormt inspirerande att se en häst med liknande bakgrund som min Burban.

Kom hem och red ett pass på Barb och gjorde lite byten lte organiserat för första gången nu under igångsättningen. Gjorde några ur skänkelvikning och först var hon jämfota bak, vilket är en förbättring från att vara konstant ett efter bak. Avslutade med att göra ett helt rent om än lite hög i rumpan. Får erkänna att jag börjat bli rätt sugen på att tävla själv i år trots allt:o.

Jag fick göra galoppsluta på diagonalen till medellinjen idag, ställa om till nån sorts förvänd öppna upp längs medellinjen, lägga om skänkeln och byta ur det. Det var första gången Pärlan ens får prova byta och 3 av 5 byten var rena! Kan rekommendera starkt.
 
Stort grattis @mooi! Det ä tramsigt hur glad en kan bli för någon annans skull :D!

Jag har blivit superinspirerad idag efter att ha suttit och kollat på lite träningar för Jeanna Högberg. Bla var det en träning som bara handlade om byten med en häst som var efter bak. Det var massor av skänkelvikningar för att få den att rubba balansen och få den att trampa till med bak. I en grupp var det en häst med som är 13 år, inriden som 8-åring och sen bara gått som avelssto fram till mars förra året när denna ryttaren köpte henne. Den var så himla fin (och ryttaren rider så himla bra!).Var verkligen enormt inspirerande att se en häst med liknande bakgrund som min Burban.

Kom hem och red ett pass på Barb och gjorde lite byten lte organiserat för första gången nu under igångsättningen. Gjorde några ur skänkelvikning och först var hon jämfota bak, vilket är en förbättring från att vara konstant ett efter bak. Avslutade med att göra ett helt rent om än lite hög i rumpan. Får erkänna att jag börjat bli rätt sugen på att tävla själv i år trots allt:o.
Precis den övningen med skänkelvikning och byte fick jag rida på träning för henne. :) Min dåvarande häst ville också byta ett efter bak :o
 
Jag fick göra galoppsluta på diagonalen till medellinjen idag, ställa om till nån sorts förvänd öppna upp längs medellinjen, lägga om skänkeln och byta ur det. Det var första gången Pärlan ens får prova byta och 3 av 5 byten var rena! Kan rekommendera starkt.

Typ så gör jag. Jag tänker att jag byter sluta. Jag gör det i skritt och trav först.
Då kunde tom min markbundna islänning med übersnabb takt och medelmåttig matte byta rent.
 
Igår premiär-satt jag upp. Och eeeh, det gick inte så smidigt. Eller ja, upp kom jag utan problem men sen var det stopp. Fröken var inte så sugen på att göra något alls faktiskt.
Tråkig start men jag får helt enkelt klura på vad som gick fel och hur jag ska ta mig an denna utmaning.
 
Igår premiär-satt jag upp. Och eeeh, det gick inte så smidigt. Eller ja, upp kom jag utan problem men sen var det stopp. Fröken var inte så sugen på att göra något alls faktiskt.
Tråkig start men jag får helt enkelt klura på vad som gick fel och hur jag ska ta mig an denna utmaning.

Sådär gör min häst när han inte gillar sadeln.
 
Igår premiär-satt jag upp. Och eeeh, det gick inte så smidigt. Eller ja, upp kom jag utan problem men sen var det stopp. Fröken var inte så sugen på att göra något alls faktiskt.
Tråkig start men jag får helt enkelt klura på vad som gick fel och hur jag ska ta mig an denna utmaning.
Haha, åje. Förlåt att jag skrattar men jag kan verkligen se det framför mig... Det kan ju onekligen vara lite klurigt att lista ut vad problemet för dagen är för vissa märrar.
Kanske hon tagit flytten lite dåligt? Nytt foder kan göra att magen 'stramar'. Ny flora överlag... Ny utrustning, ja nytt allt.
Tömkör för att se om samma sak uppdagas?
Ni löser det säkert snart. :)
 
Haha, åje. Förlåt att jag skrattar men jag kan verkligen se det framför mig... Det kan ju onekligen vara lite klurigt att lista ut vad problemet för dagen är för vissa märrar.
Kanske hon tagit flytten lite dåligt? Nytt foder kan göra att magen 'stramar'. Ny flora överlag... Ny utrustning, ja nytt allt.
Tömkör för att se om samma sak uppdagas?
Ni löser det säkert snart. :)

Hon är väldigt glad och positiv från marken, visar inget obehag på lina (med sadeln) heller. Det är ju ganska troligt att sadeln känns annorlunda - jag fick inte med den 1v gamla Erreplus sadeln :angel:
Får väl tömköra och försöka nå fram till henne på ett annat sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 022
Senast: Dorinda
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp