Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Corax domaren måste ha hamnat helt fel på skalan. I de där stunderna måste man verkligen hålla kvar vid sin egna känsla och inte titta för mycket på poängen men det är fan skitsvårt.

Jag debuterade min 6-årig på tävling igår för första gången och hon skötte sig strålande. Man kan verkligen inte tro att det var hennes första start. Jag har haft henne sen hon var 1 men hon var svår att rida in, 3 proffs misslyckades så hon blev inriden oktober 2019, så vi ligger efter de andra i hennes ålder. Nåväl vi fick 64,8% i LB3 där jag också körde en volt när ena fattningen inte fungerade. Det räckte till blå rosett. Så himla glad. När jag kollade videon höll jag med om allt och hade dömt mig själv till samma poäng, är också domare 🤗
Ja det är svårt. Ffa eftersom det blir ett så otroligt missvisande resultat som 'vi får dras med'.
Jag tycker mest att det är synd att man får känslan av att vilja välja domare som dömer. Det ska ju inte behöva spela någon roll!!

Grattis till placering! Det värmer ens hjärta extra mycket när de 'har en sådan historia'.
 
Vad gillar ni för bridongbett? Han går normalt på ett rakt bett med tungfrihet men det får jag ju inte ha som bridong…

har ridit lite på ett 3-delat från sprenger men upplever inte att han är superförtjust i det.

är lång tid kvar innan landat är aktuellt men vill börja spana lite redan nu så jag vet vad som finns :)
 
Ja det är svårt. Ffa eftersom det blir ett så otroligt missvisande resultat som 'vi får dras med'.
Jag tycker mest att det är synd att man får känslan av att vilja välja domare som dömer. Det ska ju inte behöva spela någon roll!!

Grattis till placering! Det värmer ens hjärta extra mycket när de 'har en sådan historia'.
Tack!

Ja det är sjukt tråkigt att ha låga procent som syns i TDB. Speciellt om det inte hände något och man inte hade några missar.
Det måste vara otroligt jobbigt som domare att hamna så snett för man vet ju att alla ryttare blir så besvikna.

Vi hade en LA3 hos oss i helgen också och där låg procenten ganska lågt men det var faktiskt inte så bra kvalitet på ritterna, eller det var fina hästar med kompetenta ryttare men det var otroligt många missar på kostsamma ställen.
 
Vad gillar ni för bridongbett? Han går normalt på ett rakt bett med tungfrihet men det får jag ju inte ha som bridong…

har ridit lite på ett 3-delat från sprenger men upplever inte att han är superförtjust i det.

är lång tid kvar innan landat är aktuellt men vill börja spana lite redan nu så jag vet vad som finns :)
Vilket av dem var det?

Tycker det med utbildning brukar kunna bli så att spektrat bett som känns bra för hästen blir större. Jag vet inte hur gammal eller utbildad din är. Men gissar att den har en bit kvar iom att du skriver att det är ett tag tills kandar är aktuellt. Så då kan du ev ha betydligt större mängd bettvarianter att välja mellan. :)

Jag tycker de flesta hästar går bra på Sprenger Dynamic RS, bridong som tränsbett. Har hittills inte tränat någon häst som ogillar det. Det är mitt "go to"-bett till de som varit knepiga.
 
Vilket av dem var det?

Tycker det med utbildning brukar kunna bli så att spektrat bett som känns bra för hästen blir större. Jag vet inte hur gammal eller utbildad din är. Men gissar att den har en bit kvar iom att du skriver att det är ett tag tills kandar är aktuellt. Så då kan du ev ha betydligt större mängd bettvarianter att välja mellan. :)

Jag tycker de flesta hästar går bra på Sprenger Dynamic RS, bridong som tränsbett. Har hittills inte tränat någon häst som ogillar det. Det är mitt "go to"-bett till de som varit knepiga.

Det var just dynamic RS jag testat. vi har gått från att i våras stanna och köra upp huvudet så fort jag tog honom i munnen till att nu kunna rida honom på det men han känns lite stum i handen. Överlägset bäst är bombers Happy tongue.

Han är 5 år och är på LA/MSV C nivå. Skulle kunna introducera kandaret under vintern men har ingen brådska.
 
Det var just dynamic RS jag testat. vi har gått från att i våras stanna och köra upp huvudet så fort jag tog honom i munnen till att nu kunna rida honom på det men han känns lite stum i handen. Överlägset bäst är bombers Happy tongue.

Han är 5 år och är på LA/MSV C nivå. Skulle kunna introducera kandaret under vintern men har ingen brådska.
Fager har ju godkända bridonger med tungfrihet.
Min går på en sån (hon går ifs bara på Fager-bett i dagsläget).
Många gillar dessutom lättheten i titanbetten.
 
Fager har ju godkända bridonger med tungfrihet.
Min går på en sån (hon går ifs bara på Fager-bett i dagsläget).
Många gillar dessutom lättheten i titanbetten.
Vill bara påpeka en grej vi nyligen upptäckte angående Fagerbetten. Att det står "Godkänt för tävling" ikryssat under beskrivningen behöver INTE betyda att det är godkänt för dressyrtävling enligt TR. Ganska missvisande... :( Nu vet jag inte alls om det gäller just det här bettet men kan vara bra att veta ändå.
 
Vill bara påpeka en grej vi nyligen upptäckte angående Fagerbetten. Att det står "Godkänt för tävling" ikryssat under beskrivningen behöver INTE betyda att det är godkänt för dressyrtävling enligt TR. Ganska missvisande... :( Nu vet jag inte alls om det gäller just det här bettet men kan vara bra att veta ändå.
Vad/vilka tänker du på då och har du påpekat detta för Fager? De brukar ha bra koll annars, tycker jag.
Själv kollar jag alltid TR för att säkerställa att ett bett är ok.
 
Vad/vilka tänker du på då och har du påpekat detta för Fager? De brukar ha bra koll annars, tycker jag.
Själv kollar jag alltid TR för att säkerställa att ett bett är ok.
Ja, det var precis det vi gjorde. Under t ex bettet Carl med fasta ringar är det ikryssat "Godkänt för tävling". Då vi inte hittade det i TR ställde vi frågan till Fager och de meddelade då att det INTE är godkänt för dressyrtävling enl TR. Tycker som sagt att det blir väldigt missvisande och kan ställa till problem i onödan för folk.
 
Ja, det var precis det vi gjorde. Under t ex bettet Carl med fasta ringar är det ikryssat "Godkänt för tävling". Då vi inte hittade det i TR ställde vi frågan till Fager och de meddelade då att det INTE är godkänt för dressyrtävling enl TR. Tycker som sagt att det blir väldigt missvisande och kan ställa till problem i onödan för folk.
Fast man ska ju klicka på "godkänt för tävling?" så kommer man till en väldigt utförlig tabell där det tydligt framgår att det inte är ok enligt svenska TR i dressyr. Jag tänker att frågetecknet gör att det inte står att det är godkänt redan där, utan man måste klicka vidare.
 
Fast man ska ju klicka på "godkänt för tävling?" så kommer man till en väldigt utförlig tabell där det tydligt framgår att det inte är ok enligt svenska TR i dressyr. Jag tänker att frågetecknet gör att det inte står att det är godkänt redan där, utan man måste klicka vidare.
Jo, men jag tycker ändå att det blir missvisande när det står "Godkänt för tävling" och det är ibockat i rutan. Tror att det kan leda till många missförstånd i onödan och att folk kanske inte klickar sig vidare. När vi klickade på den så var dessutom det enda som kom upp "FEI Dressage Legal" och att det var godkänt där. Ser att man nu får upp en annan vy när man klickar, vilket ju är bra. Självklart är man själv ansvarig för att kolla i TR, men tror som sagt att detta kommer att leda till en del onödiga missförstånd. Bättre att det bara står "Godkänt för tävling" och frågetecknet och att man tar bort den ibockade rutan.
 


Dåså, då tror jag jag fick till LB:1 filmen från i söndags med. 64,464% och en femteplats blev det till slut. Jag tycker kanske det var ganska generösa procent, men såg å andra sidan några av de andra ritterna och det var väl kanske bra förhållandevis.
 
Jo, men jag tycker ändå att det blir missvisande när det står "Godkänt för tävling" och det är ibockat i rutan. Tror att det kan leda till många missförstånd i onödan och att folk kanske inte klickar sig vidare. När vi klickade på den så var dessutom det enda som kom upp "FEI Dressage Legal" och att det var godkänt där. Ser att man nu får upp en annan vy när man klickar, vilket ju är bra. Självklart är man själv ansvarig för att kolla i TR, men tror som sagt att detta kommer att leda till en del onödiga missförstånd. Bättre att det bara står "Godkänt för tävling" och frågetecknet och att man tar bort den ibockade rutan.
Men det är ju ändå ett '?' efter Godkänt för tävling... Då klickar man väl ändå där för att ta reda på mer? 🤔
Tycker nog inte att det kan bli mycket tydligare.
 
Men det är ju ändå ett '?' efter Godkänt för tävling... Då klickar man väl ändå där för att ta reda på mer? 🤔
Tycker nog inte att det kan bli mycket tydligare.
Jag tycker inte det är självklart. När det står "Godkänt för tävling" och rutan intill är ibockad lämnar det stor möjlighet för missförstånd.
 
Jag tycker inte det är självklart. När det står "Godkänt för tävling" och rutan intill är ibockad lämnar det stor möjlighet för missförstånd.
Sen är det ju inte helt lätt att hitta bettbilagan heller på förbundets hemsida, eftersom behovet att uppdatera vad som är tillåtet uppstår oftare än vartannat år.

Ska jag vara lite kritisk tycker jag också att det är jobbigt att det är olika bett som är tillåtna i vanliga klasser mot vissa av årgångsklasserna. Mirre gillar sitt Novabett men det får vi inte starta på nu när han är fyra. När han är fem tror jag vi får det... Den dagen vi ska rida dem ska jag kolla upp det, nu vet jag att jag inte får det. Däremot får jag rida in på banan med spö, vilket jag inte får i vanliga klasser. Och då finns risken att jag glömmer att släppa spöt, så nu rider jag med ponnysporrar i stället, så blir det inte spänning heller...
 
Däremot får jag rida in på banan med spö, vilket jag inte får i vanliga klasser. Och då finns risken att jag glömmer att släppa spöt, så nu rider jag med ponnysporrar i stället, så blir det inte spänning heller...
Detta blev ju aktuellt nyss för vänner vars häst gick på höga procent i Breederskval nyligen. Där hade ryttaren spö när de gick in på banan, men släppte vid start. Veckan efter startade de Elmiakval, och red då samma program. Men där fick man inte ha spö på banan alls - så de fick hela 4% avdrag :bag: fasen inte lätt att veta hur man ska bete sig ibland.
 
Detta blev ju aktuellt nyss för vänner vars häst gick på höga procent i Breederskval nyligen. Där hade ryttaren spö när de gick in på banan, men släppte vid start. Veckan efter startade de Elmiakval, och red då samma program. Men där fick man inte ha spö på banan alls - så de fick hela 4% avdrag :bag: fasen inte lätt att veta hur man ska bete sig ibland.
Och på vanliga tävlingar är det -2 p, vid otillåten utrustning som benskydd och sånt, för utom hörsnäckor. Då ryker man direkt... Så det är inte helt lätt att göra rätt.
 
Men det är ju ändå ett '?' efter Godkänt för tävling... Då klickar man väl ändå där för att ta reda på mer? 🤔
Tycker nog inte att det kan bli mycket tydligare.
Måste erkänna att jag helt missade att det var ett ? efteråt. Så nej, det är inte jättetydligt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 642
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
993
· Visningar
65 676
Senast: Gnist
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 624
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp