Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första hästen var genom kontakter. Han var egentligen inte alls vad jag sökte, alldeles för ung och dessutom fortfarande hingst. Men det blev hur bra som helst och jag hade honom i 14 år innan jag fick ta bort honom.
Andra hästen på annons på Hästnet. Det var den fjärde hästen vi provred så den gången gick det fort.
Denna gång har vi tittat på 12 hästar utan att hitta något tillräckligt intressant än... har då både svarat på annonser, satt ut egna och använt kontakter.
 
Min första egna häst hittades på medryttarannons här på Bukefalos. Det var 2001. Avlivades pga ålder 2017.
(Hästens ägare visade sej var min systers barndomskompis 😁)

Nuvarande häst genom kontakter. Min Förälders kompis granne. En slump.
 
Min första och hittills enda häst hittade jag genom ett extrajobb! :)
Började jobba lite extra i ett stort stall en vinter. Fick då också rida H.H lite. Det klickade så bra att jag 4 månader senare fick bli fodervärd på honom. Ytterligare 1 år och 8 månader senare, julen 2016, fick jag sedan köpa honom. :love: :bow::heart
 
@Corax Jag har alltid köpt via annons förut men det känner jag mig inte pigg på att göra igen. Nu blir det att föda upp en egen, mest för att man får helt andra möjligheter att välja ett sto man gillar, och så är man med hela vägen. Man kan ju hitta andra hästar att rida innan det är dags för den lilles karriär som ridhäst, så man håller igång sin egen ridning. Jag tycker också man lär sig mycket av unghästar.
 
Mitt gamla sto blev en ren slump, var på väg till en besiktning i Malmö när säljaren ringer när vi kommit nedanför Halmstad ( bor i Lilla edet) och meddelar att hans lastbil lagt av. Han ville skjuta på besiktningen som skulle bli den andra då den inte gick igenom första. Blev lite trött då jag även visste att det fanns en till köpare med i bilden så misstänkte att han ville hellre sälja dit då hon hade mer stålar men han lovat mig först då jag bestämde mig först. Köpte tidningen ridsport i Båstad och ringde på alla annonser som var på vägen hem. Fick sedan åka och prova tre gånger innan jag fick köpa då säljarn tyckte att jag var i yngsta laget ( jag var 20). Den hästen hade jag i 16 år, en fantastisk liten häst jag gjorde det mesta med.

Sen betäckte jag henne och blev rastlös och ville ha något att rida på så jag köpte en häst på annons från Holland. Ringde, betalade och åkte sedan ner någon vecka senare och hämtade hästen tillsammans med min sambo. Den hästen var väldigt speciell, tanken var att sälja när fölungen kom men hon fick vara kvar. Fick tyvärr ta bort henne pga kolik.

Köp nr 3, en jag kände låg i skilsmässa, hon visste att jag var förtjust i hennes två års valack så hon frågade om jag ville köpa billigt. Egentligen var ja nöjd med två hästar men ett erbjudande jag inte kunde motstå. Hämtade och betalade honom. Han är nu 7 år och kvar.

Köp nr 4. En kompis skulle köpa en irländsk häst och jag fick för mig att köpa ett projekt som jag sedan skulle sälja. Köpte ett sto på 7 år genom bild och film. Hon är kvar då tyvärr min avkomma efter sto nr 1 fick bli en ängla häst i somras. Men jag är väldigt förtjust i henne då det är en käck häst.

Känns mer som hästarna kommer av en slump till mig. Alla har varit olika men lika mycket älskade. ❤️
 
Idag red jag igen efter två veckors uppehåll pga utdragna vargtänder. Skötte sig finfint, har ju varit väldigt busig på lina men höll sig i skinnet när jag satt på iallafall.
Har identifierat fokusområde 1 det närmaste och det är att hitta en äkta bjudning/förstå skänklarna ordentligt. Hon är liksom pigg och liiite spänd i huvudet men går inte riktigt fram. Har dessutom den lilla egenheten att då och då bara stanna O_o:cautious: och en "ponnyspark" eller dutt med spö på rumpan har ungefär noll effekt.
Hon får ju gärna vara stoppbar, men det är just de där spontana tvärstoppen som jag försöker komma ifrån...

Så - vi jobbar övergångar :p Jobbar på lätta skänkelhjälper och att vara snabb och släppa benen direkt hon går fram, hon gör jättefina och mjuka avsaktningar, men det är det där med framåt som är ett utvecklingsområde.
kkdftghrfk.jpg
 
Första, var där och tittade på en annan häst till salu och det slutade med att jag köpte en de inte annonserat ut :D

Andra, sökes annons

Tredje, säljes annons som aldrig försvann :cautious: :D

Fjärde, annons där hästen skulle slaktas om de inte hittade ett nytt hem.

Femte, (den hästen jag äger nu) säljes annons som inte var inom min budget :angel:
 
En sån skulle jag också kunna tänka mig.

Och angående köpa häst, hur vet man ens vad man vill ha?
Jag tittar ju såklart på annonser men jag har verkligen ingen aning om vad jag egentligen letar efter. Eller jo, en 'yngre' läromästare, vacker, ridbar och med bra mekanik. Men jag har inte en halv mille...

Och är de Bra hästarna billiga så är det med någon defekt. Kanske av ringa betydelse men orkar jag chansa?

Om jag just nu är less på hästar så kanske jag borde kolla på en fölunge? Men då är det fem-sex år till 'riktig' ridning och man vet aldrig riktigt vad man får, ridmässigt.

Importera kanske?
Min tränare åker ju till Tyskland regelbundet...

Hur har ni hittat era hästar?

Två via kontakter, både stod i annat land. Två via vanliga annonser och en vars ägare svarade på min annons.
 
Hur har ni hittat era hästar?

Om jag hoppar över ponnyåren och bara tar de stora:
#1: 2004 annons, unghäst på försäljnings- /utbildningsstall
#2: 2005 annons - det var Hottie, spontangrej att köpa föl. Men hon var fin ;):angel: kvar i vår ägo 14 år senare även om hon inte bor hemma nu.
#3: 2011 läste annonser och provred en massa hästar. Tröttnade och mailade sen en egen "köpesannons" till ett gäng försäljningsstall och uppfödare. Slutade med en 3-årig hingst direkt från uppfödaren. Grön, men rar och snygg som fasen
#4: 2015 läste annonser, sökte via kontakter och mailade säljare/uppfödare. Slutade med att vi köpte en häst från samma säljare som häst #1 (som förövrigt säljaren kom ihåg 11 år senare - mycket speciell häst :p).
#5: 2017 samma som föregående, lusläste hästnet, hörde med kontakter, egen annons. Gick ju som det gick med hela tvistkarusellen.

Har haft 3st på foder med och den första kom från samma uppfödare som #3, den andra från uppfödaren som har Hottie på foder nu och nuvarande häst är från en uppfödare och den kontakten uppstod på en utekväll där en av deltagarna red hos uppfödaren och tipsade om hästen.
 
Känner bara att jag vill berätta för alla hur otroligt tacksam jag är över att jag köpte min ponny, hon och ingen annan. Vill bara berätta min uppskattning för min häst.

Det var ett något forcerat och stressat köp, jag ville bara ha min egna ponny, helst igår tack ;)
Men jag och ponnyn klickade. Även om det var en projektponny, även om jag inte hade någon aning om vilken kapacitet hon hade. Jag visste att jag gillade ponnyn(och att jag gillade hennes pappa, Jarno).
Det blev hon, trots att jag var på väg att köpa en annan ponny som hann bli såld innan vi bestämt oss.

Så blev det alltså en spänd projektponny. En spänd projektponny som visade sig ha 9-9 på hoppteknik och 47p på gångarter har jag för mig. Det har varit tufft men jag skulle aldrig gå tillbaka och köpt någon annan häst, även om jag fick chansen att få en färdigutbildad gratis fei-ponny.
Är enormt tacksam till min ponny, bästa delen av dagen är när jag får spendera tid med henne. Hon är väldigt social av sig, älskar uppmärksamhet och vill hänga med i vad som händer. Hälsar alltid med ett gnägg och kommer skyndande i hagen. Även om vi håller på och tränar dressyr på hög nivå så håller vi också på med lite tricks ibland; hon kan en hel del grejer. Det är en individ som är så otroligt rolig att jobba med, samarbetsvillig som vill sitt bästa, positiv inställning till allt. :up:
Det är riktigt häftigt att ha en sån fin ponny. :love:

Nu ska vi försöka kvala nationellt och kanske ge oss ut på någon mer hopptävling :cool:

Så, behövde bara skriva av mig, är så glad över att äga hon och ingen annan :heart
 
Här går det inte bra. Förra helgen snubblade ponnyn till en gång under uppvärmningen i galoppen. Märktes ingenting till en början, men senare under passet kom hältan (hf) smygande efter att ha jobbat i vänster galopp. Longerade; tydligt halt i båda varv i skritt. Ingen värme, svullnad eller ömhet.

Han har vilat en vecka förvisad till en liten platt grusruta men är fortfarande halt i skritt. Enda direkta förändringen är att han var varm/lite svullen över böjsenorna igår hf. Jag har alla möjliga scenarier från frakturer, senskador, ligamentskador, ledskador till hovproblem i huvudet. Säkert någon hemsk kombination.

Så jag är sjukt orolig :crazy: men jag försöker vänta med mina mardrömsscenarion till efter hältutredning på klinik imorgon.
 
Här går det inte bra. Förra helgen snubblade ponnyn till en gång under uppvärmningen i galoppen. Märktes ingenting till en början, men senare under passet kom hältan (hf) smygande efter att ha jobbat i vänster galopp. Longerade; tydligt halt i båda varv i skritt. Ingen värme, svullnad eller ömhet.

Han har vilat en vecka förvisad till en liten platt grusruta men är fortfarande halt i skritt. Enda direkta förändringen är att han var varm/lite svullen över böjsenorna igår hf. Jag har alla möjliga scenarier från frakturer, senskador, ligamentskador, ledskador till hovproblem i huvudet. Säkert någon hemsk kombination.

Så jag är sjukt orolig :crazy: men jag försöker vänta med mina mardrömsscenarion till efter hältutredning på klinik imorgon.

Håller tummarna!
 
Hältan släckte vid nervblockad till hoven, så förhoppningsvis handlar det enbart om ömhet av att hoven blivit lite för nedsliten. Han har fått nya skor med sulor, får se om det är så enkelt att det blir helt bra av det.
 
Idag fick Grädden promenera och longeras lite i ridhuset för att checka av läget. Han blev galet glad över att äntligen få hitta på något. Vi hann väl gå nästan 10 m in i ridhuset innan första levaden... Han studsade iväg på bakbenen ca 15 ggr i skritt, typ varje gång annat ridande ekipage gjorde någon övergång. Fortfarande halt, endast något bättre.
Enligt klinikhovis bör han bli bra nästan direkt med skor, ifall det enbart är sulömhet. Jag är ju inte övertygad om att det enbart är det, men jag hoppas veterinären har rätt. Blir det inte snabbare förbättring närmaste dagarna bokar jag ny utredning.

@WBanna Böjbrov visade ingenting och vet tyckte han verkade sulöm mot tån när hon gick igenom hoven med visiteringstång. Så vet tyckte väl inte röntgen var nödvändigt.
 
Jag är faktiskt orolig över hästfröken här hemma. Jag skrev ju i söndags att jag ridit och att hon inte gick fram ordentligt. Måndagen var sämre, hon vill inte trava utan stannar bara, ber jag igen och övertalar henne så stönar hon, kastar med huvudet (ordentligt) och hoppar in i traven - för att ett par steg senare stanna. Efter det så stannar hon i skritten med.
Vilat tisdag och igår och idag hängde vi på en annan bort till ridhuset för ett nytt litet försök. Avspänd och "glad" när jag sitter upp, skrittar iväg med normal energi, öronen framåt. Sen, när jag ber om trav så tar det stopp. Hon har ett stort motstånd att gå över i trav och visar det på flera tydliga sätt...
Inte vad jag väntade mig efter två veckors ridvila (då det är en positiv och mycket framåt häst).

Sitter och diskuterar med ägaren över messenger nu och hon är inställd på munnen, att det kanske inte läkt ordentligt än eller finns nån infektion - så jag ska försöka få ut någon snarast att titta efter.

Men fattar ni att min fantasi och skadeångest skenar vilt nu? :nailbiting:
 
Idag red jag igen efter två veckors uppehåll pga utdragna vargtänder. Skötte sig finfint, har ju varit väldigt busig på lina men höll sig i skinnet när jag satt på iallafall.
Har identifierat fokusområde 1 det närmaste och det är att hitta en äkta bjudning/förstå skänklarna ordentligt. Hon är liksom pigg och liiite spänd i huvudet men går inte riktigt fram. Har dessutom den lilla egenheten att då och då bara stanna O_o:cautious: och en "ponnyspark" eller dutt med spö på rumpan har ungefär noll effekt.
Hon får ju gärna vara stoppbar, men det är just de där spontana tvärstoppen som jag försöker komma ifrån...

Så - vi jobbar övergångar :p Jobbar på lätta skänkelhjälper och att vara snabb och släppa benen direkt hon går fram, hon gör jättefina och mjuka avsaktningar, men det är det där med framåt som är ett utvecklingsområde.
Visa bifogad fil 24269
Under förutsättning att det inte är tänderna eller något annat fel;
På hästar som stoppar upp och sparkar mot skänkel/pet med spö bakom sadeln brukar det fungera bättre att ha ett kortare hoppspö och peta med på bogen när det behövs mer bjudning. Lite typiskt ston att inte gilla kläm eller pet på magen/bakom sadeln.
Men givetvis kan det även finnas fysiska fel, som tex tänderna som du skriver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 596
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp