Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mooi Hur ser det ut när du galopperar på lina? När jag gick med en veterinär som är mycket duktig på ryggproblem fick jag lära mig att äkta SI-leds problem är ovanliga men att de galopperar jämfota bak när det är det.

Hon galopperar mycket i korsgalopp.

Jag har haft två hästar som tagits bort pga kraftig + mycket kraftig artros i SI-leder och åtminstone den ena galopperade bra på lina men var totalt oridbar. Ganska snabbt försämringsförlopp när problemen började visa sig och det blev snabbt allvarligt. Och det började visa sig just såhär med ovillighet till övergång "uppåt", stoppande osv - men "typ normal" på lina.
 
@mooi är du någon slags SI -leds magnet :cautious:

japp! jag har en radar för det där. Tydligen att dra till mig hästar med problems, men även en jävligt låg tröskel för att misstänka problem.

Att jag misstänker det är för att jag känner igen symptomen och utifrån hur hon beter sig säger min hjärna "ser du! SEEEER DU INTE!? det är ju samma". Jag har ju haft henne i snart 2 mån och vet ju inte om hon ramlat omkull innan eller så, och sen så fick jag ju bekräftat igår av tidigare ryttare att hon varit såhär (dock inte lika tydligt/kraftigt) ända sedan de började jobba henne. Så sättet att stöna/ge sig, hacka i övergångar, tappa bjudning har hon gjort länge men det har eskalerat nu - och det gör det ju, fysiska problem som inte tas om hand ökar ju.... Hon är inte kollad av veterinär för detta utan de har trott att hon är uttråkad och att det skulle försvinna hos mig.
Detta har de dock inte berättat förrän igår.
 
japp! jag har en radar för det där. Tydligen att dra till mig hästar med problems, men även en jävligt låg tröskel för att misstänka problem.

Att jag misstänker det är för att jag känner igen symptomen och utifrån hur hon beter sig säger min hjärna "ser du! SEEEER DU INTE!? det är ju samma". Jag har ju haft henne i snart 2 mån och vet ju inte om hon ramlat omkull innan eller så, och sen så fick jag ju bekräftat igår av tidigare ryttare att hon varit såhär (dock inte lika tydligt/kraftigt) ända sedan de började jobba henne. Så sättet att stöna/ge sig, hacka i övergångar, tappa bjudning har hon gjort länge men det har eskalerat nu - och det gör det ju, fysiska problem som inte tas om hand ökar ju.... Hon är inte kollad av veterinär för detta utan de har trott att hon är uttråkad och att det skulle försvinna hos mig.
Detta har de dock inte berättat förrän igår.
Min häst betedde sig på det sättet när han hade en sadel som han inte gillade. Men man ska följa sin magkänsla, den brukar ha koll (tyvärr).
 
Så sjukt typiskt, men märkte du inget av detta tidigare?

Jag har ridit henne drygt 10ggr totalt och har märkt att hon kastat med huvudet ibland, framförallt i övergångar, och då även gjort ett litet skutt in i traven när man börjat trava - vilket inte känts konstigt utan bara som nåt att träna på. Korsgalopperat på lina men jag har tränat mycket galoppfattningar, fattat om när hon gått i kors och galopperat korta, men flera bitar i rätt galopp och övat på det liksom.
Huvudkastandet har ökat, men när vi hittade vargtänderna så kändes det som en rimlig förklaring. Nu är tänderna borta sedan 8/1 har inte haft bett på två veckor utan longerat i grimma och då har hon kastat med huvudet där med, och hoppar in i trav även utan ryttare. Och nu när jag suttit upp på henne så skrittar hon med normal energi, även på sträckta tyglar. Ber jag om gångartsbyte slår hon med huvudet och tvärstannar, väldigt besvärad. Sen hoppar hon in i traven och efter ett par steg stannar hon och vill inte igen + skrittar helst inte heller.

Alltså det är att det bara ökar och blir värre och värre.
Men nu får jag ju hjälp imorgon med ögon på marken.
 
Jag har ridit henne drygt 10ggr totalt och har märkt att hon kastat med huvudet ibland, framförallt i övergångar, och då även gjort ett litet skutt in i traven när man börjat trava - vilket inte känts konstigt utan bara som nåt att träna på. Korsgalopperat på lina men jag har tränat mycket galoppfattningar, fattat om när hon gått i kors och galopperat korta, men flera bitar i rätt galopp och övat på det liksom.
Huvudkastandet har ökat, men när vi hittade vargtänderna så kändes det som en rimlig förklaring. Nu är tänderna borta sedan 8/1 har inte haft bett på två veckor utan longerat i grimma och då har hon kastat med huvudet där med, och hoppar in i trav även utan ryttare. Och nu när jag suttit upp på henne så skrittar hon med normal energi, även på sträckta tyglar. Ber jag om gångartsbyte slår hon med huvudet och tvärstannar, väldigt besvärad. Sen hoppar hon in i traven och efter ett par steg stannar hon och vill inte igen + skrittar helst inte heller.

Alltså det är att det bara ökar och blir värre och värre.
Men nu får jag ju hjälp imorgon med ögon på marken.

Det har alltså blivit värre under vilan sas ?
 
Det är SI-led/kors jag misstänker.

Beter sig som både Calle och Ida gjorde när deras problem kom; reagerar inte vid sadling/uppsittning/skritta iväg utan blir problem med övergången uppåt - vill inte göra övergången, men efter "tjat" säger okejdå och hoppar in i trav. Kastar med huvudet. Stannar. (Roxica galopperar även väldigt gärna i korsgalopp vid longering).
Sitter man av och longerar springer de på som vanligt och man själv står som :confused:

Jag klämde på henne igår men fick ingen reaktion, det behöver dock inte säga något - Calle var extremt öm, Ida inte alls.

Jag är ju ingen veterinär och har varken röntgensyn eller något annat, men; jag känner igen beteendet SÅ väl, det klickade liksom till i ryggmärgen direkt i måndags när hon var sämre än söndagen och jag kände bara "jaha".
Sen när jag pratade med tidigare ryttare igår och detta har pågått ett längre tag (men inte såhär tydligt) så kändes det ännu mer som att jag tänker rätt.

Imorgon kommer min beridarkompis och hjälper mig titta/sitter upp så jag får se.
Ursäkta att jag hoppar in, smygläsare, men utöver si-led tänker jag på bakknä?
 
Vi har gjort Fagers livs första uteritt idag! Tog med ponnyn som han går i hagen med som tryggt sällskap men det struntade Fager fullständigt i! Han tog täten och gick sedan först hela vägen. Vi red i alla gångarter och även lite off-road vilket inte var några problem alls! Så stolt över min modiga lilla bebis!

383925E4-A70B-42B1-928B-22B07AF57897.jpeg
 
Idag för 3 år sedan köpte jag Fröken. Och vilken resa det varit. Jobbigt och kul.

Nya stallet är suveränt. Hiitils har paddocken endast varit oanvändbar 2 dagar i vinter, tack vare idogt harvande, sladdande och saltande. Det är fortfarande väldigt ...eh.... basic... om vi säger så, då det absolut inte är färdigbyggt. Just nu skiter jag i hur lång tid det tar för dem att bygga klart ridhuset, bara vi kan få upp alla ytterväggar i stallet så att vattnet i vattenhinkarna slutar frysa...

Nästa vecka kommer tränare för första gången sen ... uh... juni... typ (dock har ju uppehållet varit vila + rehab). Ska bli kul. Har också anmält mig till klubbens div 2 lag. Kul men väldigt långt (med mina mått mätt) att åka i år.
 
Längtar som tusan efter min dressyrsadel nu! Den här varit borta i två veckor (och inte ens så lång tid skulle det ta...). Har variga sår i röva som gör brutalt ont så mer barbackaridning är det då inte tal om. Koop gick första uppsuttna passet på en månad igår, har en hoppsadel till honom som jag aldrig ridit i förut.. Pigg och hoppig för allt möjligt, tur att han ändå är snäll! Det har börjat snöa i veckan så nu är underlaget ute tipptopp överallt iaf.
 
Igår var min kompis som är beridare och tränare här för att hjälpa mig. Hon hjälpte mig först från marken med lite tips och tricks men det gav ingen större effekt så jag bad att vi skulle byta för att hon skulle få känna hur det kändes - och utifrån det vad som kändes som rätt hjälp.
Hon satt på i ungefär 2 min innan hon hoppade av då det kändes risky - hon bad inte ens om övergång till trav utan bad henne vända/kliva undan och då var det väldigt nära att hon gick upp på bakbenen :crazy:
Jag diskuterar såklart löpande med ägarna och har sagt att jag inte vill försöka jobba med henne utan att veta om- och isåfall var hon har ont.
 
Igår var min kompis som är beridare och tränare här för att hjälpa mig. Hon hjälpte mig först från marken med lite tips och tricks men det gav ingen större effekt så jag bad att vi skulle byta för att hon skulle få känna hur det kändes - och utifrån det vad som kändes som rätt hjälp.
Hon satt på i ungefär 2 min innan hon hoppade av då det kändes risky - hon bad inte ens om övergång till trav utan bad henne vända/kliva undan och då var det väldigt nära att hon gick upp på bakbenen :crazy:
Jag diskuterar såklart löpande med ägarna och har sagt att jag inte vill försöka jobba med henne utan att veta om- och isåfall var hon har ont.
Det är så synd att du får ’alla’ såna här hästar :heart
men det känns som att det är lite tur för hästarna , att de hamnar hos dej ändå.
Som är en så klok och duktig ryttare som tar det på allvar och inte kör på och tycker de bara är dumma på nåt vis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 596
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp