Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående just att sitta i olika vinklar kan verkligen ge mycket varierande poäng. När jag skuggdömt har jag suttit vid E/B och ffa i skrittbetygen i LA3/MSVC1 har mina poäng skiljt sig mycket från C-domaren eftersom jag då sett att hästarna varit ordentligt på dubbla spår ut min vinkel.

Skulle faktiiskt rekommendera alla som tävlar dressyr att prova skuggdöma bara för att få grepp dels om hur svårt det är och dels hur mycket just olika vnklar påverkar poängen. Det ger en ny förståelse för själva bedömningsmomentet.
 
Angående just att sitta i olika vinklar kan verkligen ge mycket varierande poäng. När jag skuggdömt har jag suttit vid E/B och ffa i skrittbetygen i LA3/MSVC1 har mina poäng skiljt sig mycket från C-domaren eftersom jag då sett att hästarna varit ordentligt på dubbla spår ut min vinkel.

Skulle faktiiskt rekommendera alla som tävlar dressyr att prova skuggdöma bara för att få grepp dels om hur svårt det är och dels hur mycket just olika vnklar påverkar poängen. Det ger en ny förståelse för själva bedömningsmomentet.

Det är vad jag alltid sagt, man lär sig så himla "tävlingsteknik" genom att sitta bredvid en domare. Man får en helt annan förståelse.
(Sen att jag ibland tycker det borde vara krav på praoa i sekretariatet också för att få licens är en annan femma :cool::D)
 
Har ridit för tränare för första gången på nästan ett halvår (hjälp vad tiden går)!
Jättekul och det gick helt ok, vi har tappat lite stabilitet och ork men det känns iaf som att vi inte är kul ifrån en tävlingsstart! Nu hoppas jag dottern vill samarbeta lite mer (läs sova lite längre i stallet ;)) de kommande veckorna så vi får upp styrkan igen. :)
 
Angående just att sitta i olika vinklar kan verkligen ge mycket varierande poäng. När jag skuggdömt har jag suttit vid E/B och ffa i skrittbetygen i LA3/MSVC1 har mina poäng skiljt sig mycket från C-domaren eftersom jag då sett att hästarna varit ordentligt på dubbla spår ut min vinkel.

Skulle faktiiskt rekommendera alla som tävlar dressyr att prova skuggdöma bara för att få grepp dels om hur svårt det är och dels hur mycket just olika vnklar påverkar poängen. Det ger en ny förståelse för själva bedömningsmomentet.

Just jämfota kan ju vara svårt att se i olika vinklar. Däremot finns det ju massor man kan se ändå även ur olika vinklar om man är en skicklig domare.
 
Jag har varit på dressyrträningsresa i Portugal en vecka. Helt fantastiskt men jösses så intensivt ;) Superfina välutbildade hingstar och en väldigt sträng (men otroligt snäll i hjärtat ;)) tränare som lät oss veta att vi levde :o

Ville aldrig åka hem :) helt underbart ställe och omhändertagande av gäster. Man kände sig som en av familjen :heart

Åhhhh vad roligt! Jag tror att @Krumelur och jag måste planera in en sån resa i framtiden!
 
Jag måste få bubbla ur mig lite glädje, hade ett så bra pass för tränare igår. Hästen är pigg och framåt, mjuk som en gummiboll, kändes så fin. Vi har börjat få riktigt fina skänkelvikningar och öppnor. Har inte börjat med slutor än och enkla byten och förvänd galopp har vi bara nosat på, men ser SÅ fram emot nästa säsong med femårsklasser, LA och MSVC. Han är verkligen en dröm.

Jag hade en sån tuff vinter förra året med kvarka, isolering, ingen ridbana och inga ridvägar. Har precis börjat inse att det inte kommer bli lika jobbigt i år. Jag har ridvägar, bana, kan åka till ridhus. Hästen är inte lika känslig för vila, han är snäll oavsett...Det känns inte lika tungt i år.
 
Jag måste få bubbla ur mig lite glädje, hade ett så bra pass för tränare igår. Hästen är pigg och framåt, mjuk som en gummiboll, kändes så fin. Vi har börjat få riktigt fina skänkelvikningar och öppnor. Har inte börjat med slutor än och enkla byten och förvänd galopp har vi bara nosat på, men ser SÅ fram emot nästa säsong med femårsklasser, LA och MSVC. Han är verkligen en dröm.

Jag hade en sån tuff vinter förra året med kvarka, isolering, ingen ridbana och inga ridvägar. Har precis börjat inse att det inte kommer bli lika jobbigt i år. Jag har ridvägar, bana, kan åka till ridhus. Hästen är inte lika känslig för vila, han är snäll oavsett...Det känns inte lika tungt i år.
Vad härligt att det känns så mycket bättre för dig inför vintern.

Jag önskar också att min häst kunde vara så dära fin och gummibollig året om. Men nu är det höst och hästen känns som en påse skit. Varenda höst, samma visa. Jag vänder ut och in på både mig och hästen för att komma underfund med vad som 'felas henne' och försöka komma på nya grejer som kan hjälpa henne. Men här står jag nu... Det är höst... Och jag har fortfarande ingen aning om hur jag kan hjälpa min häst.
Okt - mars är hopplösa och även om vi kan träna som vanligt så sker det med större motvilja och magtjorv. Jag blir knäpp!!

Var bara tvungen att gnälla av mig lite.. igen.
 
Idag är det bra trist, dragit vargtand på Dumle så inget rida, ska man beställa en prenumeration på Min Häst tro? Borde liva upp...
 
jag känner som du @Piaff fast än Casp är helt igång och jag ridit lite idag. Det känns bara platt och geggigt. Gläder mig åt att jag har en medryttare. Trodde ALDRIG jag skulle känna så här.
 
jag känner som du @Piaff fast än Casp är helt igång och jag ridit lite idag. Det känns bara platt och geggigt. Gläder mig åt att jag har en medryttare. Trodde ALDRIG jag skulle känna så här.
Jag sällar mig till 'trist och tråkigt'...
Förra veckan började hästen bete sig konstigt och jag var säker på att hon minst var ofräsch i höger bak(knä).
I fredags longerade jag och hon såg hur fräsch ut som helst i skritt och trav men i vänster galopp började hon sparka som i panik med höger bak upprepade gånger. Ville inte ens fatta höger...
Men vi hade tid för vetcheck nu i måndags och hästen seglade igenom böjprov, longering, ridprov och palpation ua. :confused:
Åkte hem med ordination om lugnare ridning samt antiinflammatoriskt (eftersom hästen faktiskt betett sig konstigt).
I går när jag satt upp var hon Rejält halt i höger bak.
Hovslagaren kommer i em och jag ber en stilla bön om att hon hittar en böld och Inte säger att vi måste åka in med misstanke om hovbensfissur/fraktur.
Misstänker hon ingenting från hoven så åker jag in akut för då måste det sitta högt upp, typ bäcken/SI-led.
Jag är sjukligt orolig...
 
Som motvikt till er som har trist och tråkigt så krockade tre saker under mitt ridpass igår som gjorde det... uh... glatt och intressant.

1, nyklippt häst.
2, åringarna som gått på begränsad yta pga avmaskning var nu utsläppta i hage brevid paddocken.
3, De lastade kalvar på slaktbilen på gårdsplanen.

Jag är ganska övertygad om att vi, vid ett tillfälle, galopperade på tvären åt två olika håll samtidigt. Vem har sagt att dressyr är långtråkigt liksom?

Fröken skötte sig dock bra, trots att det (av förklarlig anledning) kokade över ibland. Den korta galoppen, som varit lite av ett problem, gick bra. Tidigare har den gärna blivit 4-taktig, och har man ökat i det läge hänger fyrtakten tyvärr med. Nu blev det korta men runda språng och med bibehållen tretakt. Och båda galopperna gick att korta ungefär lika mycket, där höger tidigare varit märkbart sämre (detta kan dock bero på att jag fortfarande är lite skev).
 
Det är extra tungt nu för har fått ett väldigt tråkigt besked om min tvååring, kommer utveckla mer vid tillfälle, just nu vill jag mest ha nån sorts tröst. Himla skitår.
 
Jag sällar mig till 'trist och tråkigt'...
Förra veckan började hästen bete sig konstigt och jag var säker på att hon minst var ofräsch i höger bak(knä).
I fredags longerade jag och hon såg hur fräsch ut som helst i skritt och trav men i vänster galopp började hon sparka som i panik med höger bak upprepade gånger. Ville inte ens fatta höger...
Men vi hade tid för vetcheck nu i måndags och hästen seglade igenom böjprov, longering, ridprov och palpation ua. :confused:
Åkte hem med ordination om lugnare ridning samt antiinflammatoriskt (eftersom hästen faktiskt betett sig konstigt).
I går när jag satt upp var hon Rejält halt i höger bak.
Hovslagaren kommer i em och jag ber en stilla bön om att hon hittar en böld och Inte säger att vi måste åka in med misstanke om hovbensfissur/fraktur.
Misstänker hon ingenting från hoven så åker jag in akut för då måste det sitta högt upp, typ bäcken/SI-led.
Jag är sjukligt orolig...

håller tummarna för hovböld!
 
Jag sällar mig till 'trist och tråkigt'...
Förra veckan började hästen bete sig konstigt och jag var säker på att hon minst var ofräsch i höger bak(knä).
I fredags longerade jag och hon såg hur fräsch ut som helst i skritt och trav men i vänster galopp började hon sparka som i panik med höger bak upprepade gånger. Ville inte ens fatta höger...
Men vi hade tid för vetcheck nu i måndags och hästen seglade igenom böjprov, longering, ridprov och palpation ua. :confused:
Åkte hem med ordination om lugnare ridning samt antiinflammatoriskt (eftersom hästen faktiskt betett sig konstigt).
I går när jag satt upp var hon Rejält halt i höger bak.
Hovslagaren kommer i em och jag ber en stilla bön om att hon hittar en böld och Inte säger att vi måste åka in med misstanke om hovbensfissur/fraktur.
Misstänker hon ingenting från hoven så åker jag in akut för då måste det sitta högt upp, typ bäcken/SI-led.
Jag är sjukligt orolig...
Stackars er, hoppas det inte är så farligt. Håller tummarna!

@Piaff nä? Det får väl räcka med elände, kan man ju absolut tycka!

Det var tydligen inte så konstigt att jag varit sur på sistone. Har skelettskada och inflammation i ett finger. Så vi får se vart det här "landar"...
 
håller tummarna för hovböld!
Tack, men ingen böld hittad och hästen uppenbart ohalt idag. :confused:
Hovslagaren tippade på söm som legat lite för nära och klämt 'lite nu och då' på min extremt pipiga häst samt mjuk sula. Åtgärd = pyttesmå sömtag och sula.

Jag är fortfarande lite oroad över nått högre upp men å andra sidan så tycker jag inte att hon borde ha åkt låda, seglat igenom vetbesiktning samt skotts utan att säga flaskhals.

@Piaff Å. Vad tråkigt! Tyvärr gäller det att försöka se saker och ting så positivt det bara går även när allt känns nattsvart. Det är lättare att hålla sig 'över ytan' då. Men jag vet hur jävla skittungt det kan vara...

@Amanda_F Aj!? Men vad skönt att ha ett svar på varför du inte haft någon lust.
Fast ibland behöver man inte ens ha ont för att det ska kännas Blää-igt nu när det är så jädrans mörkt och lerigt hela tiden!
 
Är inte bättre jag än att allt känns mörkt och kletigt. Vi har varannandagsväder så antingen är hagen stenhård och knölig eller så är den hård och knölig med hal lera ovanpå. Himla muntert. Ridbanorna har också blivit hårda och oridbara så nu måste en rida i ridhuset om en ska rida fortare än skritt. Tack och lov har de lagt in med underlag så det är ganska ok nu! Men har jobbat långa dagar och då måste en vänta till efter lektionerna som slutar 21:30. Rätt hopplöst när jag ska stiga upp 4 på morgonen.

Barb var fräsch på böjprov på klniken häromdagen (yey!) men är svag i höger bak och kräver massa uppbyggnad. Burb terapijobbas för att få förtroende i dressyren igen. Hon är iaf superfin på töm och vi har mysigt på våra skogsturer i mörkret. Så hästeriet går rätt bra nu. Min motivation är dock intet på topp och jag vill helst ligga i soffan och kolla Netflix. Men till helgen är det andra domarsteget och det blir förstås kul!
 
Jag är iaf glad. 4åringen har tagit mycket tid men jag har inte ridit själv så senaste 8-9 månaderna har det varit ytterst sporadisk ridning jag ägnat mig åt.

Nu vilar 4åringen så trots sen kväll igår sadlade jag upp min älskade tant, 23 år ung och red upp till ridhuset. Köpte ny dressyrsadel från Equipe i våras som var tänkt till unghästen men hon får använda den också. Och hon fullkomligen älskar den, herregud kan knappt få stopp på henne! Haha hon är inte lika vild längre men jesus vilken energi hon hade! blandade burna runt med mer seriösa övningar men jag fick rida! Så roligt, skrattade tom högt åt henne nån gång.
 
@Corax Apropå annorlunda häst på vinterhalvåret så är Divan likadan.
Så fort man ställer om klockan så slutar hon gå i ett hörn i ridhuset för där finns det varulvar. Hon vill döda alla som kommer inom 5 m radie i ridhuset och är het som ett strykjärn. Blir hetare och hetare ju mer man rider.

Jag har kliat mig i huvudet varje år. Det är ju helt orimligt att ett hörn blir läskigt bara för att man ställer om klockan liksom men det är helt sant. Det har varit så varje år.
Jag brukar kalla hennes alter ego för VinterDivan.
Nåväl nu ställde vi ju om klockan och hon går fortfarande i hörnet...... och jag tror jag kommit på vad det är. Det är att hon får gå in så tidigt från hagen på vintern. vår/sommar tar jag och en stallkompis själv in när vi kommer runt 18 men på vintern får hon komma in med de andra runt 14.30-15.30 beroende på när solen går ner MEN i år har vi fortsatt att ha våra hästar ute fast det är mörkt och tar in själv och hon går ju fortfarande i hörnet så.......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 603
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 442
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 468
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp